Stroom er af, dan stekker eruit

Algemene campervragen en -opmerkingen.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Stroom er af, dan stekker eruit



Bericht door DJSmiley »

PE1OPQ Theo schreef:
di 09 aug 2022, 12:37
ik vind 1200 volt ook nog erg veel hoor, nu is de afschakel tijd wel <25 ns maar tussen 230 en de afschakel spanning gebeurter, niets?

Theo
https://www.obo.nl/datasheet/?file=TBS- ... 418-nl.pdf
Nee, dat ding schakelt af als er >280V tussen de fase en nul staat, of >255V tussen nul en aarde

Als er 260V op staat zal er (nog) niets gebeuren, pas bij 280V. Maar normaliter zal het net <253V blijven en als ie er wel boven gaat dan zal de 280V ook wel gehaald worden (Dat gebeurt eigenlijk alleen bij een losse nul). Bij een wisseling tussen nul en een fase zit je op 400V en gaat ie dus zoiezo. (en dat is zoiezo een human-error situatie). Een losse nul kan nog ongemerkt gebeuren.

De 1.2kV is de maximale spanning die ie kan hebben.

Dus een losse nul waarbij de fases dermate scheef zijn waardoor er >280V is, of een foutieve aansluiting tijdens werkzaamheden (400V ipv 230V) zal m trippen en de voorliggende automaat laten uitschakelen. (Hij sluit dan die spanning kort, ipv door je apparatuur te jagen)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Stroom er af, dan stekker eruit



Bericht door TestCase »

Dirk Dreamer schreef:
TestCase schreef:En mede hierom heb ik al een tijdje een over- en onderspanning beveiliging gemonteerd.

https://nl.aliexpress.com/item/1005001710644402.html


//Kees
Grappig je hebt 2 versies : nominale spanning 40A of 60A Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Ach, vertaal foutje.
Er wordt hier zo vaak gezegd 'er staat stroom op'.Afbeelding
//Kees


AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
panda58
Berichten: 706
Lid geworden op: zo 27 okt 2019, 20:15

Re: Stroom er af, dan stekker eruit



Bericht door panda58 »

DJSmiley schreef:
di 09 aug 2022, 11:25
Ik heb 'm in NL gehaald.

Chinees spul is lastig om te beoordelen en ik had niet de behoefte om 'm te testen... Dus heb in dit geval een bekend merk gekocht in NL.

https://www.sandervunderink.nl/obo-over ... nhuis.html
En waar sluit je de pe op aan dan.
Denk op de aarde van het aangeboden net.
Wel leuk je vertrouwd dat net niet,je beveiligd met een overspanningsbeveiliging.
En die overspanning moet dan vervolgensgens worden afgevoerd via de aarde het net dus wat jij niet vertrouwd.
Ik vind dat beetje vreemd,maar dat is mijn gedachten gang.

Zou dan veel liever zo n ding van tante Ali kopen.
Die schakeld de spanning echt af als deze te hoog word.
Bij jou niet het geval,als je slechte aarde hebt word de spanning niet afgevoerd.

Gr jan
camperjack2
Berichten: 8
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 21:19

Re: Stroom er af, dan stekker eruit



Bericht door camperjack2 »

Ook wij willen een overspanningsbeveiliging inbouwen nadat onze 220V - 12V omvormer/ lader door een piekstroom van 380/ 400V werd opgeblazen. Ons werd ook de hierboven genoemde overspanningsbeveiliging van AliExpress geadviseerd
https://nl.aliexpress.com/item/1005001710644402.html

Heeft iemand al ervaringen met deze overspanningsbeveiliging?
Heeft dit apparaat bijvoorbeeld al een CE-keurmerk? Hoe zit het met de (brand)veiligheid van het apparaat?
Van deze overspanningsbeveiliging zijn o.a. de voltages instelbaar. Maar hoe worden deze instellingen vastgehouden? Is in het apparaat een batterij/ accu ingebouwd? Het lijkt me niet handig dat je elke keer als je de camper opnieuw aan de landstroom legt je de overspanningsbeveiliging opnieuw zou moeten instellen.

Graag hoor ik van jullie ervaringen.
Jack
Gebruikersavatar
GeVaSta
Berichten: 389
Lid geworden op: di 29 apr 2008, 22:17
Locatie: Drenthe

Re: Stroom er af, dan stekker eruit



Bericht door GeVaSta »

DJSmiley schreef:
di 09 aug 2022, 11:25
Ik heb 'm in NL gehaald.

