Tol in Zweden

Beroepsreiziger

Re: Tol in Zweden



Bericht door Beroepsreiziger »

Peter+Annie schreef:
za 13 aug 2022, 16:45
Als je wat langer van huis bent kan dat een probleem zijn.
Beroepsreiziger schreef:
za 13 aug 2022, 1:03
Maar mocht je telaat betalen, dan is een mailtje vaak genoeg. (In het algemeen.)
Van ik had wel willen betalen, maar ik was niet thuis, dus ik wist niet dat ik moest betalen.
Ik ben regelmatig langer van huis.
Ik laat bijna alle rekeningen per post komen.

Als ik thuis komt en er liggen rekeningen waarvan de betalingsdatum is overschreden, betaal ik die, en bel ze even.
Ik heb daar nog nooit geen problemen mee gehad.

Toen jaren geleden de oldtimer regeling veranderde van 25 jaar naar 40 jaar.
Kreeg ik in een week tijd 18 Blauwe eveloppen in de brievenbus. Week erna nog eens 6. :DD
(De Belastingdienst wist me adres niet.)
De rekeningen voor de wegenbelasting.
De eerste aanmeldingen daar van.
De tweede aanmeldingen daarvan.
En de brieven dat er anders een deurwaarder zou komen. :DD

1 telefoontje, en ik kon de laatste 22 brieven vergeten.

Ik heb een verzekering lopen bij ING.
De factuur daarvan stuurt ING via Deutsche Post. (Zal voor hun goedkoper zijn)
Betaal datum de eerste van de maand.
Vaak komt die rekening pas de 27-28 in me brievenbus.
Ik ben zelden optijd thuis, om optijd tebetalen.
Ik heb div keren met ING contact gehad, dat ik wel wil betalen, maar dat ik hun rekening wel erg laat krijg, en ik dan niet altijd thuis ben.

Begrip van hun kant.
En ik sta niet als wanbetaler in hun systeem.
Die verzekering heb ik al 30 jaar lopen.

Aan de andere kant. Ik ben nu thuis.
Er ik heb een rekening van me huis verzekering.
Rekening opgemaakt 22 07 2022.
Betaaldatum 05 09 2022.
Die zal ik morgen betalen.
Beroepsreiziger

Re: Tol in Zweden



Bericht door Beroepsreiziger »

Peter+Annie schreef:
za 13 aug 2022, 16:45
IK kreeg op 20-06 een"uitnodiging "om € 0,85 te betalen voor het bruggeld voor de brug in Sundsvall,waar ik op 22-05 overheen gereden was.
De 'uitnodiging"was geldig tot 20-7,twee maanden na de passagedatum.
Zweden weet je adres niet.
Die sturen je kenteken eerst naar de RDW, die sturen je adres terug, en dan kunnen hun de factuur pas sturen.

Vraag is, kreeg jij op 20-06 de brief in de brievenbus? Of is die factuur toen opgemaakt?

Ik weet niet hoe het met de post in Zweden gaat VV.
Maar van Finland weet ik het wel.
Stuur je iets van Finland naar NL, dan is dat er in 2-3 dagen.
Stuur je iets van NL naar Finland, dan duurt het 1-2 weken.

En voor Seth. Ik schrijf alleen maar wat ik weet uit de praktijk.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Tol in Zweden



Bericht door TestCase »

Die tol gaat via epass24 en die kunnen rechtstreeks in de database van de rdw, helemaal geautomatiseerd.
De boete gaat in 2 maanden na de passage, de brief kwam, op 10 dagen na, 2 maanden na de passage. Je houdt dus 10 dagen over, nu geen probleem maar...
Telefoontje? Succes! Is mij met de Britten, parkeerboete, en Fransen, sneller dan 80, ook niet gelukt. En ik spreek vloeiend Engels en redelijk Frans.
Is een geautomatiseerd proces meneer, sorry.
//Kees


AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
de hoekies
Berichten: 6025
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 19:08
Locatie: Best (NBr)
Contacteer:

Re: Tol in Zweden



Bericht door de hoekies »

Wij hebben het in Zweden meegemaakt dat ik de tolweg op reed en meteen weer eraf en kreeg de rekening van €1,25.
Bij thuiskomst toen geconstateerd natuurlijk overgemaakt met Ideal naar het rekeningnummer wat op het PV stond met vermelding kenteken.
bedank je gehad en klaar , als je er gebruik van maakt moet je ook betalen al ben je het er niet altijd mee eens
Met vriendelijke groeten / مع تحياتي /With best regards / Mit herzlichen Grüßen, / 敬具,
Peter
Nu met Mazda CX 5 2.0 Luxery uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent
TomTom Europe TRUCK 1045 10005 ( thanks Bob)
Peter+Annie
Berichten: 1336
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: Tol in Zweden



