ANWB garage keuze

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Pieterb
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 13 okt 2021, 23:58

ANWB garage keuze



Bericht door Pieterb »

Wat is jullie ervaring met de garages die ANWB kiest?

Vandaag onderweg naar Chamonix, pal voor het ingaan van een péage ter hoogte van Straatsburg panne gekregen. Stond ik daar precies in de ingang van zo'n tolinrit. Omdat het de snelweg betrof moest ik eerst de Fr politie bellen om van de snelweg gesleept te worden. Ik kwam vervolgens op een depot 10km verder terecht, aan de rand van Straatsburg.

Vervolgens ANWB gecontacteerd. Die kwamen (na 3 uur, het was rond de lunchtijd en druk) met een sleepdienst/garagist aan.. van een nietszeggende Bosch garage 40 km van Straatsburg, in een plaatsje van ~650 inwoners, aan de rand van de Vogezen, met enkel dorpen in de wijde omtrek. Het was inmiddels laat in de middag en de beste man begon al over 'lundi'. Ik heb daarop besloten in Straatsburg te blijven, aangezien ik geen idee heb of het probleem morgen/uberhaubt verholpen kan worden en omdat er in dat gat geen hotel is.

Nu maar afwachten en indien reparatie mogelijk is, weer bij die garage zien te komen. Ik was stomverbaasd dat de ANWB niet een degelijke garage in Straatsburg koos, een stad met ongetwijfeld zat garages en de plek waar ik gestrand was. Bovendien is het een miniscule garage, waarvan ik me afvraag of ze uberhaubt een camper naar binnen kunnen rijden. De garagist sprak geen woord Engels, op google krijgen ze slechte beoordelingen en ze hebben niks van een afgesloten terrein o.i.d.

Al met al heb ik er nu stress van dat mijn camper nu bij een garage 'in the middle of nowhere' staat en niet bij een gerenommeerde Fiat dealer hier in de stad. Achteraf gezien had ik voor mijn gemoedsrust misschien beter in de camper kunnen blijven.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6305
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: ANWB garage keuze



Bericht door Bas vd laar »

Ik heb goede ervaringen met Bosch garages, maar dat zegt misschien ook niets.
Ik weet niet in wat voor gemoedstoestand je was bij die garage, maar als je daar de chagrijnige toerist met een hoop noten op zijn zang gaat uithangen, dan kan het wel eens een lange zit worden.

Wat was de klacht?
Misschien kunnen de experts hier je verder helpen en is het een easy-fix

De camper staat vast wel veilig in dat "gat" , zal niet veel criminaliteit zijn.
Pieterb
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 13 okt 2021, 23:58

Re: ANWB garage keuze



Bericht door Pieterb »

Nee zeker niet de chagrijnige toerist. Ben ik al lang blij dat ik geholpen wordt. Het is alleen nog de vraag hoe. Die onzekerheid en afhankelijkheid vind ik lastig. Het is natuurlijk een kapitaal op wielen en ik zou hem zelf nooit naar een willekeurige garage brengen.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: ANWB garage keuze



Bericht door kampo »

Eigenlijk moet je de vraag aan de anwb stellen en ook aan jezelf. Want tenslotte blijf je de baas en bepaal je zelf wat je krijgt.
Persoonlijk denk ik ook niet dat er veel Fransen verzekerd zijn bij de anwb...
Mijn verwachtingen over de anwb voor een panne in Frankrijk zijn dus niet bijzonder. Het probleem blijft communicatie en omgang met een andere cultuur.

Bosch garages staan bekend om universeel te zijn en goedkoper dan merkgarages. Dat kan een voordeel zijn.

Maar over welke camper bouwjaar storing enz hebben we het hier ? Dat is toch wel echt van belang bij de keuze van een garage !
Groeten Kampo
AadenAnke
Berichten: 13261
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: ANWB garage keuze



Bericht door AadenAnke »

:lol: De locatie van de garage zegt natuurlijk niets over de vakbekwaamheid! Dat de ANWB met ze in zee gaar berust op een aantal dingen prijs kwaliteit en bereidheid om onder de voorwaarden van de ANWB te werken. Fransen zijn anders dan botte Hollanders en als je zoals Bas aangeeft als de chagrijnige toerist bestempeld wordt dan ben je niet voor woensdag weg. Enige vorm van hulpeloosheid en dankbaarheid richting de garage zal je veel opleveren. Ik heb gezien hoe Fransen als een blok graniet tegen de ene buitenlander waren en bij de volgende bijna in love alleen maar omdat de eerste met grote gebaren zijn verhaal deed en de de 2e bijna hulpeloos keek en totaal niet kon communiceren alle hulp kreeg zelfs wat simpels te eten werd geregeld voor hun en dat ging dan om een lekke band bij 2e en iets met de koeling bij de 1e. Ook ik heb moeite met nederigheid/afhankelijkheid maar met Fransen heb je die wel nodig. De ANWB werkt vaak met niet dealer bedrijven omdat ze enige omzet moeten garanderen en een betere spreiding nastreven. In het gat in het midden van niets zal vast geen criminele bende rondlopen die campers leeg rooft die zitten in de grote steden daar zijn meer slachtoffers

Gr Aad
isoplus
Berichten: 6384
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: ANWB garage keuze



Bericht door isoplus »

