gierend geluid cardan

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Chevy55
Berichten: 243
Lid geworden op: do 26 aug 2021, 11:20
Locatie: Flevoland

Re: gierend geluid cardan



Bericht door Chevy55 »

ducati 900 schreef:
zo 15 mei 2022, 15:09
Ploppie schreef:
zo 15 mei 2022, 10:46
Goedemorgen,
heb sinds kort een Transit MK2 en heb een probleem, gierend geluid vanaf diff, en als ik gaspedaal los laat is het geluid nagenoeg weg, geef ik weer gas gaat ie weer flink gieren, denk zelf aan pignon lager?!
heb al wel keerring van voorkant vervangen, deksel er af gehad en olie was verder zonder gruis of dergelijke.
gelijk ook tussen as lager vervangen, dacht eigenlijk dat dat de oplossing was omdat keerring van de bak ook lekte, niet dus
denk om een lager set te vinden en dan te gaan vervangen?
of heb ik het mis, en zal het iets anders kunnen zijn?
Keerring vervangen en de moer te vast gedraaid dus de afstelling gewijzigd.
De boel loshalen, nieuwe krimpbus monteren en opnieuw afstellen., gebeurt heel vaak.

Ben.
Dat is niet helemaal juist , als je de moer te vast aan draait , verandert de voorspanning niet de afstelling , die bepaal je met de ringen (shims), en dat vind het lager niet leuk , te los is ook niet goed .

uiteindelijk is maar 1 manier , speling meten , en lagers op goede voorspannig , dan nog lawaai , boel vervangen .
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: gierend geluid cardan



Bericht door de Jonckheer »

Mocht je op zoek gaan naar een andere achteras, er zijn 2 types, Engels en Duits. Onnodig te vermelden dat de Duitse kwalitatief veel beter zijn. Ze zien er niet hetzelfde uit. Of ze onderling uitwisselbaar zijn weet ik niet.
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1564
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: gierend geluid cardan



Bericht door tranny »

De engelse as is vierkant, de duitse as rond... en dan heb je ook nog keuze uit verschillende overbrengingsverhoudingen van ring/pignon, tandjes of omwentelingen tellen dus.

Misschien een rare vraag maar is de staat van de rubbers in de ogen van je bladveren nog wel goed?
Als de bladveren ergens metaalcontact maken met de ophangpunten door versleten rubbers (en dat is vrij normaal na 40 jaar) dan hoor je ook elk geluidje vanuit de achteras gigantisch versterkt door de klankkast carrosserie.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: gierend geluid cardan



Bericht door hathi »

Je zou hier kunnen informeren
37B5F5C7-7E1E-4AF3-9353-6A3EF0400416.png
37B5F5C7-7E1E-4AF3-9353-6A3EF0400416.png (267.71 KiB) 676 keer bekeken
Hans
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: gierend geluid cardan



Bericht door Hoofdnoorman »

Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Zijspan
Berichten: 2574
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: gierend geluid cardan



Bericht door Zijspan »

Even informeren bij deze bedrijven hoeveel dat kost en wat ze er voor doen, en hoe je de as aanlevert.
En of er nog wat garantie op zit?
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Gebruikersavatar
Bakkertjes
Berichten: 1688
Lid geworden op: zo 15 aug 2010, 10:14
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: gierend geluid cardan



Bericht door Bakkertjes »

Op weg met een Mercedes 312d camper met Pilote Pacific 6900 opbouw
Ploppie
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 24 jun 2020, 13:16

Re: gierend geluid cardan



Bericht door Ploppie »

Goedemiddag Ieder,

dank voor alle reactie's

ja geinformeerd, prijzen van 950 ex losse as brengen tot 1500,- ex btw
nu in mijn nabije omgeving iemand gevonden die het net als ik het ongeveer 40 jaar geleden een keer hebben gehad, hij bij Capri 1 ik met Taunus P7
Vrijdag a.s. gaan we samen goed kijken inderdaad ook alle rubbers ed, maar Diff is aan de kant pignon flens stukje warmer na het rijden als de deksel/achterkant
het betreft de atlas as ronde as pijpen, heb nu een lager set kunnne bemachtigen, zelfde set als voor een Capri atals as, dit schijnt volgens zeggen zelfde te zijn qua lagers/keerringen, handboek met afstel aanhaal momenten gevonden
dus met mijn oude maatje dagje knutselen, en kijken of het ons nog steeds lukt
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: gierend geluid cardan



Bericht door Kroppie »

om te kijken of de tandflanken mooi op elkaar lopen is z.g. pruisisch blauw heel handig, beetje op de tanden van de pignon smeren en onder afremmen van het kroonwiel [met de hand!]een keer ronddraaien, kun je mooi zien hoe de div tanden op elkaar lopen.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Ploppie
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 24 jun 2020, 13:16

Re: gierend geluid cardan



Bericht door Ploppie »

Probleem opgelost, ergens een versleutelde achter as kunnen vinden, buiten as was aan gepast om als een soort landbouw machine te fungeren, maar gelukkig was pignon en kroonwiel hetzelfde, dus alles over gezet, en as draait weer als van ouds
Iedereen bedankt voor de hulp
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: gierend geluid cardan



Bericht door hathi »

Dank v de terugkoppeling,de aanhouder wint ( altijd) :-B
Hans
Plaats reactie