Renault Master lowliner bakwagen project
Re: Renault Master lowliner bakwagen project
Misschien kan je hier wat afmetingen van gebruiken.
Het podest onder de zetels kan via een luik van buiten bereikt worden.
Daar zitten de Lafuma zetels en de tafel in.
Er is een op maat gemaakt driehoekig kussen achter de rugkussens.
Zoals al geschreven zit je niet goed op een rechte bank.
Het podest onder de zetels kan via een luik van buiten bereikt worden.
Daar zitten de Lafuma zetels en de tafel in.
Er is een op maat gemaakt driehoekig kussen achter de rugkussens.
Zoals al geschreven zit je niet goed op een rechte bank.
Groeten Kampo
-
- Berichten: 53
- Lid geworden op: di 01 feb 2022, 21:28
Re: Renault Master lowliner bakwagen project
Mooie duidelijk tekeningen, bedankt voor het delen.
Is er met de breedte van de bank van 1100 mm goed met 2 volwassen naast elkaar te zitten?
Is er met de breedte van de bank van 1100 mm goed met 2 volwassen naast elkaar te zitten?
Re: Renault Master lowliner bakwagen project
Ja zitten en eten met 4 gaat heel goed.
De afmetingen zijn perfect. Gecopieerd van andere campers.
Ook het 1,5 persoonsbed met de 4 identieke kussens die je in alle richtingen kan gebruiken
Kussens zijn compromis hardheid tussen liggen en zitten genomen.
De tafel is erg groot en ook meteen het maximum om op een enkele heavy duty telescooppoot te zetten.
We zitten met plofkussens dat is eerder liggen.
De volgende bouw ik niet meer zo maar wel in L vorm. Want ik lig graag wat langer als op 1,1m
De afmetingen zijn perfect. Gecopieerd van andere campers.
Ook het 1,5 persoonsbed met de 4 identieke kussens die je in alle richtingen kan gebruiken
Kussens zijn compromis hardheid tussen liggen en zitten genomen.
De tafel is erg groot en ook meteen het maximum om op een enkele heavy duty telescooppoot te zetten.
We zitten met plofkussens dat is eerder liggen.
De volgende bouw ik niet meer zo maar wel in L vorm. Want ik lig graag wat langer als op 1,1m
Groeten Kampo
Re: Renault Master lowliner bakwagen project
Dank voor je lijstje. Ik heb ook al de nodige andere lijstjes gezien, op oa ByNomads en HuisOpWielen.
Mijn algemene plan van aanpak ziet er als volgt uit. Opbouwende feedback is van harte welkom!
- laadbak schoonmaken
- alles uittapen met schilderstape
- gaten maken voor en plaatsing van ramen, zijdeur, dakluik (wil ik uitbesteden)
- gaten maken voor water invoer, elektra invoer, en kabels zonnepanelen
- houten balken als geraamde/ skelet
- Isolatie + afwerking vloer
- voorbereidingen elektra + watersysteem (inc kabels en leidingen)
- Isolatie + afwerking muren + plafond
- bed + banken maken
- keuken + kasten
- installatie standkachel (wil ik uitbesteden)
- verdere afwerking elektra + water
- verdere afwerking rest
Dank voor de aanbeveling! Ik heb ze nu 50cm diep gemaakt aan de kant zonder opklapbed, en 75cm aan de andere kant (waar 25cm of 30cm afgaat voor het opklapbed)
Dat lijkt me wel zo prettig inderdaad. Zou dit het liefst via kussens doen, net als in de technische tekening van @Kampo.
Besteed je dit uit aan een bedrijfje, of maakt je die kussens zelf?
- marjasjaak
- Berichten: 1741
- Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
- Locatie: Kaag en Braassem
Re: Renault Master lowliner bakwagen project
Bij iedere schuimrubber winkel kan je kussens met een schuine hoek laten maken.
Wij hebben ze zelf gestoffeerd, is wel een klusje.
Als je het zelf doet laat dan in ieder geval de tricot kous er omheen doen.
Oja, houd rekening met de diepte van het zitvlak en de rugkussen.
Deze fout komt vaak voor, heb je een zitvlak van bijvoorbeeld 50 cm diep en dan heb je de breedte van het rugkussen niet meegerekend.
Sjaak.
Wij hebben ze zelf gestoffeerd, is wel een klusje.
Als je het zelf doet laat dan in ieder geval de tricot kous er omheen doen.
Oja, houd rekening met de diepte van het zitvlak en de rugkussen.
Deze fout komt vaak voor, heb je een zitvlak van bijvoorbeeld 50 cm diep en dan heb je de breedte van het rugkussen niet meegerekend.
Sjaak.
Re: Renault Master lowliner bakwagen project
Dit is een goede tip van ook het zitvlak een hellingshoek te geven.henk en lila schreef: ↑zo 17 apr 2022, 9:08Los van de dikte geldt voor goed en lang zitten dat zowel de zitting als de rugleuning een hellingshoek hebben.
