Auto als microcamper

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Husky
Berichten: 93
Lid geworden op: do 08 feb 2007, 13:05
Locatie: Culemborg

Auto als microcamper



Bericht door Husky »

Het is weer een jaar verder waarin mijn bedenksels in een steeds kleinere vorm gegoten moesten worden door zeer beperkte financiën (budget € 20.000). Belangrijkste eis was dat het voertuig ook voor dagelijks vervoer gebruikt moest worden (woon-werk) en dus ook legaal op de openbare parkeerplaats thuis mocht staan, zonder overlast voor anderen. En dat, afgezien van een permanente 230V stroomvoorziening (2x 110Ah woonaccu, 360W/24V zonnepaneel, Orion-Tr en 1600W MultiPlus), het interieur dmv bevestigingsrails gemakkelijk geplaatst en verwijderd kon worden. Modulair ontwerp dus.
Tweedehands grotere bestelbussen (formaat Fiat Ducato e.d.) waren belachelijk populair en dus duur geworden waarbij er weinig tot niets voor het interieur overbleef. Ook nog even gedacht aan korte lichte vrachtwagens tot 7,5t (Fuso, Isuzu, Iveco etc.), cabine-chassis met losse twist-lock zelfvoorzienende woonunit van 3m lengte, dat qua wegenbelasting slechts €30 p/m is, maar dat idee heb ik 15 jaar doorgeschoven (pensioen).
Een kleinere bestelbus (Fiat Scudo, Toyota ProAce, Nissan NV300) was het overwegen waard, maar helaas allemaal diesel en na enig rekenwerk, alsnog te duur in vaste lasten met mijn huidige inkomsten.

Ook een kleine caravan, slaappod en omgebouwde gesloten aanhanger passeerden in mijn hoofd, maar het grootste nadeel vond ik de externe stalling en de extra kosten hiervan. Je bent ook minder flexibel qua manoeuvreren, parkeren in steden en sommige weggetjes mag je ook niet meer in. Lagere snelheid en hoger brandstofverbruik zijn ook nadelen. Alles bij elkaar was dit het me niet waard.

De meest betaalbare en praktische oplossing (voor nu);
Eind vorig jaar heb ik mijn 23 jaar oude micro-koekblik vervangen door een moderne crossover, Honda HR-V, werkelijk een feest om in te rijden. Een camper kan ik er niet van maken, ik heb nog even een kleine compressorkoelbox (Mobicool MCF30/32) in beraad gehouden maar echt noodzakelijk is een koelbox niet. Dat scheelt een flinke investering in woonaccu en oplaadtechniek. Koken op gas wel, voor de ouderwetse opschenkkoffie en de avondmaaltijd, een 5 kg fles voor een 2-pits gasstel en wat 500gr cartridges voor een kleine BBQ is voldoende. Voor het kookgerei en de proviand ontstond het idee voor een kookbox, waar ik een stalen ladekastje voor ga inrichten die precies in de kofferbak onder de hoedenplank past. Daarnaast is nog volop ruimte voor een grote en kleine reistas, een dagrugzak, vouwtafel & campingstoel en de attributen van de gasvoorziening.

Overnachtingen wil ik doen in hostels, tegenwoordig bieden ze vrijwel allemaal kamers met eigen sanitair tegen een schappelijk bedrag aan. Bovendien maak je hier net zo makkelijk contact met anderen als op een camping. Voor de keren dat ik geen onderdak vind of op zo'n mooi plekje in de natuur ben beland dat ik daar de nacht wil doorbrengen, is slapen in de auto ook zelfs mogelijk: 1,90m lengte met neergeklapt achterbankdeel en naar voren geschoven voorstoel, dikke SI-luchtmatras er in, gaat prima voor een paar keer. Eventueel is een kleine trekkerstent voor de warmste dagen/nachten meenemen ook geen enkel probleem.

Op deze manier ben ik hyperflexibel en kan op reis wanneer ik wil. Nog altijd redelijk comfortabel wanneer alles tegenzit.

