Verbruik 5kg gas op 24 uur?

Met de camper naar de sneeuw!
Gebruikersavatar
Jazp
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 25 mei 2020, 11:37

Re: 5KG gas op 24 uur



Bericht door Jazp »

Ik schrik er niet direct van. Klinkt als een optelsom van diverse zaken die (flink) extra energie vragen;
- De camper was koud en het opwarmen van massa vraagt veel energie. Een deel van de verwarming gaat indirect via dubbele bodem/meubels/kasten/langs wanden. Die warmte bereikt de leefruimte pas als onderweg alle massa is opgewarmd. Bijv een flinke tank (100-150l zit er al gauw in zo'n integraal) koud leidingwater (10 graden in deze tijd van het jaar) geeft aardig wat massa om op te warmen.
- Je schrijft dat je met kinderen op pad bent, dus waarschijnlijk ook meerdere personen die douchen.
- Een plek met weinig beschutting en koude wind zorgt voor extra afkoeling, ook bij goede isolatie.
- De hele dag de boiler op 60gr ipv een lagere stand scheelt bij ons trouwens ook veel.

Als alles eenmaal op temperatuur is en met een paar kleine aanpassingen qua gedrag denk ik dat het wel flink om laag kan. Ik zou het verbruik eerst eens over meerdere dagen bekijken voordat ik me zorgen maak en op zoek ging naar eventuele problemen.

Je noemt de angst voor een gaslek gezien de kinderen. Wat mij betreft hoort er in elke camper met gasinstallatie een gasalarm te zijn. Als je die niet hebt zou ik die wel gelijk aanschaffen, slaapt een stuk rustiger :)
Dethleffs Globetrotter Alkoof op een Iveco Daily
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2121
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: 5KG gas op 24 uur



Bericht door jaap van duijn »

@TS,

Wat is nu veel we willen U allemaal goede antwoorden geven maar die zijn er mijns inzien niet, alles met een camper is persoonlijk.
Gaf net nog door dat we voor 13 nachten = 14 dagen een gas verbruik hadden van 138,90 € en ook nog 31,50 € elektra.
Is dit veel? wat doen we, in de nacht de thermostaat op 13-14 Gr. C. overdag op 18Gr. C. (met zonnetje erbij loopt dit zelfs op naar 25Gr. C.
Wel hebben we de cabine ingepakt in een Fiamma deken (zie foto) en zelfs als de stoelen in rust staan een gordijn achter om (zie foto), dit scheelt echt veel voor de koude straling en het gevoel. En ja we hebben vloer verwarming ook nog, daarbij een tapijt in de winter op de vloer en de pantoffels aan.
Gewoon voorzorg maat regelen.

Neem juist beslissingen, maar laat het niet (te) koud worden, is slecht voor alles.

groeten Jaap van Duijn.
Bijlagen
cabine doek.JPG
cabine doek.JPG (68.7 KiB) 4947 keer bekeken
temp.JPG
temp.JPG (36.61 KiB) 4947 keer bekeken
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2121
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: 5KG gas op 24 uur



Bericht door jaap van duijn »

Met bovenstaande bericht nog even de gordijnen die echtgenote en ik plaatsten.
Een heel groot (gevoel) verschil hoor.

groeten Jaap van Duijn.
Bijlagen
Camper-gordijn-1.JPG
Camper-gordijn-1.JPG (36.88 KiB) 4941 keer bekeken
Camper-gordijn-2.JPG
Camper-gordijn-2.JPG (40.54 KiB) 4941 keer bekeken
Camper-gordijn-3.JPG
Camper-gordijn-3.JPG (38.39 KiB) 4941 keer bekeken
mama
Berichten: 1847
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 20:06

Re: 5KG gas op 24 uur



Bericht door mama »

Is niet abnormaal hoor , als de wind stevig staat en koud is dan is dat normaal .
Wind doet méér afkoelen dan vriezen zonder wind .
Als je aan zee staat in de wind in dit jaargetijde , en het is koud met véél wind , is het volkomen normaal dat gasverbruik .
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: 5KG gas op 24 uur



Bericht door PaulBng »

Ik heb vanaf het dashboard naar de cabinevloer een iso gordijntje hangen waarneer ik stilsta bij koud weer. Scheelt enorm.

Voorstoelen heb ik nodig...


Paul
Gebruikersavatar
rob2
Berichten: 2479
Lid geworden op: di 25 jul 2006, 8:44
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Verbruik 5kg gas op 24 uur?



Bericht door rob2 »

Het is een stevig verbruik, maar niet verontrustend.
We hebben in het verleden wel eens in 5 dagen 2 tanks leeggestookt :oops:
Overdag -10 en in de nacht -18, dan gaat het hard.

