Peage goedkoper dan de Route Nationale met de huidige dieselprijs?

Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Peage goedkoper als de Route Nationale met de huidige dieselprijs?



Bericht door kampo »

Nu eigenlijk wou ik in dit draadje mijn eigen ervaring delen. De route nationale is langer als de autosnelweg met péage. En je verbruikt in mijn geval zo een 9% meer brandstof door de aard van de route. Maar opgeteld werd het net niet duurder als de prijs van de péage. Blijft er vooral over dat het RN traject 1 dag langer is.
En van in het begin heb ik gesteld dat het resultaat kan verschillen. Ja zelfs voor iedereen wat anders.

TomTom of Garmin of oude landkaart wie zal het zeggen. Ik beschouw mijn Garmin als niet beroeps chauffeur en met >7.5T afmetingen als een noodzakelijk hulpmiddel. Mijn ervaring is dat hij bijna altijd weet of ziet en ik niet. Soms eens een overtollige omweg dat is zoals met elk GPS systeem.
Je maakt zonder hulp al genoeg overtredingen. En de gewichtsovertredingen zijn zwaar. In sommige landen tem verlies van rijbewijs.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Peage goedkoper als de Route Nationale met de huidige dieselprijs?



Bericht door ducati 900 »

Het grootste voordeel van de RN vind ik dat het veel relaxter rijdt.
Geen stress, files en ander oponthoud bij de betaalpoortjes, geen vrachtwagens
die je in de nek hijgen en je kunt pauze houden waar je wilt zonder lange
rijen voor de veel te vieze wc s bij tankstations.
Verder zoals al eerdër gesteld, onze vakantie begint zodra we in de camper stappen.
We rijden met de Tomtom op snelwegen vermijden icm Google Maps.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Peter+Annie
Berichten: 1336
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: Peage goedkoper als de Route Nationale met de huidige dieselprijs?



Bericht door Peter+Annie »

Veebee schreef:
vr 24 jun 2022, 16:32
Daar komt dat spoorvorming van..... :-B
Ja,ik heb ,in de loop der jaren ,mijn sporen daar wel achter gelaten. :mrgreen: :mrgreen:
Peter+Annie
Berichten: 1336
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: Peage goedkoper als de Route Nationale met de huidige dieselprijs?



Bericht door Peter+Annie »

kampo schreef:
vr 24 jun 2022, 19:56

Maar niet met het volgen van de Garmin truck wegen van vandaag :mrgreen:
DE truckwegen van vandaag lagen er vroeger ook al ,hoogstens hebben ze vandaag een ander nummer ( RD i.p.v RN)
Wat erbij gekomen is zijn hoofdzakelijk de autoroutes,en die neem ik slechts heel selectief.
IK wil me niet op de borst slaan maar mijn kennis van het Franse wegennet is in de loop der jaren zodanig dat ik heel goed weet waar ik de RN moet mijden en beter de autoroute kan nemen.
Gebruikersavatar
Nederfransman
Berichten: 74
Lid geworden op: za 20 jul 2019, 11:12

Re: Peage goedkoper als de Route Nationale met de huidige dieselprijs?



Bericht door Nederfransman »

De afgelopen jaren zijn steeds meer RN verboden voor vrachtverkeer, tenzij bestemmingsverkeer. Dit komt ook voor op departementales. Dit doet men om te voorkomen dat zwaar internationaal vrachtverkeer dwars door dorpen en stadjes dendert, terwijl er alternatieven zijn. Met name Oost-Europese chauffeurs, vaak met een beperkter budget, zie ik hier in de buurt vaak de klos zijn. Hoge boete ter plekke afrekenen en rechtsomkeer maken. In mijn voorbeeld verlaat met de A65 (Bordeaux-Pau) om binnendoor naar Toulouse en verder te rijden. Bespaarde tol ca 60€....
De zware camper zal hier overigens geen last van hebben, tenzij hij meer dan ca 19T weegt.
Renault Grand Master Font Vendôme Venise 120 pk boîte automatique
Gebruikersavatar
B1gcheese
Berichten: 3254
Lid geworden op: zo 22 jan 2012, 10:06
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Peage goedkoper als de Route Nationale met de huidige dieselprijs?