Als jullie aanvullende en/of betere ideeën hebben, zijn die welkom. Mogelijk heb ik nog niet overal over nagedacht...
All run well until the fuel runs out... ;-)
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80323
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Auto als microcamper



Bericht door Dafluc »

Er zijn talloze sets te koop waarmee je van je auto een camper kunt maken. Die zijn modulair en kunnen heel basic zijn (bed en opbergruimte) of met luxe (gasstel, koelbox, wasbak met kraan). Ik zou daar eens op googelen. Ze zijn niet echt goedkoop, maar wie weet doe je een paar goede ideeën op.
Hier zijn een aantal voorbeelden te vinden: klik.
Afbeelding
Husky
Berichten: 93
Lid geworden op: do 08 feb 2007, 13:05
Locatie: Culemborg

Re: Auto als microcamper



Bericht door Husky »

Bedankt voor je reactie.

Ja, daarvan had ik ook diverse merken en typen bekeken waarbij veel voor specifieke automodellen zijn gebouwd, helaas geen enkele voor een HR-V, wel de grotere CR-V maar dat gaat uiteraard nooit passen. Er zitten professionele exemplaren bij, maar de prijzen stonden mij het meest tegen, zelfs voor de meest basale uitvoering. Dagelijks in de auto overnachten is wat mij betreft geen optie, bovendien snoept zo'n systeem best veel vertikale ruimte op. Maar hiervandaan heb ik zeker enkele ideeën meegenomen in mijn eigen wensen.

Een voor mij belangrijk aspect is, dat de auto er van binnen als een 4p-auto er uit blijft zien (alle spullen uit het zicht) en het niet ineens een object wordt voor "geïnteresseerden". Die kans loop je wel met de meeste "camperboxen".

Ook qua kookbox is er best veel te koop zoals aluminium kisten die op ingenieuze wijze uitvouwen tot buitenkeuken met picknicktafel/-bank (maar wederom overpriced) en nog veel meer Amerikaanse hobbyisten die hun "chuck box" hebben getoond op Pinterest. Met alle benodigde materialen opgeteld, is een tweedehands kantoor-ladekastje voordeliger en dit kun je na de vakantie ook weer als zodanig gebruiken. Kampeerspullen eruit, kantoorspullen er weer in... :wink:
All run well until the fuel runs out... ;-)
Gebruikersavatar
poldertoerist
Berichten: 234
Lid geworden op: za 08 jan 2022, 16:03

Re: Auto als microcamper



Bericht door poldertoerist »

Je zou nog een kleptent kunnen overwegen. Of een daktent (die dingen kosten de hoofdprijs niet)


Voorbeeld kleptent:
https://www.obelink.nl/obelink-portellone-kleptent.html


Geeft je best wel wat ruimte er bestaan ook daktententen waar je nog een luifel of later zelfs een voortent aan vast kan maken..
https://daktent.nl/product/jimba-jimba/

Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A715F met Tapatalk
Husky
Berichten: 93
Lid geworden op: do 08 feb 2007, 13:05
Locatie: Culemborg

Re: Auto als microcamper



Bericht door Husky »

Klopt @poldertoerist, daktenten zijn zelfs te huur dus ook daarnaar heb ik research gedaan. Als ik elke nacht in een tent zou willen slapen, zou dat een prima oplossing kunnen zijn. De achterkleptent kende ik nog niet dus wellicht is dat een goed alternatief voor een losse trekkerstent. Bedankt voor je bijdrage.
All run well until the fuel runs out... ;-)
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Auto als microcamper



Bericht door AadenAnke »

Mis alleen nog een toilet voorziening of is dat achter de bosjes?

Gr Aad
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Auto als microcamper



Bericht door rijschoollucassen »

Daktent vind ik erg leuk, maar is wel voor een zeer specifieke groep. Negatief gezegd, de nadelen van alles. Bijna altijd op een camping staan en dan ook nog geen vervoer beschikbaar, tenzij je het hele boeltje weer inpakt. Eigenlijk dus alleen geschikt voor trekkers, of hooguit een dag of twee op dezelfde plek. Wat je wel af en toe ziet is een daktent op een (offroad) trailer, maar ts vond een aanhanger geen optie.

