Wel antenne voor 4G router maar niet voor phone?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gerard vH
Berichten: 1103
Lid geworden op: ma 19 mei 2003, 7:12
Locatie: Leek en Andalusië

Wel antenne voor 4G router maar niet voor phone?



Bericht door Gerard vH »

Ik ben op zoek naar goede 4G router en heb mijn oog laten vallen op het nieuwe model HUAWEI 4G CPE Pro 2 B628(ik weet dat de 818 mss iets beter kan zijn, maar snelheid van de 628 is voor mij genoeg). Ik wil geen 4g router op batterij, want kwaliteit van batterij schijnt nogal eens snel af te nemen(wat kost een nieuwe batterij?). Mss dat er ook 4g routers zijn die zowel op batterij als aan de stekker(12V) kunnen werken?
Nu lees ik hier op het forum regelmatig het advies om dan een externe antenne te gebruiken.Waarom wel een antenne voor de router adviseren, terwijl de smartphone gewoon gebruikt wordt zonder externe antenne.
Is ontvangst van 4G dan zoveel slechter in camper/auto?

gr Gerard
Gerard en Cobi , Sunlight Cliff 600 Adventure RT Model 2024(verwacht eind maart 2024)
Camper_01

Re: Wel antenne voor 4G router maar niet voor phone?



Bericht door Camper_01 »

Wenst U optimale prestaties dan is er altijd een externe antenne nodig. Niet alleen voor een router maar voor alle ontvangst van communicatie apparatuur. Maar dit is vaak een ondergeschoven onderwerp. Zelfs voor goede ontvangst van GSM, maar dan moet men meestal professionele en dus dure apparatuur gebruiken. Er zijn genoeg voorbeelden hiervan (defensie, scheepsvaart, politie etc.) Maar er zijn altijd oplossingen denkbaar maar de kosten??
Gebruikersavatar
FrankdB
Berichten: 874
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 8:53

Re: Wel antenne voor 4G router maar niet voor phone?



Bericht door FrankdB »

Een router wordt vaker gebruikt voor toepassingen die meer bandbreedte vergen. Een telefoongesprek voeren, het nieuws lezen, en een chatbericht op de telefoon versturen stelt minder eisen aan de verbinding. Een antenne is dan minder van belang.

Ik zie ook niet zo een-twee-drie hoe je een externe antenna aansluit op een standaard smartphone.

Mijn B818 werkt prima zonder externe antenne. Ik haal regelmatig snelheden die in de buurt liggen van mijn eigen internetverbinding thuis (100Mbps).

Frank
Gebruikersavatar
wvansl
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 27 apr 2015, 11:00
Locatie: Zweden
Contacteer:

Re: Wel antenne voor 4G router maar niet voor phone?



Bericht door wvansl »

In Spanje, op bv net de mooie afgelegen plekjes had ik bijvoorbeeld geen service op mijn telefoon maar onze 4g router met externe antenne had 2 bars 4g.

Sowieso neemt ontvangst meestal al 1 bar af binnen de camper dan buiten.

Maar als je binnen stedelijk gebied of dorpen blijft heb je eigenlijk geen 4g antenne nodig.
🚍 Campers:
Burstner A532, 1.9td, 1997 (verkocht)
Hymer B524, 2.8idtd, 1999 (verkocht)
Burstner Elegance 685, 2.8jtd, 2004 (nu)
💻 Website:
https://rvadventurekey.com
📺 Youtube kanaal met reisvideo's:
https://www.youtube.com/c/RvAdventureKey
🔔 Speciale QR Codes nodig? Kijk op:
https://www.qrmoose.com
Camper_01

Re: Wel antenne voor 4G router maar niet voor phone?



Bericht door Camper_01 »

FrankdB schreef:
za 28 mei 2022, 13:04
Een router wordt vaker gebruikt voor toepassingen die meer bandbreedte vergen. Een telefoongesprek voeren, het nieuws lezen, en een chatbericht op de telefoon versturen stelt minder eisen aan de verbinding. Een antenne is dan minder van belang.

Ik zie ook niet zo een-twee-drie hoe je een externe antenna aansluit op een standaard smartphone.

Mijn B818 werkt prima zonder externe antenne. Ik haal regelmatig snelheden die in de buurt liggen van mijn eigen internetverbinding thuis (100Mbps).

Frank
Indien het " radio-pad" niet goed is ontvangt U ook geen data helaas!
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Wel antenne voor 4G router maar niet voor phone?



