Auto als microcamper

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80323
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Auto als microcamper



Bericht door Dafluc »

kampo schreef:
za 14 mei 2022, 17:41
Waar je naar moet zoeken is een veel groter en veel goedkoper basisvoertuig.
Heb je de openingspost eigenlijk wel gelezen?
Afbeelding
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4153
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Auto als microcamper



Bericht door beatrix18 »

In een beperkte ruimte (zonder overlast overal parkeren) telt elke centimeter drie dubbel. Zo ook met een beperkt budget telt elke euro drie dubbel.
De tip van Kampo is zo gek nog niet!

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80323
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Auto als microcamper



Bericht door Dafluc »

Als de Honda nog gekocht moest worden niet nee.
Afbeelding
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4153
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Auto als microcamper



Bericht door beatrix18 »

Dus inruilen is geen optie?
Deze auto's zijn momenteel erg gewild.
Maar ja; keuzes :cry:

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80323
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Auto als microcamper



Bericht door Dafluc »

Alles kan. Maar dan moet er een bak geld bij. Beperkt budget zoals je zelf schrijft. Lijkt me dan niet voor de hand liggen. Gebruiken wat je hebt kost geen extra geld. Ook al verbruikt de auto misschien iets meer benzine dan een Ducato diesel. Met de huidige prijzen voor een dieselbus is goedkoop bijna niet te vinden. Dus dan kun je heel wat luxe kilometers maken voordat het pijn gaat doen. Maar dat is slechts mijn overweging :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Auto als microcamper



Bericht door Kroppie »

ach, over keuzes, de een heeft aan >15mtr nog niet genoeg, en een ander vind een fiat 500 groot genoeg, net wat iemand wil en wat ie genoeg vind
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Dekker-Achterhoek
Berichten: 676
Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
Contacteer:

Re: Auto als microcamper



Bericht door Dekker-Achterhoek »

Wel eens gedacht om ipv een vol 'bling-bling' gehangen 4x4 SUV voor een MPV te kijken ?
MPV's liggen momenteel uit de gratie en kom je vaak redelijk geprijsd tegen (de auto handel wil er graag vanaf !). En vaak op benzine, zoals je wens is. MPV uit de generatie van voor 2010 zijn vaak redelijk 'basic' en bieden veel binnenruimte.
Eens voor een vriend een Chrysler Voyager tot een (redelijk) bruikbare camper verbouwd.

Begin 21e eeuw hadden veel merken in Europa een full-size MPV in de aanbieding. Denk aan het trio van Seat Alhambra, Ford Galaxi en Volkswagen Sharan. Of de Citroën Evasion, Fiat Ulysse en Peugeot 806-drieling die sinds 1994 geproduceerd werden. En niet vergeten, de 'oer'-vader aller Europese MPV's, de Renault Espace. Met een gemiddelde lengte van 4,5 meter en een interieur van 1,5 tot 2 m3 !, bieden deze MPV's een zee van binnenruimte, zeker als je de vaak erg grote banken uithaalt en vervangt door een meer praktisch interieur.

Rijden fantastisch (eigen ervaring met Espace) en zeer geschikt voor dagelijks gebruik.
Succes, Rob
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.

"Rob, Licence to chill".

Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Auto als microcamper



Bericht door DucatoDolf »

Dan kun je nog beter een ludospace kopen. Meer ruimte voor minder geld. En rijdt gewoon als een personen auto. De oer ludospace als een Berlingo/Partner of iets groter een Caddy Maxi bijvoorbeeld. Zowel in gesloten bestel als personen wagen uitvoering.

Maar volgens mij was dat de vraag niet.
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4153
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Auto als microcamper



Bericht door beatrix18 »

Nee, dat was inderdaad niet de vraag.
Toch gaan een aantal reacties die kant op.
Wellicht vooruitlopend op de toekomst. ;;-) :D

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80323
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Auto als microcamper



Bericht door Dafluc »

Ik kende het begrip ludospace niet. Dus voor wie even slim is als ik:

"Een ludospace is een type personenauto met veel binnenruimte, vooral door zijn hoogte, en veel praktische mogelijkheden. De auto's zien eruit of ze zijn gebaseerd op een kleine bestelauto. In Duitsland worden deze auto's Hochdachkombis genoemd, in Engelstalige landen leisure activity vehicles en in Italië multispazio; in Vlaanderen en, in mindere mate, Nederland wordt de van oorsprong Franse benaming ludospace gebruikt.

Voorbeelden zijn de Peugeot Partner, de Škoda Roomster, de Fiat Doblò, de Citroën Berlingo, de Dacia Dokker, de Ford Tourneo Courier, de Mercedes-Benz Vaneo, de Opel Combo en de Renault Kangoo".
Afbeelding
Gebruikersavatar
poldertoerist
Berichten: 234
Lid geworden op: za 08 jan 2022, 16:03

Re: Auto als microcamper



Bericht door poldertoerist »

https://www.autovisie.nl/campers/domini ... itroen-c1/

Dat het niet perse groot hoeft te zijn bewijst dit artikel. (Edit) was leuk artikel over iemand die zijn c1 kampeerwaardig had gemaakt. Echter nu alweer verdwenen van autovisie

De kunst is om niet vanuit je eigen vetrekpunt te redeneren. Oordeel niet verwonder je slechts..

