Ervaring met Indel B Plein-Aircon 12V airco?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Blazerke
Berichten: 108
Lid geworden op: vr 29 jan 2016, 23:03
Locatie: Haacht Belgie

Re: Ervaring met Indel B Plein-Aircon 12V airco?



Bericht door Blazerke »

wat ik mij wel afvraag is hoe dik moeten de kabels zijn van de airco tot aan de batterij ?
als ze spreken van een verbruik tussen de 16 en de 42 Amp
bij mij ligt er een stroomkabel fabriek af klaar om een 230V airco te installeren , maar die is volgens mij veel te dun voor de 12V airco :eh:
Groeten
Marc

Adria Twin Supreme 640 SLB
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Ervaring met Indel B Plein-Aircon 12V airco?



Bericht door DJSmiley »

http://www.polz.info/leitungsrechner/?

Bij 5M zou ik voor 16mm2 gaan. Vermoedelijk is de aanloopstroom nog veel forser, dit soort airco's zijn over het algemeen geen inverters, maar domme aan/uitdingen. Ga je nog wat langer dan zou ik 25mm2 overwegen.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Ervaring met Indel B Plein-Aircon 12V airco?



Bericht door myway »

Er zijn in het verleden al eerder 12volt compressor airco’s geweest.
Bij mijn weten waren die snel weer verdwenen, hou zou dat nou komen
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Ervaring met Indel B Plein-Aircon 12V airco?



Bericht door de Jonckheer »

Klopt, je moet dat 12 volt speelgoed niet willen. Bruikbaar begint met 24 volt, dan kun je vrachtwagen spullen gebruiken, niet goedkoop, wel veel beter. Het kwaliteitsverschil zit hem in hobby en professioneel. Om goed te koelen heb je niks aan hobby spul en professioneel wordt geen 12 volt airco gebouwd omdat daarin 24 volt de norm is.
Het beste en tegelijk goedkoopste is een 230 volt apparaat op een omvormer. Heb je een goede omvormer zoals bv een Victron zijn de verliezen ook nog te overzien en ben je qua verbruik waarschijnlijk goedkoper uit dan met een 12 volt apparaat wat continue 100% moet draaien en dan nog eigenlijk te weinig brengt. Verwarmen is makkelijk en goedkoop, koelen het tegenovergestelde. Om die reden zijn wij nooit in de zomer op pad gegaan.
Gebruikersavatar
Blazerke
Berichten: 108
Lid geworden op: vr 29 jan 2016, 23:03
Locatie: Haacht Belgie

Re: Ervaring met Indel B Plein-Aircon 12V airco?



Bericht door Blazerke »

de Jonckheer,

misschien heb je gelijk , maar stel dat ik een 230V airco zou nemen vb.
een Telair CLIMA E-Van 7400H is 2200W
omvormer nodig van een beetje reserve neem nu 2500W vb. een ECTIVE SI25 , is een joekel van een omvormer Afmetingen (L x B x H) 445 x 220 x 90 mm
die ook weeral ergens kwijt moet geraken en dan nog liefst zo dicht mogelijk bij de batterij .
ik heb een 150 Amp lithium weet zelf niet dat die dat aankan .
de warmte die de omvormer maakt moet ook nog weg kunnen , en wetende dat ik soms in de warme streken zit en tot 6 uur /dag rijd dan staat dat ding rood gloeiend zou ik denken .

Ik denk dat de oplossing van Kampo om een tweede verdamper achteraan te plaatsen misschien nog het best is , maar waarschijnlijk ook de duurste oplossing .

op het laatste stel je je eigen de vraag of het dit wel allemaal waard is :lol:
Groeten
Marc

Adria Twin Supreme 640 SLB
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ervaring met Indel B Plein-Aircon 12V airco?



Bericht door kampo »

Met je LFP accu van 150Ah zal je een autonomie in stilstand hebben van maximaal 2h (2hx42A=84Ah)
Net lang genoeg om het interieur afgekoeld te krijgen, maar na 10 minuten is het weer warm.
En nadien moet je de LFP weer geladen krijgen.
Dan kan je in stilstand beter voluit voor een 230V airco gaan en inpluggen op een camping.

Een andere optie die ik ken is een 12V DC micro koeler met 400W koelcapaciteit enkel voor in de hondenkooi van <1m3. Vraagt wel creativiteit om zo iets te monteren. De warmte moet door de wand naar buiten worden afgevoerd. https://www.rigidhvac.com/micro-dc-aircon/

Een mooie 2200 Watt airco zoals de Telair al rijdende via een inverter laten lopen zal problematisch zijn omwille van het hogere stroomverbruik. 920 Watt + 15% omzettingsverliezen = 1050 Watt of 88A in 12V. Tegelijk moet je je accu nog geladen krijgen. Je dynamo heeft waarschijnlijk geen reserve voor zo een grote installatie. En is er plaats op het dak ?

Even over de hondenkooi.
Honden gaan soms hyper ventileren en krijgen hoge hartslag bij oplopende temperaturen.
Duurt dan dagen eer ze weer bekomen. Ik spreek uit ervaring.
Verplicht is een thermometer met aanduiding op het dashboard.
Als je achteraan geen airco hebt dan moet je kunnen ventileren in de kooi.
Regelbaar debiet afhankelijk van de situatie.
Er bestaan ook nog koelkussens voor honden.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Blazerke
Berichten: 108
Lid geworden op: vr 29 jan 2016, 23:03
Locatie: Haacht Belgie

Re: Ervaring met Indel B Plein-Aircon 12V airco?



