Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
FordtransitMK1
Berichten: 113
Lid geworden op: vr 26 nov 2021, 20:27

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door FordtransitMK1 »

wou wat een leuk topic zeg, geweldig geschreven ook ( leuk om te lezen ), mooie afwerking dat jullie er maar veel plezier aan mogen beleven. succes ermee.

groeten
Uiteindelijk komt alles op zijn pootjes
fostar82
Berichten: 327
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door fostar82 »

Het klussen aan de bus is de laatste tijd een stuk minder geworden, maar ik heb eindelijk weer eens wat te melden :D

Het bed van ons dochtertje zit boven achterin de bus, dwars over ons bed heen. Naar de achterdeuren en naar de voorkant is het bed open. Tijdens onze trip naar Elba is ons dochterje midden in de nacht een keer tussen de achterdeuren en het bed gerold en kwam bovenop onze benen terecht. Zelf werd ze er niet wakker van, maar wij schrokken ons het apelazarus.
Met een opstaand ranje voorkwamen we dat het weer gebeurde, maar we wilden toch een volledige achterwand. Het kwam regelmatig voor dat we bij de achterdeuren moesten terwijl ons dochtertje al op bed lag.

Afbeelding
Plaatje

Van triplex 2 platen gemaakt met een overlap in het midden die mooi aansluiten bij het plafond. Achter langs 3 strips die aan de bovenste support schroeven en met zelftappers aan het metalen frame.
Ik ga nog overdwars gleufjes erin frezen en het geheel wit verfen.

Afbeelding
Plaatje

Afbeelding
Plaatje
fostar82
Berichten: 327
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door fostar82 »

Afgelopen periode ben ik bezig geweest met het monteren van een zonnepaneel op het dak.
We hebben een 280Ah LiFePo4 accu. Hier kunnen we 3 dagen vrij mee staan inclusief gebruik van koelkast en koken op inductie. Met een zonnepaneel hoop ik nog langer zonder electra aansluiting te kunnen staan en dat misschien wel helemaal niet nodig te hebben.

Onze transit heeft standaard bevestigingspunten voor een dakrek. Onder een serie rubber doppen op het dak zitten gaten met M8 draad. De verkrijgbare dakrekken zijn schreeuwend duur. Daarnaast heb ik voor 1 paneel maar een klein rek nodig, dus had ik het idee om zelf iets fabriceren. Plan was om unistrut rails in de lengte gebruiken en daar het paneel op te bevestigen. De eigenaar van de stalling kwam met het idee om de aluminium sjorrails die origineel in de bus zaten te gebruiken. Lekker licht gewicht, roest niet; top idee!

Met een hittepistool de rubber doppen warm gemaakt, zodat die makkelijk los kwamen.

Afbeelding
Plaatje

Samen hebben we uit hard plastic blokken gemaakt zodat het paneel in het midden het dak niet raakt. Het dak heeft namelijk een flinke bolling. Er was aan beide zijde een blok van 7.5cm nodig. Daarnaast zit de M8 draad en het metaal erom heen onder een hoek van +-5 graden. Dit konden we met de blokken opheffen.
Vastgezet met loctite en een ruime rand kit erom heen.

Afbeelding
Plaatje

Het plan voor een zonnepaneel was er al vanaf het begin. Voor het dichtmaken van het plafond had ik een dakdoorvoer gemaakt en de kabels getrokken. Het bestellen van een zonnepaneel had ik nog mee gewacht, omdat je toch elke paar maanden meer opbrengst krijgt voor hetzelfde geld. De eigenaar van de stalling kon met korting een Jinko 410Wp voor me bestellen. Na een 2 weken wachten kon die er eindelijk op.

Van een aluminium L profiel hebben we hoekjes gezaagd om het paneel op de rails te bevestigen. De eigenaar van de stalling had nog een dik rubber flap liggen en stelde voor die als spoiler te gebruiken, om zo fluiten, van wind onder het paneel door, tegen te gaan.
Om de rubber flap over de gehele breedte te ondersteunen hebben we over de hele breedte een L profiel aan het zonnepaneel gemonteerd met de flap ertussen geklemd.
Ik moet er nog mee gaan rijden. Ik ben benieuwd of het werkt.