Chinees spul is lastig om te beoordelen en ik had niet de behoefte om 'm te testen... Dus heb in dit geval een bekend merk gekocht in NL.

https://www.sandervunderink.nl/obo-over ... nhuis.html
Moet je dan ook niet een paar extra meenemen voor als ie een keer aanspreekt? Deze zijn volgens mijn niet zelfherstellend. Na triggering dus vervangen. Niet erg praktisch maar werkt natuurlijk wel veel beter tegen een plotselinge spanningspiek.
De ali-versie werkt met een relais, dus per definitie vrij langzaam uitschakelend. Weet niet of dat veel oplost.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Stroom er af, dan stekker eruit



Bericht door TestCase »


camperjack2 schreef:Ook wij willen een overspanningsbeveiliging inbouwen nadat onze 220V - 12V omvormer/ lader door een piekstroom van 380/ 400V werd opgeblazen. Ons werd ook de hierboven genoemde overspanningsbeveiliging van AliExpress geadviseerd
https://nl.aliexpress.com/item/1005001710644402.html

Heeft iemand al ervaringen met deze overspanningsbeveiliging?
Heeft dit apparaat bijvoorbeeld al een CE-keurmerk? Hoe zit het met de (brand)veiligheid van het apparaat?
Van deze overspanningsbeveiliging zijn o.a. de voltages instelbaar. Maar hoe worden deze instellingen vastgehouden? Is in het apparaat een batterij/ accu ingebouwd? Het lijkt me niet handig dat je elke keer als je de camper opnieuw aan de landstroom legt je de overspanningsbeveiliging opnieuw zou moeten instellen.

Graag hoor ik van jullie ervaringen.
Jack
Ik heb deze er nu 2 jaar in en heb nog geen overspanning uitschakeling meegemaakt, wel onderspanning, daarmee beveilig ik de aes koelkast. CE keurmerk? Staar je daar niet blind op, CE is een door de fabrikant afgegeven 'bewijs' dat wordt voldaan aan..... Het is niet getest door een keuring van bijv. Tüv of Kema. Staat het CE merk er op? Ik weet het niet, vindt ik ook niet belangrijk.

Er zit een geheugen in dat géén spanning nodig heeft om de instellingen te behouden.

Bevalt mij uitstekend!

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Elliot 5
Berichten: 691
Lid geworden op: za 12 mar 2022, 18:18

Re: Stroom er af, dan stekker eruit



Bericht door Elliot 5 »

CE is bedoeld als indicatie dat er wel degelijk aan alle EU eisen voldaan is. (typegoedkeuring)

Echter er is een land buiten de EU dat dezelfde "CE" afkorting en lettertype gebruikt met een iets grotere afstand tussen de letters C en E...

Daar staat CE echter voor China Export 😉.

Tja dan daalt het vertrouwen in het EU keurmerk vanzelf..(als je ziet wat er uit CN komt met CE indicator)
CE-and-China-Export-1.jpg
CE-and-China-Export-1.jpg (19.45 KiB) 648 keer bekeken
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Stroom er af, dan stekker eruit



Bericht door TestCase »

Maar het blijft afgegeven door de fabrikant en die zegt ja hoor voldoet. Het is geen keurmerk in die zin dat er echt getest is door onafhankelijk instituut.

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
WimZ
Berichten: 1813
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 11:13

Re: Stroom er af, dan stekker eruit



Bericht door WimZ »

Maar die fabrikant heeft grote problemen als er een huis afbrand en het blijkt door een CE goedgekeurd apparaat te komen wat toch niet aan die eisen voldoet.
Voor alle apparaten in Europa is echt geen onafhankelijk instituut nodig die komen bij problemen wel in actie.
Kun je natuurlijk zeggen dat jou camper kan afbranden dus dat het merkje niets zegt, maar fabrikanten gaan daar echt niet lichtjes mee om.
Laatst gewijzigd door Aloys op vr 25 nov 2022, 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
metatoon
Berichten: 9611
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Stroom er af, dan stekker eruit



Bericht door metatoon »

image.jpg
image.jpg (119.62 KiB) 499 keer bekeken

Vraagje wat is dit Europees of anders.

Gr. Toon.
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13347
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Stroom er af, dan stekker eruit



Bericht door hathi »

Geen 230 V in mijn camper,…dus ken ik zulke problemen ook niet, ieder zijn keuze,natuurlijk,maar het is geen must,( meer) in een recreatie Camper ,daar de meeste apparatuur ook op 12 v werkt, ik beveel het iedereen aan tenminste, of je moet wintersporters zijn ,of lange tijd ,in de Camper wonen
Hans
PE1OPQ Theo
Berichten: 4559
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: Stroom er af, dan stekker eruit



Bericht door PE1OPQ Theo »

metatoon schreef:
vr 25 nov 2022, 12:28
image.jpg


Vraagje wat is dit Europees of anders.

Gr. Toon.
Das een wazige foto Toon :D
Maar lijkt op een EU CE logo.

Theo
metatoon
Berichten: 9611
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Stroom er af, dan stekker eruit



Bericht door metatoon »

Misschien die beter?

Gr. Toon.
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (145.58 KiB) 469 keer bekeken
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
isoplus
Berichten: 6342
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Stroom er af, dan stekker eruit



Bericht door isoplus »

Dat is een Chinees, staat er ook duidelijk op hetgeen niet betekent dat het ding niet voldoet aan Europese normen.
Wij moeten niet overdreven bang zijn voor made in China, de meeste grote en nieuwe containerschepen komen daar vandaan inclusief de daarin geplaatste dieseltjes en de elektronische besturingen en de elementen daarvoor.
Toen de arbeid hier te duur werd hebben wij ze daar fietsen geleerd, ik beken dat ik daar leuk aan mee gewerkt heb.
En ja nu fietsen ze ons voorbij, de tijden veranderen.
Laatst gewijzigd door isoplus op vr 25 nov 2022, 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie