Hoeveel wijn kopen bij overnachting wijnboer?

willem269
Berichten: 201
Lid geworden op: do 22 jan 2009, 9:47
Locatie: Wilsum (D)
Contacteer:

Hoeveel wijn kopen bij overnachting wijnboer?



Bericht door willem269 »

Hoi, we willen twee tot drie weken naar Frankrijk en vragen ons af als je 'gratis'bij een wijnboer staat, hoeveel wijn je dan wordt geacht te kopen, wat is redelijk? Als je elke keer een doos zou moeten kopen, is niet tegenaan te drinken of ben in elk geval te zwaar bij een weging ;-)
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Re: Hoeveel wijn



Bericht door MonRoe »

Wij drinken geen wijn maar staan af en toe wel bij een wijnboer. We voelen ons dan bezwaard dat we niets kopen, maar hebben al diverse keren te horen gekregen dat je niet verplicht bent om te kopen.
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Hoeveel wijn kopen bij overnachting wijnboer?



Bericht door kampo »

Mijn ervaring is dat het wel gebruikelijk is om iets te kopen.
Die mensen stellen hun grondstuk eigenlijk niet voor niets ter beschikking.
Hoeveel je wil kopen/uitgeven bepaal je daarbij zelf en kan je laten afhangen van wat je ervoor in de plaats krijgt.
Naast wijn bieden ze allerlei andere lokale producten aan die minder plaats en gewicht innemen.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1794
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: Hoeveel wijn kopen bij overnachting wijnboer?



Bericht door doov »

Een flesje per persoon per dag moet je weg kunnen tanken.
2 dus.
AadenAnke
Berichten: 13180
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Hoeveel wijn kopen bij overnachting wijnboer?



Bericht door AadenAnke »

Natuurlijk koop je iets maar wat en hoeveel is redelijk. Dan vraag jezelf af wat zou ik een redelijke prijs vinden om hier voor te betalen. Meestal kopen wij een flesje bij aankomst is die erg lekker gaat erbij vertrek een BIB of doos mee. Vaak verkopen ze ook andere dingen jam fruitsap e.d. Wat wij ook wel eens doen is er een pak stroopwafels of een klein Hollands kaasje geven. Leid meestal tot een leuke verbazing

Gr Aad
Mathijs_
Berichten: 333
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 17:14

Re: Hoeveel wijn kopen bij overnachting wijnboer?



Bericht door Mathijs_ »

Ligt er aan hoe lekker ze zijn;)

Maar meestal 2x 2 flessen plus 1 om die avond open te maken.
Ook zijn de meeste rijkelijk met hun wijnproeverij en red ik het niet verder dan 1 glaasje terug in de camper.

Ze weten zelf ook wel dat niet iedereen dozen kan inladen in een camper.
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Hoeveel wijn kopen bij overnachting wijnboer?



Bericht door MarceldeHoog »

Beetje afhankelijk van de plek ook denk ik: Een mooie plek met wat basis voorzieningen, of een plekje achter de loods zonder enig voorziening? Daar kun je zelf uit afleiden wat het "waard" is, eventueel in vergelijk met betaalde camperplaatsen.

Aan de hand daarvan kun je kijken wat ze verkopen, en bijvoorbeeld wat anders dan wijn kopen. Ook die wijnboer snapt dat je niet iedere dag 2 flessen wijn soldaat maakt, dus wellicht 1 flesje plus iets anders? Zelf zou ik gemiddeld niet meer dan 10-15 euro uitgeven, daar sta je normaal ook voor op een aardige camperplek.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
willem269
Berichten: 201
Lid geworden op: do 22 jan 2009, 9:47
Locatie: Wilsum (D)
Contacteer:

Re: Hoeveel wijn kopen bij overnachting wijnboer?



Bericht door willem269 »

Fijn, die gevarieerde reacties! Daar kan ik wat mee.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19103
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Hoeveel wijn kopen bij overnachting wijnboer?



Bericht door Aloys »

Wij hebben eens in Pommard overnacht bij een wijnboer, de wijntjes waren € 12 tot € 50 per fles. Dan ga ik niet uitgebreid proeven, maar neem één fles van € 12 voor bij het eten. Wij hebben overigens voldoende aan één fles per dag met zijn tweeën... :D

We nemen wel wijn mee naar huis, als de prijs en kwaliteit ons aanstaat. In de Beaujolais heb ik eens 4 doosjes meegenomen!
Het meeste ooit was thuiskomen met ruim 160 flessen wijn. Mijn Ducato buscamper had 800kg laadvermogen over.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22719
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Hoeveel wijn kopen bij overnachting wijnboer?



Bericht door PaulBng »

Ik heb laatst 2 dozen gekocht, na een proeverij. Was ook mijn doel.
Wel even vergeten dat je naar Zwitserland maar 5 liter mee mag nemen. Dus voor de grens 1 doos bij mijn zoon die ik daar aan zou treffen....

Als je als enige man in een camper CH inrijdt, wordt je nl altijd gecontroleerd.....

CH uit is dan weer geen probleem.

Paul
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Hoeveel wijn kopen bij overnachting wijnboer?



Bericht door Camperic »

willem269 schreef:
wo 18 mei 2022, 23:45
we willen twee tot drie weken naar Frankrijk en vragen ons af als je 'gratis' bij een wijnboer staat
Via France Passion?
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
willem269
Berichten: 201
Lid geworden op: do 22 jan 2009, 9:47
Locatie: Wilsum (D)
Contacteer:

Re: Hoeveel wijn kopen bij overnachting wijnboer?



Bericht door willem269 »

Via France Passion?

Nee, ik zag wat langs komen bij Camper Contact
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8231
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Hoeveel wijn kopen bij overnachting wijnboer?



Bericht door hurktoilet »

Twee dingen uit elkaar houden:
- Als je bij een France Passion boer staat, is er bij overnachting geen enkele aankoopverplichting. ook geen verplichting om mee te doen aan rondleidingen, proeverijen of wat dan ook. Dat staat uitdrukkelijk in de regels van de club. Je kunt dus ook als geheelonthouder prima bij een FP-wijnboer overnachten. Het belang voor de boeren zit er in dat ze begrip en interesse kweken voor het boerenleven. En als ze dan toch wat verkopen, is het mooi meegenomen
- Iets anders is dat, als je meedoet aan een proeverij, het wel gebruik schijnt te zijn dat je dan ook iets koopt. Maar dat geldt bij elke dégustation. Eigenlijk geen idee hoeveel dan gebruikelijk is, wij zijn wel eens met een doosje weggegaan, maar ook wel eens met één fles of met drie flessen plus een paar potjes huisgemaakte jam. Was in alle gevallen prima.
Als je wat koopt, krijg je doorgaans een prima product voor een schappelijke prijs.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Hoeveel wijn kopen bij overnachting wijnboer?



Bericht door seth_space »

De wijnboeren zullen het waarderen als je een paar doosjes koopt.
:cheers:
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Plaats reactie