Montage LPG-gasfles

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7495
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Montage LPG-gasfles



Bericht door ducati 900 »

Klopt niet helemaal wat je zegt, er mag in Nederland niet getankt worden met LPG o
voor een verwarmingsinstallatie, ten enemale verboden, installatie of niet.
Verder zijn er best veel campers die op LPG lopen, je moet niet van je eigen situatier uitgaan.
Dit heeft best wel voordelen, niet zo´n herriebak onder je motorkap bijvoorbeeld.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6076
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Montage LPG-gasfles



Bericht door TestCase »

En je hebt diesels die ook LPG bijmengen, dat mag weer wel.

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7495
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Montage LPG-gasfles



Bericht door ducati 900 »

Klopt als een bus, en als je dan een echte buitenvuller hebt roep je gewoon minder problemen op
dan dat je de gasbun open moet trekken om te vullen.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Mathijs_
Berichten: 333
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 17:14

Re: Montage LPG-gasfles



Bericht door Mathijs_ »

Voskuh89 schreef:
di 05 apr 2022, 21:44
Maar wat doet dit met de wand matriaal op lange termijn.
Vuil water/vocht kan in de isolatie materiaal van de deur toch kruipen?

Ik heb namelijk ook daar aan zitten denken maar is het wel een goede oplossing voor lange termijn.
Er zitten toch ook openingen voor electra en water in de meeste campers?
Gewoon goed afdichting met kit.

Al blijf ik van mening dat de gaskast buiten is. De onderkant is een open rooster en alle naden zijn afgekit naar het camper gedeelte.

En verder blijft NL maar een raar land. De ene wet wordt er met noodvaart door heen gejaagd, en dingen die het leven makkelijker maken en in de rest van Europa wel kunnen blijven hier op de plank liggen.

Kijk naar electrische stepjes, die kunnen overal (al dan niet met kenteken) en hier blijft het verboden.

Blijkbaar is er behoefte aan koken op LPG in een camper en is het mogelijk, waarom niet toestaan al dan niet met keuring?
Pirke123
Berichten: 203
Lid geworden op: di 21 jul 2015, 0:01

Re: Montage LPG-gasfles



Bericht door Pirke123 »

Mijn opmerking was niet gericht of het überhaupt toegestaan is om LPG te tanken voor een camper, maar dat een klepje/deurtje openen heel normaal is voordat je de slang ergens op aan kan sluiten. De installatie is in beide gevallen (met en zonder deurtje) geschikt om buiten te vullen. De term buitenvulaansluiting is een aansluiting die wel geschikt is voor buiten vullen, maar niet geschikt is (hoeft te zijn) voor inpandig vullen. Er hoeft bijvoorbeeld geen afzuiginstallatie bij te zitten om het gas dat weglekt bij het aan/af koppelen af te zuigen, daar zorgt de wind wel voor.

Verder kon ik in de regelgeving niet heel veel meer vinden dan dat het gas gebruikt moet worden als motorbrandstof, dat is nogal een breed begrip. Het woord aandrijving kon ik nergens vinden. Onder "gebruik als motorbrandstof" zou je ook de verbranding in een absorptiekoelkast kunnen verstaan, aangezien het daar arbeid levert door middel van verbranding. De verbranding werkt daar als pomp en compressor (wat effectief ook aandrijving is). Dit in tegenstelling tot levering aan tankwagens die het alleen vervoeren en niet zelf gebruiken.

Het gaat om "PGS 25 - Aardgasafleverinstallaties voor motorvoertuigen", dit zijn regels die gelden voor de pomp installatie.
PGS 25 is van toepassing op bemande en onbemande aardgas-afleverinstallaties die voldoen
aan de onderstaande criteria:
 de aardgas-afleverinstallatie is uitsluitend bestemd voor het afleveren van gecomprimeerd
aardgas (CNG) en gecomprimeerd biogas aan voertuigen die aardgas als motorbrandstof
gebruiken, op een afleverdruk van nominaal 20 MPa (200 bar);
https://content.publicatiereeksgevaarli ... mpleet.pdf

Dit gaat verder niet in op de definitie "gebruik als motorbrandstof", dat zal vast in een of andere NEN norm beschreven worden, maar mijn onderbuik zegt dat een absorptiekoelkast daar dus best wel eens onder kan vallen. Een losse fles niet, maar een vaste installatie (waar de koelkast onderdeel van is) dus wel.
Bürstner Argos 747-2 G luisterend naar de naam "Betsie"
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7495
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Montage LPG-gasfles



