Twee laders in de camper: welke lader doet wat?
Re: Twee laders in de camper: welke lader doet wat?
Toch maar alvast met wat voorbereiding begonnen voor de ombouw naar lithium, nu heb ik 4 van deze zonnepanelen op het dak liggen, heb geprobeerd om onder de panelen te kijken (met de telefoon) om te weten te komen wat het wattage en voltage is.
Helaas niet gelukt, veel te wazige opnames.
Kan iemand een schatting geven???
Dan kan ik de juiste regelaar aan mijn boodschappen lijstje toevoegen.
Er zitten nu 2 regelaars op van elk 200 watt.
Voor zover ik weet staan 2 panelen in serie elk op 1 regelaar.
Ik zou ze dan samen op 1 regelaar willen zetten zoals ze nu staan, 2x2 in serie en die dan parallel op 1 regelaar.
Helaas niet gelukt, veel te wazige opnames.
Kan iemand een schatting geven???
Dan kan ik de juiste regelaar aan mijn boodschappen lijstje toevoegen.
Er zitten nu 2 regelaars op van elk 200 watt.
Voor zover ik weet staan 2 panelen in serie elk op 1 regelaar.
Ik zou ze dan samen op 1 regelaar willen zetten zoals ze nu staan, 2x2 in serie en die dan parallel op 1 regelaar.
Biker for life!
My camper, my home!
Too old to die young!
My camper, my home!
Too old to die young!
Re: Twee laders in de camper: welke lader doet wat?
Ik mis even de afmetingen, maar gevoelsmatig zou ik aan zo'n 100W per paneel denken.
Dat zou prima (2x2) op een 30A regelaar kunnen. De opbrengst is vrijwel nooit 100% dus met 30A kom je prima weg, ik denk dat je in de praktijk op 25-26A piek blijft steken.
Met telefoon is idd de handigste manier, maar niet elke telefoon wil altijd evengoed scherpstellen omdat de ondergrond egaal is.
Je kan even proberen een kleine sticker ofzo (zwarte tape) te plakken net onder de rand, dan telefoon er half onderschuiven (zodat je dat tape ziet) en de telefoon daarop laten focussen, en dan pas eronderdoor trekken. (Hij heeft dan contrast door het geplakte tape en kan hopelijk scherpstellen)
Dat zou prima (2x2) op een 30A regelaar kunnen. De opbrengst is vrijwel nooit 100% dus met 30A kom je prima weg, ik denk dat je in de praktijk op 25-26A piek blijft steken.
Met telefoon is idd de handigste manier, maar niet elke telefoon wil altijd evengoed scherpstellen omdat de ondergrond egaal is.
Je kan even proberen een kleine sticker ofzo (zwarte tape) te plakken net onder de rand, dan telefoon er half onderschuiven (zodat je dat tape ziet) en de telefoon daarop laten focussen, en dan pas eronderdoor trekken. (Hij heeft dan contrast door het geplakte tape en kan hopelijk scherpstellen)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: Twee laders in de camper: welke lader doet wat?
Ik ben nog ff naar boven geklommen voor je, 65x98cm.
Biker for life!
My camper, my home!
Too old to die young!
My camper, my home!
Too old to die young!
Re: Twee laders in de camper: welke lader doet wat?
ex randen denk ik, 67 is namelijk een vrij gangbare maat.
Dan zou je bv op zoiets komen
https://kleinezonnepanelen.nl/nl/zonnep ... 7-10000124
Bij oudere panelen zal de opbrengst natuurlijk wat lager zijn dan de huidige generatie, maar ik denk dus dat je op 80-100W per paneel zit.
Dan zou je bv op zoiets komen
https://kleinezonnepanelen.nl/nl/zonnep ... 7-10000124
Bij oudere panelen zal de opbrengst natuurlijk wat lager zijn dan de huidige generatie, maar ik denk dus dat je op 80-100W per paneel zit.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: Twee laders in de camper: welke lader doet wat?
Dan laat ik ze liggen, ik kan eventueel nog wat bijleggen, maar dat is voor later.
Als vervanger voor de Mastervolt dacht ik aan deze:
https://www.bol.com/nl/nl/p/victron-mul ... lIQAvD_BwE
Een stuk zwaarder, maar liever wat over dan iets wat op zijn max draait
Biker for life!
My camper, my home!
Too old to die young!