Afbeelding
Plaatje

Afbeelding
Plaatje

Het paneel steekt ietje over de bovenste rand van de bus heen.

Afbeelding
Plaatje


Ik had al een tijdje geleden een Epever 3210an met MT50 display gekocht en de kabel van de achterkant van de bus naar het controle paneel boven de schuifdeur getrokken. Ook de MT50 had ik al in het controle paneel geplaatst.
Nu kon eindelijk alles geïnstalleerd.

Ik kon me herinneren dat ik nog 2 stukken van de juiste 10m2 kabel moest hebben om de zonneomvormer aan te sluiten op het hoofdzekeringen paneel. 15 minuten verder had ik ze eindelijk terug gevonden. :crazy: De zwarte was niet heel lang, dus moest de negatieve busbar iets omhoog geplaatst worden.
Ik had nog een minuut of 10 over en wilde niet in de haast de boel met verkeerde settings aanzetten.

Afbeelding
Plaatje

Thuis had ik me verdiept in aan te raden instellingen van de zonneomvormer. Ik vond ergens een artikel van BattleBorn over epever instellingen voor LiFePo4 accu's en heb deze instellingen aangepast om aan te sluiten bij de instellingen van mijn BMS.

Vandaag kon ik de zonneomvormer instellen en kijken of de setup werkt. Voor de goede orde bij de ingang van de isolatie schakelaar van het zonnepaneel de spanning gemeten. -34V. :wtf: Dusss, maar goed dat ik dat even checkte want ik had de plus en min omgedraaid.
De draden omgedraaid en toen opnieuw gemeten. Yes, in orde. Toen de hoofdschakelaar omgezet waardoor de zonneomvormer tot leven kwam.
Het display op het controlepaneel toonde 'Connecting'. Na een minuut even gezocht op google. Waarschijnlijk probleem met de utp kabel van de zonneomvormer naar de mt50. :bang:
Verschillende dingen geprobeerd, toen viel me op dat de connector aan de kant van de mt50 lichte corrosie had op een aantal pinnen. Toen ik die eraf had geschraapt met een schroevendraaier, kwam het display tot leven!! 8-)

Het koste me toch nog 30 minuten om de instellingen erin te krijgen. Check check dubbel check. Toen de isolatieschakelaar omgeschakeld en begon er zon m'n accu in te stromen. Met maar liefst 20A. :-B
In dat tempo zou ik 14 uur nodig hebben om de accu vol te laden. En gezien we 3 dagen met de accu kunnen doen zou dat betekenen dat we in zonnige landen geen walstroom nodig hebben.

Afbeelding
Plaatje

Mn accu stond op 91% en tegen 14 uur op 100%. De zonneomvormer wilde nog laden, maar de BMS had dat uitgeschakeld. :problem: Dus ik moet de instellingen nog iets naar beneden bijstellen, zodat dat zonneomvormer eerder stopt met laden.
Omdat LiFePo4 accu's niet graag in float gehouden worden en ook niet graag langere tijd 100% geladen zijn zit ik er over te denken om de zonneomvormer te laten stoppen met laden bij 80% SOC.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door PaulBng »

Suggestie: ga ook een keer rijden zonder de rubberen flap.

Als dat geen herrie geeft, heb je bij stilstand wat meer koeling van het paneel. Hoe kouder, hoe beter de opbrengst (gaat het verhaal).


