Busje gekocht... en toen?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
FordtransitMK1
Berichten: 113
Lid geworden op: vr 26 nov 2021, 20:27

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door FordtransitMK1 »

Man man man wat gaaf om te zien dat deze stalgenoot zoals jij hem noemde de aandacht krijgt die jij hem geeft.
en wat ga jij knap om met de ruimte die je hebt gecreëerd en de oplossingen die je er op verzint. :bow: Ik weet hoe moeilijk het is met een bus als deze. straks maar niet naast elkaar parkeren anders wordt mijn busje nog jaloers :cheers: .
groet
Uiteindelijk komt alles op zijn pootjes
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1565
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door tranny »

Dank allen voor de complimenten, maar steek me niet te veel pluimen in de kont want straks ga ik nog naast m'n klompen lopen. :lol:


pele schreef:
wo 18 mei 2022, 5:53
Als je dat allemaal kan, kan je vast ook strijken :thumbup: .

Eén van de boeiendste zaken die ik op dit forum zag!

(Een beetje jammer dat zo'n oude benzine auto nogal wat vuil uitstoot, maar zoveel km 's ga je er niet mee in het rond spuwen. Er zijn vast ergere dingen, zullen we maar zeggen.)
Strijken is niet mijn ding, even netjes opvouwen en een nachtje onder het matras leggen plooit het textiel ook wel strak. :mrgreen:

Tsja, wat de uitstoot betreft: ik ben een liefhebber van oldtimers en bezit naast deze Transit nog 2 andere oldtimers.
Mijn ervaring is dat de uitstoot wel heel sterk afhankelijk is van de rechtervoet van de bestuurder, de conditie van de motor en het onderhoud: met een rustige rechtervoet, een gezonde carburateur, een correcte afstelling van de carburateur en ontsteking/vervroeging, schone filters en een vitaal motorblok hoeft een oldtimer absoluut geen grotere vervuiler te zijn als de moderne auto.... m'n '81 Talbot Horizon haalt op benzine gewoon de moderne normen aan de testkast, en m'n '71 Jeep Wagoneer op lpg idem ondanks z'n dorstige 5,7L V8.
Je moet er alleen wel aardig wat meer aandacht aan besteden om het allemaal vitaal en correct afgesteld te krijgen en te houden.
Wat de Transit betreft is het de bedoeling dat de motor hiervan ook aangepast gaat worden op de schone brandstof lpg, dan hoeft die de vieze kwastenreiniger die tegenwoordig als benzine verkocht wordt ook niet meer te consumeren.
Is een stuk goedkoper tanken en ook veel beter voor het milieu, kortom een win-win situatie voor iedereen.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
pele
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door pele »

:thumbup: :thumbup:
HoK
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door HoK »

Had ik al gezegd dat jij erg handig bent met een lasapparaat? Netjes!

Mbt tot LPG. Je hoort wel eens dat LPG ervoor zorgt omdat het een gas is dat het de motor niet meer zo goed smeert als benzine. Wat is jouw ervaring daarmee?
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door DucatoDolf »

Je vroeg het niet aan mij, maar slijtage door LPG gebruik heeft vooral met de kleppen te maken. Bij oudere auto's slijten de kleppen nogal bij gebruik van LPG, omdat dat 'schraal' is. Oplossingen zijn daarvoor gemaakt. Er is een systeem wat een klepsmeermiddel toevoegt. Nog beter is hardere klepzittingen te laten maken, zodat je minder tot geen last meer hebt van dit probleem. Elke gasboer kan je hier meer over vertellen.
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1565
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door tranny »

Elke benzinemotor kan prima op lpg lopen mits de cilinderkop ervoor geschikt is of geschikt is gemaakt.
Bij cilinderkoppen waarin de klepzetels gewoon zijn uitgefreesd in de kop zal je harde klepzetels (meestal stelitte klepschotels) in de kop moeten laten plaatsen, en in sommige gevallen zullen de kleppen ook vervangen moeten worden voor lpg-geschikte kleppen.
Maar er zijn ook genoeg motoren die fabrieksaf al prima geschikt zijn om op lpg te lopen, het merendeel van de motoren met aluminium cilinderkop die op loodvrije E95 benzine kunnen draaien (m.u.v. de "lean burn' motoren) zijn standaard al prima geschikt voor lpg.