Groet Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Auto als microcamper



Bericht door Arie55 »

AadenAnke schreef:
za 14 mei 2022, 8:24
Mis alleen nog een toilet voorziening of is dat achter de bosjes?

Gr Aad
rechter achterwiel, brengt ook nog eens geluk. Heb vaak de moeilijkheid te kiezen wat nu het rechter wiel betreft. Dus, mijn geluk heb ik nog steeds niet gevonden. Blijf ik het proberen

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Auto als microcamper



Bericht door AadenAnke »

Soms zit er ook nog wat anders in de weg! Overnachten op een locatie zonder voorziening daarvoor moet je toch zelf iets hebben. Als we zo graag van het zogenaamde vrij staan willen blijven genieten kunnen met de huidige hoeveelheid mensen de struiken echt niet meer

Gr Aad
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Auto als microcamper



Bericht door kampo »

Een Honda of andere trendy SUV is ,ik durf mijn mening schrijven, natuurlijk helemaal verkeerd.
Niet alleen te klein om te kamperen maar ook veel te duur wegens trendy personenwagen met heel veel dure prularia.

Waar je naar moet zoeken is een veel groter en veel goedkoper basisvoertuig.
Begin met wetgeving homologatie en belastingen.
Dan valt een groot deel af en dat maakt de keuze makkelijker.
Misschien moet je focussen op de minder bekende en minder gevraagde modellen.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Auto als microcamper



Bericht door Kroppie »

zo,n ouderwetse personen stationwagen, ik had ooit een borgward isabella combi, een zee van ruimte, opel had ook zo,n model, en meerdere merken.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7116
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Auto als microcamper



Bericht door dedruivenplukker »

Volvo ex- ambulance camper.jpg
Volvo ex- ambulance camper.jpg (102.69 KiB) 1255 keer bekeken


https://topgear.nl/autonieuws/volvo-v70 ... en-camper/
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7116
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Auto als microcamper



Bericht door dedruivenplukker »

Hij staat niet in mijn lijstje maar zo iets heb ik ook nog gehad:

Renault express.jpg
Renault express.jpg (77.35 KiB) 1249 keer bekeken


Maar dan wel in het wit, anders viel je zo op op de camperplaatsen. :lol:
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Auto als microcamper



Bericht door DucatoDolf »

Als die jongen toch lekker rijdt in die HR-V dan moet hij dat toch lekker doen?

Ik zou alleen dat gasflesje vervangen voor één of twee kooktoestel(len) met van die 225gr gasbusjes. (van Campinggaz of de Action bijv.) Die kun je nagenoeg ook overal kopen en neemt minder ruimte in. Ook kun je daar met een beetje creativiteit op bbq-en. (echt bbq-en doe je op houtskool natuurlijk)

Daarbij zou ik dan inderdaad wel een portapotti meenemen, maar voor een man is het toch iets makkelijker vaak, dus waarom ook. Eventueel zo'n opvouwbare po-stoel met po-zakken. Voor de grote boodschap en/of als je gewoon ff niet in de buurt bent van een (openbaar) toilet.

Eventueel maak je zelf een pop-up slaapdak. 2 platen betonplek op je dakdragers schroeven en wat zeil er aan naaien en hop, klaar. Die dingen zijn nieuw veel te duur, maar goed zelf te fiksen. Huur er eens één om te proberen, zoals al voorgesteld. Hoef je niet perse je tentje op te zetten, maar ook niet moeilijk te doen met je auto helemaal ombouwen.

Wat koelbox betreft. Rijden kun je er zat laten koelen. Heb je een goede dan bevriezen je flessen vloeistof. Als die een nachtje uitstaat loopt de rest van de inhoud dus ook niet meteen weg. Ik had zelfs zo'n 3 in 1 ding in mijn Berlingo, en zette die 's nachts buiten met een gasfles. Maar ook dat neemt te veel ruimte in mijn inziens, dus gewoon je vlees per dag kopen en opeten. De boter en de mayo overleven dan wel een tijdje in een box die niet continu heel koud is.
Plaats reactie