Met huurcamper 3 weken naar Zweden

PMLA
Berichten: 8
Lid geworden op: do 30 jun 2022, 19:52

Met huurcamper 3 weken naar Zweden



Bericht door PMLA »

Goedenavond allen,

wij hebben al het nodige gelezen op dit leuke forum en hebben ons nu zelf aangemeld, omdat we graag gebruik maken van de kennis van de forumleden. Alles tips & tricks mbt het camperen zijn welkom.

Even vloeken in de kerk; wij zoeken de laatste jaren altijd de Franse zon op en verblijven daar in stacaravans op de meest massale campings met grote waterparken, entertainment, etc. De camping leggen we al maanden van te voren vast en ook de overnachting bij een goedkoop hotel onderweg wordt al ver van te voren geboekt.

Deze zomervakantie dus een heel wat avontuurlijker vakantie. We huren een camper en gaan daarmee 3 weken op pad met onze kinderen van 6 en 8. We hebben grof al wel een idee wat we willen doen, maar nu het dichterbij komt, is er toch een beetje de spanning of we niet al veel meer moeten regelen.... HELP....

Het plan: we vertrekken eerst richting Stockholm waar familie woont. Net als andere jaren, is het idee om eerst flink wat afstand af te leggen. Wij zitten dus te denken aan een overnachting nabij Flensburg en daarna nog een overnachting in Zuid-Zweden. Het plan is om via de Deense bruggen te reizen.
VRAAG: is het wijs om al een camperplaats/camping vast te leggen rondom Flensburg? Wij verwachten daar rond 21u aan te komen en puur voor de overnachting te blijven. Even wat wandelen en wat eten, maar het idee is toch om zsm naar Stockholm te komen.

Momenteel twijfelen we nog of we vanuit Flensburg rechtstreeks naar Stockholm kunnen rijden. Met een normale personenauto hadden we dit zeker gedaan, maar nu we voor het eerst sinds lange tijd met een camper op pad gaan, twijfelen we toch ietwat.
Iemand de gouden tip? In principe hebben we de tijd om via Zuid-Zweden (omg. Karlskrona) te rijden en dit lijkt ook de enige kans om iets van Zuid-Zweden te zien deze vakantie.

Na enkele dagen Stockholm hebben we in ieder geval onze zinnen gezet op de Wildernisroute. Daarna denken we via de West-kant van Zweden terug te rijden naar het zuiden. Eventueel met een uitstapje naar Noorwegen. Op de terugweg willen we Fulufjället National Park en Värmland aan doen om vervolgens in Denemarken te eindigen bij Legoland.


Na de nodige reisverslagen hier al gelezen te hebben, begrijpen we dat 3 weken veel te kort is om heel Zweden te zien. Volkomen logisch. Ook snappen we dat e.e.a. heel persoonlijk is wat betreft hoeveelheid reizen etc. Wij vinden het doorgaans niet erg om wat kilometers te maken, maar zijn daarnaast ook graag veel aan de wandel waarbij de kinderen natuurlijk ook graag eens wat spelen in een speeltuin. Veel hebben ze niet nodig. Water & zand doen al heel veel. Wandelingen met een doel, vinden de kinderen het leukste. Een waterval, top van de berg, restaurantje, zoektocht naar iets (Geocache zeg maar).

Heeft er iemand leuke tips voor onze vakantie met de kids?
En zijn er andere praktische zaken die wij wellicht helemaal vergeten in onze onervarenheid?
Is het bijv verstandig om toch al meer campings vast te leggen? Of is go-with-the-flow het motto?
En is het dan bijv echt 's avonds kijken waar een plaats is (al dan niet wildkamperen) of is in de ochtend even bellen verstandiger in het hoogseizoen?

Vast niet onze laatste post, maar dit is even wat nu in ons op kwam.

Bedankt voor alle hulp.

Groet,

Patrick
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7115
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Met huurcamper 3 weken naar Zweden



Bericht door dedruivenplukker »

Het is geen antwoord op je vraag, maar wij gingen ook met de kinderen naar Zweden.
We zijn er nooit aangekomen. In Denemarken was het prachtig weer, er waren mooie veilige fjorden met wildkampeerplekjes waar de kinderen en wij het prima naar de zin hadden.

