Zonenergie opslaan?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
pwhooftman
Berichten: 1807
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Zon energie opslaan



Bericht door pwhooftman »

Mitch76 schreef:
ma 16 mei 2022, 16:57

Nu wil ik eigenlijk zoveel mogelijk zonne-energie opslaan, op accu's uiteraard, maar er moet dan wel een naadloze omschakeling plaatsvinden als de accu's' leeg zijn. Ook viceversa, als de zon er weer opstaat, dat de verbruikers weer op zonne-energie werken, waar het restant naar de accu's loopt als buffer voor later die dag. Echter wil ik dan eigenlijk ook een optie om handmatig via een andere bron bij te laden, bijvoorbeeld op de dynamo of op een tijdelijke standplaats met goedkoper energie.

Bestaat zoiets ?
Ja, zo werkt elke camper installatie al?

Het probleem zit hem in je vraag: naadloze omschakeling als de accu's leeg zijn. Omschakelen naar wat? Omschakelen naar zonne energie gebeurt vanzelf als de zon weer gaat schijnen. Omschakelen naar de motordynamo gaat automatisch als de motor gestart wordt. Het probleem ontstaat als die beiden niet beschikbaar zijn als de accu's leeg zijn (midden in de nacht, of op een bewolkte dag). Dan moet je daarop geanticipeerd hebben door al aan de walstroom aangesloten te zijn, en zodra je die aansluit gaat er walstroom gebruikt worden, ook om de reeds leeggelopen accu's weer op te laden. Walstroom gaat in de huidige installaties altijd voor, bewust.

Investeren in een installatie die pas van de walstroon gebruik gaat maken als de accu's (bijna) leeg zijn lijkt onzinnig: je hebt gewoon een heel groot accupakket nodig (tenminste 200Ah nodig (bij een lood/gel accu met maximaal 50% ontlading) om één zomernacht door te komen). En als je verwacht dat niet te halen omdat de volgende dag geen zon voorspeld wordt, dan maar de stekker er in.
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2418
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: Zon energie opslaan



Bericht door pepon »

Even over de Ecoflow nog, de Delta heeft ook een 12 Volt car outlet.

Je kan hem laden met zonnepanelen, heeft een ingebouwde laadregelaar.

Ik heb hem zelf.

Groet,Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Zonenergie opslaan?



Bericht door kampo »

@Mitch76
De toestellen die je opsomt verbruiken normaal niet zoveel sluipstroom als je getallen.

Moeilijker als het is moet je het niet maken. Velen hier hebben het je voor gedaan.
In principe is het goedkoper om op de camping aan de paal te staan en daar voor de 230V te betalen.
Want een grote en autonome elektrische installatie in je camper is een hele investering.
Echter aan de paal staan is niet zo leuk, die camping en die betaalstroom. Niet iets wat "wij" hier comfort noemen. "wij" willen vrij staan !

Dus kijk hoe anderen het gedaan hebben en stel je vooraf de vraag of je er het budget wil aan spenderen. Dat gaat van 1 ster tot 5 ster onafhankelijkheid. enkel een LED lees lampje of ook een air fryer en koffiemachine, op de accu's. Heel verschillend in prijs en in comfort.
"naadloze omschakeling" is niet het probleem. 12V of 230V ook niet. Beiden horen erbij als we het over comfort en gebruiksgemak hebben.

Je gaat steeds tegenkomen dat de accu's het duurste onderdeel zijn. Echt grote accu's gaan meestal niet wegens hun gewicht. Zonnepanelen zijn relatief goedkoop maar je dak is klein dus wordt het puzzelen. Een zware 12V>230V inverter gaat niet samen met een klein e-systeem. Je zal dus altijd zoveel mogelijk toestellen op 12V moeten laten draaien.
Een volledig e-systeem heb je vanaf 1000 à 1500 €. Als het een maatje groter en onafhankelijker moet zijn gaat het vlot richting 5.000€ materiaal.
Groeten Kampo
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Zonenergie opslaan?



Bericht door Arie55 »

Als ik als rekenvoorbeeld een gemiddelde van die 100 en 350W en daar 120W continue neem gedurende de dag, is er al een verbruik van bijna 3 kWh. Dus hoe je het wend of keerd, die energie, plus nog wat verliezen, zullen ergens vandaan moeten komen.

Dan is er de vraag, hoe lang wil je op de accu kunnen doen? De kleinste ecoflow is 3,6 kWh. Dat zal daarmee al niet gaan.

Het is al gezegd, waar naartoe wil je naadloos overschakelen?

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4153
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Zonenergie opslaan?



Bericht door beatrix18 »

"Ik weet dat het sluipverbruik best hoog is, dat heeft te maken met diverse apparatuur wat ik altijd heb draaien, zoals een 4g/5g netwerk, camera systeem, ventilatie en domotica met alarm."

Deze verbruikers (en nog meer) heb ik thuis ook. Dan kom ik aan ongeveer 40 Watt.
Als ik nergens op let en alles "aan" laat; 70 Watt. Maar dat is thuis.

