Stroom boiler

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51319
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Stroom boiler



Bericht door Kroppie »

geen sirene?? :-B
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
nitoma
Berichten: 48
Lid geworden op: za 23 okt 2021, 16:28

Re: Stroom boiler



Bericht door nitoma »

Kroppie schreef:
do 26 mei 2022, 9:09
geen sirene?? :-B

daar heb ik 45 jr mee gereden, lekker nu niet meer ja !
nitoma
Berichten: 48
Lid geworden op: za 23 okt 2021, 16:28

Re: Stroom boiler



Bericht door nitoma »

kampo schreef:
do 26 mei 2022, 9:04
Mag ik er nog 2 opmerkingen aan toevoegen ?
1 Wat is de maximaal toegelaten druk van je boiler ? Je zal de waterpomp daar moeten op af stemmen.

2. ik heb nog een meting gedaan op een elektrische boiler van 6 liter.
(500W verwarmings element en 230Ah HH accu)
Het was echt de limiet en ging enkel met een gezonde nieuwe HH accu.
Ik trok 45Ah uit de 12V HH accu om de 6 liter water van 15°C naar 50°C te brengen.
Dat ging met die 500W in 35 minuten.
Met de douchesproeier vulde ik vervolgens een emmer en had dan bijna 8 liter douchewater van 38°C. Daarna werd het koud in de emmer.

Er zijn 2 risico's met dit systeem:
Als je de boiler laat droog koken dan gaat het verwarmingselement stuk.
Als je de HH accu zwaar belast of een keer vergeet uit te zetten dan kost het je een accu.
Dus deze boiler kan je enkel gebruiken in combinatie met een zwaailicht :crazy:
Boiler mag max 2.5 atm en de Aqua8 pomp geeft max 1.8 dus zit ik toch goed.

Kabels zijn binnen, had 6 mm2 genomen en Wago 221 lasklemmen, die ze ook voor zonnepanelen gebruiken. Kan nu toch niet meer zeggen, je bedrading is niet dik genoeg en niet in orde
Heb nu een verlies van nog geen 0.2 volt :-B Afbeelding en een hoofdwerkschakelaar geplaatst Afbeelding
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8964
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Stroom boiler



Bericht door kampo »

Er bestaan veel Elgena modellen. Het juiste type kennen is van belang.
Het lijkt een Elgena Nautic Compact te zijn.
6 liter inhoud
enkel 200W/12V verwarmingselement = +/- 16,6A stroomverbruik
Max druk 3,0 bar (inox ketel)
https://www.elgena.de/collections/boile ... 4365125507

Opwarmingstijd van 6 liter water van +15°C naar +50°C
(op basis van mijn ervaring en meting van hierboven): ca 85 minuten
dat is ongeveer 45 Ah uit je accu of stroombron trekken.
Dus blijven opletten want dit is een aanslag op je accu.
Groeten Kampo
nitoma
Berichten: 48
Lid geworden op: za 23 okt 2021, 16:28

Re: Stroom boiler



Bericht door nitoma »

kampo schreef:
vr 27 mei 2022, 17:45
Er bestaan veel Elgena modellen. Het juiste type kennen is van belang.
Het lijkt een Elgena Nautic Compact te zijn.
6 liter inhoud
enkel 200W/12V verwarmingselement = +/- 16,6A stroomverbruik
Max druk 3,0 bar (inox ketel)
https://www.elgena.de/collections/boile ... 4365125507

Opwarmingstijd van 6 liter water van +15°C naar +50°C
(op basis van mijn ervaring en meting van hierboven): ca 85 minuten
dat is ongeveer 45 Ah uit je accu of stroombron trekken.
Dus blijven opletten want dit is een aanslag op je accu.
Die van mij is een nautic compact therm, 10 ltr max 2,5 bar.. hij trekt dus volgens jouw in 85 min 45 amp uit mn 190 amp/ 95 ( 50%) accu’s . Ik heb hm nu aan staan en mn smart solar van mn draaiende panalen geeft nu aan accu: spanning 13.04 v en 1.00 amp
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8964
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Stroom boiler



Bericht door kampo »

Op je "smart solar" kan je niet zien hoeveel stroom uit je accu wordt gehaald....

Verder heb je altijd even veel energie nodig om 1 liter water op te warmen met dezelfde temperaturen. 10 liter water dus 10 keer meer.
Besef dat het niet veel maar heel veel stroom is, als die stroom uit je accu's moet komen.

