Vrij staan in Finland

Plaats reactie
madz80
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 16 mar 2020, 17:34

Vrij staan in Finland



Bericht door madz80 »

Wij zijn beginnende camperaars en hoewel we bijna 8 jaar in Finland (Kuopio) hebben gewoond heb ik geen idee of je met de camper zo maar overal een nachtje mag staan in Finland.

Over 3 weken gaan we wel die kant op, via Zweden. Ik lees als dat dat eigenlijk via Åland zal moeten, wilden we toch altijd nog eens kijken.

Maar mijn echte vraag is, mag je in Finland zomaar overal overnachten in de camper?
Eura Mobil 690 HS/SS - 1996 - Fiat 230 2.5TDI
Beroepsreiziger

Re: Vrij staan in Finland



Bericht door Beroepsreiziger »

Over 3 weken gaan we wel die kant op, via Zweden. Ik lees als dat dat eigenlijk via Åland zal moeten, wilden we toch altijd nog eens kijken.
MOETEN?
Je gaat met de Viking of Silja, en ja die liggen aan in Åland. Anders kunnen ze geen taxfree verkopen.
Maar je moet niks.

Voor iemand die 8 jaar in Finland heeft gewoont, verbaas het me dat je het allemansrecht niet kent.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Vrij staan in Finland



Bericht door TestCase »

Het allemansrecht geldt NIET voor motorvoertuigen hoewel velen dat wel denken.


//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Beroepsreiziger

Re: Vrij staan in Finland



Bericht door Beroepsreiziger »

:shock: Bedankt.
Dan ben ik toch vaak in overtreding geweest. :silent:

Staatsgrond is voor iedereen beschikbaar.
Partuculier grondbezit met toestemming.
MITS men zich aan de voorwaarde van het allemansrecht houd.
toos de kroon
Berichten: 420
Lid geworden op: di 04 okt 2005, 15:07
Locatie: brabant
Contacteer:

Re: Vrij staan in Finland



Bericht door toos de kroon »

Wij zijn ook wel enkele keren naar Finland geweest met de camper via de Aland eilanden (toch nog het goedkoopste) en staan bijna altijd op vrije overnachtingsplaatsen
Haast is zonde van de tijd
http://blog.seniorennet.be/toni/
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Vrij staan in Finland



Bericht door seth_space »

Allemansrecht niet voor voertuigen is wat kort door de bocht.
Je mag er niet mee op ongebaande paden of op particuliere paden die dit verbieden. Ook natuurgebieden zijn meestal verboden voor voertuigen in zijn algemeenheid.
Maar verder is het gewoon een overnachtingsplaats waar je gebruik van mag maken conform allemans recht.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Vrij staan in Finland



Bericht door Mickel Moen »

Wat wel belangrijk is in deze.

Er bestaan zeker onder buitenlanders vaak misverstanden over het allemansrecht.

En dat zit al in de term zelf. Wie de nadruk op recht legt in de zin van, (lichtelijk overdreven) het is een recht. Dus ik heb dat recht en daar zal ik gebruik van maken ook en niemand houdt mij tegen en......

Terwijl de kern in het eerste deel zit. In de zin van: De wereld is van ons allemaal. Het is een voorrecht er gebruik van te maken. Dat verplicht ons er met respect mee om te gaan en er goed op te passen.

Het draait dus in eerste instantie om de natuur zelf. Het woord "ik" past daar eigenlijk helemaal niet bij.

Of je een recht hebt is dus eigenlijk helemaal niet aan de orde. Als je de natuur ingaat met een onopvallend tentje, dit aan een beekje opzet, er voor zorgt dat je niks vernield en geen rotzooi achterlaat en in de buurt bosbessen en cantharellen zoekt heb je het begrepen.

Eigen je je zelf in diezelfde natuur een prominente recreatieplek toe voor jouw camper wordt het een ander verhaal.De Noren hebben het al over de witte schimmel.

Allemansrecht begint bij jouw verantwoordelijkheid voor de natuur.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Plaats reactie