Bericht door ducati 900 »

Je kunt hoog springen of laag springen, tanken bij een tankstation om te koken en stoken op LPG is verboden in Nederland.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
globbetrotter bus
Berichten: 395
Lid geworden op: vr 26 jan 2007, 13:41
Locatie: Ede

Re: Montage LPG-gasfles



Bericht door globbetrotter bus »

hoi

heb ik gisteren nog wel gedaan zonder moeite 21 liter

kees
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8499
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Montage LPG-gasfles



Bericht door EasyBee »

Ik heb gisteren te hard gereden. Zonder enige moeite. Kostte alleen wat benzine. Niemand die er wat van zei, ook geen bekeuring of zo.

Dat het je gelukt is LPG te tanken, wil niet zeggen dat het mag. Dat tankstation kan er een heel hoge boete voor krijgen omdat ze er niet op hebben toegezien dat het verbod wordt nageleefd.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Gino608D
Berichten: 1921
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 22:37
Locatie: Valkenswaard

Re: Montage LPG-gasfles



Bericht door Gino608D »

Er zijn wel vulstations in Nederland waar je je inbouwtank legaal kunt laten vullen met propaan. Dat is altijd een optie, maar natuurlijk wel wat duurder.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Gebruikersavatar
Snowbird
Berichten: 51
Lid geworden op: vr 04 nov 2005, 7:58
Locatie: Amersfoort

Re: Montage LPG-gasfles



Bericht door Snowbird »

Vandaag toevallig mijn LPG fles laten vullen met propaan bij Bungas in Bunschoten.
Prijs was € 1,20 per liter. OP de weg erheen kwam ik langs een tankstation. daar was de LPG €1,199.
Dus propaan was slechts €0,001 cent duurder. :-B :-B
Gebruikersavatar
Pebblesbert
Berichten: 220
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 0:23
Locatie: Delft

Re: Montage LPG-gasfles



Bericht door Pebblesbert »

Afgezien dat het volgens de letter van de wet wellicht niet helemaal toegestaan is 8-) . Kan iemand mij vertellen dat dat alleen zo in NL is??

Het handige van een buitenvuller om LPG te gebruiken (om te rijden, maar vooral om te stoken en te koken):
- Het tankstation is meestal om een willekeurige hoek
- Het is bijna altijd open
- Je kan gewoon zorgen dat je aan het begin van je vakantie een volle fles hebt (en niet ergens in verweggistan een fles moet gaan omruilen omdat je met een halfvolle van huis bent gegaan)
- Dus het is efficienter
- Je kan nog een beetje shoppen voor de laagste prijs
- De LPG verkoper heeft nog - iets - meer omzet, want LPG auto's moet je onderhand met een lantaarntje zoeken

Onze familieauto rijdt al jaren op LPG (dus daar doe ik het echt netjes volgens de "wet")
Mercedes Marco Polo V250 4matic
Bob47
Berichten: 714
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 21:29
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Montage LPG-gasfles



Bericht door Bob47 »

Buiten vullen met deurtje of zonder deurtje..... als je maar zorgt dat je koelkast uit staat.
Bij veel installaties schakeld bij contact af, automatisch de kk op gas (dus vlammetje). Zeker als de vulopening aan dezelfde kant zit als het kk rooster, kan dat redelijk gevaarlijke situatie veroorzaken !!!
Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 1751
Lid geworden op: zo 09 sep 2018, 19:47

Re: Montage LPG-gasfles



Bericht door Zonneke »

Yep, vorig jaar hier tankstation in brand door camper die aan het tanken was. Normaal zou het even moeten duren eer een koelkast op gas start bij stilstand.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk


Gebruikersavatar
Geert Huizing
Berichten: 592
Lid geworden op: ma 01 mei 2017, 21:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Montage LPG-gasfles



Bericht door Geert Huizing »

Bob47 schreef:
wo 06 apr 2022, 16:05
Buiten vullen met deurtje of zonder deurtje..... als je maar zorgt dat je koelkast uit staat.
Bij veel installaties schakeld bij contact af, automatisch de kk op gas (dus vlammetje). Zeker als de vulopening aan dezelfde kant zit als het kk rooster, kan dat redelijk gevaarlijke situatie veroorzaken !!!
Als je LPG gaat tanken heb je toch altijd de gaskraan op de fles dicht ?

Een AES koelkast wacht na contact af een kleine 20 minuten voordat hij gas ontsteekt, juist voor de veiligheid.
Groet,
Geert
Plaats reactie