Nieuwe motor in Peugeot J5 (290P) 2.5TD bus
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: wo 22 jun 2022, 21:12
Nieuwe motor in Peugeot J5 (290P) 2.5TD bus
Hallo,
Ik heb onlangs samen met mijn vriendin een Peugeot J5 aangeschaft en nu blijk de motor aan vervanging toe te zijn.
We zijn inmiddels opzoek naar een tweedehands of gereviseerd blok maar we schrikken nogal van de kosten voor een relatief oud tweedehands motorblok.
Om mijn zoekopdracht wat te verbreden ben ik daarom benieuwd wat voor motoren van andere modellen een eventuele optie zouden zijn.
Bijvoorbeeld die van de Peugeot J5 290L 2.5 TD Van of de iets oudere 280 modellen. Ook vroeg ik me af of blokken van een Fiat Ducato of Citroen C25 eventueel ook een optie zouden zijn.
dit zijn de gegevens van onze camper
model: Peugeot J5 (290P) 2.5 TD Bus
Bouwjaar: 1992
Brandstof: Diesel, 4 cil.
Vermogen: 70 kW
Motorcode: CRD93LS, 673
Ik heb onlangs samen met mijn vriendin een Peugeot J5 aangeschaft en nu blijk de motor aan vervanging toe te zijn.
We zijn inmiddels opzoek naar een tweedehands of gereviseerd blok maar we schrikken nogal van de kosten voor een relatief oud tweedehands motorblok.
Om mijn zoekopdracht wat te verbreden ben ik daarom benieuwd wat voor motoren van andere modellen een eventuele optie zouden zijn.
Bijvoorbeeld die van de Peugeot J5 290L 2.5 TD Van of de iets oudere 280 modellen. Ook vroeg ik me af of blokken van een Fiat Ducato of Citroen C25 eventueel ook een optie zouden zijn.
dit zijn de gegevens van onze camper
model: Peugeot J5 (290P) 2.5 TD Bus
Bouwjaar: 1992
Brandstof: Diesel, 4 cil.
Vermogen: 70 kW
Motorcode: CRD93LS, 673
-
- Berichten: 2591
- Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
- Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal
Re: Nieuwe motor in Peugeot J5 (290P) 2.5TD bus
Ik zou op zoek gaan naar een complete bus die als donor kan dienen, dan kun je ook rijden en zien en voelen hoe de motor is en de versnellingsbak enz, ook zitten al de delen er aan die je nodig hebt.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Re: Nieuwe motor in Peugeot J5 (290P) 2.5TD bus
Topicstarter schrikt van de prijs van een blok en je advies is dan koop een bus? Denk niet dat je die voor minder geld dan een blok kunt kopen.
Re: Nieuwe motor in Peugeot J5 (290P) 2.5TD bus
Je kunt waarschijnlijk beter (indien nog mogelijk) de motor laten reviseren. Een ruil motor incl nieuwe distributie, waterpomp en vloeistoffen + uit en inbouw kost tegenwoordig tussen de 2500 en 4500 euro. Je hebt dan nog steeds een oude motor zonder garantie. Bij een gereviseerde motor heb je die garantie wel en kun je weer jaren vooruit.
- Peter LMC
- Berichten: 10161
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Nieuwe motor in Peugeot J5 (290P) 2.5TD bus
Plaats even een foto van onder de motorkap genomen.Toon-Hurkmans schreef: ↑zo 26 jun 2022, 13:12Hallo,
dit zijn de gegevens van onze camper
model: Peugeot J5 (290P) 2.5 TD Bus
Bouwjaar: 1992
Brandstof: Diesel, 4 cil.
Vermogen: 70 kW
Motorcode: CRD93LS, 673
Ik durf bijna met 100% zekerheid te zeggen dat dit een Citroen motor betreft.
Nieuwe motor in Peugeot J5 (290P) 2.5TD bus
De Peugeot en Citroën waren gelijk toch. Forum lid Jos (kroppie) weet veel van die motoren.
- Bas vd laar
- Berichten: 6299
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
Re: Nieuwe motor in Peugeot J5 (290P) 2.5TD bus
Af en toe komt er wel eens een oude camper voorbij hoor, met een goedlopende 2,5 TD erinTopicstarter schrikt van de prijs van een blok en je advies is dan koop een bus? Denk niet dat je die voor minder geld dan een blok kunt kopen.
Met schade, waterschade of veel roest.
Laatst stond er 1 op Facebook, vraagprijs 1500 euro
Reed nog prima, alleen heel veel roest.
Verder:
Peugeot en Citroen zijn hetzelfde
Fiat is anders, maar past ook gewoon
Ook een 2.5 TDI, 2.8IDTD en 2.8 JTD past, zij het met aanpassingen.
Maar hoe zijn jullie tot de conclusie gekomen dat de motor op is?
-
- Berichten: 2591
- Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
- Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal
Re: Nieuwe motor in Peugeot J5 (290P) 2.5TD bus
Voor de gewilde motorblokken is de prijs best hoog vind ik, en met alleen een motorblok ben je niet klaar.
Dus mijn advies koop een complete bus die als donor kan dienen, je hebt meer nodig als je complete motor en versnellingsbak ombouwd naar je camper, ga je van een D naar een TD bijvoorbeeld dan heb je meer spullen nodig om de transparantie te laten slagen.
Of van een 2500 d naar een 2800 jtd of zo?
Zoals ik er tegen aan kijk is dat voordeliger en je hebt zowat alles bij de hand uit je donor bus.
En je kan de motor horen draaien en ermee rijden om de kwaliteit te bepalen!