Nu is het zitvlak plat bij mij wat noodzakelijk is omwille van de ombouwbaarheid tot bed.
Maar op basis van je advies zal ik bestuderen of een hellingshoek op mijn volgende camper met een L zitgroep te realiseren valt. De L zitgroep moet daar niet meer omgebouwd kunnen worden tot bed.
Mijn 6 kussens en 4 plofkussens komen van https://kussens-op-maat.be/nl
Destijds wel daar ter plaatse gaan kijken en laten adviseren over de stof en invering.
Groeten Kampo
-
- Berichten: 638
- Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07
Re: Renault Master lowliner bakwagen project
Geraamte van houten balken. Hout werkt altijd en je camper kent veel temperatuur verschillen. Denk ook eens over metalstud. Ik heb vals plafond basis metalstud 80mm gevuld met PIR plaat. Die past er zo in. Metalstud is heel ligt goedkoop en blijft altijd strak. Met afstandhouders kun je het zo aan je dakbalken afsteunen. Het plafond eronder kun je doen wat je wilt houten plaat of kunststof.
Tussen plafond en rondlopende polyester dak heb ik glaswol, schapenwol zou nog beter zijn.
Kijk of je al je tanken drink water grijs of zwart water in je wagen kan houden. Alles wat er onder zit kan bevriezen.
Verstuurd vanaf mijn SM-N970F met Tapatalk
Tussen plafond en rondlopende polyester dak heb ik glaswol, schapenwol zou nog beter zijn.
Kijk of je al je tanken drink water grijs of zwart water in je wagen kan houden. Alles wat er onder zit kan bevriezen.
Verstuurd vanaf mijn SM-N970F met Tapatalk
Re: Renault Master lowliner bakwagen project
Thanks voor de verwijzing!kampo schreef: ↑do 21 apr 2022, 21:15Mijn 6 kussens en 4 plofkussens komen van https://kussens-op-maat.be/nl
Destijds wel daar ter plaatse gaan kijken en laten adviseren over de stof en invering.
Inmiddels weer wat updates:
Afgelopen maandag de bus opgehaald en schoongemaakt en het vloerplan uitgetaped.
Zojuist de wagen naar een custom camper bouwbedrijf gebracht om de ramen en deur te laten uitzagen en installeren.
Volgende stap is het bestellen van isolatie, balken en plaatmateriaal.
Voor de isolatie dacht ik aan
- Vloer: 60mm PIR
- Plafond: 50mm PIR
- Rest: 30mm X-trem
Qua plaatmateriaal (Falcata multiplex / Populieren multiplex)
- 15mm of 18mm voor de vloer
- 12mm voor de structuur van meubels
- 9mm voor de frontjes van kastjes
- 6mm voor de wanden
Wat vinden jullie van deze diktes?
Wat foto's van de bus + aftapen
Re: Renault Master lowliner bakwagen project
Hier ben ik het helemaal mee eens! Wanden prima zo laten en vloer en dakisolatie extra aanbrengen maar niet te dik. Pir van 30mm heeft R waarde van ongeveer 1,4, samen wat er al zit een R waarde van ongeveer 2,2. Is meer dan genoeg voor zo'n kleine ruimte die ook geventileerd moet worden.. Zie berekeningen van Kampo.Jumbo holiday schreef: ↑do 07 apr 2022, 22:39Weet ook iemand of de wanden/dak van deze jumbo, gelijk zijn aan de wanden van een citybox-ecolight?
De wanden/dak van een Citybox-ecolight zijn volgens mij als volgt opgebouwd: 25mm (1,5 mm poly - 22 mm PET isol - 1,5 poly).
Indien dit zo is hebben de wanden/dak een isolatiewaarde van U-waarde: 1,2 W/m2⋅K = Rc 0,83. Dit is naar mijn mening fors beter dan 19 mm Armaflex of X-trem.
Aanvullend isoleren van de wanden lijkt mij dan niet nodig (mooi voor de binnenruimte en passing van de ramen). Gezien de grote interne hoogte is extra aanbrengen van vloer- en dakisolatie geen probleem en wenselijk.
-
- Berichten: 638
- Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07
Re: Renault Master lowliner bakwagen project
Dat ziet er goed uit.
Ik zou helemaal geen extra isolatie in wanden of dak aanbrengen als je geen overwinterings plannen hebt.
Geen koude lek door verbinding met cabine. Ik zie niet zo hoe je veel warmte verliest of zon warmte binnenkrijgt als je er niks aan doet qua isolatie.
Dak is ook sandwich dus isoleert top voor kou en warmte. ( mijn dak is polyester dus was isolatie wel nodig.
Vloerplaat waarom met houten plaat de vloer is nu superstrak. Wanden kun je zo bekleden met stretch vilt of kunstleer of behangen. Easy peasy !!!
Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk
Ik zou helemaal geen extra isolatie in wanden of dak aanbrengen als je geen overwinterings plannen hebt.
Geen koude lek door verbinding met cabine. Ik zie niet zo hoe je veel warmte verliest of zon warmte binnenkrijgt als je er niks aan doet qua isolatie.
Dak is ook sandwich dus isoleert top voor kou en warmte. ( mijn dak is polyester dus was isolatie wel nodig.
Vloerplaat waarom met houten plaat de vloer is nu superstrak. Wanden kun je zo bekleden met stretch vilt of kunstleer of behangen. Easy peasy !!!
Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk
Re: Renault Master lowliner bakwagen project
Ik ga dit voertuig dus wel in de winter gebruiken, weliswaar in zuid europa - maar daar kan het ook ~5C worden.
En bescherming tegen warmte speelt ook een rol. Misschien dat ik dan 20mm op de wanden doe ipv 30mm.
EDIT: Ben toch voor de X-trem 20mm zelfklevend gegaan.
De vloer is helemaal niet geïsoleerd momenteel, dus ik vind die extra laag daar wel belangrijk.
Nog tips/tricks wat betreft dikte plaatmateriaal?
Ook voor / nadelen van HLP vs zelf behandelen zijn welkom!
En bescherming tegen warmte speelt ook een rol. Misschien dat ik dan 20mm op de wanden doe ipv 30mm.
EDIT: Ben toch voor de X-trem 20mm zelfklevend gegaan.
De vloer is helemaal niet geïsoleerd momenteel, dus ik vind die extra laag daar wel belangrijk.
Nog tips/tricks wat betreft dikte plaatmateriaal?
Ook voor / nadelen van HLP vs zelf behandelen zijn welkom!
Laatst gewijzigd door discovisi op do 19 mei 2022, 23:18, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 53
- Lid geworden op: di 01 feb 2022, 21:28
Re: Renault Master lowliner bakwagen project
Ziet er goed uit, mooie nette Renault Master met nette opbouw, ik heb ze veel slechter gezien (vol met deukjes en boomtak beschadigingen).
Voormalige Jumbo bezorgauto’s worden in euro-5 en euro-6 aangeboden (afhankelijk van motortype).
Mooi om de getapte indeling te zien, plenty ruimte.
Heb je ook een schets/tekening beschikbaar?
Succes met de verdere bouw, zal je vorderingen blijven volgen.
Voormalige Jumbo bezorgauto’s worden in euro-5 en euro-6 aangeboden (afhankelijk van motortype).
Mooi om de getapte indeling te zien, plenty ruimte.
Heb je ook een schets/tekening beschikbaar?
Succes met de verdere bouw, zal je vorderingen blijven volgen.
- DucatoDolf
- Berichten: 2207
- Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
- Locatie: Rotterdam
Re: Renault Master lowliner bakwagen project
Kijk eens onder de wagen. Misschien kun je daar al een hoop optrekkende koude stoppen door het chassis te dichten. Eventueel daar isoleren. Niet de beste optie, maar scheelt weer een extra laag van je binnenruimte.
Verder over houtdikte. 12mm is net erg dun. Je kunt ook met triplex werken en vurenhouten frames maken en die dus met weerszijden beplakken met 3.5mm pop.multiplex. De oldskool methode uit de caravanbouw.
Verder over houtdikte. 12mm is net erg dun. Je kunt ook met triplex werken en vurenhouten frames maken en die dus met weerszijden beplakken met 3.5mm pop.multiplex. De oldskool methode uit de caravanbouw.
Re: Renault Master lowliner bakwagen project
Dank voor de reactie @Jumbo Holiday. Heb jij inmiddels ook een thread hier die ik kan volgen?
Ik heb de euro5 variant, bouwjaar 11-2016. Wel semi-automaat dus dat rijd wel fijn.
@Ducato Dolf
Goede tip voor onderkant isoleren. Echter is er wel voldoende hoogte in de bak (220cm) dus dat lijkt mij niet perse nodig voor ruimtebesparing.
Denk dat 15mm dan wel goed moet werken als plaatmateriaal voor de meubels; net iets steviger dan 12mm maar niet zo overkill als 18mm.
Ik heb de euro5 variant, bouwjaar 11-2016. Wel semi-automaat dus dat rijd wel fijn.
Hierbij het 3D model die ik een tijdje geleden ook had gepost, zie deze post voor meer toelichting (al worden de bankjes nu 50cm diep en 45cm hoog zonder kussen).
@Ducato Dolf
Goede tip voor onderkant isoleren. Echter is er wel voldoende hoogte in de bak (220cm) dus dat lijkt mij niet perse nodig voor ruimtebesparing.
Denk dat 15mm dan wel goed moet werken als plaatmateriaal voor de meubels; net iets steviger dan 12mm maar niet zo overkill als 18mm.