Meerdere kranen op een dompelpomp

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dalhuijsen
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 21:05
Locatie: Den Haag

Meerdere kranen op een dompelpomp



Bericht door dalhuijsen »

Ik ben voor de tweede keer een busje aan het ombouwen naar een camper en denk erover om twee kraantjes in de binnenruimte te installeren. Ik las in een ander topic dat het mogelijk is om twee kraantjes aan te sluiten op één dompelpomp (liefst met een relais ertussen). Nu zie ik alleen niet helemaal voor me hoe dat werkt. Is het de bedoeling dat ik de waterslang vanaf de dompelpomp ook in tweeën splits met een Y-stuk en dat naar de twee kranen leid? Als ik één van de twee kranen open schakelt de pomp in, en die pompt het water in principe naar beide kranen, toch? Krijg je dan een half zo slappe straal water uit je kraantje?
pwhooftman
Berichten: 1822
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Meerdere kranen op een dompelpomp



Bericht door pwhooftman »

Nee, je andere kraan staat dan toch dicht? Ik bedoel, als je de ene kraan opent komt er alleen water uit de ene kraan, met alle kracht die de pomp kan leveren.
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3065
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Meerdere kranen op een dompelpomp



Bericht door rijschoollucassen »

Bij onze eerste camper zat er een kraan bij de gootsteen en een buitendouche bij de achterklep. Van die douche was alleen de slang met speciale koppeling zoek, en die was best duur. Onwetend als.ik toen was deze aansluiting vervangen voor een Gardena koppeling. Mooi goedkoop gefixt, dacht ik, totdat we de andere kraan gebruikten.

Een kraan sluit inderdaad af, maar als je op twee punten tegelijk water gebruikt, neemt de druk natuurlijk af.

Je hebt wel speciale kranen nodig waar een schakelaar inzit, tenzij je een drukpomp plaatst.

Groet Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
myway
Berichten: 15519
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Meerdere kranen op een dompelpomp



Bericht door myway »

Of een drukschakelaar in de leiding.

https://www.dewitschijndel.nl/barwig-me ... chakelaar/
Plaats reactie