Vervangend vervoer zinvol?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
jtham
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 12 apr 2021, 14:44

Vervangend vervoer zinvol?



Bericht door jtham »

Ik vraag me af na een pechgeval af of het verzekeren voor vervangend vervoer nog wel zinvol is.

Ik was begin mei met mijn motorfiets onderweg in Zuid-Frankrijk, toen mijn koppelingskabel het begaf.
Na contact met de alarmcentrale werd de motor opgehaald door een sleepdienst.
Ik moest vervolgens zelf zorgen voor een taxi naar mijn camping. Dat in een een plaats waar geen taxibedrijf is. Met behulp van een vriendelijke fransman uiteindelijk zelf een taxi geregeld, die na circa een uur me kwam ophalen.
Na twee dagen bleek dat de reparatie minimaal een week later plaats zou vinden.

Geen nood: mij werd vervangend vervoer aangeboden. Helaas bleek echter de volgende dag, dat er op dat moment geen vervangend vervoer beschikbaar was.
Na een aantal dagen kwam op zaterdagochtend het verlossend telefoontje: we hebben een auto gevonden op 177 km afstand. Met openbaar vervoer was het op dat moment niet meer mogelijk tegen de avond in die plaats te zijn.
Na overleg met mijn dochters heeft een van hun vervolgens mijn camper gepakt en is op zaterdagmiddag weggereden voor een rit van ruim 1300 km om mij en mijn bagage op te pikken.

Ik vond het vervelend, dat ik tijdens de vele telefoongesprekken met de alarmcentrale steeds andere mensen aan de telefoon kreeg, die steeds maar een deel van het dossier hadden gelezen. Zo werd er afwisselend naar een auto gezocht nabij de plaats van stranding of de plaats van de dealer (70 km van mijn camping), maar niet nabij de camping.
Ook van meedenken over een alternatief (bijv. bagage vervoeren en zelf per openbaar vervoer naar huis) heb ik niets gemerkt, ondanks vragen hierover mijnerzijds. Ik had sterk de indruk, dat er gedacht werd: helaas is er geen vervangend vervoer, zoek het verder zelf maar uit.

Op dit moment is de frustratie weg, maar vraag ik me wel af of het nog wel zinvol is om vervangend vervoer nog te verzekeren. Zowel voor de motor als voor de camper.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80323
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Vervangend vervoer zinvol?



Bericht door Dafluc »

Volgens mij niks nieuws onder de zon. Er is doorgaans vervangend vervoer maar ze komen het niet brengen op je camping of plek waar je bent gestrand. Ook is het aanbod schaars. Campers al helemaal. Dus een gewone auto om weer mee thuis te komen is ook vervangend vervoer. Nog altijd fijner dan met je hele hebben en houden in de trein. Deze week in de krant: schaars aanbod huurauto's gaat zeker problemen geven komende zomer.
Afbeelding
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1793
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: Vervangend vervoer zinvol?



Bericht door doov »

Bedenk wel dat huurauto’s momenteel schaars zijn. Ten tijde van de pandemie zijn is de huurvloot behoorlijk ingekrompen en auto’s worden mondjesmaat uitgeleverd en huurmaatschappijen staan achteraan vanwege de hoge kortingen die ze wensen.
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Vervangend vervoer zinvol?



Bericht door MarceldeHoog »

Inderdaad, vervangend vervoer is schaars momenteel helaas.

Mijn ervaring met de grootste pech hulp organisatie in het het verleden was overigens uitstekend. Mocht kiezen hoe ik naar huis wilde en van de taxi naar het station tot de trein tickets (was voor mij handigste optie destijds) werd alles geregeld. Wellicht scheelt dat dus ook nog per organisatie.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Vervangend vervoer zinvol?



Bericht door AadenAnke »

Ik heb van een paar jaar geleden een totaal andere ervaring gelukkig

Gr Aad
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Vervangend vervoer zinvol?



Bericht door gjvonk »

Het beschikbaar zijn van vervangend vervoer heeft ook echt wel re maken met de luistervaardigheid en het inlevingsvermogen van het personeel van de alarmcentrale: het kostte mij vorig jaar zomer ook meer dan 24 uur voor ik ze aan hun verstand gepeuterd kreeg dat ik geen vervangende camper wilde, maar gewoon een auto om thuis te komen.

Wat het voor Nederlanders lastig maakt waardoor er ook minder vervangend vervoer beschikbaar is om naar NL te rijden zijn onze belasting- en importregels voor auto's: daardoor mag je in NL als NL ingezetene NIET met een auto met een buitenlandse kentekenplaat rijden: dat wordt door de wetgever gezien als economisch delict.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80323
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Vervangend vervoer zinvol?



Bericht door Dafluc »

Je moet in ons land bpm en mrb betalen voor een voertuig met een buitenlands kenteken. Maar je kunt voor een periode van 2 weken uitstel vragen. Langer gebruik lijkt me niet nodig.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Vervangend vervoer zinvol?



Bericht door Bob Diesel »

We schieten weer door en vliegen uit de bocht

Die regelgeving is in dit geval voor de verhuurder en verzekeraar
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
jtham
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 12 apr 2021, 14:44

Re: Vervangend vervoer zinvol?



Bericht door jtham »

Vervangend vervoer was, in mijn geval, niet meer dan leuk. Ik had duidelijk aangegeven, dat een andere vorm van vervoer ook geen probleem was, zolang vervoer van mijn bagage (kampeeruitrusting met o.a. een grote en zware tent) ook geen probleem was.
Daar werd niet op gereageerd.

