Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1135
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door L4H3 »

Ik heb ook een H3. Fietsen of scooter passen prima. We hebben een lengte bed van 200 lang en 180 breed. We kunnen nog net rechtop zitten op het bed.

Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Klass
Berichten: 218
Lid geworden op: di 19 mei 2020, 10:51

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Klass »

Dat lijkt me erg krap met die kastjes ook nog eens boven je hoofd, of lijkt dat alleen maar zo op de foto?
Rob vd S
Berichten: 315
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

Dag L4H3. Dat ziet er goed uit. Wat voor een ventilator/dakluik heb je boven jouw bed?

Je hebt geen ramen gemaakt bovenin de achterdeuren. Waarom niet?
Rob vd S
Berichten: 315
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

Afgelopen avonden ben ik bezig geweest met het plaatsen van de bijrijdersstoel en CTA draaiplateaus. Het was nog een heel gedoe om de bouten van de stoelen los te krijgen. Met name die van de bijrijdersstoel zaten zo vast dat ik 2 van de 6 dolgedraaid heb. Die heb ik vanavond voorzichtig uitgeboord. Gelukkig heb ik daarbij de schroefdraad niet beschadigd, en M8 boutjes had ik nog wel, dus ook de bijrijdersstoel zit op z'n plaats met de draaischijf eronder.

Nu loop ik tegen het volgende probleem aan. De bestuurdersstoel lijkt iets naar achteren gekanteld te staan. Daardoor is de zitting aan de voorkant nog zo'n 5 cm hoger dan die van de bijrijdersstoel en bankje. Ik heb even onder de stoel gekeken en volgens mij moet het mogelijk zijn dit vrij eenvoudig weer recht te zetten, maar ik ben er nog niet achter hoe. Het is inmiddels bijna donker, dus ben ik ermee opgehouden. Heeft iemand misschien een goede tip voor mij?
Rob vd S
Berichten: 315
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

Een ander dingetje is de hemel in de cabine. Daar zit in de Ducato een soort van schap onder gemonteerd. Bij het draaien van de stoelen komen de hoofdsteunen daar tegenaan. Omgedraaid komt ook mijn achterhoofd daar tegenaan en dat zit voor geen meter. Dat schap gaat er dus af. Dan verbeter ik gelijk mijn zicht naar voren. Hoe hebben anderen dat netjes opgelost? Kunnen jullie wat fotootjes plaatsen?
Rob vd S
Berichten: 315
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

Dit weekend ga ik het tafeltje maken tussen bankje en voorstoel. Als ik me niet vergis moet dat tijdens het rijden tegen de wand opgeklapt zijn om de zitplaatsen van het bankje goedgekeurd te krijgen, toch? Zijn daar nog speciale eisen aan? Om het tafeltje opgeklapt vast te zetten denk ik aan een standaard raamgreep met beveiliging.
Bijlagen
handgreep.jpg
handgreep.jpg (10.16 KiB) 610 keer bekeken
Rob vd S
Berichten: 315
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

Rob vd S schreef:
vr 12 aug 2022, 21:32
Nu loop ik tegen het volgende probleem aan. De bestuurdersstoel lijkt iets naar achteren gekanteld te staan.
Het is weer licht. Een nieuwe frisse ochtend. 8-)
Mijn bestuurdersstoel blijkt gewoon in hoogte verstelbaar. :-B
De 2 hendels aan de zijkant onder de stoel waren me nog niet opgevallen. Daar kan ik gewoon de hoogte van de draaiplateaus mee compenseren. Heerlijk...
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door DucatoDolf »

Ik dacht nog zo, hij zal toch wel die hendeltjes weten te vinden... :-B

Ik heb glas rondom, nooit meer. Gordijnen zijn nog nooit open geweest. Dus, wacht zo lang mogelijk met gaten zagen. Kan altijd nog.

Tafeltje moet wel duidelijk bij de camper horen dacht ik. Een gewone picknicktafel telt niet als vaste inrichting. Kijk ff bij Sunnyvan, van Wout. Die heeft een mooie oplossing.

Ik heb FASP schijven (die zijn excentrisch naar achteren) en ook een opbergvak. Ook mijn hoofdsteun komt tegen het vak. Ff stoel naar voren schuiven en klaar. Hopelijk biedt dit ook voor jou soelaas. Het schap is ideaal, zou ik niet weg willen halen.
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door pele »

Als je goed wil isoleren, haal je niet alleenhet schap weg, maar ook de hemelvan de cabine. Nogal wat werk, maar erg lonend: je kan goed isolatie aanbrengen tot aan de voorruit. Je kan meteen ook de kunsstof bak boven de
cabine vervangen door een triplex plaat, waarmee je meer ruimte en iets minder gewicht hebt. Mogelijk zit er midden op de hemel een wegklapbare handgreep. Die verwijder ik en plaats hem op de raamstijl van de schuifdeur, daarmee gaat het fijner om die te sluiten.
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1135
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door L4H3 »

Rob vd S schreef:
vr 12 aug 2022, 21:24
Dag L4H3. Dat ziet er goed uit. Wat voor een ventilator/dakluik heb je boven jouw bed?

