Booster nodig?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Sjef
Berichten: 1124
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 21:31
Locatie: Veghel

Booster nodig?



Bericht door Sjef »

Ik heb een vraag: wij hebben 2 x125 PowerXtreme lithium batterijen erin zitten.
Heb een Rapido 9096df met een euro 4 fiat motor erin zitten.
Heb ik een laadbooster nodig?

Gr sjef
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Booster



Bericht door DJSmiley »

Zit die niet al geinstalleerd?

Idealiter? Ja, altijd een booster bij lithium.

In de praktijk kan/werkt het bij een auto zonder slimme dynamo vaak ook prima, alleen bepaalt de bekabeling de maximale laadstroom (die bij een dikke kabel vrij hoog kan worden, of juist laag blijft door teveel weerstand) en laad je de accu niet optimaal (niet het juiste laadpatroon). Kan dat? Ja. Wenselijk? Naar mijn mening niet.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Sjef
Berichten: 1124
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 21:31
Locatie: Veghel

Re: Booster nodig?



Bericht door Sjef »

Nee zit er niet in . En tijdens het rijden laad hij heel weinig op .
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4153
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Booster nodig?



Bericht door beatrix18 »

Hoeveel is weinig?
En hoe lang is de rit?
Hoe ver waren de accu's ontladen?
Wat voor dynamo?
250Ah lithium (vergelijkbaar met zo'n 500Ah Lood!) en dan geen idee hoe of wat??? :shock: :roll:

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Booster nodig?



Bericht door DJSmiley »

Sjef schreef:
zo 14 aug 2022, 19:46
Nee zit er niet in . En tijdens het rijden laad hij heel weinig op .
Wat is weinig? Volgens mij gebruikt Rapido CBE electrainstallaties. Die hebben meestal 1 aansluiting tussen startaccu en huishoudaccu en een intern relais in de verdeelkast (DS300/DS470 ofzo) en die zit dacht ik achterin de garage. Daar ligt geen hele dikke kabel naar toe. Prima voor een kleine loodaccu, maar met een koelkast die daar ook nog eens aan trekt denk ik niet dat die accu met veel meer dan 15A laad. (Combi lengte en de stroom)

De kabel is dik genoeg om met 30A te laden, alleen moet er dan wel een booster tussen. Ook moet er bij die CBE's een kleine aanpassing gedaan worden omdat anders
a bedienpaneel in error springt (kan de startaccu niet uitlezen)
b de 30A meteen richting de koelkast gaat en er maar een ampere of 15-20 overblijft voor het laden.
Standaard hebben die CBE's het scheidingsrelais in de verdeelkast zitten en die moet dan uitgeschakeld worden. (Een paar merken hebben 'm wel extern dacht ik, maar af-fabriek levert CBE een relais op de printplaat)

Met 250Ah aan lithiumaccu's hadden ze er zoiezo een booster tussen moeten zetten, nu krijg je dus dit soort symptonen. Wie heeft die accu's geinstalleerd? Ik zou teruggaan, laat hun het maar oplossen.

Maar goed, het is een hoop gissen wat ik hierboven noem, er zijn tig mogelijke oorzaken. Post eens wat meer info en/of foto's met name van je electra verdeelblok en apparatuur daaromheen
Laatst gewijzigd door DJSmiley op zo 14 aug 2022, 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8867
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Booster nodig?



Bericht door kampo »

Beschrijf je systeem eens helemaal
Want dit is te weinig informatie om er wat zinvol over te zeggen.
Dynamocapaciteit ?
Scheidingsrelais met Lithium curve ?
Kabeldikte ?
... ?
Groeten Kampo
Sjef
Berichten: 1124
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 21:31
Locatie: Veghel

Re: Booster nodig?



