wel of geen (zuivere sinus) omvormer?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Dekker-Achterhoek
Berichten: 684
Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
Contacteer:

Re: wel of geen (zuivere sinus) omvormer?



Bericht door Dekker-Achterhoek »

DucatoDolf schreef:
di 21 jun 2022, 17:02
Mijn laders van elektrische steps worden gloeiend heet bij gebruik via omvormer zonder zuivere sinus. Schijnt op termijn toch niet heel fris te zijn. Dus ALS je een omvormer nog moet aanschaffen, dan een zuivere sinus.

Geen idee of je laders van laptops, elektrische fietsen etc ook direct op 12V kan aansluiten. Vaak hebben ze toch een hogere uitgangsspanning op de trafo/lader. Dus ik gok dat dit niet gaat.
Wij hebben een Victron Inverter van 500 Watt ingebouwd. Om de accu's van de E-Bike te laden als we eens niet aan de paal staan, Voor E-Bikes zijn, voor zover ik heb kunnen vinden, nog steeds geen 12 VDC laders op de markt. En voor m'n elektrische onderdeken, maar die heeft geen echte sinus nodig :thumbup:
Koken en verwarmen doen we op gas, dus voor ons is een inverter van 500 Watt ruim voldoende. Vermogen met tenslotte wel uit je accu komen. Daarom laden we de E-Bike accu's via de Inverter tijdens het rijden :thumbup:
Omdat de meeste losse 230VAC laders travo loos zijn, heb je bijna altijd een goed sinus nodig voor de optimale werking.
Voor telefoons en tablets kun je een 5 VDC USB contactdoos inbouwen. Sla je de lader over en voed je deze rechtstreeks.
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.

"Rob, Licence to chill".

Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: wel of geen (zuivere sinus) omvormer?



Bericht door myway »

Geen 12 volt laders voor E-Bikes ???
Wel eens gegoogeld
Gebruikersavatar
Autocaravana
Berichten: 1247
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 23:28
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Re: wel of geen (zuivere sinus) omvormer?



Bericht door Autocaravana »

We willen onze renault trafic simpel en eenvoudig houden.
Geen omvormer dus.
Ik had er vroeger een. Nadat hij gestolen was, enkele jaren geleden, heb ik hem nooit gemist.
Onze fiets- en camperreizen: https://bicitours.blogspot.com
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: wel of geen (zuivere sinus) omvormer?



Bericht door DucatoDolf »

myway schreef:
di 05 jul 2022, 9:23
Geen 12 volt laders voor E-Bikes ???
Wel eens gegoogeld Afbeelding
Ja dat heb ik naar aanleiding van dit topic gedaan. Maar moeilijk verkrijgbaar wel. Maar enkele winkels en prijzig. Sommige zelfs duurder dan een omvormer. Dus als je goede tips hebt?

Mijn laders zijn 42V? Voor 36V accu? Zal morgen ff kijken wat ik precies nodig heb.
DJSmiley
Berichten: 4037
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: wel of geen (zuivere sinus) omvormer?



Bericht door DJSmiley »

Je kan ze zelf maken zoals een aantal forumleden gedaan hebben met een MPT7210A (50-60 euro)

Rudy (Hoofdnoorman) bouwt ze ook

Maar er zijn ook diverse fabrikanten die ze leveren, 't is alleen even opletten dat je de juiste stekkers erop zet (En idealiter niet via een sigarettenplug laat lopen - die zijn niet optimaal voor langdurig meerdere ampers)

https://www.holland-wheels.com/nl/e-bik ... perAmbling
https://www.lacros.nl/nl/12v-fietsaccu- ... otter.html
https://www.fietsaccuwinkel.nl/product/ ... nsluiting/
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 790
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: wel of geen (zuivere sinus) omvormer?



Bericht door MarceldeHoog »

De vraag is even hoe belangrijk een 12 volt lader voor je ebike is.

Onze setup is een 230Ah AGM accu, 230W zonnepanelen, en een scheidingsrelais. Daarnaast een 1500W Ective CSI (zuivere sinus omvormer, lader en omschakelautomaat in 1).