Ik had bij mijn meting 45Ah nodig om 6 liter water, in 35 minuten op te warmen, van +15°C naar +50°C met een verwarmingselement van 500W. (wel via een inverter gedaan)
Dan kan je berekenen dat jij met een verwarmingselement van 200W en een boiler van 10 liter (niet 6 maar 10) ongeveer 145 minuten (niet 87 minuten dat is voor een 6 liter boiler) en 75Ah nodig hebt. Benaderend.

200W/12V = 16A en 75Ah dat zijn de stroom en energie die je zonnepanelen moet leveren om één keer 10 liter warm water te maken. Dat vraagt een solar systeem van minstens 250 Wp.
In theorie kan je als de zon schijnt zal die stroom (deels) uit de zonnepanelen komen. Maar de bedoeling is dat die stroom ook gebruikt wordt om je accu weer bij te laden en niet enkel voor de boiler.

Of het goed komt kan je redelijk goed berekenen, maar dat het een aanslag op je accu is , dat weet je op voorhand.
Groeten Kampo
nitoma
Berichten: 48
Lid geworden op: za 23 okt 2021, 16:28

Re: Stroom boiler



Bericht door nitoma »

kampo schreef:
do 26 mei 2022, 9:04
Mag ik er nog 2 opmerkingen aan toevoegen ?
1 Wat is de maximaal toegelaten druk van je boiler ? Je zal de waterpomp daar moeten op af stemmen.

2. ik heb nog een meting gedaan op een elektrische boiler van 6 liter.
(500W verwarmings element en 230Ah HH accu)
Het was echt de limiet en ging enkel met een gezonde nieuwe HH accu.
Ik trok 45Ah uit de 12V HH accu om de 6 liter water van 15°C naar 50°C te brengen.
Dat ging met die 500W in 35 minuten.
Met de douchesproeier vulde ik vervolgens een emmer en had dan bijna 8 liter douchewater van 38°C. Daarna werd het koud in de emmer.

Er zijn 2 risico's met dit systeem:
Als je de boiler laat droog koken dan gaat het verwarmingselement stuk.
Als je de HH accu zwaar belast of een keer vergeet uit te zetten dan kost het je een accu.
Dus deze boiler kan je enkel gebruiken in combinatie met een zwaailicht :crazy:
nitoma
Berichten: 48
Lid geworden op: za 23 okt 2021, 16:28

Re: Stroom boiler



Bericht door nitoma »

kampo schreef:
zo 29 mei 2022, 9:03
Op je "smart solar" kan je niet zien hoeveel stroom uit je accu wordt gehaald....

Verder heb je altijd even veel energie nodig om 1 liter water op te warmen met dezelfde temperaturen. 10 liter water dus 10 keer meer.
Besef dat het niet veel maar heel veel stroom is, als die stroom uit je accu's moet komen.

Ik had bij mijn meting 45Ah nodig om 6 liter water, in 35 minuten op te warmen, van +15°C naar +50°C met een verwarmingselement van 500W. (wel via een inverter gedaan)
Dan kan je berekenen dat jij met een verwarmingselement van 200W en een boiler van 10 liter (niet 6 maar 10) ongeveer 145 minuten (niet 87 minuten dat is voor een 6 liter boiler) en 75Ah nodig hebt. Benaderend.

200W/12V = 16A en 75Ah dat zijn de stroom en energie die je zonnepanelen moet leveren om één keer 10 liter warm water te maken. Dat vraagt een solar systeem van minstens 250 Wp.
In theorie kan je als de zon schijnt zal die stroom (deels) uit de zonnepanelen komen. Maar de bedoeling is dat die stroom ook gebruikt wordt om je accu weer bij te laden en niet enkel voor de boiler.

Of het goed komt kan je redelijk goed berekenen, maar dat het een aanslag op je accu is , dat weet je op voorhand.
pff schiet dus niet echt op. optie 1. VMF calcium rv 95 ( net nieuw) dr uit en diep cirkel accu's kopen die 80% ipv 50% mogen ontladen. Zie wel dat die krengen zwaar zijn, of optie 2 mn nieuwe set zonnepanelen uitbreiden met 100 w of 2x 100 dat ik 400 op het dak heb liggen, maar dan moet denk de victron 75/15 die k nu heb ook verwisseld worden voor een 100/20. optie 3 boiler dr uit is ook net nieuw maar zit al helemaal ingebouwd
DJSmiley
Berichten: 4052
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Stroom boiler



Bericht door DJSmiley »