Bericht door B1gcheese »

Als niet gepensioneerden zijn wij afgelopen weken naar Spanje geweest. Frankrijk hebben we bewust over geslagen om meer tijd over te houden voor Spanje, en dan is de peage wel een uitkomst. Je gemiddelde snelheid ligt een stuk hoger, rijden is een stuk minder vermoeiend en het brandstofverbruik is een stuk gunstiger. Voor mij voldoende motivatie om niet binnendoor door Frankrijk te rijden. Als ik over pakweg een kleine 20 jaar alle tijd heb dan kijk ik er misschien anders tegenaan :-B
Gr, John.

Vaak onderweg met onze Knaus Sky i700LEG - Fiat Ducato MultiJet 3.0 - 180 pk - Maxi 40 chassis - 2013
Reisinspiratie en camperweetjes op www.camperts.nl.
Knaus eigenaar? Wordt lid van de Facebook groep Knaus Camper Liefhebbers met al meer dan 1400 leden!
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Peage goedkoper als de Route Nationale met de huidige dieselprijs?



Bericht door kampo »

Op het stuk Dax Hendaye stelde de Garmin Truck mij zelfs een 100km langere RN route voor als de snelweg die ik uitgezet had. Ze hebben er alles aan gedaan om het vrachtverkeer, wat trouwens op de meeste bordjes >7,5T is, en nergens 19T, via de tol snelweg te jagen.
In het noorden maakte ik hetzelfde mee.
Het lijkt erop dat de info van peter+annie gedateerd is.
Groeten Kampo
Peter+Annie
Berichten: 1336
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: Peage goedkoper dan de Route Nationale met de huidige dieselprijs?



Bericht door Peter+Annie »

Als je Garmin ziet als je bijbel is mijn info misschien gedateerd.
As je de info van Garmin ( of Tomtom of wat dan ook) ter kennisgeving aanneemt( een blik op de papieren kaart werpt) en je gezonde verstand gebruikt zou je route nog wel eens een aangename verrassing kunnen worden
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Peage goedkoper als de Route Nationale met de huidige dieselprijs?



Bericht door ducati 900 »

B1gcheese schreef:
ma 27 jun 2022, 9:26
Als niet gepensioneerden zijn wij afgelopen weken naar Spanje geweest. Frankrijk hebben we bewust over geslagen om meer tijd over te houden voor Spanje, en dan is de peage wel een uitkomst. Je gemiddelde snelheid ligt een stuk hoger, rijden is een stuk minder vermoeiend en het brandstofverbruik is een stuk gunstiger. Voor mij voldoende motivatie om niet binnendoor door Frankrijk te rijden. Als ik over pakweg een kleine 20 jaar alle tijd heb dan kijk ik er misschien anders tegenaan :-B
Je vakantie begint dus pas in Spanje.
Het verschil in brandstofverbruik is marginaal, wordt weer gelijk getrokken door goedkopere tarieven
Maar ieder zijn meug.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Mathijs_
Berichten: 333
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 17:14

Re: Peage goedkoper als de Route Nationale met de huidige dieselprijs?



Bericht door Mathijs_ »

B1gcheese schreef:
ma 27 jun 2022, 9:26
Als niet gepensioneerden zijn wij afgelopen weken naar Spanje geweest. Frankrijk hebben we bewust over geslagen om meer tijd over te houden voor Spanje, en dan is de peage wel een uitkomst. Je gemiddelde snelheid ligt een stuk hoger, rijden is een stuk minder vermoeiend en het brandstofverbruik is een stuk gunstiger. Voor mij voldoende motivatie om niet binnendoor door Frankrijk te rijden. Als ik over pakweg een kleine 20 jaar alle tijd heb dan kijk ik er misschien anders tegenaan :-B
En hoeveel waren jullie kwijt voor de tol als ik mag vragen? Wij zelf nemen nooit tol op de uitzondering na als het omrijden echt veel extra tijd kost (rot wegen).

Maar ik schrik dan altijd wel van de tarieven.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31862
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Peage goedkoper dan de Route Nationale met de huidige dieselprijs?