Maar doorgaans doen we in de wintersport 3 tot 4 dagen met een fles.
Proberen dat we uit de wind en in de zon kunnen staan scheelt heel veel!

Hebben in onze camper nu 2x een extra grote fles (33l) dus netto 53 liter propaan.
Groet,
Rob
liesdehe
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 13 jun 2022, 15:07

Re: Verbruik 5kg gas op 24 uur?



Bericht door liesdehe »

Beetje late reactie (pas nieuw op het forum)

Maar dus, jaren geleden ook eens met de auto naar de kou geweest en daar goed geschrokken van het gasverbruik.
Daarna het lichaam leren aanpassen aan de kou, trouwens ook best gezond en thuis scheelt dat ook wel een pak in verbruik.

Je lichaam onder gezonde stress zetten heet dat dan. Bestaat best wel wat literatuur over en kan je ook gewoon doen in aanloop van je reis, hoeft daarom niet het hele jaar door.

Tegenwoordig gaat de verwarming hier nooit hoger dan 16° en voor ons is dat een aangenaam warm met een lichte trui. En dat is gewoon thuis, op verplaatsing meestal niet boven de 13° en degelijke kledij met voldoende wol aan. Zeemanstruien die met een dichte steek gebreid zijn zijn echt wel thermisch isolerend. 's Nachts kan de verwarming nog een standje lager.
Douchen ook met koud water (heerlijk eens je het gewoon bent :D)

Koelkast: als je in de sneeuw zit heb je die helemaal niet nodig. Wij zetten een voederton, die goed afsluitbaar is met een rubber spanring, onder de auto en bewaren daar ons voedsel. De koelkast gaat dan gewoon uit. Tenzij je gaat rijden natuurlijk. Scheelt ook weer een hoop energieverbruik.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Verbruik 5kg gas op 24 uur?



Bericht door Kroppie »

mag je hem wel niet vergeten met wegrijden, :-B :-B, kijken wat voor oplossingen daar allemaal voor aangedragen gaan worden :-B :-B
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Verbruik 5kg gas op 24 uur?



Bericht door jansloos »

Touw er om aan de trekhaak, gaat ie vanzelf mee
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
Stieneke en Donald
Berichten: 11823
Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 14:10
Locatie: Harderwijk

Re: Verbruik 5kg gas op 24 uur?



Bericht door Stieneke en Donald »

:lol:
Groetjes,
Donald.

Geniet nu van het leven, anders doen je erfgenamen het.
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2121
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Verbruik 5kg gas op 24 uur?



Bericht door jaap van duijn »

Heb ik weer,

Voor onze reis naar Griekenland alles overdacht en gas ja gas en nu.
Wel we namen dus 2x 5 kg vulling easy blue flessen mee en 1x 19kg lichtgewicht kunststof fles.
We zijn nu weer terug na 38 dagen en heb ik de 1e fles, jawel nog steeds 1e fles gewogen en was nog 8 kg, een volle weegt 10,8kg en leeg 5,8 kg
Dus weer helemaal fout geweest en 7 kleuren geweren vet gescheten voor niets en alle adviezen gekregen en gelezen we hebben helemaal niet - bijna - verbruikt.
Wel steeds aan de paal aangesloten bij parkeren en af en toe bij een weinkel kk op gas verder alleen koken op gas.
Een mens weet niet vooraf hoe rijk hij is.

Fijne dat verder Jaap van Duijn
WimZ
Berichten: 1813
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 11:13

Re: Verbruik 5kg gas op 24 uur?



Bericht door WimZ »

Je had dus bijna zonder overgewicht op vakantie gekunt. ;-)
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Verbruik 5kg gas op 24 uur?



Bericht door Marco Polo »

Wij hebben in de dezelfde periode, in dezelfde omgeving met koelkast wel continue op gas, afwassen en af en toe douchen in de camper een kleine 37 liter (ongeveer 20kg) gas verbruikt.
LPG dus we hadden makkelijk bij kunnen tanken als we gewild hadden.
(En een voertuig met 1300kg laadvermogen :wink: ).
Hoef je ook niet met geknepen billen het gasverbruik in de gaten te houden :mrgreen:
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Verbruik 5kg gas op 24 uur?



Bericht door kampo »

@Jaapvanduijn
38 dagen duidelijk
Enkel koken en koelkast ? Zonder oven en iedere 3de dag op restaurant ?
En hoeveel gram gas heb je dan gemiddeld per dag /week/maand nodig gehad ? Kan ik niet opmaken uit wat je schrijft..

Zelf kom ik nu toe met minder dan 2kg per maand voor enkel koken op een 2 pit.
Maar ik gebruik ook dagelijks het 230V combi oventje en tussendoor restaurant of houtskool bbq
Groeten Kampo
Plaats reactie