Voor ons is een camper toch een beetje vrijheid, en plannen worden wel gemaakt, maar nooit compleet uitgevoerd.
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Gebruikersavatar
Eric 1962
Berichten: 667
Lid geworden op: za 07 mei 2022, 19:34
Locatie: Voormalig gemeente Hummelo & Keppel

Re: Met huurcamper 3 weken naar Zweden



Bericht door Eric 1962 »

Tomteland is voor de kids misschien wel heel erg leuk om te doen.
En de Njupeskär waterval?
The big wheel keeps turning maar iets kleinere wieltjes doen het ook prima
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5994
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Met huurcamper 3 weken naar Zweden



Bericht door TestCase »

Vanuit Flensburg rechtstreeks naar Stockholm kan natuurlijk, maar hopelijk bedoel je niet in één dag? Als je Malmö haalt neem ik mijn hoed af! Je slaat zoveel moois over, maar goed ieder zijn ding.
Karlskrona vind ik nou een wat mindere stad, misschien Kalmar?
Regel de bruggen met korting, storebelt en oresund.
Ga niet jakkeren omdat het op je lijstje staat!


//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Beroepsreiziger

Re: Met huurcamper 3 weken naar Zweden



Bericht door Beroepsreiziger »

Kom ik misschien weer. :silent:
Je wil in Flensburg overnachten.
Maar je wil ook zo snel mogelijk naar Stockholm.
Probeer de oversteek Travemunde - Trelleborg/Malmö eens.

Je ben net zo snel in Flensburg, als dat je in Travemunde bent.
Vanaf Flensburg rij je 250km meer, en de bruggen kosten ook geld.
Zoals gezegt, van Flensburg naar Stockholm word een flinke zit. 850km.
Terwijl als je in Trelleborg of Malmö de boot afkomt, is Stockholm nog een 600km.
Daarna denken we via de West-kant van Zweden terug te rijden naar het zuiden
De E45(?)
Je heb niet zoveel optie's in Zweden, of de E45 of de E4. Waar er natuurlijk wel wat wegen zijn om een D tour te maken.
maar zijn daarnaast ook graag veel aan de wandel waarbij de kinderen natuurlijk ook graag eens wat spelen in een speeltuin. Veel hebben ze niet nodig. Water & zand doen al heel veel. Wandelingen met een doel, vinden de kinderen het leukste. Een waterval, top van de berg, restaurantje, zoektocht naar iets
Je eerste stukje begreep ik nog. Maar kinderen van 6 en 8 jaar, die wandelen met een doel leuk vinden?
Heeft er iemand leuke tips voor onze vakantie met de kids?
Ja. Niks plannen. Zweden is een kindvriendelijk land.
En zijn er andere praktische zaken die wij wellicht helemaal vergeten in onze onervarenheid?
Ja. Waarschijnlijk de muggen. :mrgreen: :silent:

En je ben vergeten te vertellen wanneer je wil gaan.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19099
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Met huurcamper 3 weken naar Zweden



Bericht door Aloys »

Wij reden enkele keren in één ruk naar Zweden. 's Ochtends op tijd vertrekken richting Puttgarden, in de rij voor de boot. Aan de andere kant doorrijden door Denemarken naar Helsingor, met de boot over naar Helsingborg. Daarna een overnachtingsplekje zoeken.

We deden dat samen met vrienden uit Friesland, we hebben de nacht ervoor bij hen op de oprit overnacht. We reisden dus met 2 campers.
Vertrokken uit Veenwouden om 08.30 uur. De reis gaat eerst via Bremen en Hamburg naar Puttgarden, noord-Duitsland. Daar komen we tegen 15.00 uur aan, na ca. 490 km. Amper een half uurtje later zitten we op de veerboot naar Rodby. Om 16.20 uur rijden we de de boot weer af, in Denemarken. Na enkele kleine files zijn we om 18.30 uur in Helsingor, 200 km noordelijker. Weer geluk: na amper een kwartier ziten we op de boot naar Helsingborg, in Zweden. Rond 19.00 uur rijden we de boot weer af. Het is nu nog 25 km naar het noorden, waar we overnachten bij een klein haventje aan zee.
Bron: https://www.femma.nl/home/reizen/2007/zomervak/
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
PMLA
Berichten: 8
Lid geworden op: do 30 jun 2022, 19:52

Re: Met huurcamper 3 weken naar Zweden



Bericht door PMLA »

Thanks allemaal voor de reacties.