Bericht door Blazerke »

Kampo ,

En de oplossing om een tweede verdamper achteraan te plaatsen , heb jij een idee van het prijskaartje ?
Groeten
Marc

Adria Twin Supreme 640 SLB
Gebruikersavatar
Blazerke
Berichten: 108
Lid geworden op: vr 29 jan 2016, 23:03
Locatie: Haacht Belgie

Re: Ervaring met Indel B Plein-Aircon 12V airco?



Bericht door Blazerke »

wat ik mij wel afvraag is het volgende :

je ziet regelmatig van die bestelbusje rijden met op het dak ( meestal ) een koeling van carrier , deze kunnen vriezen tot -18°

maar een deftige koeling voor op een camper zou dan niet kunnen , waar zitten de aders onder het gras hier ?
Groeten
Marc

Adria Twin Supreme 640 SLB
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2121
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Ervaring met Indel B Plein-Aircon 12V airco?



Bericht door jaap van duijn »

@Blazerke,

die busjes, autootjes zijn geheel geisoleerd en meestal nog geheel in een of andere kunststof aan binnen kant.
Zo kan bijvoorbeeld de visboer na gedane arbeid zijn auto uitspuiten en schoonmaken.
Dat is even moeilijker met zo een slecht geisoleerde camper / caravan - misschien die van de Scandinavieers niet ?

Probeer eens een geheel lege koelkast te koelen zeg tot 6 Gr. C. open de deur en sluit die gelijk weer, wat zie je dan? de temperatuur zoals in de camper


groet Jaap van Duijn
Gebruikersavatar
Blazerke
Berichten: 108
Lid geworden op: vr 29 jan 2016, 23:03
Locatie: Haacht Belgie

Re: Ervaring met Indel B Plein-Aircon 12V airco?



Bericht door Blazerke »

Jaap ,

Dat kan best zijn , maar ik vraag ook geen -18° hé
en wat betreft je uitleg over een koelkast , over welke koelkast heb je het dan een compressor of een absorptie ( wat ik geen koelkast noem maar een koelbox ).
Groeten
Marc

Adria Twin Supreme 640 SLB
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2121
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Ervaring met Indel B Plein-Aircon 12V airco?



Bericht door jaap van duijn »

@Blazerke,

Ja in mijn kleine wereld heet zo een kast waar spullen koel bewaard kunnen worden een koelkast.
Maar ik kom van een dorp hoor.
En of deze nu met een compressor werkt, of op gas, of 12VDC of 230VAC dat laten wij hier er buiten, het is een koelkast.
Zo een doos die je los mees sjouwt ja dat noemen we een koelbox, maar dan zit er weer helemaal geen apparaat in alleen voor bevroren blokken.

en zo wens ik U een fijne dag verder, blijf gezond (laten we hopen toch) en geniet van het leven - groet Jaap van Duijn
Marcel174
Berichten: 665
Lid geworden op: vr 15 jun 2012, 15:58
Locatie: Apeldoorn

Re: Ervaring met Indel B Plein-Aircon 12V airco?



Bericht door Marcel174 »

Hallo allemaal.

Ook ik ben al een tijdje aan het kijken naar een 12v airco en zag deze ook voorbij komen.
Het leek mij ook een mooi apparaat maar hitte ook tegen het stroomverbruik aan.

Reden voor 12v airco. Als we ergens stil staan op een parkeerplaats om een museum te bezoeken kan de hond in de camper blijven met een aangename temperatuur.

Zoals ik jullie reacties lees lijkt het toch niet zo'n optimaal apparaat.
Hiervoor heb ik mijn oog laten vallen op de Neil 12v dauwpunt koeler.

https://www.willemsenrecreatie.nl/airco ... puntkoeler

Daar zijn wel nette reacties van.
Is dat dan toch een betere optie?

Gr Marcel
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7472
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Ervaring met Indel B Plein-Aircon 12V airco?



Bericht door ducati 900 »

Zo te zien is dit een swampcooler, die de lucht van buiten af aanzuigt.
Die hebben wij er ook op en werkt goed. Brengt de temperatuur ongeveer 6 graden naar beneden, afhankelijk van de luchtvochtigheid.
Je kunt en moet de ramen gewoon openhouden zodat de lucht er ook uit kan.
Ik vind hem wel aan de prijs voor zo n simpel ding.
Die van ons gaat er binnenkort wel af omdat we nu eentje hebben met gescheiden luchtstromen, een Oxycom.
Hierbij wordt van binnen uit aangezogen lucht gekoeld door afgekoelde buitenlucht.
Voordeel is dat de luchtvochtigheid binnen niet omhoog gaat en je raakt geen koele lucht kwijt doordat de ramen open staan.

Ben
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4153
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Ervaring met Indel B Plein-Aircon 12V airco?



Bericht door beatrix18 »

"Als we ergens stil staan op een parkeerplaats om een museum te bezoeken kan de hond in de camper blijven met een aangename temperatuur."

Als dat koelen al gaat lukken dan zal je de hond wel moeten vertellen dat ie z'n mond houdt als er iemand langs de camper loopt.
Ik heb al zoveel verhalen gelezen en gehoord van mensen die staan te trappelen om de ramen kapot te gooien van een voertuig in de zon, met een dier er in.....

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Plaats reactie