LFP accu voor kleinverbruiker

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

LFP accu voor kleinverbruiker



Bericht door Jean Baret »

Hoi allemaal,

Mijn bus is bijna af en ik ben me aan het verdiepen in een goede huishoudaccu. Ik vergis me soms nog in termen en het is allemaal nieuw voor mij, dus graag advies (en zonodig ook wat geduld…)
Tot nu toe heb ik altijd op campings met stroom gestaan. Als ik zuinig doe, verbruik ik zo’n 250 wh per dag en als ik niet zuinig doe, zo’n 1000 wh. De grootste verbruiker in wattage is een waterkoker van 850w die ik het liefst wel af en toe gebruik maar een fluitketel is er ook.

Mijn doel:
- in de zomer drie dagen vrij kunnen staan.
- uitzoeken of dit kan zonder zonnepanelen (of met een opvouwbaar paneel van 100w) en gewoon een heel grote accu. Na twee, drie dagen sta ik wel weer een keer op een camping en kan ik de accu daar aan de walstroom zetten. Het lijkt niet de gebruikelijke weg maar afhankelijk zijn van panelen lijkt mij vervelender dan van de walstroom.
- Eventueel li-ion maar het liefst LFP.

Ik heb inmiddels een vaag benul van wat daar verder bij komt kijken, heb met veel plezier de filmpjes over melkkratten etc van Will Prowse gekeken, maar ben ook van plan om dit allemaal te laten bouwen door een vakman. Ik snap dat het ook zelf kan, maar mijn talenknobbel is wat groter dan mijn natuurkundeknobbel en we moeten ook denken aan mijn levensvreugde…

Mijn eerste vragen:
- ik zie kant-en-klare powerstations die soms veel betaalbaarder zijn dan losse LFP-cellen met dezelfde capaciteit. Waar halen jullie die cellen vandaan? Je zou toch denken dat zelfbouw uiteindelijk goedkoper uit moet vallen.
- zijn er grote kwaliteitsverschillen? Waar moet ik dan op letten?
- kent iemand (mag in een PB) een bedrijf dat dit voor mij kan bouwen op basis van mijn specs maar wel kan adviseren over kabeldikte, welke omvormer etc?
- zie ik nog dingen over het hoofd?

Groeten,
Jean


Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51316
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: LFP accu voor kleinverbruiker



Bericht door Kroppie »

een klein beetje, maar voor kabeldikte: http://www.polz.info/leitungsrechner/
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: LFP accu voor kleinverbruiker



Bericht door 309T16 »

Jean Baret schreef:
vr 03 jun 2022, 12:19
Na twee, drie dagen sta ik wel weer een keer op een camping en kan ik de accu daar aan de walstroom zetten. Het lijkt niet de gebruikelijke weg maar afhankelijk zijn van panelen lijkt mij vervelender dan van de walstroom.

- zie ik nog dingen over het hoofd?

Groeten,
Jean


Sent from my iPhone using Tapatalk
Nog eentje. Je kan de accu ook opladen tijdens het rijden.

De vraag om een beetje geduld is een goede :D
DJSmiley
Berichten: 4042
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: LFP accu voor kleinverbruiker



Bericht door DJSmiley »

Li-ion is niet echt een handige optie. Die cellen zijn 3.7V en daarmee kun je, zonder externe regelaars, geen 12V pakket mee maken.
Daarnaast is li-ion onveiliger als er wat mis gaat. LiFePO4 is veel praktischer en veiliger.

Li-ion heeft een hogere energiedichtheid en vaak hogere ontladingssstromen, maar die 2 factoren zijn voor een camper niet relevant.

Kant en klare sets zijn makkelijk, maar wel beperkt kwa capaciteit en/of duur. Aparte onderdelen zijn goedkoper, alleen iets meer werk met installeren. Maar ook veel beter te debuggen mocht er wat aan de hand zijn.
Zo'n all-in-one is ook een single point of failure.

Losse dingen zijn vaak ook betere kwaliteit naar mijn mening tov zo'n all-in-one.

