Zonnepanelen direct op 230 volt?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Zonnepanelen direct op 230 volt?



Bericht door Mickel Moen »

Hier op aansluitend, wellicht ten overvloede. Wat er na de meter = aansluiting in jouw huis gebeurt is jouw verantwoordelijkheid.

Werk uitvoeren volgens NEN-richtlijnen is de verantwoordelijkheid van de installateur.

Het terugleveren is iets wat ook in het belang van de netbeheerder is. De verplichting om jouw energieleverancier(s) aan te melden bij de netbeheerder is, omdat
In Nederland worden steeds meer zonnepanelen en andere elektriciteitsopwekkers aangesloten op het elektriciteitsnet. Om goed in te spelen op de energiestromen op het net, hebben netbeheerders inzicht nodig in deze elektriciteitsopwekkers.
Het aanmelden van elektriciteitsopwekkers gebeurt op deze website, een samenwerking tussen alle Nederlandse netbeheerders. Hiermee draagt u bij aan de betrouwbaarheid van het elektriciteitsnet, tevens is dit wettelijk verplicht.
https://www.energieleveren.nl/
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op vr 11 mar 2022, 11:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
CaradoT135
Berichten: 2302
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Zonnepanelen direct op 230 volt?



Bericht door CaradoT135 »

Het is wel bijzonder, als ik de reacties op dit forum lees hoe je de 12 vollt installatie van een camper van allerlei zekeringen moet voorzien, gaan we in de thuissituatie een stekker in een WCD doen en klaar is Kees. Daarom ben ik ook wel benieuwd hoe Theo zijn 16 panelen op zijn meter heeft aangesloten.
PE1OPQ Theo schreef:
zo 06 mar 2022, 10:19
Ik heb 16 panelen waar een 230 volt snoer van af komt, en die zijn aangesloten op de meter.
Het grote voordeel is dat dit systeem geen storing veroorzaakt op de frequenties en er is geen grote kast nodig in huis.
Ik zou een warme pleidooi willen houden voor dit systeem, voorkomt een hoop rommel en ergernis.
Dat van die rommel en grote kast in huis valt in mijn geval reuze mee. En hoezo storing, ik mag toch hopen dat een beetje installateur er voor zorgt dat hij geen inductielus in de installatie aanbrengt die daardoor storing kan veroorzaken.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Zonnepanelen direct op 230 volt?



Bericht door Mickel Moen »

In reactie op het eerste deel. Ik zie het verschil niet in het afzekeren van kabels in een camper of de zekeringen in de meterkast, bezijdens het verschil in spanning, daaraan gerelateerde amperages en dat het een gelijkstroom is en het ander wisselstroom.

Iedere groep in huis is afgezekerd met een zekering of dit nu een automaat is of nog een ouderwetse smeltzekering.

Dat een grote paneleninstallatie een eigen groep en dus zekering heeft is naast de eventuele eisen vanuit technisch oogpunt niet meer dan logisch, zoals het ook de voorkeur heeft, dat grote verbruikers als een wasmachine of een oven een eigen groep hebben.
We hebben het hier echter over kleine zonneinstallaties. Een maximaal kleine 3A op een 16A groep. En dan ook alleen nog, als de omstandigheden voor de panelen optimaal zijn in zonnekracht en ligging. Normaliter wordt dat nooit gehaald. Wp is immers de maximale opbrengst bij optimale omstandigheden. Gewoonlijk ligt het amperage dus ver onder die 3A

Maar als iemand hier rocket science in ziet, dan lees ik dat graag.

Technisch zie ik geen verschil of een omvormer middels een stekker op een stopcontact is aangesloten of met lasdoppen in een doos. Mits materiaal gebruikt wordt, wat afgestemd is op de taak.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op vr 11 mar 2022, 19:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
CaradoT135
Berichten: 2302
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Zonnepanelen direct op 230 volt?



Bericht door CaradoT135 »

Als de stroom via de meterkast gaat is de thuisinstallatie bij het afschakelen van de hoofdzekering spanningsvrij. Met dat paneel op een WCD zal alles wat op de lasdoos is aangesloten, waar de WCD op zit zit nog onder spanning staan.
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Zonnepanelen direct op 230 volt?



Bericht door JoopBrekken »

Een netomvormer levert niets meer als hij niet op het net is aangesloten. Bovenstaand is dus onjuist.
CaradoT135
Berichten: 2302
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Zonnepanelen direct op 230 volt?



Bericht door CaradoT135 »

Dat een netomvormer het niet doet zonder spanning op de meterkast is mij bekend, de genoemde PV panelen met stekker hoeven niet op een netomvormer, vandaar mij gedachte dat ze het dan gewoon blijven doen.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Zonnepanelen direct op 230 volt?



Bericht door TestCase »

Daar zit echt een netomvormer tussen hoor, vaak 1 per paneel.

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51119
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepanelen direct op 230 volt?