Paul
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door albertrietjens »

Inderdaad dat verhaal doet de ronde en klopt wel. :-B Maar... is alleen van belang wanneer je voor een maximale dagopbrengst gaat zoals bij een huisinstallatie. Op het moment dat hoge temperaturen een rol gaan spelen is er in het algemeen ook zoveel zon dat de reductie in opbrengst geen invloed heeft op het benodigde vermogen om je batterij vol te krijgen. En dat is waar het om gaat.
Dit is vergelijkbaar met het verhaal om een 40A laadregelaar ipv 30A te nemen om potentieel de top van bijvoorbeeld 33A mee te kunnen nemen. :bang:
Dat grote paneel is bedoeld voor voldoende opbrengst op de slechte dagen en niet om een maximale opbrengst te verkrijgen op de goede dagen.
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door albertrietjens »

fostar82 schreef:
wo 29 jun 2022, 20:45
Omdat LiFePo4 accu's niet graag in float gehouden worden en ook niet graag langere tijd 100% geladen zijn zit ik er over te denken om de zonneomvormer te laten stoppen met laden bij 80% SOC.
Best wel benieuwd hoe je dat wil regelen :-B . De Epever biedt daar geen mogelijkheden voor en er is geen spanningscriterium om 80% SOC te detecteren.
Ook nog even naar de Battleborn instellingen gekeken. Persoonlijk vind ik die erg hoog, maar misschien zijn die van toepassing op de accu's van Battleborn. Doorsnee houd ik liever een wat lagere spanning aan (~14,2V).
Samen met de boost reconnect heb je wel enige controle binnen welke grenzen de SOC zich beweegt. Stel je die te laag in dan laadt je accu 's ochtends vol en loopt dan gedurende dag leeg tot de boost reconnect spanning zodat die 's avonds pas in boost gaat wanneer er geen opbrengst meer is. Wanneer de accu wat krap is bemeten kan dat cruciaal zijn en kan een hogere boost reconnect spanning helpen. Zelf speel ik hier wat mee. Wanneer we onderweg zijn stel ik die wat hoger in en thuis, de camper is ook ons dagelijks vervoer, wat lager of schakel (alleen) het laden compleet uit.
De floating spanning kies ik afhankelijk van de rust spanning van een (nagenoeg) volle accu. In veel gevallen is dat in de orde van 13,5V..13,6V. Wanneer de accu niet belast wordt dan wordt er ook niet geladen (gelijkheid van spanningen). Bij belasting zakt de accu spanning en zal de laadregelaar bijspringen om de gewenste stroom te leveren om de accu op peil te houden. Kies je de floating spanning te laag dan zal de accu al behoorlijk leeg lopen alvorens de laadregelaar mee helpt. Mooi dat vlakke stuk in de karakteristiek maar ook weer lastig om mee te regelen. Letterlijk "a fine line".
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door DJSmiley »

Dit zijn mijn settings

Ik laad ze tot 14.0V, float op 13.6V (dan zullen de zonnepanelen prima de normale loads voeden indien er zon is), reconnect op 13.4V
Curve is flat bij lithium, dus daarin heb je ook weinig ruimte on (zinnig) te spelen.

80% SOC enzo.. ik vind dat niet nodig

Cycle life is 2000 cycles. En dat is bij 100% ontlading en met 1C.

Met een 280Ah set ga je dat nooit doen. 1/4C is al 60A... Bij 1/4C is de levensduur 5000 cycles.

Tel erbij dat je eigenlijk nooit 100% ontlaad, zeker niet met zo'n set. Zeg dat je 50% ontlaad, dan is de levensduur icm 1/4C al ver over de 10.000 cycles

Dan nog eens dat je niet elke dag wegbent.... Dan is mijn conclusie dat de keuze tussen 100% en 80% neerkomt op oneindigveel tot superoneindigveel.
Tegen die tijd is de chemische degradatie van de cellen eerder het probleem... en zijn er al tig nieuwe ontwikkelingen.
Nee, dan geniet ik lekker van onzinnig veel capaciteit :)
Alleen in de winteropslag trek ik m naar 60% en verder geloof ik het allemaal wel.

14.4-14.6V vind ik te hoog, dan loop je vaak tegen een 'klapperende' BMS aan, omdat de bulk cellen die wij allemaal gebruiken helemaal bovenin (en helemaal onderin) iets onbalans hebben. En dan zal 1 cel toch snel de BMS overvoltage laten trippen. Met 14.0-14.2V heb je daar veel minder last van (eigenlijk niet als je cellen goed gebalanceerd zijn, dan is die fluctuatie binnen de marge en zal ook een enkele cel niet zomaaar die 3.65V trippen)
Bijlagen
settings_epever.PNG
settings_epever.PNG (43.09 KiB) 9369 keer bekeken
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
fostar82
Berichten: 327
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door fostar82 »

@albertrientjes; ik vond ergens een voltage chart. Nu weet ik dat voltage niet zo voorspellend voor de SOC is als bij bijv een loodzuuraccu. Maar 13.2/13.3V zou tussen de 70 en 90% moeten zijn. Stopt de Epever dan niet met laden op rond de 80% accu lading. Lijkt me interessant om te proberen.

@DJSmiley, misschien ben ik wel te voorzichtig inderdaad. En is geen probleem om de accu op 100% procent te hebben zolang er maar ook stroom uit onttrokken wordt. En is het genoeg om de camper aan het einde van het seizoen met 80% weg te zetten en de zonnepanelen uit.
Bedankt voor je overzicht met Epever instellingen. Heb je je accu geupgrade naar 400Ah? Jij had toch eerst ook 280Ah?

Ik heb nu de huidige instellingen:
Het BMS heb ik ingesteld naar aanleiding van de aangeraden waarden in de handleiding van de Overkill BMS.
Batt Overcharge Voltage Disconnect: 14.6V
Batt Overcharge Voltage Reconnect: 14.0V
Batt Low Voltage Disconnect: 10.0V
Batt Low Voltage Reconnect: 12.0V

Voor de instellingen van mijn Epever heb ik ruwweg de waarden van een blog van BattleBorn gebruikt en daarin de waarden van mijn BMS opgenomen. (Let op! in het blog zijn de Low Voltage Reconnect en Disconnect zijn omgedraaid).
Een aantal waarden moest ook worden aangepast omdat er nogal wat afhankelijkheden zijn tussen de parameters. Zo moet bijv de Boost Reconnect Charging voltage > Low Voltage Disconnect Voltage.

Temp comp. coeff 0mV/C/2V
Rated Voltage 12V
Over Voltage Disconnect: 14.5V <- Iets lager dan die van de BMS, zodat de BMS niet getriggert wordt. Verschil blijkt niet genoeg, want dat gebeurde toch.
Charge Limit: 14.2V <- had op t diysolarforum gevonden dat 14.2 veiliger is dan de 14.6 uit de BB blog.
Over Voltage Reconnect: 14.2V
Equal charge: 14.2V
Boost charge: 14.2V
Float charge: 13.5V
Boost Reconnect: 13.3V
Low Voltage Reconnect: 12.0V
Under Voltage Reconnect: 12.0V
Under Voltage Warning: 10.0V
Low Voltage Disconnect: 10.0V
Discharge Limit: 10.0V
Equalize time: 0 min
Boost time: 180min <- was in standaar LiFePo4 profiel 120min.

@DJSmiley, waarom heb je voor Boost time van slechts 45 min gekozen?
Je Over Voltage Disconnect vind ik erg hoog met 16.0V
Voor de rest komen onze waarden wel redelijk overeen.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door DJSmiley »

Overvoltage heb je in de praktijk toch niets mee te maken. 't is altijd een individuele cel die uit balans gaat. En met 14-14.2V is die kans ook al een stuk kleiner, omdat je marge hebt voor inbalans zonder dat een cel meteen >3.65V gaat

Boost time heb ik op slechts 45min omdat een hele lange boost naar mijn mening niets toevoegd. Die laatste paar Ah is dat niet waard naar mijn menig. En doodat de boost reconnect relatief strak staat kan de epever bij een beetje belasting (omvormer) ook alweer in boost springen, puur door de spanningsval.

Dan wil ik niet telkens meteen 2-3 uur boost hebben.

En ja, ik heb mijn pakket in de tussentijd nog geupgraded. Ik had een setje 230Ah cellen waarvan 1 terminal stuk was, dus die kon ik niet fatsoenlijk verkopen. Heb toen een paar extra 230Ah cellen erbij besteld en zo een 2P4S set van 460ah gebouwd.
Zit, onderin en bovenin, iets meer onbalans in doordat 2 cellen uit een eerdere zending zijn, maar netto zal het nog altijd 450Ah ofzo zijn (en dat is allemaal onzinnig veel). En ik had nu ook de kans om een nieuwe bak te bouwen met de 200A JBD BMS zodat de omvormer ook via de BMS kon (ipv de bypass die ik eerst had ivm de 120A BMS)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
fostar82
Berichten: 327
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door fostar82 »

Als je het zo uitlegt van de Overvoltage.. maar goed, extra bescherming kan geen kwaad.

De spanningsval door de omvormer had ik nog niet aan gedacht. Denk dat ik de boost ook naar benden bijstel. En dan op vakantie tijdens t koken maar eens goed in de gaten houden wat er gebeurd.

Ahh nice. Maar kwam je capaciteit te kort of wilde je langer vrij kunnen staan?
fostar82
Berichten: 327
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door fostar82 »

Van de week is Klaus voor de eerste keer in Nederland voor de APK gegaan. Ik had bij de aankoop een nieuwe TÜV keuring bedongen. Die is twee jaar geldig en dat wordt bij de invoer overgenomen.
Maar goed, nou moesten we er toch aan geloven.

Van het weekend met mn vader eerst een grote beurt gedaan. Volgens het schema van Ford moest de olie plus het filter vervangen worden en verder ook het luchtfilter en het interieurfilter. Ik had de remvloeistof getest op vochtgehalte en die moest ook nodig vervangen worden. Dus we hadden genoeg te doen.

Bij het openen van de motorkap zagen we dat de isolatie van de motorruimte bovenaan gescheurd was en open hing. Het bleek een nestje te zijn van een marter. Die had daarin blaadjes, veren en een dooie mol verzameld.
Klaus staat altijd geparkeerd met een rooster tussen de voorwielen, maar daar had meneer Marter zich niks van aangetrokken.

Afbeelding
Plaatje

Afbeelding
Plaatje

Gelijk de volgende dag een marterverjager besteld. We moeten niet hebben dat ie aan de kabels begint.

Bij het bestellen van de spulletjes voor de grote beurt had ik opgezocht welke olie erin moest en hoeveel. Maar liefst 10.1L!!
En als er zoveel in moet zou je ook kunnen bedenken dat dat er ook uit moet. En als je dan een opvangbak hebt van 6 liter, dan kun je voorspellen dat de boel gaat overlopen :lol3:
Maar goed, daar kwamen we achter toen die bijna dreigde over te lopen. En voordat mn vader de plug onderuit de opvang bak had gevist, lag er al een aanzienlijk plas olie op de vloer.
Even later belde de eigenaar van de stalling en die stelde voor er zaagsel op te strooien. Dat werkte goed, maar te opruimen was toch een hele klus.

Afbeelding
Plaatje

Gelukkig ging de rest voorspoedig. Nieuwe filters geplaatst. En met een EZ-bleed setje het remsysteem doorgespoeld met nieuwe remvloeistof.

Maandagochtend de bus naar een garage in de buurt voor bedrijfswagens gebracht. Uitslag; knipperlichten achter moesten worden voorzien van oranje lampjes, verder geen punten. :cheers:
fostar82
Berichten: 327
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door fostar82 »

Pfew de marterverjager zit erin :D
Eerst uit zitten zoeken hoe ik die via de zekeringbox kon aansluiten. Welke zekeringen worden niet gebruikt, waar kan ik een kabel op de zekeringbox aansluiten... maar dat werd een project op zich. De verjager kwam met een inline zekering in het plus snoer, dus toch maar direct op de plus pool en een massa punt aangesloten. De kabelringen die ik had waren net niet groot genoeg voor de plus pool. Maar ik kon het gat met de boor iets verruimen en toen paste het.

Afbeelding
Plaatje

Ik had een poosje zitten kauwen op een hor voor de schuifdeur. Geen hor in de juiste breedte te vinden, tenzij je die op maat laat maken. Bij de Obelink zag ik een hor die uit 2 delen gaas bestaat en met magneetjes aan elkaar klikt. Heb er twee besteld en met engelengeduld de magneetjes van 1 van de 2 horren verwijderd. Vervolgens heb ik ze aan de zijkant van de andere hor erop gemaakt. Nu had ik een hor bestaande uit 3 delen, breed genoeg voor de schuifdeur.

Op de werkbank
Afbeelding
Plaatje

En geinstalleerd
Afbeelding
Plaatje

Na wat proberen, was ik toch niet helemaal tevreden. Doordat de bus bol loopt, hangt de hor niet recht naar beneden. Daardoor trekt die in het midden en klikken de magneet je niet automatisch aan elkaar vast als je erdoor loopt.
Een sliertjes hor leek dat toch een beter idee. Door die om de kastjes etc te knippen, zou die wel recht naar beneden moeten kunnen hangen.

Bij de Hornbach 2 sliertjes horren gehaald die in te korten zouden zijn. Op de werkbank de plastic dop eraf gehaald, en wat bleek er zat een plastic L profiel in het aluminum profiel geschoven waar de sliertjes aan waren geniet. Bijkomend voordeel; het plastic profiel bleek enigzins buigzaam en zo kon het meebuigen rond de hoek van de schuifdeur.

Afbeelding
Plaatje

Tussen de nietjes een heel aantal kleine gaatjes geboord en zo kon ik de hor in de bus bevestigen. De tweede hor heb ik een flink stuk ingekort om direct aan te kunnen sluiten bij de eerste. Om in de linker hoek ook nog sliertjes te kunnen bevestigen heb ik een beugeltje gemaakt die de hoek volgt.
Na de montage de sliertjes op maat geknipt. Ze moeten net vrij van de grond hangen, dan is de kans het grootste dat ze recht naar beneden blijven hangen.
Als laatste nog 2 mini horretjes gemaakt voor de uitsparingen in het kastje rechts. Hier vallen de stoppers van de schuifdeur in, wanneer die gesloten is.

Erg blij met het resultaat!

Afbeelding
Plaatje

Als laatste de geschilderde delen voor het schot achter het bed van mn dochtertje weer gemonteerd. De sleuven lijnen niet helemaal uit met de sleuven in de wanden, maar ik vond het niet zo storend dat ik de panelen opnieuw ging maken.

Afbeelding
Plaatje

Komende week nog een paar kleine puntjes te doen en dan vertrekken we zondag voor 3 weken naar Spanje. We gaan langs de kust van Girona, Barcelona, Valencia naar Alicante.
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door MarceldeHoog »

Netjes man! Erg veel plezier op jullie reis gewenst, niets is mooier dan genieten van je harde werk ;)
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
fostar82
Berichten: 327
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door fostar82 »

Bedankt Marcel, we zitten inmiddels in frankrijk nabij Clemont-ferrand.

Vlak voor vertrek nog een paar laatste dingetjes aangepakt.
Rubber randen besteld voor afwerking van het tussenschot en het gat tussen het plafond en het dakluik.

Afbeelding
Plaatje

Tijdens het leggen van de electra heb ik nog getwijfeld of ik een labelprinter zou aanschaffen om de draden te markeren. Uiteindelijk niet gedaan en overal tape gebruikt en daar op geschreven. Helaas toen niet gedaan.

Voor het controle paneel wilde ik toch echt nette labels. Na wat zoeken op het internet kwam ik de nimbot tegen. Een labelprinter die je via een app op je telefoon aanstuurt. Leuke is dat hij ook plaatjes print.
Bij ali besteld, samen met een rolletje doorzichtige labels (en een rolletje kabellabels).

Uit afbeeldingen van internet iconen gemaakt voor de diverse knoppen.

Afbeelding
Plaatje

Van boven naar beneden: dieselkachel, lade/deur vergrendeling, vers water tank meter/grijswatertank meter, luifelverlichting.
Plaats reactie