My camper, my home!
Too old to die young!
Re: Twee laders in de camper: welke lader doet wat?
Dat is een mooi dingetje
Ik zou dan er een automatische wisselschakelaar voorzetten ivm je aggregaat.
Dan voed je aggregaat de multiplus en kun je snel je accu's opladen, en zodra je aan de paal staat schakelt ie z'n voeding automatisch om naar de paal. Dan hoef je ook niet na te denken als je een keertje met de aggregaat je accu's wilt opladen.
Alleen even testen hoe het gaat, niet elk aggregaat vind het leuk als ie ineens 1.5kW krijgt. Het is dus even goed testen en configureren van je multiplus om te voorkomen dat ie in error gaat als ie op het aggregaat loopt.
Een MP kun je heel uitgebreid configureren. En dat is denk ik ook nodig, want je aggregaatje heeft iets tijd nodig om te stabiliseren en t zou mij niet verbazen als de multplus met zn default settings al in error springt. Je moet de marge op de ingangsspanning dus vermoedelijk wat ruimer zetten zodat ie gewoon netjes gaat laden.
In het geval van die 3000W zou ik ook het bedienpaneeltje meebestellen, dan kun je de laadstroom/walstroom terugdraaien, want met 120A een accu laden betekent dat een 4A paal eruit springt, tenzij je m terugregelt.
Je hebt voor dat soort dingen wel de MK3 kabel nodig, maar die heb ik eventueel wel (en anderen ook wel)
Ik zou dan er een automatische wisselschakelaar voorzetten ivm je aggregaat.
Dan voed je aggregaat de multiplus en kun je snel je accu's opladen, en zodra je aan de paal staat schakelt ie z'n voeding automatisch om naar de paal. Dan hoef je ook niet na te denken als je een keertje met de aggregaat je accu's wilt opladen.
Alleen even testen hoe het gaat, niet elk aggregaat vind het leuk als ie ineens 1.5kW krijgt. Het is dus even goed testen en configureren van je multiplus om te voorkomen dat ie in error gaat als ie op het aggregaat loopt.
Een MP kun je heel uitgebreid configureren. En dat is denk ik ook nodig, want je aggregaatje heeft iets tijd nodig om te stabiliseren en t zou mij niet verbazen als de multplus met zn default settings al in error springt. Je moet de marge op de ingangsspanning dus vermoedelijk wat ruimer zetten zodat ie gewoon netjes gaat laden.
In het geval van die 3000W zou ik ook het bedienpaneeltje meebestellen, dan kun je de laadstroom/walstroom terugdraaien, want met 120A een accu laden betekent dat een 4A paal eruit springt, tenzij je m terugregelt.
Je hebt voor dat soort dingen wel de MK3 kabel nodig, maar die heb ik eventueel wel (en anderen ook wel)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: Twee laders in de camper: welke lader doet wat?
Keuzes keuzes keuzes......
Dan ook nog welke accu's!
Heb er een drietal uitgezocht die het zouden kunnen worden:
1:
https://kleinezonnepanelen.nl/nl/accus- ... 3-20000080
2:
https://solarpowersupply.nl/accus/watts ... -lix200-lt
3:
En een merk wat ik niet ken, maar via mijn automaterialenzaak kan bestellen, €100,- goedkoper dan hier aangeboden.
https://www.uw-accuwinkel.nl/nl/accu-s- ... -bt-detail
Dan ook nog welke accu's!
Heb er een drietal uitgezocht die het zouden kunnen worden:
1:
https://kleinezonnepanelen.nl/nl/accus- ... 3-20000080
2:
https://solarpowersupply.nl/accus/watts ... -lix200-lt
3:
En een merk wat ik niet ken, maar via mijn automaterialenzaak kan bestellen, €100,- goedkoper dan hier aangeboden.
https://www.uw-accuwinkel.nl/nl/accu-s- ... -bt-detail
Biker for life!
My camper, my home!
Too old to die young!
My camper, my home!
Too old to die young!
Re: Twee laders in de camper: welke lader doet wat?
Allemaal redelijk vergelijkbaar. De Liontrons staan zeker goed bekend, de Wattstunde zijn ook niet slecht (Vooral in DE wel goede ervaringen mee te vinden).