De omvormer wordt gebruikt voor de boiler, en incidenteel opladen tandenborstel en ebike accus. We zetten de omvormer bij voorkeur aan tijdens het rijden, en als de zon schijnt, om de accu zo min mogelijk te belasten (de boiler alleen pakt al 33Ah). Fiets accu's laden dus ook alleen op dat soort momenten.

Nog geen enkel probleem gehad met deze opzet.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: wel of geen (zuivere sinus) omvormer?



Bericht door myway »

Tja, maar sommige forumleden schieten meteen in de vlekken als het over een omvormer gaat
snoopy
Berichten: 904
Lid geworden op: di 27 jul 2004, 18:03
Locatie: Zutphen

Re: wel of geen (zuivere sinus) omvormer?



Bericht door snoopy »

Als je van je opladers houdt altijd echte sinus.
Volg je hart want dat klopt.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9165
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: wel of geen (zuivere sinus) omvormer?



Bericht door gjvonk »

Bij mijn vorige e-vouwfiets had ik een 12 naar 24 volt step up lader. De sigaretten plug stekker zat net niet strak genoeg in de stekkerdoos. Daardoor heb ik 2x gedoe met dat ding had. Uiteindelijk alleen nog maar gebruikt als we stil stonden. Ik had al plannen om de 12 volt stekker en stekkerdoos er tussenuit te slopen.

Gisteren een nieuwe e-vouwfiets besteld; de dealer verkoopt vanwege het bovengenoemde gedoe geen 12 volt step up laders meer.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Buscamper fan
DJSmiley
Berichten: 4037
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: wel of geen (zuivere sinus) omvormer?



Bericht door DJSmiley »

Sigarettenplug gewoon omzeilen. Gebruik kleine Anderson of XT30/60 stekkers, of maak het een vaste opstelling.

Meest efficiente manier van laden, minder verlies dan via een omvormer. Alleen die sigarettepluggen zijn crap. De Bosch/Hella pluggen zijn al iets beter (die je soms ook in campers ziet)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Dekker-Achterhoek
Berichten: 684
Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
Contacteer:

Re: wel of geen (zuivere sinus) omvormer?



Bericht door Dekker-Achterhoek »

Daarom alles gewoon vast ingebouwd. Gewoon een 230 VAC contactdoos voor de e-bike lader. Op de Camping via het 230 VAC net, op de CP via de Victron Phoenix Inverter. Maar meestal onder het rijden laden. Mag de dynamo van de Fiat de energie leveren (en als je rijdt met je bus, zit je toch niet op je fiets :lol3: )
[ uitleg mijn inbouw; viewtopic.php?t=8480354&start=28 ]
Laatst gewijzigd door Dekker-Achterhoek op vr 08 jul 2022, 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.

"Rob, Licence to chill".

Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: wel of geen (zuivere sinus) omvormer?



Bericht door myway »

Dan ben je een forumlid die niet in de vlekken schiet als het om een inverter gaat.
Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 1751
Lid geworden op: zo 09 sep 2018, 19:47

Re: wel of geen (zuivere sinus) omvormer?



Bericht door Zonneke »

Hier ook geen vlekken. :wink:
Heb bij ombouw naar Lithium ervoor gekozen om een zuivere sinusomvormer van 1500W en een aparte omschakelautomaat te plaatsen.
Zijn nu bijna twee jaar verder en al veel plezier aan beleefd.
Geen walstroom >>>Knopke omvormer>>>alle stopcontacten tot in de garage toe 230V.
Taske koffie zetten onderweg, geen probleem.
Fietsaccu's per twee of zelfs drie laden wanneer we rijden gaat makkelijk.
12V laders hiervoor zou kostelijk worden want twee van de vier accu's hebben speciale aansluiting.
De laptop met zijn eigen 230V lader, geen gedoe met zoeken naar 12V alternatieven.
Gaan veel wandelen en fietsen waarbij de Garmin GPS altijd meegaat, ook deze accu's moeten geladen worden.
Ook hier een 230V lader voor, heb slechte ervaringen met sommige laders dus ga het houden bij die van den Ikea.

Bijkomende noot: Als ik zie wat er in een andere topic allemaal aan USBgedoe passeert wat bij ome Ali gekocht wordt.
Blij dat dit hier tot op heden geen op te lossen vraag is, gewoon gebruik maken van originele stekkers en laders.
Plaats reactie