Welke bus voor ombouw naar kampeerbus?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Heidi69
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 17 jul 2022, 10:33

Welke bus voor ombouw naar kampeerbus?



Bericht door Heidi69 »

Met dank aan alle reacties heb ik mijn ideeën over mijn toekomstige kampeerbus bijgesteld en nu ben ik aan het uitzoeken welke bus het meest geschikt is.

De eisen voor een bus: Euro 6, 2016/2017/2018, maximaal 6 meter lang en 2,40 meter hoog, diesel, automaat, zo kaal mogelijk ivm btw maar wel met die dingen die naderhand lastig te veranderen zijn zoals automaat en motorvermogen. Gewicht is ook een issue, het liefst eentje waar ik nog veel ruimte heb. Als de wagen zelf al heel zwaar is, heb ik niet meer veel speelruimte.

Ik heb geen voorkeuren voor merk, type, kleur of uitvoering want ik wil hem naderhand toch nog opleuken. Wat voor mij wel heel belangrijk is, is dat de bus betrouwbaar is. Ik ben lief voor hem en hij krijgt alles wat 'ie wil, beurten, nieuwe banden en weet ik wat zo'n ding nog meer nodig heeft maar hij moet me niet ergens in het Noorse binnenland met pech laten staan. Het kan altijd, dat snap ik, maar ik probeer de kans te minimaliseren door de merk- en typekeuze.

De keuze qua lengte en hoogte en euro 6 beperkt de mogelijkheden en verhoogt de kosten maar is voor mij belangrijk. Ik heb niet altijd de hond bij me en wil toch ook gewoon eens een stad in en een beetje makkelijk kunnen parkeren. De breedste bus heeft de voorkeur want ik wil een dwarsbed maar dat is geen harde eis. Aan het bed kan een uitrekgedeelte gemaakt worden zodat mijn zonen er in de lange weg in kunnen slapen. Vanwege de hoogte komt er een hefdak in. Dat is niet bedoeld om in te slapen maar alleen voor extra stahoogte en ventilatie.

Normaal gesproken bepaal je eerst de inrichting en dan pas de bus maar omdat ik een bus van maximaal 6 meter lang en 2,4 meter hoog wil, draai ik het om. De inrichting pas ik aan op de ruimte in de bus. Uiteindelijk is de plek voor de hond, een goed bed en een keuken(tje) het belangrijkste. Er komen draaistoelen in en een klaptafel en de porta potti schuif ik ergens een kast in. Genoeg creatieve ideeën voor de inrichting, dat komt wel goed. Eerst een bus.

Omdat ik totaal geen verstand heb van merken en types vraag ik jullie op- en aanmerkingen weer bij de volgende bussen:
-Mercedes Sprinter, lengte bus 5932 cm en hoogte 2351 cm. Dus dat valt binnen mijn wensen. Het breedste deel van de binnenruimte is 1787 cm, da's dan weer wat smal. Maar goed, ik lig alleen in dat bed dus desnoods ga ik dwars liggen :wink:
-Volkswagen Crafter, lengte bus 5986 cm, hoogte bus 2355 cm. Binnenbreedte 1832 cm. Dat is toch een stukje meer dan bij de Mercedes.
-Iveco Daily, lengte bus 6000 cm, hoogte bus 2100 cm. Binnenbreedte 1800 cm.

De rest van de bussen die ik heb opgezocht is langer of hoger, dat waren de Ford Transit, de Citroen Jumper en de Fiat Ducato. De Volkswagen Transporter en de Renault Master waren dan juist weer erg kort, wat ook weer zonde is. Ik heb dit op de sites van de fabrikanten opgezocht dus de maten zullen wel kloppen.
Heidi (vrouw, 53) en Nova (hond, 5) uit Maastricht willen op pad :)
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Welke bus voor om te bouwen naar kampeerbus?



Bericht door DucatoDolf »

Merk en type zegt niets over de betrouwbaarheid. Elke type heeft wel wat zwakke punten. Veel belangrijker is de staat van onderhoud en de manier van gebruik. Doe een aankoopkeuring als je serieus een bepaalde wagen op het oog hebt.