Zijn je wensen, voor camper gebruik, wel realistisch?

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Mitch76
Berichten: 3
Lid geworden op: do 05 mei 2022, 16:16

Re: Zonenergie opslaan?



Bericht door Mitch76 »

Excuses voor het oprakelen van dit intussen wat ouder topic, ik had blijkbaar de latere reacties gemist.

Om even mijn gewenste doel proberen te omschrijven.
Ik had wat onhandig omschreven dat mijn sluipverbruik 350watt zou zijn, dat is uiteraard niet het geval, ik bedoelde, een piek verbruik van 350watt (afvoer pomp).
Het sluipverbruik van ongeveer 100watt is wel aan de orde, dit is wat ik zelf meet. Ja, ik weet dat ik apparatuur ook kan uitzetten, het gaat mij nou net juist dat ze ingeschakeld blijven.
Ik noemde al alarm, camera systeem en domotica, hiernaast heb ik ook ander apparatuur draaien t.b.v. mijn amateur radio hobby.

Mijn doel is -niet- om autonoom te kunnen zijn, dat is met de beperkte oppervlakte ook niet realistisch, maar om waar mogelijk te besparen op de relatief dure stroom 'van de paal'.
Als ik van de dagelijks benodigde 2.4 tot 3kWh een deel uit zonnepanelen kan verkrijgen dan is dat voor mij al een 'winst', zeker tegen tarieven van €1 of meer per kWh.

Een 12v systeem wat overdag de energie levert uit de panelen, het overschot in accu's stopt, en in de avonduren (of op slecht weer dagen) de accu's aanspreekt, net zo lang tot deze 'leeg' zijn, en dan pas de energie uit 'de paal' halen, middels een 12v trafo.
Die omschakeling van een lege accu naar netstroom moet wel automatisch en naadloos gebeuren, anders word mijn apparatuur boos 😉.
Ik wil de accu's niet automatisch opladen met netstroom.
Dat is wat ik eigenlijk zoek.

Een caravan/camper dealer had mij geadviseerd om gewoon een zonpaneel set aan te schaffen en deze samen met een reguliere acculader aan de accu te bevestigen. Op het moment dat de panelen te weinig opbrengsten zouden hebben, zal de acculader het overnemen om de accu vol te houden.
Afgezien dat ik eigenlijk twijfel of dat dit wel goed zal gaan werken, de solarlaadregelaar moet dus altijd een hoger voltage zien te behouden om de acculader voor te zijn, maak ik dan ook weer geen gebruik van de buffer die in de accu's zit.

Ik besef dat kostentechnisch het misschien niet zo interessant kan zijn. Echter kan ik zonder kosten over accu's beschikken. En daar heb ik dus ook een heleboel van 😉.
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4367
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Zonenergie opslaan?



Bericht door jheeck »

Als je over ruim voldoende accucapaciteit kunt beschikken denk ik dat je vooral een techneut nodig hebt die voor jou een schakeling kan maken die je acculader activeert zodra de acculading onder een vooraf bepaalde drempelwaarde komt, al of niet in combinatie met het meten van de solar-input, of een tijdklok, om te voorkomen dat de lader 'smorgens vroeg aanslaat en zo het gras voor de voeten van je zonnepaneel wegmaait. Geen idee of dat zo te koop is. De werking zal ook afhangen van het gebruikte soort accu's.
De enige handmatige actie die dan nog over blijft is je stroomkabel uitrollen en inprikken.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Ahjwinth
Berichten: 351
Lid geworden op: zo 28 jun 2020, 11:55

Re: Zonenergie opslaan?



Bericht door Ahjwinth »

Wat jij wil kan worden bereikt met het afstellen van de verschillende apparatuur. Ik gebruik apparatuur van Victron, Multiplus, Smart Solar MPPT (2x) en smartshunt om de energie huishouding te regelen. Ik wil dat de zonnepanelen leidend zijn boven alle andere energie bronnen. Dus boven de 230volt lader en dynamo zodat ik altijd de maximale capaciteit van de zonnepanelen gebruik.

Dit heb ik geregeld door de laad spanning die is in te stellen in de smartsolar op de waarde die is opgegeven door de accu fabrikant. In mijn geval 2x150ah AGM accu in serie (24 volt systeem). De smartsolar laad met maximaal 28.2 volt in bulk mode, de dynamo levert maximaal 28.0 volt (temperatuurs afhankelijk, bij 30 graden zakt deze naar 27.2, bij 10 graden is hij 28volt) en de multiplus lader/omvormer met maximaal 27.50 volt. Ja dit heeft als nadeel dat als ik walstroom heb dat de accu’s nooit 100% lading halen maar de zonnepanelen kunnen altijd hun vermogen in de accu’s kwijt tenzij deze vol zijn. Als er weinig zon is zal de accu spanning zakken en gaat de multiplus het overnemen. De accu’s blijven vol maar zodra er weer voldoende zon is nemen de zonnepanelen het weer over. de accu’s worden ook hierdoor minder ontladen wat de levensduur ten goede komt.

