Victron Multi+ en ombouw Senseo

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 230
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 22:46
Locatie: Geldrop

Victron Multi+ en ombouw Senseo



Bericht door Eric »

Beste Mensen,

Vandaag eindelijk tijd gevonden om een diode in onze senseo te solderen tussen de voedingsdraad naar het boilertje ( lag al een tijdje op de plank).
Als ik hem nu hier thuis op het lichtnet aansluit werkt hij zoals een omgebouwde senseo hoort te werken.
Sluit ik hem echter in de camper aan op de Multi+ 12V-1600W-70 maakt de Multi+ een pulserend geluid/brom. Ik heb hem dus maar vlug uitgezet.
Draai ik de diode om doet de multi+ hetzelfde.

Alle andere verbruikers werken gewoon normaal op de multi+ zelfs bv een fohn van 1000W.
Herkend iemand dit misschien of heeft iemand misschien de gouden tip? Zou de diode misschien te heet zijn geworden met het solderen?

Ik hoor het graag, Eric
Eura Mobil Terrestra T 700 EB 3.0 JTD
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Victron Multi+ en ombouw senseo



Bericht door myway »

De 12/1600/70 multiplus is geen 1600 watt maar 1300 watt bij 25°
Watt is het verbruik van de Senseo nu?
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Victron Multi+ en ombouw senseo



Bericht door DJSmiley »

Vermoedelijk teveel voor de multiplus. Die kan iets van 1300w max leveren en je senseo gaat daar overheen.
De 1600 is VA, geen watt.

Met de diode halveer je het effectieve vermogen, maar je pakt nog altijd de helft van de sinus mee, gewoon de 1800W of whatever dat element is.
Je halveert niet het piekvermogen (wat teveel is voor je omvormer) maar halveert het effectieve vermogen.
Daarmee voorkom je met wat geluk (net) dat een groep in een paal springt, maar je beperkt er niet het benodigde omvormervermogen mee.

Uiteraard moeten de kabels naar je omvormer ook dik genoeg zijn anders gaat die zoieizo onderuit.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Victron Multi+ en ombouw senseo



Bericht door myway »

En om dit soort vermogens te vragen moet er minimaal 150ah agm accu achter staan.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Victron Multi+ en ombouw Senseo



Bericht door Hoofdnoorman »

Je vraagt een sinusspanning waar je de helft niet van gebruikt. In plaats van 50 Hz is het apparaat eigenlijk 25 Hz geworden. Dat is het brommen, want de omvormer moet nu steeds even naar rust en terug.

Afbeelding
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 230
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 22:46
Locatie: Geldrop

Re: Victron Multi+ en ombouw Senseo



Bericht door Eric »

Beste mensen,

Dankjewel voor jullie duidelijke uitleg. Hier nog wat antwoorden op jullie vragen

De senseo trekt nu net geen 700W, volgens een de Watt meter.

De kabels aan de multi+ zijn 50mm2 en een meter lang.

Accu's 2 stuks gel samen 180Ah.

Ik ga de diode er maar weer tussen uit halen want dat werkt zo dus niet.

Groetjes Eric
Eura Mobil Terrestra T 700 EB 3.0 JTD
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Victron Multi+ en ombouw Senseo



Bericht door kampo »

Hoe werkt het zonder de diode ?
Groeten Kampo
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Victron Multi+ en ombouw Senseo



Bericht door myway »

Dan is het systeem in orde.
Ik denk echter dat een “gewone” Senseo op deze omvormer niet gaat werken omdat deze te licht is.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Victron Multi+ en ombouw Senseo



Bericht door kampo »

Ben benieuwd.
Eventjes doet die het waarschijnlijk wel
maar de accu zal te klein zijn om dit vermogen te leveren.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Victron Multi+ en ombouw Senseo



Bericht door Camperic »

Mijn Nespresso trekt piekvermogen van ruim 1400W en werkt goed via mijn Multiplus 1600. Dat is wel het nieuwere type en i.c.m. 125A LifePO accu. Eerder had ik hetzelfde probleem toen ik nog een 180A loodaccu had. Die kon onvoldoende (piek)stroom leveren.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 230
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 22:46
Locatie: Geldrop

Re: Victron Multi+ en ombouw Senseo



Bericht door Eric »

beste mensen,

de Senseo origineel trekt ongeveer 110A uit de accu en dat is in mijn geval dus gewoon misbruiken van de accu en dat gaan we dus niet doen.