De hoogte is wel een dingetje. Bij Fiat (en Citroën en Peugeot, die zijn hetzelfde) is dat hoogte 1 ofwel H1 en is 2254mm. Die zou ik dan wel aanbevelen ivm mogelijk breedtebed. Deze zijn er in L1 of L2. Respectievelijk 5m en 5,4m. Die parkeer je nog enigszins makkelijk. De kortste kan zelfs vaak in een standaard parkeervak. Wij bezoeken ook vaak steden en dan is zo'n 5m wel een uitkomst. Bedenk wel dat met een hefdak je extra hoogte krijgt (+/-10cm) . Wat is de reden van de hoogte beperking? Carport?

Als je geen extra bankje wil? heb je nog aardig wat ruimte tussen de voorstoelen en het bed. Kijk eens bij mijn bus om een idee te krijgen. Ik heb een breedte bed van 200x140 en heb nog 90cm aan open ruimte tussen stoelen en bed. Portapotti en koelkast en 2 kleding lades onder het bed. Achterin ook nog opbergvakken en de kampeerstoelen staand tussen deuren en bed. Je hebt dan maximale opbergruimte. Kijk ook eens naar de Hymercar Sydney https://www.dejonghattem.nl/campers/hym ... ar-sydney/ voor ideeën en bekijk deze:https://kleinecamper.nl/campers/peugeot ... lioCats=32
Ook zijn er op dit forum een paar Ducato's van L2H1.

Afmetingen check je het beste hier: https://www.businbedrijf.nl/fiat
Ook voor andere merken.
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Welke bus voor ombouw naar kampeerbus?



Bericht door AadenAnke »

De L3 doet ook nog mee met zijn 5.98 :lol: de Citroën Peugeot en fiat zijn de breedste op de juiste hoogte geplaatst kan er een bed van 1.95 over dwars gemaakt worden. De automaat zal de zoek tocht lastiger maken.

Gr Aad
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9048
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Welke bus voor ombouw naar kampeerbus?



Bericht door gjvonk »

L3 is alleen niet in H1 verkrijgbaar, maar alleen vanaf H2 en dan voldoet hij niet meer aan de hoogte eis van TS: de hoogte is 2,52 meter en TS wil onder de 2,40 m blijven.

In schema is dit het gamma: L1-H1, L2-H1 of H2, L3-H2 of H3, L4-H2 of H3.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80318
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Welke bus voor ombouw naar kampeerbus?



Bericht door Dafluc »

Als de gewenste maximale lengte- en hoogtemaat is ingegeven door de apv: een camper valt onder recreatievoertuigen en dus een max van meestal drie dagen. Te lange of te hoge voertuigen is daarmee niet van toepassing. Zoek even op lex specialis.
Afbeelding
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1564
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Welke bus voor ombouw naar kampeerbus?



Bericht door tranny »

Let vooral op het leeggewicht en het max. totaalgewicht van de bus, dit bepaalt het laadvermogen dus het gewicht wat bruikbaar is voor de ombouw.
Iveco Daily zijn degelijke bussen, maar van zichzelf al aardig aan het gewicht.
Let ook even op welke as aangedreven wordt, een achterwielaandrijver heeft meestal een hogere laadvloer als een voorwielaandrijver... aangezien je onder de 240 cm wilt blijven heb je met een voorwielaandrijver dan net wat meer binnenhoogte.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Welke bus voor ombouw naar kampeerbus?



Bericht door kampo »

Bedenk dat er extra hoogte centimeters voorzien moeten worden...
Zowel een hefdak als dakluiken en ventilatie steken snel tot 12cm uit.
Indien dakairco dan komt er zelfs 25 cm bij.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1564
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Welke bus voor ombouw naar kampeerbus?



Bericht door tranny »

Dafluc schreef:
do 11 aug 2022, 9:25
Als de gewenste maximale lengte- en hoogtemaat is ingegeven door de apv: een camper valt onder recreatievoertuigen en dus een max van meestal drie dagen. Te lange of te hoge voertuigen is daarmee niet van toepassing. Zoek even op lex specialis.
Dit is pas van toepassing als de bus ook tot camper omgekeurd wordt c.q. keuringswaardig is, het is wettelijk gezien pas een recreatievoertuig als de bus voldoet aan de minimale inrichtingseisen die RDW stelt aan de ombouw tot camper.
Laat je de bus gewoon als bedrijfsauto geregistreerd staan en zorg je ervoor dat de inrichting niet voldoet aan de RDW-eisen voor een camper (bijvoorbeeld door losse zitplaatsen of een uitneembare kookvoorziening) dan blijven de APV afmetingen dus wel van toepassing.