Bericht door JoopBrekken »

In het algemeen kan je zeggen: hoe meer antenne afmeting en hoe vrijer opgesteld hoe beter de verbinding.
In een telefoon zitten de kleinste antennes en daar kan geen ext. antenne aan, dus de slechtse verbinding.
Een MIFI heeft grotere antennes en is al beter. Nog beter met ext. antenne.
In een 4G ROUTER ( event. met ext. ant. ) zitten nog grotere antennes en die zijn daardoor nog beter als een MIFI.
Als je veel signaal hebt kan een telefoon bijna net zo goed gaan als een router, maar bij zwakkere signalen krijg je grote verschillen.
Wij staan nu in een Maasdal bij Givet, de telefoon is dood, maar de 4G router (Huawei 818 ) heeft nog 4 van de 5 streepjes met de interne antennes, dus we hebben een prima data verbinding.
Camper_01

Re: Wel antenne voor 4G router maar niet voor phone?



Bericht door Camper_01 »

Met deze GSM werkt een externe antenne
Bijlagen
Screenshot_20220528-144444_Chrome.jpg
Screenshot_20220528-144444_Chrome.jpg (38.94 KiB) 957 keer bekeken
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Wel antenne voor 4G router maar niet voor phone?



Bericht door Camper-T »

De HUAWEI 4G CPE Pro 2 B628 is qua bouw een torentje en dat is niet voor niets. De hoogte is puur voor de relatief grote antennes in de behuizing.
Deze opbouw zorgt er voor dat de 4G router een goed ontvangst heeft, wat grotendeels nodig is om aan de Cat.12 specificaties te komen.
En inderdaad, het is geen B818-263 Cat.19 router waar hogere datasnelheden mee mogelijk zijn maar nog steeds prima voor normaal datagebruik.

Zowel de HUAWEI 4G CPE Pro 2 B628 als de B818-263 werken met 4 interne antennes voor 4G en hebben 2 externe antenne-aansluitingen voor 4G.
Ga je dus over op de externe antennes dan ga je terug van 4 naar 2 antennes, kan het ontvangst toenemen maar wordt de bandbreedte/datasnelheid mogelijk iets minder. Ons forumlid @DJSmiley is goed thuis in deze materie en zal hier misschien nog aanvullend op inhaken.
Het is mogelijk om de 4 interne antennes af te koppelen en middels losse kabeltjes met connectors (pigtails) naar buiten te brengen zodat je wel 4 externe antennes hebt en hier bijvoorbeeld een Poynting Mimo 4x4 4G/5G externe dakantenne op aan kunt sluiten. Je moet alleen wel redelijk kundig zijn om dit zelf te doen en de interne antennes komen hier door te vervalen. Je moet dan altijd met de externe antenne werken.
Ik heb deze modificatie uitgevoerd en nooit minder dan 75% 4G ontvangst gehad in onze reizen door de EU maar of het echt nodig was heb ik niet kunnen vergelijken. Voor ons was de doelstelling om de hele reis permanent snel Wifi in- en rondom de camper te hebben en dat lukte zo prima.

Beiden 4G routers werken overigens met een 230V naar 12V adapter waardoor je deze met een simpel kabeltje en 12V plugje ook direct op de huishoudaccu van de camper kunt zetten. Desnoods op een losse 12V accu, wat je zelf wilt.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
GeMa
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 10:19

Re: Wel antenne voor 4G router maar niet voor phone?



Bericht door GeMa »

Een camper is vaak een soort kooi van Faraday en schermt straling (WiFi, 4/5G) af. Daardoor is de ontvangst binnen in de camper vaak minder als er buiten. Komt bij dat je met de camper vaak in de natuur staat waar ontvangst van 4/5G ook al minder is. Tenslotte is de WiFi op campings/camperplaatsen vaak ook niet van al te goede kwaliteit.

Een externe WiFi/LTE antenne KAN daar verbetering in aanbrengen. KAN, omdat wat er niet is ook met een externe antenne niet te ontvangen is. Heb je dus helemaal geen bereik, dan lost een externe antenne dat ook niet op.

Maar....., is de ontvangst matig tot slecht, dan kan een externe antenne wel degelijk een oplossing zijn.

En...., er zit wel degelijk verschil tussen ontvangst met je mobiel en met bv. een LTE router met externe antenne. De sterkte van het signaal is namelijk niet alleen een factor, ook de bandbreedte is belangrijk. Kun je met je mobiel wel bellen en emailen , wil dat nog niet zeggen dat je b.v. ook kunt streamen en TV kijken. Daarvoor is namelijk voldoende bandbreedte nodig.