Zelf heb ik indertijd gekampeerd in een fiat panda. Ging eigenlijk prima, maar we hadden ook geen eisen. Zou het nu niet snel meer doen. Voor ieder mens en voor ieder moment is er een keuze.

De TS heeft reeds een keuze voor dit moment gemaakt en kijkt nu hoe hij daar mee verder kan. En dan zijn er echt wel opties. Waarbij het zo is dat je mss niet op een kale camperparkeerplek terecht kan maar bent aangewezen op campings. Of tenminste plekken met voorzieningen. Maar die zijn er genoeg dus geen probleem.

Dat is beslist een fijne constatering want vanaf daar zijn er alleen nog maar mogelijkheden.

Ik ben benieuwd naar het vervolg!




Verstuurd vanaf mijn SM-A715F met Tapatalk


Husky
Berichten: 93
Lid geworden op: do 08 feb 2007, 13:05
Locatie: Culemborg

Re: Auto als microcamper



Bericht door Husky »

Sorry beste mensen, ik was er even tussenuit (ziekte moeder, hectiek op het werk en Corona-besmetting als dank, belastingdienst "op m'n hielen" en daarna was ik aan vakantie toe. Alles is weer op z'n pootjes terechtgekomen, maar verklaart mijn afwezigheid.

Afijn, de eerste trip met de auto heb ik er (helaas) weer op zitten, 11 dagen Denemarken & Zweden, 4443 km uit en thuis, veel gezien onderweg, weinig uitgestapt want daarvoor beleefde ik gewoon teveel LOL aan de binnenweggetjes, behalve in Malmö dan. Tijdens zo'n eerste keer op solo reis is alles wennen en voelt het alsof je het wiel moet uitvinden, maar vanaf dag 4 zat ik "in de flow", vielen steeds meer stukjes op hun plaats en voelde het steeds meer als "soif de vivre". Slapen deed ik in B&B's en knusse hotelletjes, maar voordelig noem ik ze niet, toch meestal rond de 80 Euro p/n, op 2x een overnachting voor de helft na.
Auto rijdt formidabel, zuinig ook en zonder dakkoffer of daktent waren parkeergarages ook geen enkel probleem.

Alles per sé in de kofferbak willen proppen, was minder praktisch dan gedacht dus terug naar de tekentafel, maar het goede nieuws was dat ik geen enkel belangrijk of praktisch nuttig artikel was vergeten en dat het kleine kratje boodschappen zelfs iets voller mee terug is genomen. :-B
De micro-keuken van het ladenkastje voldeed 100%, iedere lade had ik thuis al van antislipmatten en dik vilt (op de wanden) voorzien en exact op maat ingericht met o.a. kunststof vershouddoosjes. Tijdens het rijden en zelfs op soms zeer hobbelige weggetjes en scherpe drempels, rammelde er vrijwel niets (behalve de bestekbak) en behield alles hun plek, dus die blijft ongewijzigd.

Voor gekoelde drankjes, vlees(waren), gehakt, zuivel en sappige appeltjes had ik eerst een thermo-electrische box gekocht (Dometic) maar na twee dagen thuis testen heb ik 'm snel omgeruild (nou ja, bijbetalen dus) voor een Mobicool MCF32 compressor en die deed het geweldig.
Koken deed ik op een Cadac 2-Cook Classic (50 mbar) met een Duo Power Pack met snelkoppelingen, super handig en fikt lekker, doet vrijwel niet onder voor thuis, alleen de forse wind in Jutland verpeste het wel wat. Provisorisch windschermpje gemaakt van 2 snijplanken en papierklemmen. :lol: Van de 3 kg gas zijn er nog 2,5 kg over, tja.

Ik heb alweer zin in een volgende reis... De achterbank gaat dan wel plat met de ladenkast en koelbox links, gasblikken en proviand in de dubbele kofferbakbodem en een zelfbouw-bed rechts. Eventueel toch een 60Ah Super Cycle AGM accu (in portable accubak) met 7A BlueSmart lader via de omvormer die ik al had (Victron). Wel wat minder efficiënt maar ook heel flexibel en uitneembaar. Voornamelijk om de koelbox max 2 dagen vrijstaand te voeden (verbruikt 0,8Ah) en wat andere lichte verbruikers. Een achterkleptent hou ik ook nog even in gedachten. Volgende reis wil ik grotendeels op campings (trekkersveldjes) overnachten voor makkelijker menscontact, lagere verblijfskosten en basisfaciliteiten.

Misschien valt het slapen me tegen, maar aangezien ik met veel scenario's rekening hou, zou het ook zomaar goed kunnen bevallen. Feit is minimale leefruimte en daarmee moet ik het doen. Maar als het in de praktijk goed werkt, is de euforie ook groot.
Laatst gewijzigd door Husky op zo 30 jul 2023, 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.
All run well until the fuel runs out... ;-)
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4153
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Auto als microcamper



Bericht door beatrix18 »

Leuk om te lezen dat het allemaal is gelukt. :thumbup:

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80323
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Auto als microcamper



Bericht door Dafluc »

Yep, bedankt voor de terugkoppeling :thumbup:
Afbeelding
Plaats reactie