Verschillen tussen geventileerde en ongeventileerde Midi Heki

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
kampertjes
Berichten: 1201
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: Verschillen tussen geventileerde en ongeventileerde Midi Heki



Bericht door kampertjes »

myway schreef:
vr 27 mei 2022, 12:12
Verschillende uitvoeringen in de zelfde merk camper is eigenlijk heel makkelijk te verklaren.
Er wordt een vrachtwagen van die dingen gelost en er is helemaal niet gekeken welke uitvoering dat dat zijn.
Als mensen gaan klagen lost de dealer het maar op.
Mijn dealer / importeur vertelde me dat er vaak klachten zijn over de herrie rond de dakramen maar geen hele goede oplossing te kennen. Ze kenden de dakspoilers van functional design niet en boden daarom aan deze er gratis op te monteren als ik m bestelde. Om zo ervaring hier mee op te doen. Naast de spoiler wordt in het installatiepakket een additionele EPDM tochtstrook mee geleverd die op de rand van het luik gelijmd wordt. Bij een spoiler is het extra noodzakelijk alle kiertjes dicht te maken vanwege het al genoemde vacuüm. Dat geeft een zeer irritante fluittoon. En dat heb ik dus nu…. Maar goed, dat lossen we wel op. Is bij vorige bus ook gelukt en bij deze middels een provisorische afdichting met strookje stof ook. Luik gaat met dat extra rubber wel verrekte lastig dicht, dat is een groter probleem. Enfin, binnenkort gaat ie toch ff terug voor paar garantiedingetjes, dan samen maar ff kijken.
Als de fluit weg is, is het met die spoiler echt 100% stil, ook als je tijdens rijden je kop er dichtbij steekt. Meeste rijwind geluid hoor ik dan rond de portieren. Muisstil wordt zo’n ducato nooit.
En wat ventilatie aan gaat: achterste Midiheki is zeker en altijd geventileerd (zonder rubber). En voor ons i.i.g. geen reden tot zorg, er staat altijd wel wat open.
Chevy55
Berichten: 245
Lid geworden op: do 26 aug 2021, 11:20
Locatie: Flevoland

Re: Verschillen tussen geventileerde en ongeventileerde Midi Heki



Bericht door Chevy55 »

De spoileres , die dunbest goed hun werk , tot je zijwind hebt , dan gaat de vlieger niet meer op enontstaat er nog meer turbulentie .
Nu isbijniet alle campers de luchtstroming gelijk , dus zal het best kunnen werken .

Ik ben er wel achter gekomen , dat na jaren met allerlei kunstgrepen het proberen op te lossen(spoilers) , een zo kaal strak mogelijke dak en dakluik , je de lucht het minste verstoord, en zo dus vaak ook het minste geluid hebt .
Locatie van de zonnepanelen schotel , airco , imperial (zit op onze Artho ) , en de locatie ten opzichte van de luiken maak het verschil , nu heb je niet alle keus , dak is niet groter , maar mooie gladde strakke bevesteging , kan een hoop schelen .
Het voorste dakluik bleek in ons geval het meeste problemen te geven (zijwind gevoellig), met vuile lucht(turbulent) , en de ventilatie zorgt er dan voor dat de lucht door de openingen van de permanente ventilatie vrij spel heeft , spoiler weg en permante ventilatie weg(nieuwe dakluiken gemonteerd) , en voila stil .
mikeanber
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 04 dec 2016, 9:49

Re: Verschillen tussen geventileerde en ongeventileerde Midi Heki



Bericht door mikeanber »

hallo allen
zoals we allemaal lezen heeft iedereen andere beleving met de dak midi heki bij mij alles stil en oke zie terug we kunnen oneindig door gaan maar komen niet verder alleen maar meer meningen
ga genieten en
:cheers:
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Verschillen tussen geventileerde en ongeventileerde Midi Heki



Bericht door kampo »

Interessante melding, zonder meer, dat bij jullie alles stil is :mrgreen:

TS gjvonk vraagt om gedetailleerde info over dakluiken.
Mag je die dan niet geven ?
Groeten Kampo
mikeanber
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 04 dec 2016, 9:49

Re: Verschillen tussen geventileerde en ongeventileerde Midi Heki



Bericht door mikeanber »

hallo allen
natuurlijk mag en moet dat maar oneindig door gaan en geen oplosing dat schiet ook niet op er staat van alles dus kan het alle maal uit probeeren mij maakt het niet uit maar goede advies dat is het en geen meningen enz
:cheers:
Gebruikersavatar
kasperexsis
Berichten: 42
Lid geworden op: zo 29 mei 2011, 17:08
Locatie: Dalfsen (Parel aan de Vecht)

Re: Verschillen tussen geventileerde en ongeventileerde Midi Heki



Bericht door kasperexsis »

Wij stoppen er tijdens het rijden een op maat gemaakt kussen in het dakluik, dit kussen is gevuld met 2 lagen van noppen schuimmat bevalt ons zeer goed. Groet Kasper AfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk

nunc aut nunquam
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9161
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Verschillen tussen geventileerde en ongeventileerde Midi Heki



Bericht door gjvonk »

Bedankt voor deze laatste posts; ik was op zoek naar de exacte verschillen. Die antwoorden heb ik ondertussen.

Extra 'oogst': geventileerd is stil te krijgen met hulpmiddelen als spoilers, inleg- en ophogingsrubbers, inleg kussens, enz. Ongeventileerd: van nature al behoorlijk stil, nog te verbeteren met een oplegrubber, een spoiler lijkt hier eerder averechts te werken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Verschillen tussen geventileerde en ongeventileerde Midi Heki



Bericht door kampo »

Dit is een niet officiële film maar hier leggen ze het verschil uit en laten het zien.

https://www.youtube.com/watch?v=bxZ_FxsIHv8

De man van de film vergeet de voordelen en verplichtingen zoals voor de TUV te beschrijven waar ik al eerder naar verwees.
Op deze site wordt dat wel gedaan.
Ook heeft men het over het ombouwen/afdichten en aanbrengen van een spoiler.

https://www.baerensquad.de/dachluke-mit ... e_Dachluke
Groeten Kampo
kampertjes
Berichten: 1201
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: Verschillen tussen geventileerde en ongeventileerde Midi Heki



Bericht door kampertjes »

Kiek, daar hei je wat an!
kampertjes
Berichten: 1201
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: Verschillen tussen geventileerde en ongeventileerde Midi Heki



Bericht door kampertjes »

Zoals eerder aangegeven hadden we een fluitconcert onderweg in Spanje. Had een nieuw rubber gehaald, oude zat op gefrommeld in de bochten. Nieuwe kreeg ik ook niet goed door de bochten. Het is heel flexibel spul, een soort n profiel. Die pootjes gaan naar elkaar toe in de bochten en, nou ja, als je het resultaat ziet snap je dat het niet luchtdicht is of kan zijn.
Ik heb bij de bouwmarkt 3 mtr compressie band gehaald voor wel 6 hele euro’s. Die er in, breedte was exact goed.
Net proefrit gemaakt tot 140 km/u: muisstil!
Hopelijk blijft dat zo, heb er eigenlijk wel vertrouwen in, dat spul vormt zich echt en vult automatisch kieren op.
Plaats reactie