Wat smering betreft: de smering wordt verzorgd door de motorolie en niet door de brandstof.
Wat benzine wel doet is de kleppen (met name de inlaatkleppen) iets koelen, en dat doet lpg niet... de kleppen en klepzetels worden op lpg veel heter als op benzine door de hogere verbrandingstemperatuur, het materiaal moet daar dus ook tegen bestand zijn. (vandaar ook wat vaker de klepspeling controleren bij lpg-stokers)
Dat klep"smeer"middel klinkt een beetje misleidend, het smeert namelijk helemaal niets maar is gewoon een toevoeging die verkoelend werkt op de verbrandingstemperatuur en hierdoor dus ook de kleppen en klepzetels beschermd.
Dit klepsmeersysteem wordt voornamelijk toegepast op de modernere 'lean burn' motoren, want die halen op benzinestook al die veel hogere verbrandingstemperatuur van lpg... als je die motoren op lpg laat draaien dan worden die koppen nog veel heter als bij een normale lpg gestookte motor.

En voor de rest is het een kwestie van de ontsteking goed afstellen, dit is voor lpg anders als voor benzine.... bij bi-fuel (keuze tussen lpg en benzine) zal het ontstekingstijdstip in de praktijk dan weer een compromis gaan worden tussen benzine en lpg (= merkbaar vermogensverlies) als er geen boardcomputer is die dit verschil in ontstekingstijdstip op kan vangen, bij single lpg kun je de ontsteking perfect afstellen op lpg zonder merkbaar vermogensverlies.
Persoonlijk heb ik het liefst single lpg, want dan kan alle benzinemeuk (carburateur, brandstofpomp, benzineleidingen en benzinetank) eraf, en daarmee ben je gelijk dat gehele ethanolprobleem wat tegenwoordig voor licht ontvlambare auto's zorgt ook kwijt.
Kwestie van een kale kleppenplaat op het inlaatspruitstuk en rechtstreeks daarop de mixer monteren, met een gezonde verdamper en een zo kort mogelijke aanvoerslang naar de mixer kun je prima koud starten en rijden op lpg zonder dat de boel gelijk bevriest. (m'n Jeep Wagoneer rijdt al ruim 10 jaar op single lpg, ook bij stevige vorst in de winter)

Naast het financiële voordeel per tankbeurt is een ander bijkomend voordeel van rijden op lpg dat de motor (en dus ook de motorolie) veel minder vervuild, lpg verbrand namelijk veel schoner als benzine... dat vinden niet alleen de ouderwetse maar ook de moderne motoren uitgerust met egr en katalysator veel fijner, en het milieu heeft er ook baat bij.
Ik heb ook nooit begrepen waarom het rijden op de schoonste brandstof lpg weer stelselmatig afgestraft wordt met hogere motorrijtuigen belastingen, blijkbaar gaat het financieel gewin van de overheid toch nog steeds voor op het milieubelang.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
HoK
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door HoK »

Erg interesant verhaal! Weer wat geleerd :clap:
tranny schreef:
vr 20 mei 2022, 17:40
[...]
Ik heb ook nooit begrepen waarom het rijden op de schoonste brandstof lpg weer stelselmatig afgestraft wordt met hogere motorrijtuigen belastingen, blijkbaar gaat het financieel gewin van de overheid toch nog steeds voor op het milieubelang.
Laten we het niet hebben over mijn werk en alle extra milieubelasting die ontstaat door overheidsregelementen. Grotendeels te verklaren door geldhonger van overheidsinstanties.
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door macfocus »

Het “smeer” verhaal heeft eigenlijk weinig te maken met lpg, maar meer met het ontbreken van lood (in loodvrije benzine en in lpg).
Lood smeert. En bij het ontbreken van die smering en evt hetere verbranding “las” je feitelijk elke keer dat je kleppen sluiten de klep een heeeel klein beetje vast aan je kop. Ze krijgen elke ronde op hun lazer zeg maar.
Met “Loodvrije” of “gasgeschikte” koppen met harde klepzetels heb je daar geen of iig veel minder last van.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1565
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door tranny »

En toen... zag ik dat ik al ruim 2 maanden geen vorderingen meer heb geplaatst. :oops:

Tsja, ik ben aardig druk bezig geweest met van alles en nog wat wat totaal niets met het busje te maken heeft... een frisse motor in m'n zoon z'n Suzuki Samurai geplaatst, een babykamer behangen aangezien ik binnenkort weer opa wordt, een brokje hydrauliek van de aandrijving van m'n graafmachine vervangen, het zijn allemaal van die dingen die de afgelopen maanden toch aardig wat van m'n schaarse vrije tijd in beslag hebben genomen.

Wat het busje betreft zijn er echter ook nog wat vorderingen gemaakt.

