Truma boiler BS10

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
nitoma
Berichten: 48
Lid geworden op: za 23 okt 2021, 16:28

Truma boiler BS10



Bericht door nitoma »

Ben ik weer :-B Die heeft t altijd gedaan, echter nu met aanzetten, doe t zelf maar. Geen lichtje dat gaat branden op het controle paneel, als ik de switch op 50 gr zet, hoor ik nada niks uit de boiler komen. Gedaan, alle warmwater kranen open dus geen lucht in de boiler, gas krijgt ie ( als deze 2 niet in orde zou zijn, zou het rode storingslampje moeten branden) Doorgemeten, kastje aan de wand (truma boiler ultrastrore, waar de draden ri printplaat gaan, krijgen allebei 13.2 v. Traag zekering op de printplaat vernieuwd maar nog steeds niks nada noppus. Campert, MC Louis lagan is van 2008 zo ook uiteraard de boiler. Vermoed dat ie dus de geest heeft gegeven. Weet niet of hier techneuten zijn, joh probeer dat is. Zit zelf te denken, trek hm d r uit en koop wat nieuws en meteen zonder gasgebruik bv deze Duoetto MK2 Camper Boiler Dual Voltage (10L 12v/230v) . Hoor graag en ook mogelijk advies voor een nieuwe :bow:
Gebruikersavatar
Pebblesbert
Berichten: 220
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 0:23
Locatie: Delft

Re: Truma boiler BS10



Bericht door Pebblesbert »

In mijn vorige camper zat ook een Truma BS10. Op zich leuke boiler, maar alles kan (en gaat kennelijk) stuk. Toen ik de camper kocht deed-ie het alleen op 220V, het gedeelte op gas deed het niet. Ik ben toen naar de "Reisemobiledoktor" (camping-eicker.de) in Mönchengladbach gereden. Die hadden binnen no-time gevonden dat de printplaat defect was en hadden hem binnen 10 min vervangen, zonder mij ook maar de gelegenheid te geven een prijsopgave te vragen.. Boiler deed het weer, en ik was 250 EUR armer. Schijnt de "going rate" voor die printplaten te zijn. Blij dat-ie het weer deed, maar enig overleg had ik op prijs gesteld.
Als je handig bent kan je wellicht zo'n printplaat goedkoper op de kop tikken. Ze hadden trouwens wel erg veel onderdelen van Truma Boilers daar liggen in de niet heel erg opgeruimde zaak!

Daarna bleek overigens dat mijn ketel lekte. Ok, na een weekje wintersport waarbij ik per ongeluk een paar dagen tijdens vrieskou de boiler uit had gezet.. Bleek na gedegen onderzoek dat niet de ketel lekte, maar de pakkingen van de elementen. Veel waterballet als je lekkage test in een camper met drukpomp!
Mercedes Marco Polo V250 4matic
nitoma
Berichten: 48
Lid geworden op: za 23 okt 2021, 16:28

Re: Truma boiler BS10



Bericht door nitoma »

Nou, eigenlijk ben ik dr wel klaar mee, trek hm dr uit en bestel dr 1 tje op 230 en dan een omvormer dr bij. Blijft ouwe meuk dus vervangen lijkt me een goed optie
Gebruikersavatar
Pebblesbert
Berichten: 220
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 0:23
Locatie: Delft

Re: Truma boiler BS10



Bericht door Pebblesbert »

Misschien was ik wel heel negatief!

Bedenk wel dat zo'n 300 W element op 12V 25A! stroom trekt om de boel op te warmen. Dan moet je een beste accu, of beter accu's, hebben of een armada aan zonnepanelen om daar in de praktijk iets aan te hebben. Als je toch meestal aan de paal staat is het geen probleem, maar opwarmen van water via 12V is eigenlijk nooit een groot succes.

DAT is met een boiler op gas nu juist wel handig.... Dus als je vaak vrijstaat én warm water wil hebben is zo'n BS10 (in goede staat) zo gek nog niet..
Mercedes Marco Polo V250 4matic
myway
Berichten: 15519
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Truma boiler BS10



Bericht door myway »

Ik denk dat er zelfs een 750 watt element in zit.
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 790
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Truma boiler BS10



Bericht door MarceldeHoog »

Zelf heb ik voor een Plieger hotfill gekozen. Dat is een 10 liter boiler van 300 watt, op 220V.