In de meeste gevallen zal je fiscaal dan wel voor een personenauto moeten gaan betalen aangezien de ingerichte bus waarschijnlijk niet meer aan de fiscale inrichtingseisen voor een bedrijfsauto zal voldoen.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80318
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Welke bus voor ombouw naar kampeerbus?



Bericht door Dafluc »

Daarom schrijf ik ook: een camper etc. Ik heb er misschien overheen gelezen dat omkeuren na inbouw niet de bedoeling is?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Heidi69
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 17 jul 2022, 10:33

Re: Welke bus voor om te bouwen naar kampeerbus?



Bericht door Heidi69 »

DucatoDolf schreef:
do 11 aug 2022, 7:03
Merk en type zegt niets over de betrouwbaarheid. Elke type heeft wel wat zwakke punten. Veel belangrijker is de staat van onderhoud en de manier van gebruik. Doe een aankoopkeuring als je serieus een bepaalde wagen op het oog hebt.
Vanwege betrouwbaarheid en garantie enzo wil ik een bus kopen bij een garage. Is dan nog een aankoopkeuring nodig? Door wie? ANWB?

Over de hoogte: ik las op internet dat een hoogte boven de 2,4 meter problemen kan opleveren. Daarom leek het me veilig om onder de 2,4 te blijven. Als ik daar fout mee zit maakt dat de zaken een stuk makkelijker. Dank voor de tip over " lex specialis"

"Parkeren van grote voertuigen Bebouwde kom. U mag niet parkeren binnen de bebouwde kom met een voertuig dat langer is dan zes meter of hoger dan 2,40 meter. Denk daarbij aan een autoambulance, opleggers of aanhangwagens" https://www.zwolle.nl/ondernemen/bedrij ... voertuigen
of
"Het is in Maassluis van maandag tot en met vrijdag 's avonds en 's nachts (van 18.00 tot 8.00 uur) en in het weekend alleen toegestaan een voertuig met een lengte van meer dan 6 meter (inclusief lading) of een hoogte van meer dan 2,4 meter te parkeren op de volgende aangewezen parkeerlocaties" https://www.maassluis.nl/parkeren-van-grote-voertuigen

Maar dan wil ik alsnog geen hele hoge bus. Dat is voor mij niet nodig en maakt rijden en parkeren alleen maar lastiger.

Automaat is iets wat wel heel fijn rijdt en zou ik liever niet laten vallen. Comfort voor alles ;;-) Maar als de perfecte bus voor de perfecte prijs zich aandient met een schakelbak dan is dat maar zo.
tranny schreef:
do 11 aug 2022, 9:30
Let vooral op het leeggewicht en het max. totaalgewicht van de bus, dit bepaalt het laadvermogen dus het gewicht wat bruikbaar is voor de ombouw.
Dank, verhelderend. Ik snapte al niet hoe dat zat maar het is me nu duidelijk.

Over camper en bedrijfsauto. Mijn oorspronkelijke idee: ik krijg geen parkeervergunning voor een camper, wel voor een bus. Dus bus kopen, wel ombouwen (ramen er in, tussenschot eruit, draaistoelen) maar niet laten herkeuren tot camper.
Ondertussen heb ik begrepen dat dit niet gaat werken. Omdat de belasting voor een bus in die constructie heel erg hoog is en omdat je geen wijzigingen zoals meer dan een raam mag maken. Wat Tranny ook schrijft.
Dus het wordt een camper en een stalling en een tweede auto. Uiteraard vraag ik toch gewoon een parkeervergunning aan, proberen kan altijd. Misschien zit er ergens een halfslapende ambtenaar :lol:

Dank weer voor alle hulp, ik ga eens snuffelen op Marktplaats oid wat er aan aanbod is. Alleen om te kijken en te kwijlen :wink:
Vanavond door met de tekening voor de indeling. Daar kom ik vast ook nog met vragen over dus jullie zijn voorlopig nog niet van me af :lol:
Heidi (vrouw, 53) en Nova (hond, 5) uit Maastricht willen op pad :)
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1564
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Welke bus voor om te bouwen naar kampeerbus?