- De Liontron is demontabel, je kan dus relatief makkelijk tzt nog een reparatie doen, ook buiten garantie (vind ik wel een voordeel)
- De Wattstunde is de LT versie, lage temperatuur. Die kan dus ook laden bij lage temperaturen (nadat ie via de ingebouwde verwarming opgewarmd is - duurt wel ff)
De Accesslithium vind ik weinig onderscheidende dingen hebben en ook weinig ervaringen mee te vinden.
Verwarming kan een pre zijn, ligt eraan waar de accu's komen. Bij <0 graden kan een accu niet geladen worden. Staat ie in de binnenruimte dan heb je daar meestal niet mee te maken (want zover laat je het daar toch nooit komen). Als ie in een ruimte/bak/kast komt waar verwarmingsbuizen langslopen is het verstandig om daar wat gaten in te maken, dan blijft dat compartiment ook wel op temperatuur. En de kachel heb je toch alleen maar aan als t koud is
Als de accu in een bak aan de buitenzijde komt, of in een onverwarmde garage, dan kan dat wel een voordeel zijn. Zoiezo moet je die ruimte (iig rondom de accu) wel isoleren, de ingebouwde matjes doen geen wonderen en hebben wel even nodig om de cellen op temperatuur te krijgen.
- De Liontron is demontabel, je kan dus relatief makkelijk tzt nog een reparatie doen, ook buiten garantie (vind ik wel een voordeel)
- De Wattstunde is de LT versie, lage temperatuur. Die kan dus ook laden bij lage temperaturen (nadat ie via de ingebouwde verwarming opgewarmd is - duurt wel ff)
De Accesslithium vind ik weinig onderscheidende dingen hebben en ook weinig ervaringen mee te vinden.
Verwarming kan een pre zijn, ligt eraan waar de accu's komen. Bij <0 graden kan een accu niet geladen worden. Staat ie in de binnenruimte dan heb je daar meestal niet mee te maken (want zover laat je het daar toch nooit komen). Als ie in een ruimte/bak/kast komt waar verwarmingsbuizen langslopen is het verstandig om daar wat gaten in te maken, dan blijft dat compartiment ook wel op temperatuur. En de kachel heb je toch alleen maar aan als t koud is
Als de accu in een bak aan de buitenzijde komt, of in een onverwarmde garage, dan kan dat wel een voordeel zijn. Zoiezo moet je die ruimte (iig rondom de accu) wel isoleren, de ingebouwde matjes doen geen wonderen en hebben wel even nodig om de cellen op temperatuur te krijgen.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: Twee laders in de camper: welke lader doet wat?
Ik werk zins een aantal maanden met deze.
https://voltiumenergy.com
Kan veel vermogen in een keer leveren, wel zo makkelijk als je een behoorlijke omvormer hebt.
Keurige app.
https://voltiumenergy.com
Kan veel vermogen in een keer leveren, wel zo makkelijk als je een behoorlijke omvormer hebt.
Keurige app.
Re: Twee laders in de camper: welke lader doet wat?
Die zijn qua prijs gelijk aan Liontron, dan liever een bekend merk.
Biker for life!
My camper, my home!
Too old to die young!
My camper, my home!
Too old to die young!
- Peter LMC
- Berichten: 10157
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Twee laders in de camper: welke lader doet wat?
Als TS ook nog eens in lage buiten temperaturen komt zoals bv wintersport
dan is het slim om meteen de Artic uitvoering te bestellen.
Als je dit meteen mee besteld is het maar een kleine meerprijs.
https://kleinezonnepanelen.nl/nl/accus- ... 0-20000080
Achteraf inbouwen kan ook bij een Liontron maar dan is de prijs anders.
dan is het slim om meteen de Artic uitvoering te bestellen.
Als je dit meteen mee besteld is het maar een kleine meerprijs.
https://kleinezonnepanelen.nl/nl/accus- ... 0-20000080
Achteraf inbouwen kan ook bij een Liontron maar dan is de prijs anders.
Re: Twee laders in de camper: welke lader doet wat?
Aan zoiets heb ik ook zitten denken, ik gebruik mijn camper het hele jaar door.
Sta veel in de Ardennen, ook in de winter.
De accu's staan in de camper, weet niet of het dan echt nodig is.
Sta veel in de Ardennen, ook in de winter.
De accu's staan in de camper, weet niet of het dan echt nodig is.
Biker for life!
My camper, my home!
Too old to die young!
My camper, my home!
Too old to die young!