Ik sta eigenlijk noot aan de paal, ook niet thuis omdat de zonnepanelen alles bij houden. Ik deze instellingen de afgelopen 2 jaar zo gebruikt met veel success en gebruik een enkele keer de walstroom als er weinig zon is. Een klein verschil in de instellingen van 0.1 of 0.2 volt is voldoende om te bepalen welke energie bron voorrang heeft tijdens het laden
MAN L2000 8.224 - 1998 7.5 ton vrachtwagen Met camper opbouw.
Zundapp KS50 -517 1967
Zundapp KS125 -521-01 1971.
BMW R100 RS, 1977
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Zonenergie opslaan?



Bericht door veetee »

Mitch76 schreef:
di 09 aug 2022, 8:15
Een 12v systeem wat overdag de energie levert uit de panelen, het overschot in accu's stopt, en in de avonduren (of op slecht weer dagen) de accu's aanspreekt, net zo lang tot deze 'leeg' zijn, en dan pas de energie uit 'de paal' halen, middels een 12v trafo.
Die omschakeling van een lege accu naar netstroom moet wel automatisch en naadloos gebeuren, anders word mijn apparatuur boos 😉.
Ik wil de accu's niet automatisch opladen met netstroom.
Dat is wat ik eigenlijk zoek.
Dat is niet zo moeilijk, en gewoon te realiseren met bestaande apparatuur: een Victron BMV 700 accumonitor heeft een schakeluitgang voor een relais dat op geleide van de SoC (State of Charge - ladingstoestand van de accu) kan schakelen. Schakel daarmee pas je walstroomlader in als de SoC onder een bepaalde waarde komt. Je moet dan natuurlijk wel al de stekker van de walstroom al ingeplugd hebben, maar je gaat pas kWh's verbruiken/betalen als het nodig is...
jepebe
Berichten: 1447
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 11:35
Locatie: Delft

Re: Zonenergie opslaan?



Bericht door jepebe »

Interessante vraag. Ik vroeg me af of jullie vaak afrekenen per gebruikte hoeveelheid stroom hebben aangetroffen op camperplaatsen. Ik heb het nog nooit zelf gehad, wel erover gelezen
Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal

Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10098
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Zonenergie opslaan?



Bericht door Peter LMC »

Dat ligt aan de CP cq camping waar je staat.
Ik merk dat er steeds meer plaatsen zijn die per kw berekenen.
Dus als je aankomt op je plekje samen even naar de stroomkast en de kabel aansluiten en stand noteren.
De afgelopen winter had ik op 1 camping voor € 3.00 verbruikt en op de andere € 0.35 .
Was eigenlijk alleen maar om mijn scooter te laden.
Als ik ergens maar een paar dagen sta dan ga ik niet aan de stroompaal.
Sinds ik die Lifepo4 accu heb, en zonnepanelen, komt mijn normale stroomverbruik uit mijn lifipo4 accu.
En ik ben best een groot verbruiker met mijn Senseo en Airfryer etc maar het lukt me prima. :-B
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Zonenergie opslaan?



Bericht door DJSmiley »

Idem hier. Afreken per kWh zal de standaard worden op termijn, anders wordt het, zeker met de huidige prijzen, niet houdbaar

steeds meer mensen hebben een airco of zetten hun kachel aan... Tja, wat moet je dan rekenen? Veel teveel voor degene die alleen wat lampjes heeft, of geld toe aan een grootverbruiker. Nu zal het gemiddelde wel uitkomen, maar er moeten vaak ook behoorlijke investeringen gedaan worden ivm de groeiende stroombehoefte.

Ik sta eigenlijk nooit aan de paal, maar heb dan ook een onzinnig grote accu (460Ah, gewoon omdat het kan...)

Maar ook bij een normaal stroomverbruik en een kleinere 100-150Ah accu icm zonnepanelen kom je er vaak al meer dan prima.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
bently
Berichten: 2432
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 10:52
Locatie: Wijlre

Re: Zonenergie opslaan?



Bericht door bently »

We staan al een paar dagen op de camperplaats Wesel, Duitsland. Hier staan stroomzuilen met 6 aansluitingen die € 1,- inworp hebben. Hier krijg je anderhalve Kilowatt elektra voor. Meerdere euro's inworp mogelijk. Ik vind dat het beste en eerlijkste systeem dat er is.
Als je de koelkast op gas laat staan, kun je met 3 euro een lange tijd stroom hebben. Voor ons is dat het laden van de fietsaccu's en de waterkoker.
Groeten, Henk Geurts

Hymer Tramp 654 SL - Fiat Ducato 250 - 2.3 Multijet - 157 pk - 2008

http://mooimooimoi.blogspot.nl/

http://mooimoimooi.blogspot.nl/
jepebe
Berichten: 1447
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 11:35
Locatie: Delft

Re: Zonenergie opslaan?



Bericht door jepebe »

Ik heb dr drie weken Engeland opzitten zonder een paal. 315 ah hier. Ik overweeg om volgende x die stroomkabels thuis te laten.
Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal

Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
Plaats reactie