Vanzelfsprekend heb je een aardige accu nodig, en doe de grootste opwarming doen tijdens het rijden, of wanneer je zonnepanelen lekker staan te leveren. Op temperatuur houden kost weinig energie, die dingen zijn erg goed geisoleerd. Daarintegen kan er weinig aan stuk, en zijn ze erg voordelig :-)
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
nitoma
Berichten: 48
Lid geworden op: za 23 okt 2021, 16:28

Re: Truma boiler BS10



Bericht door nitoma »

zit ook te kijken, heb nu een hogedrukpomp aqua8, die werkt niet met boilertjes zoals bv de elgena maar daar moet een dompelpomp zonder terugslag op. Ik kan toch ook de hogedrukpomp buiten werking zetten, een dompelpomp nemen, die dingen kosten nog geen 40 euro en dan een 12 v boilertje die wel op een dompelpomp werkt. Zo te zien heb je dan ook zelfs een hogere opbrengst met een dompel ipv een hogedruk. Maar kan je zomaar een dompelpomp in je watertank laten zakken of moet ie in een rack. Bij een dompelpomp benzine auto zit ie iig altijd in een rack.
nitoma
Berichten: 48
Lid geworden op: za 23 okt 2021, 16:28

Re: Truma boiler BS10



Bericht door nitoma »

MarceldeHoog schreef:
di 17 mei 2022, 9:12
Zelf heb ik voor een Plieger hotfill gekozen. Dat is een 10 liter boiler van 300 watt, op 220V.

Vanzelfsprekend heb je een aardige accu nodig, en doe de grootste opwarming doen tijdens het rijden, of wanneer je zonnepanelen lekker staan te leveren. Op temperatuur houden kost weinig energie, die dingen zijn erg goed geisoleerd. Daarintegen kan er weinig aan stuk, en zijn ze erg voordelig :-)
Heb zonnepanelen net aangesloten, 200 w , 2x HH accu's x 95 amp. Een omvormertje van 800 w, bv die van victron, moet dit toch ook aan kunnen?
myway
Berichten: 15519
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Truma boiler BS10



Bericht door myway »

nitoma schreef:zit ook te kijken, heb nu een hogedrukpomp aqua8, die werkt niet met boilertjes zoals bv de elgena maar daar moet een dompelpomp zonder terugslag op. Ik kan toch ook de hogedrukpomp buiten werking zetten, een dompelpomp nemen, die dingen kosten nog geen 40 euro en dan een 12 v boilertje die wel op een dompelpomp werkt. Zo te zien heb je dan ook zelfs een hogere opbrengst met een dompel ipv een hogedruk. Maar kan je zomaar een dompelpomp in je watertank laten zakken of moet ie in een rack. Bij een dompelpomp benzine auto zit ie iig altijd in een rack.
Lijkt mij de oplossing van Marcel beter als zo’n trut ding met 3 liter water en een Max druk van 0.8 bar
nitoma
Berichten: 48
Lid geworden op: za 23 okt 2021, 16:28

Re: Truma boiler BS10



Bericht door nitoma »

MarceldeHoog schreef:
di 17 mei 2022, 9:12
Zelf heb ik voor een Plieger hotfill gekozen. Dat is een 10 liter boiler van 300 watt, op 220V.

Vanzelfsprekend heb je een aardige accu nodig, en doe de grootste opwarming doen tijdens het rijden, of wanneer je zonnepanelen lekker staan te leveren. Op temperatuur houden kost weinig energie, die dingen zijn erg goed geisoleerd. Daarintegen kan er weinig aan stuk, en zijn ze erg voordelig :-)
Ook een mooie oplossing, omvormer dr tussen als dat kan en kan die ook zondermeer aangesloten worden op de drukpomp aqua8? En zoek op t net een 200 w kom ik niet tegen wel een 400w maar die moet worden aangestuurd door je combiketel, schiet ook niet op
myway
Berichten: 15519
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Truma boiler BS10



Bericht door myway »

Combiketel??