De ANWB is ook maar afhankelijk van de planning en bereidheid van garages in het gebied van de panne. Thole bijvoorbeeld is door de ANWB prima geholpen, weer anderen hebben klachten. Zelf ben ik altijd prima geholpen binnen de grenzen van de mogelijkheden, dus ga eens met de ANWB aan de gang en spoor ze aan en maak je probleem duidelijk. Het is wel weekeinde natuurlijk :wink:
Gebruikersavatar
Sandor Gora
Berichten: 1731
Lid geworden op: za 26 nov 2016, 10:42
Locatie: Vlaardingen

Re: ANWB garage keuze



Bericht door Sandor Gora »

Heb ooit in Portugal de ANWB gevraagd naar de dichstbijzijnde Fiat Professional garage. Werd goed doorverwezen door ANWB, meteen geholpen door garage en 's middags belde ANWB nog na of het gelukt was. Hier goede ervaring dus.
Ps: ik deed niet alleen hulpeloos, ik wás ook hulpeloos. Zelf zoekend met mobieltje kwam ik niet verder dan een gesloten tankstation en een 2ehands bandenhandel....
vriendelijke groet, Sándor Góra
Carthago Chic C-Line I 4.9 op Fiat Ducato 250 uit 2014
Peter+Annie
Berichten: 1346
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: ANWB garage keuze



Bericht door Peter+Annie »

Pieterb schreef:
vr 01 jul 2022, 23:13
De garagist sprak geen woord Engels,
Dat verwonderd me niks: je zit p.s.v.r in Frankrijk.
Zo zal onze Franse mede campingcarist ook niet verwonderd zijn wanneer hij en panne valt in het Verenigd Koninkrijk ,en daar een monteur treft die geen Frans spreekt.
Pieterb
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 13 okt 2021, 23:58

Re: ANWB garage keuze



Bericht door Pieterb »

kampo schreef:
vr 01 jul 2022, 23:42
..

Maar over welke camper bouwjaar storing enz hebben we het hier ? Dat is toch wel echt van belang bij de keuze van een garage !
Tja heb niet de indruk dat daar rekening mee gehouden wordt. Werkwijze van ANWB is dat de garage waar ze je naartoe slepen gaat kijken wat het probleem is. En dan is het dus eigenlijk hopen dat het iets is wat die garage kan verhelpen.
Pieterb
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 13 okt 2021, 23:58

Re: ANWB garage keuze



Bericht door Pieterb »

Vanochtend ANWB gebeld om status update. Blijkt de garage uberhaubt niet geopend. Dus wachten tot maandag en verkast naar een airbnb op 10 km van de garage. Zit ik in ieder geval al dichterbij.
myway
Berichten: 15527
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

ANWB garage keuze



Bericht door myway »

Hmmm taal probleem………. Op jou telefoon zit toch een mogelijkheid om in te spreken en te vertalen.
Maar idd wordt je soms naar een garage gestuurd dat je denkt wat moet ik hier.
Werd ooit gestuurd naar een bedrijfje in Moustiers-Sainte-Marie nou daar zou je nog niet dood gevonden willen worden.
Ik ben toen zonder koppeling terug gereden naar Nederland.
Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45225
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:

Re: ANWB garage keuze



Bericht door thole »


Hmmm taal probleem………. Op jou telefoon zit toch een mogelijkheid om in te spreken en te vertalen.
Bij onze pech in Spanje bij 2 garages geweest.
Nu spreek ik een beetje Spaans maar bij technische termen moet je bij mij in het Nederlands soms al niet aankomen. Bij de eerste garage werkte de vertaalapp die de garagehouder en ik allebei gebruikten op onze lachspieren, de merkwaardigste woorden kwamen tevoorschijn. Maar bij de 2e garage werkte het wel zo dat ik me ondertussen in wat termen had verdiept en slechts af en toe de app nodig had en toen wist ik wat het probleem van onze pech was.

App helpt misschien bij de weg vragen of wat te eten bestellen, maar in een garage? Maar misschien hebben anderen betere ervaringen.
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
Robenan
Berichten: 178
Lid geworden op: zo 05 sep 2021, 11:11
Locatie: ZO Brabant

Re: ANWB garage keuze



Bericht door Robenan »

Ben ooit in Frankrijk afgesleept en gedumpt bij een dorp van 3 huizen een garage en een café ( waar we de eerste nacht konden overnachten ( blij mee).
Na 1 1/2 dag lag de hele Volvo 244 motor uit elkaar en door de garage verspreid !! Mij liepen de koude rillingen als auto technisch student over de rug toen ik de bende zag.
3 dagen later kon ik weer op weg , nog nooit zo'n fijn lopende motor gehad en nog een aantal jaar mee gereden. Dus de garage zegt niets , t zijn de mensen die erin staan die het moeten doen. :clap:
Ooit : TN 207D (vorige eeuw ;-) ) Nu: Fiat Ducato 2.8JTD Adria Coral S 650 SP
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8261
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: ANWB garage keuze



Bericht door hurktoilet »

Heb mijn camper in NL in onderhoud bij een Bosch garage, prima ervaringen mee. In Frankrijk en Spanje ook goede ervaringen met Bosch. Die in Frankrijk wilde gelijk de distributieriem doen. Even gebeld met mijn vertrouwde garage, die vond dat gezien kilometerstand een prima idee: ze hebben nu toch alles al los.
Repareren in Frankrijk in het weekeinde, dat gaat gewoon niet lukken. Heb ooit met gewone auto weekend stil gestaan omdat er niet eens een band vervangen kon worden.
Bij taalproblemen kan de alarmcentrale van je verzekering soms als tolk fungeren.
Kan me voorstellen dat je niet een weekeinde lang in een klein gat wilt zitten, dan is Straatsburg toch leuker...
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Plaats reactie