Butaan/propaan geiser

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Gebruikersavatar
djurre1980
Berichten: 936
Lid geworden op: di 17 jan 2017, 11:57

Re: Butaan/propaan geiser



Bericht door djurre1980 »

Mijn geiser heeft ook 5 liter. Inderdaad ruim voldoende voor de afwas en een hete douche met goede straal.
Expeditie
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 14 jan 2022, 11:32

Re: Butaan/propaan geiser



Bericht door Expeditie »

Bedankt voor alle reacties, lijkt mij een duidelijk verhaal zo. 5 liter is voldoende.
Ik zou toch graag een adres vinden waar ik de geiser kan laten controleren (zeker als er een tweehands aangekocht wordt) maar dat zal ik verder zelf uitzoeken. Als ik er één gevonden heb laat ik het weten!
Met 3 kleintjes op expeditie, dat is onze uitdaging! https://www.metvijfopreis.nl/
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Butaan/propaan geiser



Bericht door de Jonckheer »

Ik denk dat elke loodgieter er wel raad mee weet!
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Butaan/propaan geiser



Bericht door rongreven »

Even navragen of er bij jou loodgieters in de buurt zijn die onderhoud plegen aan butagas/propaan geisers.
Op recreatieparken en campings zijn wel adressen hiervan bekend.
Groet, Ron Greven
AadenAnke
Berichten: 13183
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Butaan/propaan geiser



Bericht door AadenAnke »

Om heel eerlijk te zijn nam ik gewoon een nieuwe! Daar kan je jaren mee doen. Koop een ?handsje en gaat er over een paar jaar wat kapot zijn er geen onderdelen en past een nieuwe net niet op de aansluitingen die je nu maakt. Ik ben van goedkoop en dingen een 6e leven geven :lol: maar bij zoiets kies ik toch voor nieuw. Koop je gebruikt is toch snel 50€ en de loodgieter die hem nakijkt wil ook 50€ in de kontzak voor minder dan 200€ heb je een nieuwe met garantie en die gaat jaren mee

Gr Aad
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8867
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Butaan/propaan geiser



Bericht door kampo »

MarceldeHoog schreef:
do 19 mei 2022, 9:28
...Mijn keuze is gevallen op een electrische boiler, maar niet omdat een geiser niet veilig is. Voor mij was de rookafvoer naar buiten een issue. Een geiser met een goede rookafvoer, en liefst ook nog luchtaanvoer van buiten, is naar mijn mening veilig: Er brand enkel een vlam als er vraag naar warm water is tenslotte...
Bij de praktische bezwaren blijkt de schouw inderdaad het grootste probleem te zijn. De fabrikanten van geisers schrijven een bepaalde diameter, minimum lengte en eindstuk voor om een goede verbranding te garanderen in alle situaties en windrichtingen. Op kleinere voertuigen is het niet evident om zo een relatief grote paddenstoel op je dak te plaatsen...net op de plaats waar je geen schaduw wil voor de zonnepanelen. Het op en afzetten van het eindstuk om te gaan rijden wordt ook wel eens gedaan. Ook binnen neemt zo een wandtoestel de plaats in van een kast. Daarnaast zal je meestal nog een verwarmingssysteem en gastank moeten monteren en blijft het de vraag of het in zijn totaliteit werkelijk goedkoper uitkomt als de bekende toegelaten systemen.
Groeten Kampo
AadenAnke
Berichten: 13183
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Butaan/propaan geiser



Bericht door AadenAnke »

Er zijn o.a. van Vaillant gevelgeizers die net als de koelkasten die we meestal gebruiken de aan en afvoer daar vandaan halen dus zonder schoorsteen op dak. Die zijn alleen niet rijdend te gebruiken :lol: maar dat lijkt mij geen overkomelijk probleem

Gr Aad
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Butaan/propaan geiser



Bericht door de Jonckheer »

Hoelang staat een geiser eigenlijk aan, een paar minuten hooguit? Bij ons met douchen: kraan open (geiser aan), nat maken, kraan dicht (geiser uit). Inzepen, kraan open en afspoelen (geiser aan). Alles bij elkaar misschien 2 minuten geiser aan. Langer dan dat is niet verstandig, je hebt nu eenmaal een beperkte watervoorraad. Waarom zou je dan een luchtaanvoer van buiten moeten hebben? Dus een gat ergens in je camper moeten maken. Je hebt met douchen sowieso iets open staan want al dat vocht wil je niet in je camper, toch? M.a.w., maak niet iets wat erg eenvoudig is nodeloos ingewikkeld. Een afvoer naar buiten door het dak is een aanrader en makkelijk te realiseren, hoe kleiner de geiser, hoe kleiner de afvoer. Voor de 5 liter is dat 80 mm doorvoer.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Butaan/propaan geiser



Bericht door veetee »

de Jonckheer schreef:
do 19 mei 2022, 8:02
Als je 12 jaar lang geisers in je camper hebt gehad wat prima werkte zonder ook maar één ontploffing of sterfgeval tot gevolg bewijst één ding en dat is dat het niet gevaarlijk is bij de juiste installatie.
Ik ben het met je eens dat, onder de juiste omstandigheden, qua installatie en gebruik, een geiser in een camper best zou kunnen, maar, bovenstaand argument slaat natuurlijk nergens op. Misschien rijdt iemand ook wel 12 jaar door rood licht, en heeft nog nooit een ongeluk gehad. Moet dan makkelijk kunnen dan toch? :wink:
Gebruikersavatar
djurre1980
Berichten: 936
Lid geworden op: di 17 jan 2017, 11:57

Re: Butaan/propaan geiser



Bericht door djurre1980 »

Zo grappig dat men zich druk maakt om verstikking door een geiser.
Kan je je vrouw ook wel de camper uitgooien, die neemt ook zuurstof.
Mijn nieuwe Cointra CoB-5p was 215 euro incl. verzendkosten.
Ik zou ook altijd voor nieuw gaan met zulke lage prijzen.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80325
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Butaan/propaan geiser



Bericht door Dafluc »

Dat honden en kinderen moeilijke onderwerpen zijn op het forum is me bekend. Dat geisers in datzelfde rijtje schijnen te staan is voor mij nieuw :wink:
Afbeelding
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Butaan/propaan geiser



Bericht door veetee »

djurre1980 schreef:
do 19 mei 2022, 18:16
Kan je je vrouw ook wel de camper uitgooien, die neemt ook zuurstof.
En dan waarschijnlijk niet eens met een aparte afvoer door 't dak... :lol3: :cheers:
Gebruikersavatar
djurre1980
Berichten: 936
Lid geworden op: di 17 jan 2017, 11:57

Re: Butaan/propaan geiser



Bericht door djurre1980 »

Hahaha...

Geen idee welke maat pijp ik dan moet kopen 😎.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Butaan/propaan geiser



Bericht door de Jonckheer »

Ga je niet redden met 80 mm!
Plaats reactie