Bericht door Peter+Annie »

Beroepsreiziger schreef:
za 13 aug 2022, 21:31
Peter+Annie schreef:
za 13 aug 2022, 16:45
IK kreeg op 20-06 een"uitnodiging "om € 0,85 te betalen voor het bruggeld voor de brug in Sundsvall,waar ik op 22-05 overheen gereden was.
De 'uitnodiging"was geldig tot 20-7,twee maanden na de passagedatum.
Zweden weet je adres niet.
Zweden weet mijn adres wél ,omdat ik me geregistreerd heb bij epass 24.
Beroepsreiziger

Re: Tol in Zweden



Bericht door Beroepsreiziger »

TestCase schreef:
zo 14 aug 2022, 13:31
Die tol gaat via epass24 en die kunnen rechtstreeks in de database van de rdw, helemaal geautomatiseerd.
Nee dat kunnen ze niet.
Peter+Annie schreef:
zo 14 aug 2022, 21:31
Zweden weet mijn adres wél ,omdat ik me geregistreerd heb bij epass 24.
Daarom weten ze het.
de hoekies schreef:
zo 14 aug 2022, 13:43
Wij hebben het in Zweden meegemaakt dat ik de tolweg op reed en meteen weer eraf en kreeg de rekening van €1,25.
Zo zo, tolweg zelfs....
Die bestaan in Zweden niet!
Of je moet door Göteburg of Stockholm willen, maar dan er afgaan lukt niet zonder tol.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Tol in Zweden



Bericht door jan- »

Peter+Annie schreef:
wo 10 aug 2022, 21:41

Die brief is je melding ,toch
Ik heb er ook een paar ontvangen ,daar staat een IBAN nummer op en daar maak je geld naar over,met vermelding van je referentienummer.

Als je daar regelmatig komt(in Zweden) kun je via epass24.com een account aanmaken voor het automatiseren van toekomstige betalingen.( staat op de brief die ik kreeg van epass24)

Die boete van Sek 300 is voor het niet of niet tijdig betalen van infrastructuurheffing.
Voor het niet betalen van congestie heffing is het bedrag Sek 500,00
Heb het ook met IBAN en referentienummer overgemaakt. Blijkbaar misgegaan, want heb hem nu opnieuw met 300 SEK boete er bij gehad. Gebeld, konden me niet helpen. Moest een mail sturen. Antwoord via mail: konden me niet helpen, moest via hun website. Op die manier komt de volgende vervaldatum ook weer snel in zicht.

Betaal niet graag met creditcard online. Staat standaard uit. Ze hoeven alleen wat nummers te achterhalen en je kan ongemerkt geld kwijt raken. Voor het raadplegen van alleen een saldo heb je tegenwoordig al meertraps verificatie nodig.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Hoekje
Berichten: 81
Lid geworden op: di 11 okt 2022, 21:16

Re: Tol in Zweden



Bericht door Hoekje »

Bij Motala is het inderdaad ook tol (bro avgift) betalen. Klein bedrag, geen probleem.
Omdat wij zeer regelmatig naar Zweden gingen gebeurde het een keer (toen de tol er pas was) dat wij een rekening op thuisadres kregen terwijl wij weer eens enkele weken Zweden waren. We ontdekten pas bij thuiskomst dat we te laat waren met betalen en dat we daardoor een flinke boete kregen. Mailtje gestuurd dat wij er niet waren toen de boete thuis werd bezorgd, maar in Zweden op reis waren.
Geen probleem, de boete verviel en we mochten het kleine bedrag alsnog overmaken. Overmacht zeg maar.
We hebben daarna wel een account aangemaakt omdat we er toch regelmatig langs kwamen.
Dat werkt inderdaad met afschrijving.
Beroepsreiziger

Re: Tol in Zweden



Bericht door Beroepsreiziger »

jan- schreef:
vr 03 feb 2023, 21:38
Heb het ook met IBAN en referentienummer overgemaakt. Blijkbaar misgegaan,
Of het mis gegaan is kan je met je eigen bankgegevens controleren.

