LPG-vulplug in een Citroen Jumper
Re: LPG-vulplug in een Citroen Jumper
Je haalt wat keuringseisen door elkaar. Kijk hier even rond:
https://lpg-handboek.rdw.nl/lpg-inbouweisen
Dan kom je vanzelf dit tegen: De LPG-tank moet met ten minste twee tankbanden op het tankframe zijn bevestigd. Indien de tankbanden tevens het gewicht van de LPG-tank dragen, moeten ten minste drie tankbanden zijn aangebracht, tenzij de LPG-tank door middel van de vaste bevestigingspunten is bevestigd.
Ook kun je lezen wat de minimale maten van de tankbanden moeten zijn en welke bouten en ringen er gebruikt moeten worden. Hoe leidingen vastgezet moeten worden e.d.
https://lpg-handboek.rdw.nl/lpg-inbouweisen
Dan kom je vanzelf dit tegen: De LPG-tank moet met ten minste twee tankbanden op het tankframe zijn bevestigd. Indien de tankbanden tevens het gewicht van de LPG-tank dragen, moeten ten minste drie tankbanden zijn aangebracht, tenzij de LPG-tank door middel van de vaste bevestigingspunten is bevestigd.
Ook kun je lezen wat de minimale maten van de tankbanden moeten zijn en welke bouten en ringen er gebruikt moeten worden. Hoe leidingen vastgezet moeten worden e.d.
- ducati 900
- Berichten: 7470
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
- Locatie: Garyp
Re: LPG-vulplug in een Citroen Jumper
Dat is dus gewijzigd, bij ons hangt er een 130 liter tank onder met 2 banden goedgekeurd.
Ben.
Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Re: LPG-vulplug in een Citroen Jumper
In het meest recente rdw lpg handboek (versie januari 2022) van de staat dat voorschrift voor hangende cilindertanks nog steeds vermeld.
Als het tankframe onder die 130L cilindertank zit dan zijn 2 banden (50x6 bij 130L) inderdaad voldoende, in dat geval hangt de tank niet aan het frame maar wordt de tank gedragen door het frame. (een dragend tankframe kan ook prima onder een voertuig gerealiseerd worden)
Maar met 2 banden hangend aan het frame is het anno 2022 nog steeds afkeur c.q. onterechte goedkeur.
Als het tankframe onder die 130L cilindertank zit dan zijn 2 banden (50x6 bij 130L) inderdaad voldoende, in dat geval hangt de tank niet aan het frame maar wordt de tank gedragen door het frame. (een dragend tankframe kan ook prima onder een voertuig gerealiseerd worden)
Maar met 2 banden hangend aan het frame is het anno 2022 nog steeds afkeur c.q. onterechte goedkeur.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Re: LPG-vulplug in een Citroen Jumper
Wie moet dit keuren, zo ver ik weet bestaat er helemaal geen keuring voor een dampgas tank .
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Re: LPG-vulplug in een Citroen Jumper
Zoals ik al eerder geschreven heb keurt niemand deze installatie. Omdat er niks voor geregeld is.
Dat is op zich natuurlijk heel vreemd. Als we een gasinstallatie voor aandrijving inbouwen hebben we met heel veel regels te maken. Over de gebruikte onderdelen, goedkeuring van die onderdelen, gecertificeerd personeel en/of keuringen.
Bouwen we een LPG installatie in voor ander gebruik dan is er niks geregeld terwijl de krachten op deze installatie dezelfde zijn. Er wordt wat afgerommeld met onderdelen en wijze van inbouw. Dus daarom mijn tip voor de zelfbouwers gebruik gewoon zelf de inbouweisen voor een LPG inbouw voor aandrijving. Dan weet je dat het relatief veilig is.
Gewoon een tip
Re: LPG-vulplug in een Citroen Jumper
Bij één van de Ducato's die ik bouwde, zat de LPG tank (van 70 liter, doorsnede 32 cm) ook op die plaats achter de achteras. Absoluut geen probleem met bodemvrijheid. Met twee spanbanden opgehangen aan een frame dat onder heet chassis bevestigd was. De vulplug zat netjes in de bumper weggewerkt.
(In de winter moet je wel zorgen dat het 'zomergas' met een hoger aandeel butaan eruit is, want butaan verdampt niet meer bij lagere temperaturen.)
Helemaal eens met de opmerking van Tonic hierboven. Ik deed de installatie onder begeleiding van een ervaren LPG installateur.