Moderne externe MIMO antennes hebben vaak meerdere WiFi en LTE antennes ingebouwd (2 tot 4) en zijn gemonteerd op het dak van je camper. Daardoor kun je vaak onder minder gunstige omstandigheden toch ontvangst hebben met voldoende bandbreedte.

Maar ieder z'n ding, sommigen vinden het misschien wel fijn als ze geen ontvangst hebben, ik stel er echter wel prijs op en heb dan ook een externe antenne (inderdaad ook een Poynting Point) met LTE-router gemonteerd.
Gerard vH
Berichten: 1103
Lid geworden op: ma 19 mei 2003, 7:12
Locatie: Leek en Andalusië

Re: Wel antenne voor 4G router maar niet voor phone?



Bericht door Gerard vH »

Enorm bedankt voor jullie adviezen tot nu toe. Ben al weer een stuk wijzer.
Indien ik denk een externe antenne nodig te hebben, dan zal dat in eerste instantie een met zuignap zijn, want gaten (laten)maken in camper doe ik liever niet, tenzij het echt niet anders kan.
Gerard en Cobi , Sunlight Cliff 600 Adventure RT Model 2024(verwacht eind maart 2024)
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: Wel antenne voor 4G router maar niet voor phone?



Bericht door appellover »

Zie hier verschillende routers voorbij komen ,LTE router ,4G router ,MIFI router,wat zijn de verschillen of is het 1 pot nat.Heb nu ook zo’n router via booster usb-c van 5v naar 12 v.Kan dus ook op powerbank .Maar was luiheid ,kijk tv met mi stick en moest elke keer op iphone opnieuw inloggen ,hotspot uit ,en weer aan en dan inloggen ,is een beveiliging maar hoeft voor mij niet.Had ook het plan maxview antenne op dak maar eerst maar eens getest of het wel mogelijk is om tv te kijken via internet dus schotel nog maar even erbij.Nou van Spanje naar NL en terug met de iphone 7 als hotspot prima tv streamen ook op afgelegen plekken ,behalve 1 plekje Calasparra ,niks geen service ,maar schotel kon ook niet vanwege bomen. Was de eerste zomer met onbeperkt roaming maar was wantrouwend ,eerst zien en dan geloven en krijg ik niet toch de rekening na 400 GB roaming per maand .Maar ging perfect met de iphone als hotspot dus de leidinggevende vond de aankoop van maxview niet nodig ,waarom werkt prima zonder bufferen overal ,en ik maar hopen dat het bufferen kwam.Heb dus toch stiekum een 4G router en een JBL flip 6 gekocht omdat we het geluid van de tv maar matig vinden.Nou gaan we binnenkort weer overzomeren naar Nederland dus ben benieuwd of het weer zo goed gaat want heb nu geen backup schotel meer .Mijn vrouw is niet zo van de gadgets ,allemaal spullen die je binnenkort weer naar de kringloop brengt ,is pas 2 keer gebeurd hoor.Ze lijkt Jos wel “als het goed werkt niet veranderen”.We gaan het zien mag maar 3 maanden weg uit Spanje van Xenet ,dat is natuurlijk wel weer een beperking van internet tv.Maar blijft altijd wat te wensen.
Gr.Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Wel antenne voor 4G router maar niet voor phone?



Bericht door JoopBrekken »

4g router en LTE router zijn gelijk. Dit zijn wat grotere dingen die externe voeding nodig hebben, en de grootste inwendige antennes hebben. Ook hebben zij de meeste elektronika waardoor de prestaties het beste zijn.
Een mifi is wat langzamer en kleiner, heeft een accu, de antennes zijn ook kleiner, maar wel groter als in een smartphone.
Bij zwakkere signalen geld: hoe groter de antennes hoe beter de verbinding.
borgerik
Berichten: 55
Lid geworden op: za 23 apr 2022, 13:53

Re: Wel antenne voor 4G router maar niet voor phone?



Bericht door borgerik »

Ik gebruik(te) al jaren een TP-Link M7350 naar alle tevredenheid voor internet, radio, televisie kijken, enz.
Dit apparaatje lag gewoon binnen in de (bus-)camper en bijna nooit problemen met ontvangst, van Scandinavie tot aan Zuid Spanje en Portugal.
Afgelopen week was ik in Zweden en gaf de TP-link de geest. Maakte geen verbinding meer.
Even naar de Mediamarkt in Uppsala en een TP-link M7200 gekocht.
Simkaart erin, even inregelen en alles werkt weer prima.
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Wel antenne voor 4G router maar niet voor phone?