De muggen inderdaad. Ik heb begrepen dat we het beste lokaal iets kunnen kopen. Mooie taak voor de familie in Stockholm om ons het best-werkende spulletje mee te geven.

Tomteland en de Njupeskär waterval toegevoegd aan het lijstje mogelijke bezienswaardigheden. Ik denk inderdaad dat wij veel nog vrij houden wat we willen zien en doen. We hebben ook niet de illusie dat we het hele lijstje gaan afvinken, maar het zal vast geen straf zijn om nog eens terug te gaan. Voor nu is het ook vooral een oefening camperen met kinderen.

We vertrekken op 22 juli en willen op 8 augustus bij Legoland zijn. Dus Zweden zelf is slechts een goede 2 weken. Afgezien van familiebezoek rondom 24/25 juli in Stockholm staat dus nog niks vast.

De tip Flensburg vs Travermunde gaan we nog eens bestuderen. Het idee is om zsm bij de familie in Stocholm te zijn. We weten dat we dan nog voldoende moois missen onderweg, maar daarmee hebben we wel zsm 'een verplichting' achter de rug en zijn we verder vrij om te gaan en staan waar we willen.

Onze kinderen lopen gelukkig erg goed en kunnen makkelijker 10/15km lopen ook in minder vlak terrein zoals we dat in Nederland kennen. Wat het voor hen vaak wel leuker maakt, is als er een bepaald doel is. Een puzzeltocht. Een kabouterpad. De top van een berg of een waterval bereiken. Enz.
Mocht iemand een leuke route kennen, dan horen we het graag.
En anders gaan we lokaal gewoon eens vragen op de plek waar we op dat moment zijn. We begrijpen dat Zweden erg kindvriendelijk is, dus dan komt dat vast goed.

Kan iemand ons vertellen wat we qua hoogseizoendrukte moeten verwachten in Zweden?
Is het verstandig om al campings vast te leggen? Of kunnen we prima vooruit met camperplekken. Ook met het oog op vers water, lozen afvalwater, etc?
En welke app gebruiken de ervaren camperaars? Momenteel heb ik Park4Night en Stellplatz gedownload.

Momenteel zien we het meeste op tegen de eerste overnachting. Toch even spannend allemaal van moment van arriveren, installeren, elektriciteit&water aansluiten en vooral niet vergeten los te koppelen de volgende ochtend, etc, etc.
Ongetwijfeld een kwestie van gewoon doen. :)
Bij de verhuurder krijgen we nog een uitgebreide uitleg, dus in principe kan er weinig fout gaan. Toch?!
Gebruikersavatar
Satzat
Berichten: 1898
Lid geworden op: di 02 okt 2012, 20:53
Locatie: Gemeente Loon op Zand
Contacteer:

Re: Met huurcamper 3 weken naar Zweden



Bericht door Satzat »

De oversteek die Beroepsreiziger voorstelt hebben wij ook gedaan; Travemünde – Trelleborg.
Met TT-line ’s overdag varen, morgens vertrekken en rond 18 uur ontspannen aankomen in Trelleborg Zweden. Je rijdt een paar honderd kilometer minder en de kosten ten op zichte van de bruggen scheelt niet veel.

Wij hadden toen nog een Berner Sennen hond en daarom een hut erbij geboekt voor ongeveer 50 Euro, waar de hond ook in mocht verblijven, terwijl wij konden lunchen aan het uitgebreide buffet met de lunchvouchers van ongeveer 15 Euro per persoon. Een hut erbij boeken zou met de kinderen misschien ook wel ideaal zijn, eigen toilet en douche en mogelijkheden zoals lezen, spelletjes doen ect.

Overnachten deden we alle twee keer we deze ferry namen in Travemünde op camperplaats Kowitzberg. Daar zijn 49 plaatsen met voorzieningen en is ongeveer 9km rijden van de haven. Dat is van onze woonplaats 563km, wat we in een keer goed konden halen.