Het is me al twintig jaar een ergernis dat er voor vele onbenulligheden regels zijn, zogenaamd voor de veiligheid (en meestal terecht!), maar noch in België , noch in Nederland is er geen controle op gasinstallaties.
Voor lezers die ook een liggende dampgastank overwegen, volgend idee:
De dampgastank evenwijdig liggend met de linkerwielkast inde bagageruimte. Het reservewiel behield zijn plaats. De tank werd sterk bevestigd en hermetisch afgesloten van de binnenruimte. Met voorziening voor evacuatie van eventueel lekkage door de bodem.
(In de winter moet je wel zorgen dat het 'zomergas' met een hoger aandeel butaan eruit is, want butaan verdampt niet meer bij lagere temperaturen.)
Helemaal eens met de opmerking van Tonic hierboven. Ik deed de installatie onder begeleiding van een ervaren LPG installateur.
Het is me al twintig jaar een ergernis dat er voor vele onbenulligheden regels zijn, zogenaamd voor de veiligheid (en meestal terecht!), maar noch in België , noch in Nederland is er geen controle op gasinstallaties.
Voor lezers die ook een liggende dampgastank overwegen, volgend idee:
De dampgastank evenwijdig liggend met de linkerwielkast inde bagageruimte. Het reservewiel behield zijn plaats. De tank werd sterk bevestigd en hermetisch afgesloten van de binnenruimte. Met voorziening voor evacuatie van eventueel lekkage door de bodem.
- ducati 900
- Berichten: 7470
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
- Locatie: Garyp
Re: LPG-vulplug in een Citroen Jumper
Dat is een heel mooie oplossing.
Ben
Ben
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Re: LPG-vulplug in een Citroen Jumper
Als je het op deze manier gaat doen toch een paar opmerkingen:
Als je de tank in de rijrichting plaats dan wordt er vanuit gegaan dat deze bij een aanrijding 20G om zijn oren krijgt. De tankbanden zijn dan niet voldoende om de tank in de rijrichting op zijn plaats te houden. Daarom deze eis (geldt dus voor een LPG installatie voor aandrijving maar jou tank krijgt dezelfde krachten):
Als de LPG-tank in lengterichting van het motorvoertuig is aangebracht moet aan de voorzijde van het tankframe een dwarsverbinding is aangebracht die:
1o. ten minste dezelfde dikte heeft als het tankframe;
2o. ten minste 30 mm hoog is waarbij de bovenzijde van de dwarsverbinding zich ten minste 30 mm boven de onderzijde van de tank moet bevinden, en
3o. zich zo dicht mogelijk dan wel binnen de bolling van de tank bevindt.
Verder zal bij brand de smeltprop uit de tank geblazen worden. Door de druk zal de deksel van de appendagekast er afgeblazen moeten worden. Zodat de tank kan ontlasten bij oplopende druk Dus zorg ervoor dat de tank niet zodanig met een strakke kast is ingebouwd dat de deksel van de appendage kast er niet afkan. Bekijk het filmpje https://www.vialle.nl/nieuws/is-lpg-rijden-veilig op een gegeven moment zie je de tank ontlasten. Het zal je camper niet redden maar wel een grote explosie voorkomen.
Als je de tank in de rijrichting plaats dan wordt er vanuit gegaan dat deze bij een aanrijding 20G om zijn oren krijgt. De tankbanden zijn dan niet voldoende om de tank in de rijrichting op zijn plaats te houden. Daarom deze eis (geldt dus voor een LPG installatie voor aandrijving maar jou tank krijgt dezelfde krachten):
Als de LPG-tank in lengterichting van het motorvoertuig is aangebracht moet aan de voorzijde van het tankframe een dwarsverbinding is aangebracht die:
1o. ten minste dezelfde dikte heeft als het tankframe;
2o. ten minste 30 mm hoog is waarbij de bovenzijde van de dwarsverbinding zich ten minste 30 mm boven de onderzijde van de tank moet bevinden, en
3o. zich zo dicht mogelijk dan wel binnen de bolling van de tank bevindt.
Verder zal bij brand de smeltprop uit de tank geblazen worden. Door de druk zal de deksel van de appendagekast er afgeblazen moeten worden. Zodat de tank kan ontlasten bij oplopende druk Dus zorg ervoor dat de tank niet zodanig met een strakke kast is ingebouwd dat de deksel van de appendage kast er niet afkan. Bekijk het filmpje https://www.vialle.nl/nieuws/is-lpg-rijden-veilig op een gegeven moment zie je de tank ontlasten. Het zal je camper niet redden maar wel een grote explosie voorkomen.