Bericht door Camper-T »

GeMa schreef:
zo 29 mei 2022, 9:47
En...., er zit wel degelijk verschil tussen ontvangst met je mobiel en met bv. een LTE router met externe antenne. De sterkte van het signaal is namelijk niet alleen een factor, ook de bandbreedte is belangrijk. Kun je met je mobiel wel bellen en emailen , wil dat nog niet zeggen dat je b.v. ook kunt streamen en TV kijken. Daarvoor is namelijk voldoende bandbreedte nodig.

Moderne externe MIMO antennes hebben vaak meerdere WiFi en LTE antennes ingebouwd (2 tot 4) en zijn gemonteerd op het dak van je camper. Daardoor kun je vaak onder minder gunstige omstandigheden toch ontvangst hebben met voldoende bandbreedte.
Het is niet zo zeer dat een mobiele telefoon minder bandbreedte heeft, sterker nog, de nieuwere iPhones gaan verder dan Cat.20 en zijn in die zin dus sneller dan menig 4G/LTE router of Mifi router. Het zijn vrijwel altijd de kleine antennes in de mobiele telefoons die bij matige dekking de eerste beperkingen geven t.o.v. een goede 4G router en externe antenne op hoogte.

Gerard vH schreef:
zo 29 mei 2022, 10:27
Enorm bedankt voor jullie adviezen tot nu toe. Ben al weer een stuk wijzer.
Indien ik denk een externe antenne nodig te hebben, dan zal dat in eerste instantie een met zuignap zijn, want gaten (laten)maken in camper doe ik liever niet, tenzij het echt niet anders kan.
Kijk even op de website van Poynting https://poynting.tech/antennas/?filteri ... ty&paged=1
Als je met een zuignap wilt gaan werken zou ik een Puck model nemen, die laten zich wat makkelijker op een mast monteren.
https://www.nauticgear.nl/navigatie-ele ... ignap.html

appellover schreef:
ma 30 mei 2022, 16:13
Zie hier verschillende routers voorbij komen ,LTE router ,4G router ,MIFI router,wat zijn de verschillen of is het 1 pot nat.
...
Maar ging perfect met de iphone als hotspot dus de leidinggevende vond de aankoop van maxview niet nodig ,waarom werkt prima zonder bufferen overal ,en ik maar hopen dat het bufferen kwam.Heb dus toch stiekum een 4G router en een JBL flip 6 gekocht omdat we het geluid van de tv maar matig vinden.
Gr.Ron
Als eerder geschreven is 4G en LTE inmiddels het zelfde. Ooit begonnen de telecomproviders met de uitrol van het 4G netwerk, later kwam hier een soort van upgrade op met hogere datasnelheden, dit werd 4G LTE genoemd, wat voor Long Term Evolution staat.
Een MiFi router is min of meer het zelfde als een 4G/LTE router, waar de MiFi routers meestal de kleine mobiele kastjes met interne accu zijn en zitten de 4G/LTE routers vaker in de hoek van de 'normale' vaak wat grotere routers met 230V adapter, LAN uitgangen, etc.

Er zijn wisselende ervaringen met Maxview, van tevreden klanten tot een reeks van klachten. Hierbij zal de antenne misschien niet het meest ideale model zijn en het Cat.6 modem niet voor de hoogst haalbare snelheden zorgen. Dit soort sets worden vaak als plug and play oplossing voor de minder technische camperaar verkocht maar zijn niet perse de beste oplossing. Dan zou ik persoonlijk toch weer een normale en snellere 4G/LTE router met optionele externe antenne adviseren.


Zoals inmiddels vaker aangehaald: Wat er niet is kun je ook niet beter krijgen. Is er totaal geen 4G/LTE dekking dan houd het met de meest dure apparatuur zelfs op. Wel is het zo dat een goede 4G/LTE router met goede externe antenne op dak meest mogelijk beter zal presteren dan een kleine Mifi router binnen in de camper. Maar goed, alles valt en staat met het gebruik en de situatie. Iemand die veelal in bewoond gebied c.q. goed gedekt 4G gebied verblijft zal ver komen met simpele middelen. En de ander die vaker afgelegen staat zal eerder naar de betere routers en antennes grijpen.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Plaats reactie