Maar ieder doet hoe die het wilt natuurlijk.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
- Peter LMC
- Berichten: 10161
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Nieuwe motor in Peugeot J5 (290P) 2.5TD bus
Even een vraag tussen door.Toon-Hurkmans schreef: ↑zo 26 jun 2022, 13:12Hallo,
We zijn inmiddels opzoek naar een tweedehands of gereviseerd blok maar we schrikken nogal van de kosten voor een relatief oud tweedehands motorblok.
Wat vind jij of jullie veel geld voor een gebruikt motorblok.
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: wo 22 jun 2022, 21:12
Re: Nieuwe motor in Peugeot J5 (290P) 2.5TD bus
Bedankt voor de reacties, hierdoor zijn we al een eind op weg geholpen.
Een donorbus zou zeker een goede optie zijn, dan moeten we wel even wachten tot het juiste model in de verkoop gaat en voor de juiste prijs.
De kosten voor een 2ehands blok met ±130.000 op de teller varieert tussen de 3000 en 4000 euro. vaak komen hier inderdaad nog extra kosten bij kijken als het niet precies om hetzelfde model gaat en dan heb ik nog te maken met inbouw kosten van de garage waar ik hem nu heb staan. best een tegenvaller en dit voor een garantie van maar 3 maanden...
Na nog een overleg met de monteur doet er nu een andere situatie zich voor. Hij had verwacht dat een 2ehands blok de goedkoopste optie zou zijn, maar deze prijzen verraste hem ook. Nu gaan we kijken of we het onderblok kunnen behouden en daarnaast een gereviseerde cilinderkop aan te schaffen voor 2000 euro. Ook de waterpomp en startmotor zijn aan vervanging toe.
Onder de streep komen we alsnog uit op ± 3500 maar dan wel met nieuwe en gereviseerde onderdelen.
tot nu toe heeft deze optie sterk mijn voorkeur maar het advies van leden met meer ervaring zou erg fijn zijn.
Ik heb wat foto's van het blok erbij geplaatst.
De oude cilinderkop is op omdat deze eerder al eens gevlakt is voor een nieuwe pakking, ook zijn de bouten opnieuw getapt maar zover door dat ze in de kamers terecht kwamen.
Een donorbus zou zeker een goede optie zijn, dan moeten we wel even wachten tot het juiste model in de verkoop gaat en voor de juiste prijs.
De kosten voor een 2ehands blok met ±130.000 op de teller varieert tussen de 3000 en 4000 euro. vaak komen hier inderdaad nog extra kosten bij kijken als het niet precies om hetzelfde model gaat en dan heb ik nog te maken met inbouw kosten van de garage waar ik hem nu heb staan. best een tegenvaller en dit voor een garantie van maar 3 maanden...
Na nog een overleg met de monteur doet er nu een andere situatie zich voor. Hij had verwacht dat een 2ehands blok de goedkoopste optie zou zijn, maar deze prijzen verraste hem ook. Nu gaan we kijken of we het onderblok kunnen behouden en daarnaast een gereviseerde cilinderkop aan te schaffen voor 2000 euro. Ook de waterpomp en startmotor zijn aan vervanging toe.
Onder de streep komen we alsnog uit op ± 3500 maar dan wel met nieuwe en gereviseerde onderdelen.
tot nu toe heeft deze optie sterk mijn voorkeur maar het advies van leden met meer ervaring zou erg fijn zijn.
Ik heb wat foto's van het blok erbij geplaatst.
De oude cilinderkop is op omdat deze eerder al eens gevlakt is voor een nieuwe pakking, ook zijn de bouten opnieuw getapt maar zover door dat ze in de kamers terecht kwamen.
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: wo 22 jun 2022, 21:12
Re: Nieuwe motor in Peugeot J5 (290P) 2.5TD bus
Toon.
Eind 2018 heb ik precies hetzelfde blok tweedehands weten te scoren voor een stuk minder.
Ik heb een half jaar mijn geduld moeten bewaren .
Ik had me bij reints te kampen op de wachtlijst gezet.
Misschien een optie eens contact op te nemen met hem.
Kareltje cola te Herentals ook nog een kans .
Succes.
Gr. Toon.
Eind 2018 heb ik precies hetzelfde blok tweedehands weten te scoren voor een stuk minder.
Ik heb een half jaar mijn geduld moeten bewaren .
Ik had me bij reints te kampen op de wachtlijst gezet.
Misschien een optie eens contact op te nemen met hem.
Kareltje cola te Herentals ook nog een kans .
Succes.
Gr. Toon.
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.
Mudanishinai de
Mudanishinai de
- ducati 900
- Berichten: 7482
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
- Locatie: Garyp
Re: Nieuwe motor in Peugeot J5 (290P) 2.5TD bus
Wist je dat als je het over een ruilmotor hebt het dan gaat om een gereviseerd blok?Duco schreef: ↑zo 26 jun 2022, 16:18Je kunt waarschijnlijk beter (indien nog mogelijk) de motor laten reviseren. Een ruil motor incl nieuwe distributie, waterpomp en vloeistoffen + uit en inbouw kost tegenwoordig tussen de 2500 en 4500 euro. Je hebt dan nog steeds een oude motor zonder garantie. Bij een gereviseerde motor heb je die garantie wel en kun je weer jaren vooruit.
Daar hoeft dan geen nieuwe distributie meer op of het moet gaan om een draaiend gedeelte,
dan heb je een kaal gereviseerd blok en moet je alle aanbouwdelen inkl. kop van het oude blok gebruiken.
Wil TS een ander blok omdat er alleen een draadeind uit de kop mist?
Voor zover je kunt zien zie ik geen gekke dingen.
Heb je compressie gemeten of heeft hij veel carterdruk ?
Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).