Re: LPG-vulplug in een Citroen Jumper
Daar hadden we allemaal rekening mee gehouden. Aan de voorkant van de tank een 100x100 x10 mm alu L-profiel, dwars geplaatst met bouten in het chassis. Vlot verwijderbaar houten deksel bij de appendagekast. Aan die appendagekast zit een hermetische afvoer die door de bodem gaat.
Bij het tanken (3-4 x per jaar) draaide ik telkens de kraan aan de afname-kant dicht. Of dat nodig is, weet ik niet.
Maar terug voor de topic -starter: De vulmond in het kunststof van de bumper vind ik netjes en praktisch.
Bij het tanken (3-4 x per jaar) draaide ik telkens de kraan aan de afname-kant dicht. Of dat nodig is, weet ik niet.
Maar terug voor de topic -starter: De vulmond in het kunststof van de bumper vind ik netjes en praktisch.
- Bijlagen
-
- vulmond in bumper
- 0CAFB72A-D190-4B17-918B-EF31B2CE0239_4_5005_c.jpeg (4.29 KiB) 960 keer bekeken
Re: LPG-vulplug in een Citroen Jumper
Indien het een vast gemonteerde tank betreft in principe de RDW of een RDW erkend inbouwbedrijf: de ingebouwde tank maakt een vast en permanent deel uit van het voertuig en moet hiermee ook voldoen aan de inbouweisen van de tank. (technisch gezien is een lpg- en dampgastank exact hetzelfde, het enigste verschil is de hoogte van het afnamepunt)
In de praktijk volgt men echter alleen het officiële traject als de kentekengegevens (brandstof voertuig) ook gewijzigd moeten worden, en bij een dampgastank is dat niet van toepassing.
Wat dat betreft kun je het wel aardig vergelijken met al die achteraf gemonteerde draaiplateau's onder de voorstoelen, daar zijn ook formele regels voor waar bijna niemand zich wat van aan trekt.
Ik zou zeggen maak verstandig gebruik van de vrijheid die we (nog) hebben en hanteer de in-/onderbouwvoorschriften uit het lpg-handboek: slapende honden worden meestal pas actief als er te veel gerommeld wordt met de voorschriften en/of ongelukken gebeuren... en als ze eenmaal actief worden ben je zelf ook de gebeten hond.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: wo 22 jun 2022, 15:10
- Contacteer:
Re: LPG-vulplug in een Citroen Jumper
Dank voor alle adviezen, opmerkingen en leuke linkjes. Ik denk dat ik ga voor plaatsing in de bumper of een trekhaak-hoek er op zetten.
https://lnk.bio/vockingvan
https://www.youtube.com/channel/UCLT5p4 ... AkgNO4MJow
https://lnk.bio/vockingvan
https://www.youtube.com/channel/UCLT5p4 ... AkgNO4MJow
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: wo 22 jun 2022, 15:10
- Contacteer:
Re: LPG-vulplug in een Citroen Jumper
Dank voor al het mee denken!
Ik heb de plug uiteindelijk in de hoekbumper geplaatst. Was beetje huiverig omdat de bumper ook kwetsbaar is bij een aanrijding. Maar uiteindelijk denk ik toch dat het de beste optie is. De plug zit heel erg stevig en de verbindingsslang naar de tank onder de auto loopt ook heel mooi. Gas inmiddels aangesloten, werkt perfect!
Groet, Peter
https://www.youtube.com/channel/UCLT5p4 ... AkgNO4MJow
https://www.instagram.com/vockingvan/?hl=en
Ik heb de plug uiteindelijk in de hoekbumper geplaatst. Was beetje huiverig omdat de bumper ook kwetsbaar is bij een aanrijding. Maar uiteindelijk denk ik toch dat het de beste optie is. De plug zit heel erg stevig en de verbindingsslang naar de tank onder de auto loopt ook heel mooi. Gas inmiddels aangesloten, werkt perfect!
Groet, Peter
https://www.youtube.com/channel/UCLT5p4 ... AkgNO4MJow
https://www.instagram.com/vockingvan/?hl=en
- Bijlagen
-
- Bekijk recente foto's.png (403.01 KiB) 293 keer bekeken
- ducati 900
- Berichten: 7470
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
- Locatie: Garyp
Re: LPG-vulplug in een Citroen Jumper
Er zit een terugslagklep in de tank dus ook al rijden ze de hele
slang er af dan gebeurt er nog niks.
Ben.
slang er af dan gebeurt er nog niks.
Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).