Het kan wel met allerhanden vreemde geluiden van multi+ en Senseo en dus zetten we gewoon een bakkie met de fluitketel als we niet aan de paal staan.

Dankjewel allemaal voor jullie inbreng en een fijn weekend toegewenst, Eric
Eura Mobil Terrestra T 700 EB 3.0 JTD
Gebruikersavatar
Gerhans
Berichten: 697
Lid geworden op: di 15 jun 2004, 23:37
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:

Re: Victron Multi+ en ombouw Senseo



Bericht door Gerhans »

Volgens de man van Travallo die de Campeo, omgebouwde Senseo 700Watt, op de markt brengt, is deze niet met Victon zuivere sinus omvormers te gebruiken. Ik had dezelfde klacht. Hij nam zonder vragen de Campeo terug met teruggave van de aankoopprijs. Hij kon ook niet verklaren waarom het met Victron niet gaat. Ook de normale Senseo (1400 Watt) bromt als deze op een Victron Multiplus (1600 Watt) wordt gebruikt.
Groeten, Gerard

Peugeot Boxer 435 L4H2 3.0 HDI, 116 kW, 400 nm. bwjr: 2008
Tom Tom Go 750 Live

De Camper is weer een TRAVELBUG

Afbeelding
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Victron Multi+ en ombouw Senseo



Bericht door DJSmiley »

Dat is prima uit te leggen. Zoals ook al door Rudy uitgelegd maak je er geen 700W van, maar een 1400W met een klapperfrequentie van 25Hz.
Dat vind niet elke omvormer leuk, en hoeft ook niet. Het is namelijk geen oplossing maar een vieze truuk.

Die Multiplus is ook geen 1600 watt. Ik vermoed dat dit om de Multiplus 1600 gaat. Die is 1300 watt bij 25 graden, en 1100W bij 40 graden. Dus die 140W belasting is gewoon zoiezo te hoog.

Dat heeft niets te maken met 'niet kunnen verklaren'. Het is gewoon een feit dat elk apparaat zich anders gedraagt als je de maximale vermogens overschrijd. Dat gaat bij het ene apparaat beter of juist minder goed dan bij de andere.

Dit klinkt meer als iemand die een leuke handel gevonden heeft (1 euro diode + half uurtje werk voor 70 euro verkopen) dan inhoudelijk de kennis heeft om het te verklaren.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Camperrer
Berichten: 137
Lid geworden op: za 16 apr 2022, 18:32

Re: Victron Multi+ en ombouw Senseo



Bericht door Camperrer »

Ik heb dit even gevolgd en begrijp dat Senseo word aangepast met diode om vermogen te halveren. Enkelzijdig gelijkgericht, hierdoor ontstaat er een gepulste 50hz dc spanning . Toestel trekt nog evenveel piekstroom als een toestel zonder aanpassing!
Is fase-aansijding met bv. een thyristorunit of triac dan geen optie? hiermee kan je de piekstroom verlagen terwijl er nog wel beide alternanties van de sinusgolf intakt blijven, vermogen kan je zo verlagen en piekstroom verlagen. Ik weet wel niet hoe de victron omvormer op fase aansnijding reageert!? Een geschikte dimmer voldoende vermogen kan hetzelfde effect hebben .
Laatst gewijzigd door Camperrer op zo 14 aug 2022, 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie