Onderstel camper

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7481
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Onderstel camper



Bericht door ducati 900 »

kampertjes schreef:
di 28 jun 2022, 13:08
Eerst maar es wegen. Kan zijn dat er gaandeweg wat kilootjes te veel zijn bij gekomen. Wat dat betreft zijn campers net mensen….
En dan: een camper van 1998 is niet fabrieksnieuw meer. Dat hoeft niet erg te zijn maar enige slijtage en uitdrogen van rubbers is te verwachten. Hoe zijn de schokdempers? En de banden? Geen budget Chinees? Stabilisator stangen, ophanging enz.
Dus voordat je er van alles bij gaat zetten, eerst (laten) checken of de basis in orde is.
Die LT, das toch nog zo’n vierkant ding met motor tussen de stoelen? Daar heb ik vroeger nog poos voor m’n werk in rond gereden, was nieuw ding maar blonk nou niet uit in strakke wegligging herinner ik me
Wegen heeft geen invloed op het rijgedrag.
Ik schreef niet voor niks, begin met hulpluchtvering dat scheelt meer dan 75%.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 377
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 11:36
Locatie: Het mooie West Friesland

Re: Onderstel camper



Bericht door Jeroen_Hanomaf »

juicelake schreef:
di 28 jun 2022, 6:14
Dank voor de reacties tot nu toe.

Een goede stabillisator is kennelijk ook van groot belang. Hoe kom ik aan een goede voor mijn camper? Welke opties heb ik?

Ik heb dus een (zware) Karmann alkoof, dan zou je denken dat ik voor ook nog verzwaarde veren mag hebben?

Verstuurd vanaf mijn SM-A526B met Tapatalk
De meeste Karmann Missouri's die ik ken hebben al de 1750kg vooras met dubbele bladveer en zijn mooi degelijk gebouwd, en dus vrij zwaar.
Als je goed bij de vooras kijkt kun je dat (net) zien aan de dubbele bladveren (overdwars, de bovenste is iets dunner als de onderste als het goed is) of bij de RDW online via je kenteken bij aslasten.
Sommigen vervangen de 14+16mm bladveer voor een 16+16mm bladveer uit een Sprinter 616 als ze permanent te zwaar zijn.
Hoeveel veerweg (voor) je nog hebt kun je ook zien, tussen de rubber aanslag en het kommetje in de draagarm moet nog ruimte zitten. Bij veel Missouri's is er geen/nauwelijks ruimte tussen de aanslagrubbers en het kommetje in de draagarm.
Heb er bij mij ooit een foto van gemaakt maar die kan ik niet meer vinden, ik heb een LT46 bestelbus met dezelfde 1750kg vooras en bij mij past er nog een duim tussen -houdt ook al niet over. ::S
Aannames zijn gevaarlijk maar ik meen op het Sprinter Forum gelezen te hebben dat Karmanns allemaal de zware vooras + voor en achter de dikste stabilisators hebben. Maar opmeten bij je LT en hier checken wat er te krijgen is kun je eenvoudig zelf doen:
https://volkswagen.7zap.com/en/rdw/lt+l ... /1998-176/
(let op dat de stabilisatoren van de LT46 wel dikker zijn maar anders gevormd en die passen dus niet)

Maar goed, persoonlijk zou het zelf in deze volgorde aanpakken. Zoals een wijs man ooit schreef, pas geen oplossingen toe voor je het probeem kent?
-vakantieklaar wegen per as (misschien ben je wel veel en veel te zwaar?)
-controleren of de schokbrekers, ophangingrubbers, kruiskoppeling van de stuurinrichting, bandenspanning, uitlijning etc allemaal goed zijn (bij mij waren alle rubbers van de stabilisatoren zo ruim dat ik de stabilisator zo'n 1cm heen en weer kon bewegen, zo veel speling zat er op)
-checken of je goede (kwaliteit) banden hebt met het juiste draagvermogen en spanning en liefst wat extra draagvermogen als je zwaar bent
-daarna pas kijken wat er overblijft en eventueel verbeterd kan worden. Persoonlijk vind ik hulp(lucht)vering een pleister omdat het basisvoertuig te licht is uitgevoerd en zou ik zelf b.v. het verenpakket laten aanpassen. Maar dat is mijn afwijking denk ik. ;-).
-als je er zelf weinig/geen verstand van hebt, ga niet zelf zitten rommelen en laat het nakijken door een garage of specialist, iedereen heeft het hier over Carsupport, maar afhankelijk van waar je woont doet Eeltink in Heemskerk hetzelfde. https://www.eeltink.nl/

Groeten,
Jeroen
Gebruikersavatar
Burp
Berichten: 199
Lid geworden op: di 14 jun 2022, 18:59

Re: Onderstel camper



Bericht door Burp »

Je geeft aan dat je wat achterover hangt. Dit lijkt mij een van de oorzaken van het zweverige rijgedrag. De voorwielen worden niet "stevig" op de grond gedrukt waardoor dit ontstaat. Net als een caravan met te weinig kogeldruk gaat slingeren. Heb je veel meer gewicht achterin de camper liggen? Fietsen, scooter etc? Gewicht naar voren verplaatsen helpt dat? Dat zijn zaken die je eerst zou moeten bekijken voor je met veren aan de slag gaat. En dan ga ik er voor het gemak even vanuit dat technisch de zaken in orde zijn. Heb je versleten/gebroken veren, schokdempers of rubbers moet dat eerst in orde zijn gemaakt natuurlijk.

Laat even weten wat de oorzaak en oplossing was.
Groet, Martin

Hymer B614SL
juicelake
Berichten: 118
Lid geworden op: zo 29 mei 2022, 23:13

Re: Onderstel camper



Bericht door juicelake »

Dank allen wederom voor de reacties

@ heel interessant die specifieke kennis over een Missouri!

Ik woon in de regio Groningen. Welke garage met verstand van zaken kunnen jullie mij daar adviseren?

Vr gr

Rene

Verstuurd vanaf mijn SM-A526B met Tapatalk

Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13414
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Onderstel camper



Bericht door hathi »

kampertjes schreef:
di 28 jun 2022, 13:08

Dus voordat je er van alles bij gaat zetten, eerst (laten) checken of de basis in orde is.
Die LT, das toch nog zo’n vierkant ding met motor tussen de stoelen? Daar heb ik vroeger nog poos voor m’n werk in rond gereden, was nieuw ding maar blonk nou niet uit in strakke wegligging herinner ik me
Nee Kampertjes,je hebt de oude LT, voor,…..die v Juicelake is hetzelfde qua chassis dan de Sprinter v Peter,zoals hij ook aangeeft,….ook geeft hij een prima uitleg hoe te handelen,en die zijn echt niet, uitgedroogd,na 25 jaar :-B…….PS de LT 35 is volgens mij de enige welke met enkel en dubbellucht gemaakt werd,maar zover ik weet gebruikte Karmann de enkel lucht,bij dit model,wat later opgevolgd werd door de Crafter,beiden,in samenwerking met Mercedes :P ,want anders had ik het ook niet geweten
Hans
Ontario
Berichten: 229
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 10:32
Locatie: Veluwe

Re: Onderstel camper



Bericht door Ontario »

KMS in Rheine (Dld.) is dé Karmann specialist in Europa. Niet zo gek ver van Groningen en zij kunnen je een stuk verder helpen in advies en/of onderhoud e.d.

Henk
Ontario
Berichten: 229
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 10:32
Locatie: Veluwe

Re: Onderstel camper



Bericht door Ontario »

Even foutje herstellen: de Karmann-specialist heet K&S, https://www.ksmobil.de/
Henk
juicelake
Berichten: 118
Lid geworden op: zo 29 mei 2022, 23:13

Re: Onderstel camper



Bericht door juicelake »

Ik heb in middels na vraag gedaan bij K&S

Karmann heeft niets aan het onderstel gedaan. Hun advies is luchtvering op de achteras.

Verstuurd vanaf mijn SM-A526B met Tapatalk

Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 377
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 11:36
Locatie: Het mooie West Friesland

Re: Onderstel camper



Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Ik heb voor dat we onze LT46 kochten 2 Missouri's bekeken, vond het super mooie en degelijke campers maar kon ze niet betichten van grote veerwegen (vooral voor) en stabiel rijgedrag. Ze zijn m.i. gewoon te zwaar (en hoog) voor een LT35 onderstel zoals het uit de fabriek komt, ondanks de fabrieksmaatregelen als verzwaarde vooras.

Kan me nog wel herinneren dat er langere en kortere waren qua overhang. Uiteindelijk niet gekocht omdat het kiele-kiele met de carport was, het rijgedrag me niet aansprak (ik zou d'r niet direct de Kaunetaler Gletscherstrasse mee doen zeg maar) en ik al heel lang zelf een camper wilde bouwen. Maar dan op een stabieler onderstel.

@Hans: enkel/dubbelucht op de LT35 was enkel bij dat oude vierkante type, alle LT35s van de volgende generatie (=Sprinter 1) hebben enkellucht en pas bij de LT46s dubbellucht. Een LT46 is uiteraard terug te keuren naar 3500kg maar heet dan nog steeds LT46.

Een Karmann specialist lijkt me een goede persoon om een oordeel te geven! :thumbup:

Groeten Jeroen
Plaats reactie