Bericht door Kroppie »

dan zit die omvormer b.v., direkt achterop de panelen, er bestaan geen panelen die rechtstreeks op 230 kunnen, pv is laagspanning gelijkstroom en net is hoogspanning wisselstroom
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 343
Lid geworden op: ma 26 jun 2017, 12:35
Locatie: Hoorn NH

Re: Zonnepanelen direct op 230 volt?



Bericht door moosev »

CaradoT135 schreef:
vr 11 mar 2022, 19:50
Dat een netomvormer het niet doet zonder spanning op de meterkast is mij bekend, de genoemde PV panelen met stekker hoeven niet op een netomvormer, vandaar mij gedachte dat ze het dan gewoon blijven doen.
Dat gaat niet, je kunt niet zomaar twee verschillende wisselstroombronnen aan elkaar knopen. Er moet op een of andere manier gesynchroniseerd worden zodat de nul doorgangen van de wisselstroom gelijk lopen. Is dat niet het geval en koppel je ze klakkeloos aan elkaar dan bestaat de kans dat het goed gaat, maar de kans is groter dat het enorm mis gaat. Vandaar dat een PV omvormer voor in huis het niet doet als er geen netspanning aanwezig is.

gr
René
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Zonnepanelen direct op 230 volt?



Bericht door TestCase »

Nou met dat kleine vermogen van een zonnepaneel of 2 wordt die wel 'in de pas' gedwongen hoor. Maak ik me geen zorgen over.

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Zonnepanelen direct op 230 volt?



Bericht door jan- »

Of het nu een kleine omvormer is of een grote, het is gewoon niet handig om 230V op een stekker te zetten als die nog nergens in zit.

Zouden we straks ook weer een discussie krijgen (net zoals het bij het laden van je fietsaccu) dat je beter niet eerst 230 V wisselspanning moet moet maken om dan weer gelijkspanning van te maken voor de thuisbufferaccu? Dus dan zou het handiger zijn om met gelijkspanning het huis binnen te komen. Ook als de omvormer uitgeschakeld wordt omdat in de buurt te veel stroom wordt opgewekt, is het jammer dat je dan niet je accu kan laden.

Voor een plat dak zou je i.p.v. ballast tegels ook accu's kunnen gaan gebruiken.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51119
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepanelen direct op 230 volt?



Bericht door Kroppie »

TestCase schreef:
vr 11 mar 2022, 21:25
Nou met dat kleine vermogen van een zonnepaneel of 2 wordt die wel 'in de pas' gedwongen hoor. Maak ik me geen zorgen over.Afbeelding

//Kees
wie dat geloofd krijgt een racefiets , sjonge jonge wat een klets
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Zonnepanelen direct op 230 volt?



Bericht door marjasjaak »

Leuk speelgoed, maar de opbrengst zal minimaal zijn.
Eén of twee panelen met een stekker zal je jaaropbrengst misschien 3 Kwh zijn.

Zo'n stekkerpaneel steek je ergens in de huisinstallatie, door alle tussenschakels zal er niet veel van de opgeleverde stroom overblijven.

Een PV installatie werkt het beste als de omvormer zijn 230volt rechtstreeks in de meterkast aflevert.
Met natuurlijk een zwaardere kabel 230volt 4mm of 6mm.

Helaas zijn er nog teveel knoeiers in PV land.
Voorbeeldje, de rode en zwarte DC kabel vanaf de panelen moeten tegenwoordig minimaal 10 cm van elkaar gescheiden zijn.
Bij een kortsluiting kan een vlamboog ontstaan, die een gebundelde rode en zwarte kabel (wat de meeste installateurs doen) laat opbranden tot aan de omvormer. De aardlekautomaat in de meterkast moet een klasse B zijn, daar wordt op bezuinigd, door een klasse A te plaatsen.

Ik ben met een paar "zonne cowboys" in de weer geweest, ook gerenommeerde bedrijven.
Als je dan deze simpele vragen stelt, dan kijken ze je schaapachtig aan.

Als zendamateur kan je het beste het merk SMA nemen als omvormer. Die stoort het minste tot niet.
Sjaak.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Zonnepanelen direct op 230 volt?



Bericht door TestCase »

Ik denk dat er hier verkeerd gedacht wordt Jos
Ten eerste beweerde ik dat er 230v aanwezig moet zijn voordat die netomvormer überhaupt werkt en dus dat zonnepaneel met omvormer evt. gaat terugleveren, er komt geen spanning op die 230v steker. Zie hierboven ergens.

Daarnaast het net is véél sterker dan dat omvormertje en dat krijgt het echt niet voor elkaar om met het net uit de pas te blijven lopen. De omvormer heeft een thyristor regeling die in één 'klap' synchroon met het net loopt. Wanneer deze omvormer niet goed gebouwd is kan die stuk gaan ja maar heel spectaculair zal dat niet zijn.

Maar we dwalen af, sorry.

Ps. Ik heb al 2 fietsen, die racefiets mag je aan de ANWB doneren voor schoolkinderen wiens ouders krap zitten.




//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Plaats reactie