Na het indienen van een klacht kreeg ik te horen, dat men mensen aan het inwerken was voor de grote vakantie. Maar dat inwerken gaat schijnbaar zonder begeleiding.
Blijkbaar is het oplossen van een situatie, die afwijkt van het standaard script wel een probleem.
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Vervangend vervoer zinvol?



Bericht door AadenAnke »

Bij onze oude Tok brak een gedeelte van de versnellingsbak af gedemonteerd en naar Franse Mercedes dealer helaas is niet meer nieuw te leveren toen de alarmcentrale gebeld ff na 1700 uur oké we gaan overleggen we bellen u terug. Binnen een 1/2 uur meneer we gaan afslepen alleen een vervangende camper is lastig minstens 2 dagen. Ik ben op de weg naar huis een personenauto waar ook de rolstoel in kan is wat mij betreft prima. Oké we bellen u terug. Binnen 10 minuten meneer morgen om 12 uur is de sleepdienst bij u op de camping om 9 uur staat er een BMW station met nederlands kenteken ????? Voor u klaar in Beziers die gaat over een uur op transport vanuit Barcelona u wordt morgen opgepikt bij de poort van de camping om 8.20 uur door taxi bedrijf X die was er om 8.30 nog niet gebeld kunt u het zelf regelen ja dat kan geen bonnetje om 9.20 de BMW in ontvangst genomen mocht deze 5 dagen gebruiken. Onderweg later in de middag werden we gebeld rij u door of wilt u een overnachting nee wij gaan over een uur of 2 stoppen oké. Nog geen 10 minuten later zullen wij voor u een kamer boeken bij …… in ??? Dat is direct aan de snelweg. Prima geregeld dus om 9 uur vertrokken we en om 10 weer een telefoontje goed geslapen alles naar wens kunnen wij nog wat betekenen oké heeft u nog iets nodig bel gerust deze ellende begon op vrijdagmiddag zondag middag thuis en op maandag de BMW inleveren bij Vreugdenhil in Rhoon volgens hun gegevens stond de BMW nog in de garage in Barcelona :lol: kort om prima geholpen door de alarmcentrale zou echt niet iets kunnen verzinnen wat zij beter konden doen dit was in 2017 andere tijden maar ik was super tevreden :thumbup:

Gr Aad
Beroepsreiziger

Re: Vervangend vervoer zinvol?



Bericht door Beroepsreiziger »

gjvonk schreef:
zo 29 mei 2022, 10:31
Wat het voor Nederlanders lastig maakt waardoor er ook minder vervangend vervoer beschikbaar is om naar NL te rijden zijn onze belasting- en importregels voor auto's: daardoor mag je in NL als NL ingezetene NIET met een auto met een buitenlandse kentekenplaat rijden: dat wordt door de wetgever gezien als economisch delict.
Is dat zo?
Of vergis je je eigen nu met een heleboel dingen die het jaarrond rijden op buitenlandskenteken onmogelijk is gemaakt?

Niemand LEEN je een auto, om daar vervolgens het hele jaar mee in NL te rijden.
Een auto HUREN in het buitenland voor 1 jaar, lijk mij een hele dure optie.
Beroepsreiziger

Re: Vervangend vervoer zinvol?



Bericht door Beroepsreiziger »

Wat ik weet van chauffeurs die de pechgevallen terug halen uit het buitenland.
Die gaan met een vrachtvol Nederlandse vervangings auto's heen, lossen die daar, en nemen de pechgevallen mee terug.

Van de jongens die voor de ANWB rijden weet ik, dat ze binnen 14 dagen de auto moeten hebben opgehaald.

Zou je bv in Zuid Spanje een Spaanse huurauto mee krijgen, kan het dus 2 weken duren voor die huurauto weer terug is.
Geven ze je een Nederlandse huurauto, is die met 2-3 dagen weer terug in Nederland.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Vervangend vervoer zinvol?



Bericht door gjvonk »

Ik zal me vast vergissen, maar zo werd het een.en ander aan mij uitgelegd. Dat je wel 2 weken als Nederlander in NL in een auto met buitenlandse kentekenplaten rond mag rijden, werd me niet eerder verteld, ook niet hier op het alwetende forum.

Feit blijft dat verzekeraars aan de verzekeraars alarmcentrale de opdracht geven om gelijkwaardig vervangend vervoer te regelen. Dat vervangend vervoer bestaat voor NL ingezetene uit een gelijkwaardige auto met een NL kenteken. En dan kunnen problemen met beschikbaarheid ontstaan. Logisch dat er b.v. hoogzomer in Montpellier geen huurcamper met NL kenteken beschikbaar is.

Mijn kritiek: die mensen bij de alarmcentrale luisteren niet naar de gedupeerde die belt: ik vroeg om een auto om thuis te komen, niet om een camper. Dat wilden we ook niet, we wilden alleen maar zsm naar huis en vliegen.of met de trein was in verband met onze hond geen optie.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Vervangend vervoer zinvol?



Bericht door AadenAnke »

Als je als Nederlands ingezetenen met een auto met buitenlands kenteken Nederland inkomt moet je dat melden en mag je er 14 dagen mee in Nederland rond rijden! Voor mensen die in Nederland wonen en in b.v. Duitsland werken en een wagen van hun werkgever hebben met dan dus Duits kenteken krijgen een ontheffing waar b.v. de route staat aangegeven waar langs ze mogen rijden. Niet voldoen aan de voorwaarden is een economisch delict standaard sanctie 20.000€ Dus niet om mee te spotten. Via de rechter zal er misschien iets af gaan maar het blijft een kostbare geschiedenis. Vraag dat maar aan Hans van Breukhoven Connie ging ff naar Den Haag een leuk kleedje kopen :lol: die waren normaal al niet goedkoop maar dit niemendalletje was wel erg kostbaar :lol:

Gr Aad
Plaats reactie