Je hebt geen ramen gemaakt bovenin de achterdeuren. Waarom niet?
Zit een maxxfan. Waarom geen ramen? Zou niet weten waarom. Ramen in een slaapgedeelte trap je toch maar kapot in je slaap. De maxxfan geeft meer dan genoeg frisse lucht.
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Rob vd S
Berichten: 315
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

Er is wat verwarring over wat ik bedoel met Schap.
Bijlagen
Cabine.jpg
Cabine.jpg (84 KiB) 349 keer bekeken
Rob vd S
Berichten: 315
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

Dat is niet die mega ruimte boven de cabine waar je een mooie kast van kan maken, maar dat beige ding eronder waar je vroeger een stratenboek in zou gooien. Aan dat onding heb ik al dikwijls mijn hoofd gestoten. Sommige ezels leren nooit. Die gaat er dus uit en de hemel ook. Er zit inderdaad een handgreep op. Goed idee Pele om die op de schuifdeur te plaatsen. Kan je me daar een fotootje van sturen? Ook van hoe je de kunststof bak door triplex vervangen hebt, met name de bevestigingen. Die bak zal ik er inderdaad uithalen om goed te kunnen isoleren, maar mijn gedachte was om hem daarna weer terug te plaatsen.

Misschien dat ik dat beige schap na het verwijderen van de hemel ook weer terugplaats, maar dan een cm of 4-5 hoger, zonder die hemel. Dan kan de stoel er omgedraaid gewoon onderdoor en kom ik er wellicht niet meer met mijn achterhoofd tegen aan als ik de stoel naar achteren schuif. Lukt dat niet, dan keert het schap niet terug.

Het schuifsysteem van het tafeltje van Wout ga ik inderdaad proberen na te maken, maar dat is voor na de camperkeuring. Nu schroef ik de tafel gewoon met een pianoscharnier op de wand, zodat ik die weg kan klappen tijdens het rijden. Volgens mij moet dat, maar ik ben daar niet zeker. Ook niet of er aan dat opklapsysteem nog nadere eisen verbonden zijn.

Ik twijfel zelf ook over de ramen in de deuren. Die komen er pas nadat ik met de camper een paar keer op pad ben geweest en ze echt mis. Het lijkt me echter leuk om 's ochtends wakker te worden en dan vanuit je bed naar buiten te kunnen kijken, met name als je wild staat.

Ik ben door de warmte nog niet zo ver opgeschoten met mijn tafeltje dan de bedoeling was. Volgende week begint mijn vakantie. De 1e week kan ik helemaal losgaan op de bus. Ik plaats dan wel een paar foto's.
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door pele »

Om deze greep stevig op de stijl van de schuifdeur te schroeven, had ik plaatselijk op die stijl eerst een alu L profiel gelijmd en gevezen met parkers.
Dan draad getapt voor de M6 boutjes die origineel bij de greep horen.

3EDD3AE1-04D2-4057-A65A-D7534B11F61F_1_105_c.jpeg
alleen resultaat te zien
3EDD3AE1-04D2-4057-A65A-D7534B11F61F_1_105_c.jpeg (87.86 KiB) 297 keer bekeken
BE43EED1-6508-4DF5-8F1D-F4D87093DAC4_1_105_c.jpeg
deze greep raakt de carrosserie niet bij geopende schuifdeur
BE43EED1-6508-4DF5-8F1D-F4D87093DAC4_1_105_c.jpeg (63.17 KiB) 297 keer bekeken
91AB2F1E-B017-4ACC-9AA9-A29738328DC9_1_105_c.jpeg
91AB2F1E-B017-4ACC-9AA9-A29738328DC9_1_105_c.jpeg (67.69 KiB) 291 keer bekeken
Laatst gewijzigd door pele op zo 14 aug 2022, 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door pele »

Wat het "schap" betreft: Tussen de B-stijl van de camionette zit er een horizontale balk die deel uitmaakt van de constructie en die volgens mij niet mag verwijderd worden. Bij het vorige model (één van 2003) deed ik dat wel. Men maakt e er geen probleem van en het maakte van deze bus een kleine "integraal", heel ruimtelijk zonder dart schap. Maar tegenwoordig zou ik dat niet durven. Trouwens, het plafond van de cabine netjes af werken zonder die hemel, is geen sinecure. En bovendien is het een erg nuttige opbergruimte.
Ook het kleine "schap" verwijderen is niet vanzelfsprekend: daaraan zitten de verlichting en de zonnekleppen vast. Of je moet het doen met een exemplaar dat dit schap niet heeft.
Plaats reactie