Welke zonnepanelen voor een 210Ah accu?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Etienne076
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 30 mei 2022, 23:46

Welke zonnepanelen voor een 210Ah accu?



Bericht door Etienne076 »

Hallo mensen

Ik wil graag een zonnepaneel plaatsen op mijn camper.
Ik heb 2 accu's parallel gekoppeld waardoor ik in totaal 210 amp/u heb
Nu zat ik zelf te denken aan een paneel van 150 tot 200 watt
Maar wat voor stroom verdeler heb ik daar dan voor nodig?
En is dit paneel voldoende om de accu's op te laden?
Ahjwinth
Berichten: 353
Lid geworden op: zo 28 jun 2020, 11:55

Re: Welke zonnepanelen voor een 210 amp/u accu



Bericht door Ahjwinth »

De grote van het paneel hangt niet van de accu af maar van het verbruik en hoe je reist. Wil je veel vrij staan of op een camperplaats en altijd aan de paal?
Ook hangt het af van de beschikbare ruimte op je dak. Hoe groot kan je maximaal kwijt. ik heb een accu van 2x150Ah in serie (24volt systeem) en 3x390wp huishoudpanelen op de camper gemonteerd. Altijd voldoende energie en ik kan zelfs mijn Airco op de zonnepanelen draaien in de zomer. in de winter met weinig zon kan ik alsnog de accu’s op laden.

Je hebt zoveel mogelijkheden maar naar mijn mening kan je noot genoeg hebben op het dak en probeer dit zo effectief te benutten met panelen.

Ik zou eerst eens voorstellen om tre vertellen wat voor camper je hebt en met welke accu spanning. 12/24/48V?
ook hoeveel energie je verbruikt. En gebruik de zoekfunctie er is al veel overgeschreven op dit forum met veel goede informatie. Over het type en merk omvormer er goed zijn, welke panelen en hoeveel.
MAN L2000 8.224 - 1998 7.5 ton vrachtwagen Met camper opbouw.
Zundapp KS50 -517 1967
Zundapp KS125 -521-01 1971.
BMW R100 RS, 1977
Etienne076
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 30 mei 2022, 23:46

Re: Welke zonnepanelen voor een 210 amp/u accu



Bericht door Etienne076 »

Ik heb een fiat ducato uit '93 12v spanning
Ik wil zo veel mogelijk onafhankelijk zijn en verwacht zo'n 80 tot 90 amp/u per dag te verbruiken.
Ik zal op zn tijd wel eens overnachten op een camping maar wil ook vrij kunnen staan wanneer io dat wil
DJSmiley
Berichten: 4038
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Welke zonnepanelen voor een 210Ah accu?



Bericht door DJSmiley »

Dat zal lastig worden. Met 80/90Ah per dag heb je de accu in 1 dag leeg.
(210Ah = netto 105Ah bruikbaar, in de praktijk vaak nog wat minder, tenzij de accu in nieuwstaat is, even uitgaand van een standaard loodaccu)
In de praktijk kan het zelfs goed zijn dat je de dag nieteens haalt (en zelfs je accu tediep ontlaad)

Dat betekend gemiddeld 3.5A per uur continue... Zeg dat een dag gemiddeld 10 uur zon heeft, dan moet je dus behoorlijk wat laden: 90Ah + die 3.5A continue = snel 12A continue: Dus 240W.

In de praktijk schijnt de zon nooit continue. En als ie schijnt, levert ie niet constant 12A op. En als ie dat al doet, een loodaccu laad langzamer als ie voller is, dus duurt het nog langer.

Realisitisch? Met zulke hoeveelheden moet je minimaal 400Wp aan panelen hebben, dan red je het op een zonnige dag net.
Wil je ook op de wat slechtere dagen? Dan mag je dat makkelijk verdubbelen.

Vind je het niet erg om om de paar dagen even aan een paal te staan? Dan zou je een stevige accu kunnen overwegen, met 200Ah Lithium red je ook wel een paar dagen icm een 300-400W aan zonnepanelen. Als je tussendoor rijd kom je een heel eind, zeker in de zomer. Alleen zul je af en toe even aan de paal moeten, want die accu krijg je niet in alle seizoenen/weersomstandigheden volledig vol.

