Douane Noorwegen

Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8374
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Douane Noorwegen



Bericht door EasyBee »

Met de boot aankomend in Noorwegen rijdt je vanzelf de Douane fuik in en kan het goed gaan of niet.
Wij gaan altijd over Zweden heen en eventueel met de boot weer terug uit Noorwegen. Zweden is EU en kijkt niet naar wat je meebrengt tenzij je op één of andere manier verdacht wordt van iets. Dan wijken we in Zweden van de standaard route Göteborg Oslo af de binnenlanden in en nemen een kleine grenspost. Tot nu toe nooit aangehouden. Van ongeïnteresseerd (want te druk met elkaar in gesprek) via binnen zittend want het is geen lekker weer naar onbemande post en slagboom open. Nou drinken we geen bier, maar nemen toch echt voor 6 weken wijn en whiskey mee en dat is toch echt meer dan de in Noorwegen toegestane hoeveelheid.

Het heeft niets met je vraag te maken, maar .....
In mijn studententijd (jaren 70) eens liftend naar Oslo gegaan. Voor de veerboot moest ik de vrachtwagen uit. Hij wilde geen risico lopen met "die student". Kreeg op de veerboot een lift aangeboden van een perfect Engels sprekende man en was in de veronderstelling dat het een Engelsman was. Veerboot legt aan en we lopen naar het autodeck. Ik kijk geen seconde naar de nummerplaten. We rijden vrolijk pratend (en zeker niet angstig kijkend of zo) de boot af, de douane tegemoet. Die wijst gelijk naar de parkeerplaats voor de uitgebreide controle. Dat heeft nog heel lang geduurd, want er zaten een Israëliet met een Israëlisch en een Engels paspoort en een Nederlandse student in een in Zwitserland gehuurde auto op de boot naar Noorwegen. Wij uitgebreid verhoord, bagage uitgebreid gecontroleerd, bij de auto zo'n beetje alles wat los kon ook losgehaald. Resultaat was een uren lang vertraging om niets.

Back on topic.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Ferrariman
Berichten: 83
Lid geworden op: za 05 mar 2022, 14:56

Re: Douane Noorwegen



Bericht door Ferrariman »

Beroepsreiziger schreef:
zo 15 mei 2022, 22:33
Je mag als toerist 18 blikjes bier meenemen. (0,33ltr)
De kans dat je gecontroleerd word schat ik in op 10-20%

Als je gepakt word, word het bier in beslag genomen. (Buiten die 18 blikjes PP.)
Je betaald 10 NOK per blikje. (1€.)

De alcoholprijzen in Noorwegen vallen nu wel mee door de lage Kroon.
In de supermarkt betaal je +-2€ voor een 0,33 (Er zit statiegeld op blikjes.)

Als je naar de kroeg gaat, is het een beetje opletten naar welke kroeg je gaat.
Goedkoop is 82NOK voor een 0,4ltr bier.
Maar er zijn ook kroegen van 200NOK.

En een puntje van aandacht, elke gemeente besluit zelf tot hoelaat er alcohol verkocht mag worden in de supermarkt.
Tot 19.00 is het bijna overal mogelijk. Na 21.00 nergens.
En op Zondag mag er geen alcohol verkocht worden in winkels.
15 blikjes sinds 1 januari blijkbaar.
https://www.toll.no/en/goods/alcohol-an ... co/quotas/
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Douane Noorwegen



Bericht door Kroppie »

importeer wat vlgs de regels mag en je hebt geen enkel probleem, kan je niet zonder?, daar wegblijven!, zo simpel.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Peter+Annie
Berichten: 1336
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: Douane Noorwegen



Bericht door Peter+Annie »

de Jonckheer schreef:
ma 16 mei 2022, 16:22
Als je je graag je aan drank te buiten gaat heb je in Noorwegen niks te zoeken.
IK denk dat wij iets van 25 a 30 dagen in Noorwegen zullen rondrijden.Ik drink iedere avond een kwart litertje.Dat is dan totaal op mijn verblijf daar tussen de 6,25 en 7,5 liter.
Wat bedoel je dan met "aan drank te buiten gaan" ?? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Douane Noorwegen



Bericht door Hoofdnoorman »

Koop in Nederland een 5 litervat bier en drink die lekker leeg/
Druk het rubber er uit.
Spoel het vat.
Koop 7 flessen cognac of whisky.
Doe die in het vat .
Zet het vat gewoon in de auto. Mag mee. (Uh, niet zeggen dat er sterke drank inzit hoor?)
Ga naar de eerste de beste Europris en koop daar 7 flessen cognac/whiskey. Lege flessen dus voor eigen fabrikage.
Vul de flessen af met de inhoud van het vat.
Sleur nu de eerste de beste "Rus" ( schoolverlater van het voortgezet onderwijs) te herkennen aan een Rode, groene, gele, zwarte of blauwe overal bij je in de buurt en zeg dat je een mooi handeltje hebt. Fles voor 400 NOK. Beur je bijna 3000 kronen en daar kan je dan weer lekker bier voor kopen. 700 cl cognac / whisky kost in Duitsland ongeveer 10 euro. je krijgt er dus 40 euro voor terug.

Oh ja, het is niet helemaal legaal. :-B
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Beroepsreiziger

Re: Douane Noorwegen



Bericht door Beroepsreiziger »

Zweden is EU en kijkt niet naar wat je meebrengt
Fout!!!!!!