Deep cylce accu's die echt 80% mogen zijn heel duur. En dan nog, 80% is het absolute maximum en dan is de levensduur wel relatief kort (200-300 cycles ofzo).
Een 150Ah echte deep cycle kost snel richting de 300 euro, maar dan praat je wel over 40kg ofzo. Dan kom je op het punt dat lithium snel interessanter wordt. 120Ah lithium zal netto ongeveer hetzelfde opleveren. Is iets meer dan 2x zo duur, maar gaat minstens 10x zo lang mee en is 13kg ofzo. En het laden gaat vlotter.
Maar alles bij elkaar (laders, panelen upgraden, controller) is het links of rechtsom wel een dure gelegenheid. Als je dat toch al van plan bent, dan kan die boiler prima. Maar in andere gevallen is een elektrische boiler gewoon geen slimme keuze.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
nitoma
Berichten: 48
Lid geworden op: za 23 okt 2021, 16:28

Re: Stroom boiler



Bericht door nitoma »

DJSmiley schreef:
ma 30 mei 2022, 13:31
Deep cylce accu's die echt 80% mogen zijn heel duur. En dan nog, 80% is het absolute maximum en dan is de levensduur wel relatief kort (200-300 cycles ofzo).
Een 150Ah echte deep cycle kost snel richting de 300 euro, maar dan praat je wel over 40kg ofzo. Dan kom je op het punt dat lithium snel interessanter wordt. 120Ah lithium zal netto ongeveer hetzelfde opleveren. Is iets meer dan 2x zo duur, maar gaat minstens 10x zo lang mee en is 13kg ofzo. En het laden gaat vlotter.
Maar alles bij elkaar (laders, panelen upgraden, controller) is het links of rechtsom wel een dure gelegenheid. Als je dat toch al van plan bent, dan kan die boiler prima. Maar in andere gevallen is een elektrische boiler gewoon geen slimme keuze.
zou een watt controller nog wat zijn of werken die alleen op 230 volt https://www.camparo.nl/site/uitleg-watt-controller/
DJSmiley
Berichten: 4052
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Stroom boiler



Bericht door DJSmiley »

Nee. Dat werkt alleen op 230V

Los daarvan is het gewoon een domme dimmer in een behuizing en is de draaiknop vervangen door een paar presets, + een mooi verhaaltje

Maar de energie die nodig is verandert niet. Dus of je nu 1 uur lang 2000W gebruikt, of 4 uur lang 500W, het totale verbruik over die periode blijft gelijk. Je kan niet ineens gratis energie krijgen. Dus de impact op de accucapaciteit blijft hetzelfde.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
camperdiksmuide
Berichten: 255
Lid geworden op: zo 18 sep 2016, 23:01

Re: Stroom boiler



Bericht door camperdiksmuide »

Denk dat we voor de zoveelste keer de conclusie hebben dat "elektrisch 12V" en "verwarmen" niet samen gaan in de camper. Beter gewoon een gasboiler inbouwen.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8964
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Stroom boiler



Bericht door kampo »

@Nitoma
Te negatief moet je niet zijn.
Je hebt de boiler al. Het is op zich een mooie boiler.
Hij trekt "slechts" 16A maar wel heel lang.
Hiermee kan je wel zeker warm water maken.
Ik doe het ook, wel met een iets grotere elektrische installatie en vooral met meer zonnepanelen.

Het punt is dat je het niet zomaar en zonder zorgen elektrisch warm water kan maken.
Tenzij je aan de walstroom gaat hangen en bv een 12V/30A acculader gebruikt.
Of helemaal zonder zorgen kan je beter meteen een diesel of een gasboiler nemen.
Maar dat is niet zo goedkoop. Vraagt ook een hele installatie...

Als je warm water gaat maken met stroom moet je er eigenlijk gaan naast staan en goed monitoren.
Dat kan je doen met een accu monitor zoals een BMV700 of vergelijkbaar.
Het is geen grap van een "zwaailicht" of "sirene" te gebruiken :-B .
Of je moet het automatiseren. Maar dat vraagt dan weer om een intelligente schakeling.
Je kan bv warm water maken, enkel als je gaat rijden of als er zonne energie op overschot is.
Groeten Kampo
nitoma
Berichten: 48
Lid geworden op: za 23 okt 2021, 16:28

Re: Stroom boiler



Bericht door nitoma »

camperdiksmuide schreef:
ma 30 mei 2022, 22:21
Denk dat we voor de zoveelste keer de conclusie hebben dat "elektrisch 12V" en "verwarmen" niet samen gaan in de camper. Beter gewoon een gasboiler inbouwen.
Ben ik niet met je eens, gasboiler vraagt om gas en onderhoud, elektra onderhoudsvrij en met voldoende backup elektra een goede oplossing
Plaats reactie