Bericht door Sjef »

Bedankt t wordt n beetje te technisch. Alleen iemand zij tegen mij waarom zet je er geen booster in .
Ik heb zelf die 2 accu erin gezet met een nieuwe 30 lader , en een nieuwe lader (zonnepanelen)die geschikt was voor lithium .
Maar als ik de motor start of rijd laad hij ongeveer 8 amp op . Vandaar mijn vraag .
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4153
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Booster nodig?



Bericht door beatrix18 »

Een booster zou hier het wondermiddel kunnen zijn.
Echter;
Bij een booster van 30A zal je van ongeveer 9 uur 's morgens tot 5 uur 's middags continu moeten rijden om de bijna lege accu's op te laden.
Bij een zwaardere booster kan dit korter worden, maar dan is de vraag kan je dynamo dit leveren en laat je bedrading dit toe.
En zijn je accu's verre van leeg als je gaat rijden dan had je ook met minder accu capaciteit toe gekund.
Een systeem als dit is maatwerk en vraagt dus ook
wat kennis. En ja, dan wordt het technisch. :wink:

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13347
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Booster nodig?



Bericht door hathi »

Sjef schreef:
ma 15 aug 2022, 12:05
Bedankt t wordt n beetje te technisch. Alleen iemand zij tegen mij waarom zet je er geen booster in .
Ik heb zelf die 2 accu erin gezet met een nieuwe 30 lader , en een nieuwe lader (zonnepanelen)die geschikt was voor lithium .
Maar als ik de motor start of rijd laad hij ongeveer 8 amp op . Vandaar mijn vraag .
Sjef er is wel een verschil,tussen 30 Amp lader op 230 v,waarvan ik vermoed dat hier sprake is ?,en 30 Amp Dynamo laden,dus wat je nu hebt blijft onduidelijk ?…want die 8Amp laden zegt niet zo veel ,zonder meting
Hans
Gebruikersavatar
Duco
Berichten: 939
Lid geworden op: wo 02 mar 2005, 9:53
Locatie: Staphorst

Re: Booster nodig?



Bericht door Duco »

Werkt super en gewoon doen, heeft mij al veel geld bespaard doordat mijn 2 weken oude dynamo met 17 volt ging laden. Waarschijnlijk had het bms de lifopo4 cellen wel gezekerd maar de laadbooster schakelde keurig alle laadstroom uit. Behalve 30 amp continue laden zorgt deze er ook voor voltage verschillen op te vangen. Dus een dubbele zekerheid. Want boordnet waaronder maxfann hadden anders 17v moeten verduren.
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4153
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Booster nodig?



Bericht door beatrix18 »

@Duco: Ooit is van mijn oude Jeep Cherokee de dynamo kapot gegaan.(t.g.v. offroad rijden) Verder nooit.
Weet je ook waarom jouw eerste en tweede dynamo de geest hebben gegeven?

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
Duco
Berichten: 939
Lid geworden op: wo 02 mar 2005, 9:53
Locatie: Staphorst

Re: Booster nodig?



Bericht door Duco »

De eerste dynamo door een olielekkage en de tweede ging na 2 weken de spanningsregelaar stuk, na die vervangen te hebben werkte hij weer als nieuw. Had toen nog geen koppeling naar mijn startaccu, die wordt nu door de booster en de zonnepanelen bijgeladen. Is bijna druppellading maar hij blijft zo mooi vol.
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4153
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Booster nodig?



Bericht door beatrix18 »

Oké, die tweede is dan toch iets waar TS tegen aan kan lopen. Maar dat is met de huidige info van zijn configuratie gissen.

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Booster nodig?



Bericht door DJSmiley »

Maar goed, hij heeft nog altijd geen antwoord gegeven op de vragen over zijn systeem

Kabeldiktes? aanwezigheid koelkast en hoe geschakeld? Scheidingsrelais? welk type/merk EBL?

Dat je met een booster de spanningsval kan compenseren is een feit, maar hoe/wat verstandig is en kan voor zijn situatie kunnen we zo nooit adviseren
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Plaats reactie