110ltr voor Zweden.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19103
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Douane Noorwegen



Bericht door Aloys »

Dat is de regel. Maar A: wie neemt er nou zóveel mee en B: ze kijken er niet naar, op dé Brug nog nooit een douane-drank-controle gezien... :D
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Douane Noorwegen



Bericht door MarceldeHoog »

Toen wij een paar jaar geleden naar Noorwegen reden met de vorige zelfbouw bus, werden we er uitgepikt en moesten onder de scanner door: Zo'n grote boog die over je voertuig gaat, wordt vooral voor vrachtauto's gebruikt.

Geen idee of zo'n scanner ook flessen/blikjes zoekt, of enkel verstekelingen of drugs, maar de vraag is of je dar risico wil lopen. Zelf zou ik het risico niet lopen.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8374
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Douane Noorwegen



Bericht door EasyBee »

Beroepsreiziger schreef:
ma 16 mei 2022, 23:51
Zweden is EU en kijkt niet naar wat je meebrengt
Fout!!!!!!
110ltr voor Zweden.
Niet zo schreeuwen, met je uitroeptekens. Het zijn EU regels, net als alle andere EU landen.

"As a private individual, there are no limits on what you can buy and take with you when travelling between EU countries as long as the products purchased are for your own use and not for resale."
Be aware that each EU country can decide on a maximum amount of tobacco products and alcoholic beverages that you can bring into the country. These maximum amounts must be at least:
800 cigarettes
400 cigarillos (cigars weighing maximum 3 grams each)
200 cigars
1 kg of tobacco
10 litres of spirits
20 litres of fortified wine
90 litres of wine (including a maximum of 60 litres of sparkling wines)
110 litres of beer

Bron : Europa.eu
En wat Aloys al schrijft. Controle. Welke controle? Nog nooit meegemaakt. En zo veel dat we boven de toestane hoeveelheden komen, nemen we nou ook weer niet mee. Maar het is meer dan de Noren toestaan. Dus route via Zweedse binnenlanden.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Douane Noorwegen



Bericht door Kroppie »

Peter+Annie schreef:
ma 16 mei 2022, 21:01
de Jonckheer schreef:
ma 16 mei 2022, 16:22
Als je je graag je aan drank te buiten gaat heb je in Noorwegen niks te zoeken.
IK denk dat wij iets van 25 a 30 dagen in Noorwegen zullen rondrijden.Ik drink iedere avond een kwart litertje.Dat is dan totaal op mijn verblijf daar tussen de 6,25 en 7,5 liter.
Wat bedoel je dan met "aan drank te buiten gaan" ?? :mrgreen:
iedere avond een 1/4 liter?, :crazy: , hoe krijg je het weg, brr, maar als jij het lekker vind :cheers:
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22719
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Douane Noorwegen



Bericht door PaulBng »

Wat doe je dan met de resterende 8cl?

Paul

Peter+Annie
Berichten: 1336
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: Douane Noorwegen



Bericht door Peter+Annie »

Daar poets ik mij tanden mee de andere morgen. :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Douane Noorwegen



Bericht door KTManiac »

Kroppie schreef:
ma 16 mei 2022, 19:53
importeer wat vlgs de regels mag en je hebt geen enkel probleem, kan je niet zonder?, daar wegblijven!, zo simpel.
Of net zo simpel: Neem gewoon mee wat je mee wilt nemen en accepteer de kans dat je eruit gepikt wordt.

Zo doe ik 't al jaren en ben nog nooit gecontroleerd. (nu is bij mij als kale 55+er die kans wat kleiner dan bij TS)
Wordt ik een keer gecontroleerd, dan hoor je me ook niet huilen hoor. :wink:
Het is niet eens zuinigheid, betaal er met hetzelfde gemak ook 10 Euro voor een biertje als ik op een leuk terras zit (en laat er de volgende 2 ook niet voor staan) maar meer gemakzucht.
Eten nemen we dan weer nauwelijks mee, vind het juist leuk om dat lokaal te kopen.

Ik heb het idee dat de douane ook minder geïnteresseerd is in toeristen die wat teveel bij hebben dan in Noren die drank smokkelen.
Beroepsreiziger

Re: Douane Noorwegen



Bericht door Beroepsreiziger »

EasyBee schreef:
di 17 mei 2022, 18:52
Beroepsreiziger schreef:
ma 16 mei 2022, 23:51
Zweden is EU en kijkt niet naar wat je meebrengt
Fout!!!!!!
110ltr voor Zweden.
Niet zo schreeuwen, met je uitroeptekens. Het zijn EU regels, net als alle andere EU landen.

Be aware that each EU country can decide on a maximum amount of tobacco products and alcoholic beverages that you can bring into the country. These maximum amounts must be at least:
(..)
110 litres of beer
Jij begon met foute informatie.

Nu kom je weer met het zijn EU regels, maar elk land.........
En voor Zweden is het 110ltr bier.

De vraag was niet of er controle is, maar wat je mee mag nemen. En daarvoor zijn regels.

En als er geen controle is, zoals hier door sommige geschreven word, dan moet je toch eens vragen aan al die Nederlanders die vast zitten, hoe ze daar terrect zijn gekomen?
Ok, de meeste zitten niet vast voor alcoholsmokkel, maar voor andere smokkelwaar.
Plaats reactie