Na aankomst de eerste keer overnacht op een gratis camperplaats zonder voorzieningen in de buurt van Trelleborg, in Bara.
Als de huurcamper is voorzien van zonnepanelen kun je makkelijk vrij staan of op een gratis camperplaats zonder voorzieningen.
De route via Flensburg en dan de twee bruggen geen ervaring mee, wel terug gereden over de Øresundbrug.

CP Kowitzberg in Travemünde - klik hier

CP Torup in Bara - klik hier



Onze reisverslagen met deze twee overtochten (2015 en 2017): klik hier


Maak een lijstje wat je elke dag voor vertrek na loopt. Na verloop van tijd gaat alles automatisch en heb je dat lijstje niet meer nodig:

Indien mogelijk chemisch toilet legen en spoelen en vuilwatertank legen
Gasfles dicht draaien
Alle dakluiken en ramen goed sluiten
Stroomkabel afkoppelen en wegleggen
Koelkast op stand accu zetten
Eventueel gebruikte keggen (oprijblokken) onder de wielen weghalen en wegleggen
Navigatie instellen en gaan


Vergeet bij het vullen van de schoonwatertank de vuldop niet terug te plaatsen (is mij ook al eens overkomen zodat ik onderweg in een camperwinkel een nieuwe dop moest kopen)

Reserveren hoeft niet, er is altijd wel ergens een plaatsje te vinden.

Succes met de voorbereiding en straks veel plezier. :-B
Laatst gewijzigd door Satzat op wo 06 jul 2022, 8:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Mario & Anita
Onze reisverslagen op: Maranita.nl

Wij waren met de camper in: België - Denemarken - Duitsland - Engeland - Frankrijk - Italië - Luxemburg - Marokko - Nederland - Noorwegen - Oostenrijk - Polen - Republiek San Marino - Schotland - Slowakije - Spanje - Tsjechië - Zweden

PA3BAI is definitief QRT
MarcoG
Berichten: 175
Lid geworden op: ma 29 jul 2019, 0:10
Locatie: Enschede

Re: Met huurcamper 3 weken naar Zweden



Bericht door MarcoG »

PMLA schreef:
di 05 jul 2022, 19:34
Is het verstandig om al campings vast te leggen? Of kunnen we prima vooruit met camperplekken. Ook met het oog op vers water, lozen afvalwater, etc?
En welke app gebruiken de ervaren camperaars?
Ik ben vorig jaar voor het eerst naar Zweden geweest en ik heb ruim 2 weken lang geen enkel probleem gehad met het vinden van een plekje voor de overnachting dus ik zou niets reserveren.

PMLA schreef:
di 05 jul 2022, 19:34
Momenteel heb ik Park4Night en Stellplatz gedownload.
Campercontact is ook een mooie app als je snel even een plekje nodig hebt (bijvoorbeeld na een lange dag rijden). Verder heb ik vaak ook gewoon zelf gezocht, de mooiste plekjes waar je heerlijk rustig alleen staat vind je vaak zelf.
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Met huurcamper 3 weken naar Zweden



Bericht door macfocus »

Met uitzondering van het midsommar wekkend (21 Juni) hoef je in Zweden nooit te reserveren.
Er is altijd wel ergens plek, en zeker met een camper. Rijd het bos in naar een meertje en hoppa, klaar.

Voor de kinderen, een keertje kano-en en uiteraard fikkie stoken.
Ook erg leuk een bever safari. Heb ik ooit met de kano gedaan. Onderweg kampvuur, helemaal top.

Over het in één keer naar stockholm, kan uiteraard, maar je mist dan juist het leuke van camperen. Stukje rijden, ff genieten, weer een stukje rijden. De definitie van “stukje” mag je uiteraard zelf bepalen.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Beroepsreiziger

Re: Met huurcamper 3 weken naar Zweden



Bericht door Beroepsreiziger »

De muggen inderdaad. Ik heb begrepen dat we het beste lokaal iets kunnen kopen. Mooie taak voor de familie in Stockholm om ons het best-werkende spulletje mee te geven.
Je kan bij elke winkel wel DEET kopen.
Verwacht geen wondermiddel. Gestoken ga je worden.
Je kan ook overal OFF kopen, want je na een prik even smeert. Werkt goed.
Onze kinderen lopen gelukkig erg goed en kunnen makkelijker 10/15km lopen ook in minder vlak terrein zoals we dat in Nederland kennen. Wat het voor hen vaak wel leuker maakt, is als er een bepaald doel is. Een puzzeltocht. Een kabouterpad. De top van een berg of een waterval bereiken. Enz.
Ik moest vandaag nog aan je denken. Aan je openingspost.
Maar nu schrijf je het eigenlijk weer.