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 790
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Truma boiler BS10



Bericht door MarceldeHoog »

nitoma schreef:
di 17 mei 2022, 10:49
Heb zonnepanelen net aangesloten, 200 w , 2x HH accu's x 95 amp. Een omvormertje van 800 w, bv die van victron, moet dit toch ook aan kunnen?
Lijkt me wel, je hebt maar 400W nodig tenslotte (de 300 wat fout). Pakweg anderhalf uur van koud naar heet water. Circa 35Ah, dus ruwweg tussen de 50 en 55 van je 180 amp wordt gebruikt. Op zich best veel, maar voor mij was dat dan ook de reden om een fikse accu te nemen.
nitoma schreef:
di 17 mei 2022, 12:01
Ook een mooie oplossing, omvormer dr tussen als dat kan en kan die ook zondermeer aangesloten worden op de drukpomp aqua8? En zoek op t net een 200 w kom ik niet tegen wel een 400w maar die moet worden aangestuurd door je combiketel, schiet ook niet op
Je hebt gelijk het is inderdaad 400W. Het is ene hotfill, dus bedoeld om warm water warm te houden, maar kan natuurlijk ook water opwarmen: Het is niets meer dan een ketel met een warmte element. Als een dure "camper" boiler van 300W je water kan opwarmen, kan een 400W hotfill boiler dat tenslotte ook.

Eigenlijk is de boiler onze enige vaste verbruiker op 220: verder enkel de laders voor de fiets accu's. Zolang we vooral water opwarmen onder het rijden of in de zon, is er geen enkel probleem. Een paar dagen stilstaan zonder zon: gewoon omvormer uit laten (of aan de paal).
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
nitoma
Berichten: 48
Lid geworden op: za 23 okt 2021, 16:28

Re: Truma boiler BS10



Bericht door nitoma »

MarceldeHoog schreef:
di 17 mei 2022, 13:45
nitoma schreef:
di 17 mei 2022, 10:49
Heb zonnepanelen net aangesloten, 200 w , 2x HH accu's x 95 amp. Een omvormertje van 800 w, bv die van victron, moet dit toch ook aan kunnen?
Lijkt me wel, je hebt maar 400W nodig tenslotte (de 300 wat fout). Pakweg anderhalf uur van koud naar heet water. Circa 35Ah, dus ruwweg tussen de 50 en 55 van je 180 amp wordt gebruikt. Op zich best veel, maar voor mij was dat dan ook de reden om een fikse accu te nemen.
nitoma schreef:
di 17 mei 2022, 12:01
Ook een mooie oplossing, omvormer dr tussen als dat kan en kan die ook zondermeer aangesloten worden op de drukpomp aqua8? En zoek op t net een 200 w kom ik niet tegen wel een 400w maar die moet worden aangestuurd door je combiketel, schiet ook niet op
Je hebt gelijk het is inderdaad 400W. Het is ene hotfill, dus bedoeld om warm water warm te houden, maar kan natuurlijk ook water opwarmen: Het is niets meer dan een ketel met een warmte element. Als een dure "camper" boiler van 300W je water kan opwarmen, kan een 400W hotfill boiler dat tenslotte ook.

Eigenlijk is de boiler onze enige vaste verbruiker op 220: verder enkel de laders voor de fiets accu's. Zolang we vooral water opwarmen onder het rijden of in de zon, is er geen enkel probleem. Een paar dagen stilstaan zonder zon: gewoon omvormer uit laten (of aan de paal).
Mooi ga ik daar voor, hogedrukpomp dr aan, omvormer en klaar!!, bedankt!!!
Gebruikersavatar
Pebblesbert
Berichten: 220
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 0:23
Locatie: Delft

Re: Truma boiler BS10



Bericht door Pebblesbert »

Nog een opmerking: Elgena heeft boilers met kunststof ketel(tje)s (KB3, KB6) en een serie met RVS ketels (Nautic serie). Die laatsten zijn zeker geschikt voor drukpompen.

Ik had zo'n Nautic Junior 10 L boiler in mijn vorige camper, met 600W verwarmingselement op 230V én een aansluiting op de koelwaterleiding van de motor (2.5 TDI). DAT werkte echt goed en heeft 15 jaar zonder enige storing gewerkt, maar de meeste - conservatieve - camperfabrikanten vinden dit te ingewikkeld om te installeren. Terwijl ze nog steeds achterhaalde techniek als absorptiekoelkasten in nieuwe campers monteren! (en nu hou ik erover op :P )

Als je van drukpomp naar dompelpomp gaat moet je op alle kranen een schakelaar hebben, dus dat lijkt mij geen optie.
Mercedes Marco Polo V250 4matic
Plaats reactie