Ik heb inmiddels een weekendje test geslapen in het busje.
Dit is mij al prima bevallen, wat mij hierbij gelijk ook is opgevallen is dat de aangebrachte armaflex tegen het dak wel heel gevoelig is voor beschadigingen, en dat de verlichting in het busje nog wel een puntje van aandacht is.
Wat de verlichting betreft: je gaat lekker in het bed liggen achter in het busje, wilt de verlichting uit doen maar daarvoor moet je dus een knopje op het dashboard omzetten... en da's nu niet bepaald handig, want dan moet je je nest weer uit om dat knopje op het dash om te zetten dan moet je in het donker weer terug je bed opzoeken al struikelend en tenen stotend tussen de stoelen, tafel en achterbank door.
Kortom elke lamp is nu voorzien van een werkend eigen schakelaartje, en dat maakt het nachtelijk verblijf wel een heel stuk prettiger.

Verder heb ik de armaflex op het dak in het model van een spoorwagon (ik weet nu waar Ford z'n inspiratie destijds heeft opgedaan :mrgreen: ) afgewerkt met een paar platen 5mm buigtriplex, deze zijn vastgezet met popnagels aan de dakspanten aangezien het materiaal te dun is om het met schroeven vast te zetten.
T.z.t. wordt dit nog geheel afgewerkt met naaldvilt, maar daarvoor moet ik eerst het dakdeel boven de voorstoelen ook helemaal afgewerkt hebben. (ik wil daar nog een kleine dakconsole met opbergvakjes plaatsen waarin de radio ook een plekje moet krijgen)
Dus tot zover de dakafwerking en verlichting, dit deel wordt nog vervolgd:

Afbeelding

Afbeelding


Een ander ding wat vrij hoog op m'n prioriteitenlijstje stond was een degelijke roestpreventie.
In de jaren dat m'n Transit van de lopende band is gerold was roestpreventie iets totaal onbekends: de carrosserie in elkaar lassen/solderen, even de verfspuit van binnen en buiten over het blanke plaatwerk halen en dat was het wel ongeveer qua roestpeventie... dus overal waar de verfspuit niet kon komen was het nog steeds kaal plaatwerk, wat in ruim 50 jaar na productie inmiddels zeer nostalgisch afgewerkt is met een laag vliegroest.
En die vliegroest kom je dus overal tegen: in de dakrand, in alle a/b/c/enz. stijlen, in het binnenwerk en raamstijlen van de portieren/zijdeuren/achterklep, in alle kokers die onder de vloer van de auto liggen, in de dorpels en noem maar op.
Nou ben ik absoluut geen liefhebber van roest in welke vorm dan ook, dus ik heb al die binnenwerkse ruimtes even lekker vol geblazen met een mengseltje van owatrol-olie en ijzermenie zodat er hier nu ook een goede beschermlaag over het kale metaal zit. (dit wordt later nog afgewerkt met een complete Dinitrolbehandeling, maar dat gebeurt pas als het busje geheel afgewerkt is)

Voor deze werkzaamheden moesten de boardplaten aan de binnenkant van de zijdeuren ook verwijderd worden... en daarbij kon ik dan ook gelijk eens op onderzoek gaan naar wat er al die tijd al in m'n linker zijdeur lag te rammelen.
Dat bleek een hoop kleingeld te zijn, en daarmee ben ik dus 5,60 Duitse Marken rijker geworden en een hoop gerammel armer. :D
Wat mij vervolgens ook gelijk opviel was dat er (na het plakken van 19mm dikke isolatie) nog steeds een zee van ruimte zit in die zijdeuren die totaal niet benut wordt... en dat is best wel jammer van die ruimte, want opbergplekjes heb je nooit genoeg.

Afbeelding

Kortom, die verloren ruimte gaat dus ook op een nuttige wijze gebruikt worden, om te beginnen met de rechter zijdeur.
Aangezien de zijdeuren vrij schuin in de carrosserie geplaatst zijn mag het binnenwerks ook rustig nog wat uitsteken, dus heb ik vanaf onder de ruit haaks naar beneden maar een opberghokje gemaakt voor wat extra bergruimte.