Ik zou eerst eens kijken waarom je zoveel verbruikt. Daarin gaan beperken is de meest voordelige en efficiente oplossing.
Eigenlijk kan ik maar 3 dingen bedenken:
- Koelkast -> Een absorbtiekoelkast draai je op gas, niet op electra
- E-bikes -> aanwennen ze zoveel mogelijk overdag / tijdens het rijden te laden scheelt al een hele hoop
- Boiler -> alleen aanzetten indien nodig, niet op 100 graden. En als het slecht weer is, even ouderwets water koken.
Laatst gewijzigd door DJSmiley op ma 04 jul 2022, 8:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
myway
Berichten: 15527
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Welke zonnepanelen voor een 210Ah accu?



Bericht door myway »

Dan ook nog even in de gaten houden dat, indien de accu voor 80% vol is, de laadstroom gaat afnemen.
jansloos
Berichten: 6871
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Welke zonnepanelen voor een 210Ah accu?



Bericht door jansloos »

Dat laden (echt helemaal vol) van 80 naar 100% duurt echt uren. Gaat met minder dan 5 A.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Etienne076
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 30 mei 2022, 23:46

Re: Welke zonnepanelen voor een 210Ah accu?



Bericht door Etienne076 »

Kijk aan nuttig informatie 👍
Nu heb ik wel erg ruim gerekend met het verbruik aangezien ik zeker niet de hele dag door stroom zal verbruiken op de koelkast na maar die kan eventueel ook op gas.
Het zijn 2 nieuwe accu's en ze zitten ook aangesloten op de dynamo en ben wel van plan om veel te touren hooguit een paar dagen op de zelfde plek.
Maar goed ik begrijp dus dat het beter is voor een zo groot mogelijk paneel te gaan wil ik mijn accu's voldoende opladen voor het continu verbruik en de volgende dag.
Bedankt
myway
Berichten: 15527
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Welke zonnepanelen voor een 210Ah accu?



Bericht door myway »

De koelkast eventueel op gas.
Als er geen 230 is zal de koelkast op gas moeten, die verbruikt veel te veel op 12 volt en is alleen mogelijk tijdens het rijden.
Hoe je aan dat enorme stroomverbruik komt??
Etienne076
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 30 mei 2022, 23:46

Re: Welke zonnepanelen voor een 210Ah accu?



Bericht door Etienne076 »

Hoe ik aan dit verbruik kom?
Ik heb een formule gebruikt die ik tegen kwam op een verkopende site van zonnepanelen.
En daar heb ik gewoon een ruim verbruik berekend.

Wij gaan met zn 4en touren, 2 kids van 16 en 11 jaar oud
Ik denk dat wij iets meer apparatuur dan gemiddeld meenemen
Kleine tv
Koffiezetapparaat
Meerdere waaiers
Tablet
De telefoons die dagelijks opgeladen zullen worden
Koelkast zal dan op gas gebruikt worden bedankt voor de tip

Nu begrijp ik dat wij natuurlijk de apparatuur niet de hele dag door zullen gebruiken maar ik wil wel zeker weten dat wanneer ik vrij sta dat ik mij geen zorgen hoef te maken over het stroomverbruik
myway
Berichten: 15527
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Welke zonnepanelen voor een 210Ah accu?



Bericht door myway »

Ik zou aanraden om een bmv te plaatsen, heb je altijd inzicht in het verbruik en de staat van de accu.
Etienne076
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 30 mei 2022, 23:46

Re: Welke zonnepanelen voor een 210Ah accu?



Bericht door Etienne076 »

Heb ik overwogen maar toen ik ik de victron bmv tegen kwam van €199,- leek mij dat wel erg duur voor zo'n optie.
Maar ik zal mij daar iets verder in verdiepen, er zullen vast wel wat goedkopere aangeboden worden
myway
Berichten: 15527
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Welke zonnepanelen voor een 210Ah accu?



Bericht door myway »

Of de smart shunt 129€
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Welke zonnepanelen voor een 210Ah accu?



Bericht door Arie55 »

reken met Watt-uren, dan is de kans op vergissingen en/of fouten beduidend kleiner.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
camperdiksmuide
Berichten: 255
Lid geworden op: zo 18 sep 2016, 23:01

Re: Welke zonnepanelen voor een 210Ah accu?



Bericht door camperdiksmuide »

Indien je de plaats hebt, is het meest voordelige een huispaneel te plaatsen. Deze zijn vlot verkrijgbaar tussen de 350 tot 450Wp. Controleer wel de afmetingen. Plaats deze op een degelijke victron mppt regelaar in combinatie met een victron smartshunt. Heb je een perfect werkende installatie waar je wat mee bent.
Plaats reactie