Met voldoende capaciteit kun je idd prima van paal naar paal hoppen, zonder zonnepanelen. Met 250Wh/dag kun je met een 100Ah accu 4-5 dagen vrij staan. Maar dat zal vermoedelijk zonder koelkast zijn. Zonnepanelen zijn eigenlijk altijd wel een zinnige toevoeging.
250wh klinkt wel als vrij weinig, dat is zo'n 20Ah per dag in een 12V installatie. Maar goed, zonder koelkast en alleen wat lampjes en klein spul kan dat prima kloppen. Dat zal dan zonder die waterkoker zijn, want dat soort dingen zuipen stroom.

Een Ecoflow Delta kost 1400 euro en is 1.2kWh
Vergelijk je dat met losse onderdelen: LFP accu 100Ah 650 euro, 1500w omvormer/lader (Ective CSI) 400eur, Epever 30A MPPT (120 euro), dan zit je op 1150 euro.
Bij benadering dus 250 euro goedkoper en je hebt iets minder risico op storingen, want als er 1 ding defect is werkt de rest vaak wel, en je hoeft niet bij garantie de hele set te retoureren, alleen het defecte onderdeel.

Losse LFP cellen zou ik niet aan beginnen als je niet de tijd, materialen en kennis hebt om zelf een accu te bouwen. Maar ook een oplossing kant en klaar met losse onderdelen valt al wat gunstiger uit kwa prijs

Daarnaast is de levensduur van een LiFePO4 hoger. De meeste all-in-one oplossingen gebruiken Li-ion of NMC, vaak met een intern pakket van 48V. Alleen die hebben meestal een levensduur van 800 cycles. LFP zit op 2000 cycles in dezelfde condities. (Meestal gaat men uit van 100% ontlading voor deze waardes). In de praktijk is het minimaal 2-3x zoveel omdat je nagenoeg nooit telkens 100% ontlaad.

Er zullen genoeg bedrijven zijn die dat soort diensten aanbieden en je hierin ook kunnen adviseren, helpen ontwerpen en kunnen leveren. Kwestie van googlen op bv "lifepo4 diensten adviseren leveren"


@rhomodel, 250wh kan best. Wh is een energieaanduiding met de factor tijd erin. 6000W zegt niets in de hoeveelheid benodigde energie omdat de tijdvariabele hierin ontbreekt.
Als hij zou zeggen '250W continue' dan praat je over 250x24 = 6000Wh per dag en ja, dat is heel veel.
In dit geval heeft ie de eenheden correct gebruikt: Verbruik per dag in Wh is de meest duidelijke aanduiding. Vaak wordt Ah gebruikt, maar dat is afhankelijk van de spanning. Wil je het helemaal correct doen dan dus verbruik in Wh definieeren zoals ts gedaan heeft, of '20Ah bij 12V'. Zonder de spanning is xxAh eigenlijk nietszeggend, al gaan we meestal uit van 12V
Laatst gewijzigd door DJSmiley op vr 03 jun 2022, 13:22, 3 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
rhomodel
Berichten: 587
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: LFP accu voor kleinverbruiker



Bericht door rhomodel »

250 wh en 1000 wh per dag is wel heel veel.. Dan zou je een hele dikke accu moeten hebben. Zal even voor rekenen:
250 wh zijn dus 24 h x 250 watt is 6000 Watt per dag. Gedeeld 12 Volt is een capaciteit van 500 Ah per dag nodig. Meeste accu's gaan maar tot 100 of dikke accu's 200 Ah.. Dus kijk alles nog even na, want ik denk dat je een foutje in je gebruik hebt.
Julius
Ergens in Friesland aan het water
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8959
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: LFP accu voor kleinverbruiker



Bericht door kampo »

Rhomodel
Lees nog eens na
wat je schrijft klopt niet
Het is Wh per dag...
Laatst gewijzigd door kampo op vr 03 jun 2022, 13:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

LFP accu voor kleinverbruiker



Bericht door Jean Baret »

@djsmiley inderdaad, ik heb zo’n powerstation wel overwogen voor het gemak maar uiteindelijk niet gedaan. Ik vraag me alleen af waarom losse accu’s en cellen zoveel duurder zijn, terwijl je andersom zou verwachten. Ik zoek duidelijk niet op de goede plek.
Nog een paar extra argumenten voor LFP in plaats van li-ion zijn heel welkom, dank.


Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

LFP accu voor kleinverbruiker



Bericht door Jean Baret »

kampo schreef:Rhomodel
Lees nog eens na
wat je schrijft klopt niet
Het is Wh per dag...
Dank, kampo. Had ik het in watt per dag moeten uitdrukken? Ik bedoel inderdaad 250 watt voor een paar lampjes, waterpompje, en een paar uur koelbox per dag.
De niet-zuinige dag is ook laptop, waterkoker en misschien een erg hete dag dus koelbox wat langer aan.

EDIT Ah, ik zie de toevoeging van djsmiley al. Dank, het is me duidelijk!


Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
DJSmiley
Berichten: 4042
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: LFP accu voor kleinverbruiker



Bericht door DJSmiley »

Losse cellen zijn veel goedkoper, 800-900 euro voor 12V/280Ah (4 cellen).
Zelf importeren en de hele rambam eromheen is nog goedkoper. Maar zoals gezegd, die optie is zeker niet voor iedereen raadzaam.
En dat is excl alle tijd, kennis en gereedschappen.

Kant en klare accu's kost rond de 600-800 euro (100-120Ah), 800-1000 euro voor de duurdere merken met eventueel dingen als heaters en 10 jaar garantie enz (Liontron, Roamer enz), 1000+ voor de premium merken (SuperB, Victron)

'paar uur koelbox'? Dan is 250Wh/dag niet realistisch, een normale compressorkoelbox is 25-30Ah (300-360Wh) per dag, meer bij een warme dag. En dat is alleen de koelbox, excl alle andere dingen.
Ik meen in jouw bouwtopic een absorbtiekoelbox gezien te hebben. Dan is het eerder 5x zoveel.. Een absorbtiekoelkast is eigenlijk niet fatsoenlijk te doen op elektra offgrid. Dat ding trekt snel 5A (60W)... en zal rustig 70% van de tijd draaien. Dat is dus 24x60x0.7 = 1000Wh (= 85Ah bij 12V), per 24 uur....

Koelbox op gas, elektra op een goede AGM/loodaccu is de goedkoopste optie.
LFP is mooier maar vergt snel 1000 euro meer budget. Op zich prima als je de voordelen meerekent, maar dat zou ik pas investeren als je zeker bent van je verbruik en de praktijk.
Anders is een loodaccu de goedkopere manier om praktijkervaring op te doen en vanaf daar een betere keuze te maken voor de toekomst.
Laatst gewijzigd door DJSmiley op vr 03 jun 2022, 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8959
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: LFP accu voor kleinverbruiker



Bericht door kampo »

Jean baret
Waarom werk je niet met de standaard AGM oplossing ?
En pas je verbruik aan aan wat je systeem kan leveren.
Dat doen de meesten hier.
LFP is duur.

As je naar LFP wil dan moet je eigenlijk minstens 1000 euro bovenop investeren.
En als je het niet zelf bouwt met onderdelen uit China
maar die klus gaat uitbesteden dan tikken de Euro's nog veel harder aan.

Je kan jezelf ook foppen door all in one packs te kopen maar die zijn duurder voor wat je krijgt.
Een all in one dient om bv met je frigobox naar het strand te gaan. Veel minder geschikt voor campergebruik.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Re: LFP accu voor kleinverbruiker



Bericht door Jean Baret »

De koelbox is inderdaad een oud absorptie-geval. Dat blijft altijd een discussiepunt maar het is echt mijn ervaring dat die niet altijd aan hoeft te staan om de boel koud te houden. Als ik nu twee dagen vrij sta, heb ik dus helemaal geen stroom. Koelbox blijft er prima koud bij - met wat trucjes maar ik vind dat leuk. Als ik een accu heb, zal ik hem ook veel uit zetten. Ik begrijp heel goed dat het niet voor iedereen werkt, maar voor mij wel.


Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Re: LFP accu voor kleinverbruiker



Bericht door Jean Baret »

DJSmiley schreef: Kant en klare accu's kost rond de 600-800 euro (100-120Ah), 800-1000 euro voor de duurdere merken met eventueel dingen als heaters en 10 jaar garantie enz (Liontron, Roamer enz), 1000+ voor de premium merken (SuperB, Victron).
Aha, dat verklaart het. Ik zie overal Victron.


Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
Plaats reactie