Afbeelding

Tsja, dat geeft dan toch best wel wat extra bergruimte.
De standaard boardpaneeltjes van de deuren waren al aardig aangetast door water... op zich is het is best mooi dat er nog wat houtsoorten zijn die zelfs nog kunnen groeien in dikte ruim nadat de bomen gezaagd en verwerkt zijn, voor stenen tuinen zou het aanplanten van boardboompjes dus best wel een klimaatbewuste stap kunnen zijn maar in m'n busje hoeft het hout wat mij betreft niet meer te kunnen groeien.
Kortom het groeizame boardpaneeltje gaat er definitief uit en een netjes op maat gezaagde triplex versie gaat er weer in.
En dan ziet het er al een stuk netter uit ondanks dat er nog niets is afgewerkt.
(het triplex is inmiddels geschilderd met grondverf, en het geheel wordt t.z.t. nog gestoffeerd met naaldvilt)

Afbeelding

En dan is er natuurlijk de vraag waarvoor ga je die extra ruimte nuttig gebruiken... ik heb hiervoor lang nagedacht en eens goed bekeken wat ik standaard eigenlijk altijd meeneem als ik eens een weekeind of midweek voor m'n plezier op stap ga.
Het éne ding is een simpel kook- en baktoestelletje, die gaat binnenkort dus een vast opbergplekje krijgen in de linker zijdeur.
En het andere ding... nou ja, kijk zelf maar:

Afbeelding

En dan nu niet meteen gaan denken van wat moet die gek nou in vredesnaam met 20 liter benzine in z'n zijdeur??? :crazy:
Bij mij is nu eenmaal alles toch weer net wat anders als wat het lijkt te zijn.

Afbeeldingphoto uploaden

Cheers. :cheers:
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
pele
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door pele »

:thumbup: :thumbup: :cheers:
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door Mickel Moen »

:bow: Erg leuk. Tsjoch :cheers:
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1565
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door tranny »

Vanochtend het verlossende telefoontje gekregen dat de door mij bestelde 3-delige matras op maat klaar was, en aangezien het bedrijf de komende week dicht zat i.v.m. vakantie heb ik deze matras dus gelijk maar even opgehaald.

Hiermee is het oude matras wat er voor nood tijdelijk in lag overbodig geworden, die kon dus gelijk richting de gemeentewerf afgevoerd worden.
En aangezien het afval storten hier deels een betaald gegeven is (max. 500kg/jaar gratis) moet je hier de weegbrug op... en dat is een hele mooie gelegenheid om gelijk eens te kijken hoe het er nu voor staat met het gewicht van het busje.
Het ledig gewicht volgens kenteken is 1525 kg, en het max. totaalgewicht is 2950 kg.

De tank zat vol, er was ca. 30 liter water aan boord, gereedschapskist / koelkast / chemisch toilet / kooktoestelletje met gasfles / campingstoelen + tafel en al die meuk lag er ook allemaal in... nog even wat andere overige rommel wat ik ook kwijt moest erbij geladen, voor het complete gewichtsplaatje m'n wederhelft ook nog even uit de keuken geplukt en op de bijrijdersstoel geplaatst, en vervolgens met het busje naar de gemeentewerf gereden.
Inwegen 2160 kg, oude matras en overige rommel gedumpt (50 kg), en daarna weer uitwegen.

Deze weegbrug rondt af op 10 kg (er kan dus een paar kilo verschil in zitten) maar m'n busje weegt rijklaar incl. mijzelf en m'n wederhelft momenteel afgerond 2110 kg. :D
Al met al valt mij dat dus absoluut niet tegen, met m'n eerdere globale gewichtsberekeningen (zie een paar pagina's terug) zat ik in dit stadium al ruim 200 kg hoger in het gewicht.

Ik kan voorlopig dus rustig verder gaan met de knutselwerkzaamheden, het gewicht zal absoluut geen beperkende factor gaan worden voor het busje. 8-)



Ow ja, misschien een hele rare vraag bij deze zomerse temperaturen maar weet iemand toevallig of de vloeistofvulling van een chemisch toilet vorstbestendig is?... op de verpakking wordt hierover niets vermeldt.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 377
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 11:36
Locatie: Het mooie West Friesland

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Netjes op gewicht dus, en ziet er ook nog eens mooi uit! :thumbup:
Ik zou niet weten of die vloeistof vorstbestendig is... ik gooi er wasverzachter bij en leeg 'm elke dag ;)
Wil je buiten in de sneeuw naar de WC? :mrgreen:
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1565
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door tranny »

Dat maakt mij op zich helemaal niet uit, m'n wederhelft echter wel.
Maar dat chemisch toiletje staat gewoon schoon en gebruiksklaar in het busje, en de parkeerplaats hier in de straat wordt niet vorstvrij gestookt.
Als dat spoelgoedje van zichzelf niet vorstbestendig is dan kan ik er in de koude periode beter wat koelvloeistof bij in kieperen.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Plaats reactie