Doormiddel van je eigen bankgegevens kan je ook aantonen dat je (optijd.) betaald heb.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Tol in Zweden



Bericht door jan- »

Ik heb alle nummers gecheckt en die klopten.
Hoekje schreef:
vr 03 feb 2023, 23:14
Bij Motala is het inderdaad ook tol (bro avgift) betalen. Klein bedrag, geen probleem.
Omdat wij zeer regelmatig naar Zweden gingen gebeurde het een keer (toen de tol er pas was) dat wij een rekening op thuisadres kregen terwijl wij weer eens enkele weken Zweden waren. We ontdekten pas bij thuiskomst dat we te laat waren met betalen en dat we daardoor een flinke boete kregen. Mailtje gestuurd dat wij er niet waren toen de boete thuis werd bezorgd, maar in Zweden op reis waren.
Geen probleem, de boete verviel en we mochten het kleine bedrag alsnog overmaken. Overmacht zeg maar.
We hebben daarna wel een account aangemaakt omdat we er toch regelmatig langs kwamen.
Dat werkt inderdaad met afschrijving.
Hoe lang was dat geleden? En moest je toen lang op antwoord wachten?

Omdat de volgende deadline in zicht kwam, heb ik opnieuw betaald met de boete en dat via https://www.epass24.com/appeal/ weer terug gevraagd. Omdat ik maar niks hoorde er achteraan gebeld. Nu blijkt dat het wel 3 maanden kan duren voordat ik antwoord krijg! :bang:

Welk mailadres gebruiken jullie dan waar je het allemaal zo makkelijk recht kan zetten? In de brief stond nl@epass24.com dus die heb ik gebruikt. Maar die willen dus niks voor je doen. Zelfs als je wel keurig op tijd hebt betaald.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Hoekje
Berichten: 81
Lid geworden op: di 11 okt 2022, 21:16

Re: Tol in Zweden



Bericht door Hoekje »

We hebben het inderdaad via dat adres, wat je noemt, gedaan.

Het lijkt me dat het ca.5 jaar geleden was. Ik weet nog dat het inderdaad lang duurde. Ik zoek het nog even op op mijn laptop, want op mijn I-pad kan ik het niet direct terugvinden.
Zweden beantwoorden e-mails altijd er traag. Meestal bel ik er dan ook nog over, volgens mij heb ik dat toen ook gedaan. Wordt vervolgd.

Had je deze gelezen o de website van e-pass???
I have paid the Invoice from Epass24, why did I still get a reminder?

If the wrong invoice number was provided when making the payment it is possible that we could not match the transaction with your invoice. Please contact our support and send us a valid proof of payment so we can help book your payment accordingly. You can avoid for it to happen again by creating an Epass24 account.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Tol in Zweden



Bericht door jan- »

Je hoeft het niet op te zoeken hoor. Als ik weet dat het gewoon lang duurt, ben ik weer wat meer gerustgesteld. Bovendien was het dus al weer van lang geleden.
Ik heb de nummers gecontroleerd en die zijn OK. Ook het afschrift daarvan gemaild, maar daar doen ze dus niets mee.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Beroepsreiziger

Re: Tol in Zweden



Bericht door Beroepsreiziger »

Zweden in het algemeen zijn niet van het E-mailen.
Als je contact wil in Zweden, gewoon bellen.

Ken je het programma Ik vertrek?
Waarin je Nederlanders in het buitenland verbaast zien zijn dat dingen daar niet zo werken als in NL.
Nou zoiets dus. Zie mijn eerste zin.
Hoekje
Berichten: 81
Lid geworden op: di 11 okt 2022, 21:16

Re: Tol in Zweden



Bericht door Hoekje »

Klopt helemaal beroepsreiziger.
E-mail met Zweedse bedrijven is niet handig. Daarom belden wij ook altijd na en zeiden dan: u heeft een mailtje van ons gekregen, waarop wij dan standaard als antwoord kregen, “oh, ik zal eens even zoeken “ en….Ja hoor, gevonden :wink: maar niet gelezen…Bellen is dus inderdaad handiger!
En ja, dan gelijk vragen of ze Engels spreken als je de Zweedse taal niet machtig bent….en ook niet om 12:00 bellen want dan is iedereen aan het (warm) eten.
Daarentegen weten de nutsbedrijven en de belastingdienst je altijd wel te vinden via e-mail.
E-pass heeft ook gewoon contact via een Duits bedrijf dacht ik en stuurt de tekst in het Nederlands, maar omdat het via via gaat duurt het denk ik wat langer.
Plaats reactie