Bericht door tranny »

Heidi69 schreef:
do 11 aug 2022, 15:04

Over camper en bedrijfsauto. Mijn oorspronkelijke idee: ik krijg geen parkeervergunning voor een camper, wel voor een bus. Dus bus kopen, wel ombouwen (ramen er in, tussenschot eruit, draaistoelen) maar niet laten herkeuren tot camper.
Ondertussen heb ik begrepen dat dit niet gaat werken. Omdat de belasting voor een bus in die constructie heel erg hoog is en omdat je geen wijzigingen zoals meer dan een raam mag maken. Wat Tranny ook schrijft.
Het kan op zich prima gaan werken.
Zolang je maar netjes voor het personenauto tarief MRB afdraagt mag je in een bedrijfsauto rustig wijzigingen aanbrengen zoals extra ramen plaatsen, tussenschot verwijderen, zitplaatsen/bed maken enz., je moet er alleen maar voor zorgen dat de bedrijfsauto nog net niet voldoet aan de RDW-eisen voor een camper. (en dat is al eenvoudig te realiseren door de kookgelegenheid niet vast te schroeven in de bus)

Hier een simpel rekensommetje uitgaande van een Sprinter L2H1 automaat/airco bouwjaar 2018 (leeggewicht 2113kg) in Limburg:
MRB personenautotarief diesel is € 2600,= per jaar, MRB campertarief (incl. laag aangehouden 200kg aan extra gewicht voor de minimale camperombouw) is € 760,= per jaar.
Het verschil in de MRB bedraagt hiermee € 1840,= per jaar voor zo'n Sprinter.
De vraag is dan:
1- weegt dit MRB verschil op tegen de extra kosten van de 2e auto (afschrijving + MRB + verzekering + onderhoud) en de stallingskosten voor de camper?
2- ben je wel bereid om altijd met een bus te rijden of heb je liever ook het gemak van een kleine personenauto erbij?

De uitkomst waar je uiteindelijk het beste mee af bent zal je zelf even in moeten vullen aangezien dit strikt persoonlijk is, dat kan een ander niet voor je gaan beoordelen.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Welke bus voor ombouw naar kampeerbus?



Bericht door DucatoDolf »

Tjah hoe keur je een auto, vind ik zelf ook lastig. Iemand met verstand van auto's meenemen is altijd handig. Of de wagen bij een onafhankelijke (niet de verkopende partij) BOVAG garage langsbrengen voor een totale inspectie en advies over de huidige stand van zaken en de zaken die er in de komende tijd aan gaan komen. Dan kun je ook nog vragen wat het kost om alle punten te verhelpen, mochten die er zijn, en kun je een afweging maken. Dat kost misschien wat, maar als de verkopende partij daar heel moeilijk over doet gewoon niet kopen.

Voor een auto parkeren komt hoogte niet zo heel krap. Parkeergarages kom je boven de 210cm toch bijna niet in. Dat kan hooguit met de VW Transporter en consorten. En voor het parkeren door de bestuurder maakt hoogte helemaal geen verschil. Wel de lengte. Hoe korter hoe makkelijker overal is in te draaien, dat is zeker. Het gaat vooral om het parkeerbeleid begrijp ik?
In principe zou je als het een dagelijkse auto betreft je camper overal mogen parkeren voor max 3 dagen. Dus als je je auto echt veel gebruikt, zou dit geen probleem hoeven zijn. Ik heb dat ook in Rotterdam. Of je een vergunning krijgt op een camper zou ik gewoon navragen. Want om nu daarvoor je hele camper idee aan te passen vind ik ver gezocht.
Ik heb vóór mijn ombouw een parkeervergunning aangevraagd om eventueel gezeur voor te zijn, maar ik heb met de ombouw dan ook mijn kenteken behouden. Dat lukt niet met een bestelwagen naar camper ombouw. Maar er zijn hier meer mensen met deze perikelen. Zou het toch eerst ff navragen bij de gemeente hoe het zit als je enige auto je camper is. Wellicht kun je wél een parkeervergunning krijgen.

Dan over de maat. Je zoek een niet te lange wagen. Maar als die hoogte geen probleem meer is, zou je ook een Ducato (of Jumper/Boxer) H2 kunnen overwegen. Kun je wel staan, geen hefdak nodig. Scheelt kosten van het dak, maar ook gedoe. Een (zeldzame) L1H2 is dan een hele leuke bus. Hier is de schuifdeur overigens wel laag. Een L2H2 heeft wel een hogere schuifdeur. Die is 540cm en kun je ook nog wel redelijk parkeren, hoewel ik persoonlijk bij de 5 meter zou blijven.
Plaats reactie