Ik dacht aan me eigen jeugd, en schooltijd.
En hoe het kinderen tegenwoordig vergaat.
Ik had een goede jeugd naar mijn belevenis. Ook me schooltijd was onbezorgt.

Tegenwoordig: Ze zijn ''3'' maanden,en alvast maar een test of ze goed ontwikkelen.
Ze zijn 2, en we vragen aan de dokter, of die de Havo kan halen.
Als ze 4 zijn, word er gevraagt wat ze later willen worden.
Als ze 6 zijn, zijn ze klaar gestoomt voor hun carriere.

Je kinderen zijn 6 en 8, en jij schrijft dat ze het leuk vinden als er een bepaald doel is.............

Geef ze zand en water, en het doel, als ze lief spelen, ze aan het eind een ijsje krijgen.
Spelen zullen ze wel doen, maar niet met de gedachten van, we gaan leuk spelen, want dan krijgen we een ijsje.

Je heb allerlij dingen voor ze in gedachten.
Maar denk eens terug aan je eigen jeugd toe je 6-8 was.
Weet je nog waar je op vakantie was?

Wat ik er mee wil zeggen. Laat je kinderen kinderen zijn.
En gun ze ook vakantie.
Geen verplichtingen of doelen.
Gebruikersavatar
Markus
Berichten: 203
Lid geworden op: zo 12 sep 2021, 21:44
Locatie: Overijssel
Contacteer:

Re: Met huurcamper 3 weken naar Zweden



Bericht door Markus »

Vorig jaar naar Denemarken en Zweden en geweest op de bonnefooi en via de Park4Night App elke dag gekeken naar een nieuwe bestemming. We hebben maximaal 2 a 3 uur per dag gereden en ter plekke bekeken hoelang we wilden blijven staan. Aangezien het weer langs de West kust slechter werd in Zweden zijn we afgebogen en in het midden richting Stockholm en langst de Oost kust weer afgezakt naar Denemarken. Overal genoeg plaats en nooit gereserveerd.
Dit jaar gaan we dit opnieuw doen en dan pakken we een stuk van Noorwegen aangezien we nu voor vier weken op pad gaan en dan via de West kust.
Onze mooiste beleving was het wildkamperen met de Camper in deze landen :) Wat een ruimte, rust en schoonheid van de natuur en de gastvrijheid van de lokale bevolking.
Groet,
Markus

GiottiLine Therry T37 Citroën Jumper Semi Integraal 2.2 HDI

"Collect Moments Not Things"
Gebruikersavatar
Markus
Berichten: 203
Lid geworden op: zo 12 sep 2021, 21:44
Locatie: Overijssel
Contacteer:

Re: Met huurcamper 3 weken naar Zweden



Bericht door Markus »

Veel plezier gewenst tijdens jullie reis!
Groet,
Markus

GiottiLine Therry T37 Citroën Jumper Semi Integraal 2.2 HDI

"Collect Moments Not Things"
rhomodel
Berichten: 585
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: Met huurcamper 3 weken naar Zweden



Bericht door rhomodel »

Ik zou de eerste dag niet te ver rijden zodat je alle tijd heb om je te installeren voor je eerste overnachting. Je krijgt wel uitleg bij de verhuurder, maar om het daarna alleen te doen na een eerste dag vol 'nieuwe' ervaringen is toch wat anders. Heb je ook meteen een beetje een idee hoe het is om met de camper te rjden: dat is in mijn ogen toch heel andere koek dan met een personenwagen. Mijn ervaring is dat je max 3/4 vn de afstand kan rijden met een camper, vergeleken met een personen auto. Met de auto makkelijk in een dag naar Gotheborg te rijden, met de camper doe ik daar 2 dagen over...
Julius
Ergens in Friesland aan het water
Plaats reactie