Bericht door Bob Diesel »

Ik rijd normaal altijd alles tolvrij
Vangrail en asfalt zie je hierbin NL onbetaald
En ik vind het gewoon varierender rijden , zeker als je echt binnendoor gaat
Dan is het echt ,er tussen uit zijn
Maar je moet dan ook niet asn tijd gebonden zijn

Echter vorig jaar gingen we eerder naar huis ivm lichamelijk ongemak
Herstellende na een operatie in Spanje
Hebben toen de reis in 4 stukken geknipt , hier 10 dagen over gedaan en de peage genomem
Was toen klasse2 € 124,05 kwijt via Montpellier,Lyon,Dijon,Toul

Ja het scheelt tijd , en minder kans op snelheids bekeuringen :!:
En tank je op de peage kan je zo maar € 0,40 cent de liter duurder uit zijn
Dus het eventueel meer brandstof gebruik binnendoor, valt ook mee, verdien je zo terug

Bepaalde stukken tolweg kunnen echter veel tijd en/of ergernis besparen
En dat is dan een stuk ervaring :wink: waar wel/niet
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
B1gcheese
Berichten: 3254
Lid geworden op: zo 22 jan 2012, 10:06
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Peage goedkoper als de Route Nationale met de huidige dieselprijs?



Bericht door B1gcheese »

ducati 900 schreef:
di 28 jun 2022, 0:00
Je vakantie begint dus pas in Spanje.
Het verschil in brandstofverbruik is marginaal, wordt weer gelijk getrokken door goedkopere tarieven
Maar ieder zijn meug.

Ben.
Correct, Frankrijk hebben we over geslagen. Anders red ik het niet om een paar weken in Spanje rond te toeren voor ik weer naar huis moet.
Wat betreft de brandstofkosten: ik tank nooit langs de snelweg. Meestal bij een supermarkt.
Mathijs_ schreef:
di 28 jun 2022, 8:59
En hoeveel waren jullie kwijt voor de tol als ik mag vragen? Wij zelf nemen nooit tol op de uitzondering na als het omrijden echt veel extra tijd kost (rot wegen).

Maar ik schrik dan altijd wel van de tarieven.
Ik was voor de heenweg 137 euro kwijt (klasse 2). Ik zie het pas als ik thuis ben, dan wordt het van mijn rekening afgeschreven :-B
Gr, John.

Vaak onderweg met onze Knaus Sky i700LEG - Fiat Ducato MultiJet 3.0 - 180 pk - Maxi 40 chassis - 2013
Reisinspiratie en camperweetjes op www.camperts.nl.
Knaus eigenaar? Wordt lid van de Facebook groep Knaus Camper Liefhebbers met al meer dan 1400 leden!
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Peage goedkoper als nationale met de huidige dieselprijs?



Bericht door kampo »

kampo schreef:
vr 17 jun 2022, 18:56
Voor het gemeten meerverbruik van 9% reken ik 38 Euro.
De extra 160 km komt ongeveer op 75 €
Totaal meerprijs voor nationale is dus 113 €

Ik haal het niet ...
De péage blijft duurder met 179 € voor die afstand.
Alles is relatief en de resultaten zullen verschillen voor andere situaties of berekeningen.

Wel blijf ik achter met
1 hele dag langer rijden
Duidelijk meer slijtage
Pak kans is groter.

En ik moet nog zoveel rijden. Zal een dure vakantie worden.
Berekend in categorie 3 vanuit Lille tot Hendaye Spaanse grens kostte de peage bij mijn geval 179 euro
....Maar de Route Nationale kost 113 euro aan extra verbruik en die dag extra rijden is ook een hele dag stom achter dat stuur zitten...

Ieder geval is anders en iedereen kan er over mee lul...n. :cheers:
Welke parameters of argumenten je ook gebruikt.
Wat opvalt is dat men het weinig objectief bekijkt in wat men hier schrijft.
Laatst gewijzigd door kampo op di 28 jun 2022, 9:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31862
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Peage goedkoper dan de Route Nationale met de huidige dieselprijs?



Bericht door Bob Diesel »

Voor ,,weer,, een gratis Tele Badge aanbieding

viewtopic.php?p=2176698#p2176698
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Plaats reactie