koelkast op gas aan bij afwezigheid?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.

koelkast op gas aan tijdens afwezigheid?

ja
48
92%
nee
0
Geen stemmen
hangt van de afwezigheidsduur af
4
8%
 
Totaal aantal stemmen: 52

Gebruikersavatar
M2
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 22 nov 2004, 20:15
Locatie: Beuningen
Contacteer:

koelkast op gas aan bij afwezigheid?



Bericht door M2 »

hallo mensen,

ik kon niet zo gauw ontdekken of hier al eerder over gesproken is:
als jullie de camper verlaten om te fietsen, wandelen, winkelen of weet ik wat meer, laten jullie dan de koelkast op gas aan? Met heel warm weer?
In eerste instantie zeg ik "nou mooi niet, ik ben wel gek!"
Of zijn er toch wel 'gekken :wink: ' die dit doen?!


groet,
Michel
zorg goed voor je lichaam, waar anders moet je in leven...
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten



Bericht door Toon »

natuurlijk laat je koelkast aan als je er niet bent
al staat hij op gas
er zit een thermo koppel op dat houd in als de flam uitgaat de gastoevoer automatisch stopt
dus geen enkel gevaar
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Gebruikersavatar
Hymercamp
Berichten: 2477
Lid geworden op: zo 08 mei 2005, 14:00
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:



Bericht door Hymercamp »

Hoi Michel,

Die van ons staat ook altijd op gas, als we rijden schakelt hij automatisch over op 12 Volt en schakelt het gas uit. Zet ik de motor stil, dan vonkt hij een keer automatisch en hij werkt weer op gas. Nooit omkijken naar. (buiten het reguliere onderhoud natuurlijk). Het is precies zoals Toon zegt, het termokoppeltje zorgt ervoor dat de gasklep sluit en er geen gas meer kan stromen zo gauw als dit "koud" wordt, dus als er geen vlammetje is. Of de klep wordt via het 12 Volt circuit electronisch aangestuurd tijdens het rijden en omschakelen, zoals in mijn geval.
By the way, 's winters laat je de kachel toch ook op een laag pitje branden als je weg gaat.... daar zijn ook de nodige veiligheden voor ingebouwd.
De enige reden om alles uit te zetten is "het nemen van een veerpont", dan is het streng verboden ook maar iets op gas te laten werken tijdens de overtocht (o.a Stena Line), alle gasflessen moet dan dichtgedraaid zijn.
(wordt gecontroleerd met een sticker erop...)

Groet, Willem
AAT
Berichten: 2143
Lid geworden op: wo 08 feb 2006, 9:16
Locatie: aalsmeer



Bericht door AAT »

Ja, natuurlijk en omdat ik wat problemen met mijn koelkast op 12 volt, heb,heb ik hem dit weekend ook eens onder het rijden op gas laten staan, omdat ik hier gelezen heb dat sommige mensen dat ook doen.
Zaterdag heb ik er 140 km.mee gereden en zondag weer 140 km.terug naar huis en geen enkel probleem , hij heeft gebrand van vrijdagavond tot zondagavond zonder af-of uit te slaan.

Ik zou hem natuurlijk wel even uitzetten als je moet gaan tanken :roll:

Groeten Aat.
probeer nooit hoger te gaan dan je ladder reikt.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Antje



Bericht door Antje »

Natuurlijk staat de koelkast gewoon op stroom, met felle zon de luifel uitdraaien.
Als dat niet zou kunnen dan was het niet zo gebouwd!
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen



Bericht door 't Busje »

AAT schreef: Ik zou hem natuurlijk wel even uitzetten als je moet gaan tanken :roll:

Groeten Aat.
Zet je hem, als je getankt hebt, in het tankstation weer aan? Dat is net zo gevaarlijk als hem laten branden.

Evert
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24457
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen



Bericht door javanes »

't Busje schreef:
AAT schreef: Ik zou hem natuurlijk wel even uitzetten als je moet gaan tanken :roll:

Groeten Aat.
Zet je hem, als je getankt hebt, in het tankstation weer aan? Dat is net zo gevaarlijk als hem laten branden.

Evert
Evert,

Verklaar a.u.b.

Jacques
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
traveller630
Berichten: 12121
Lid geworden op: di 22 feb 2005, 23:18
Locatie: rotterdam, zuid-holland, nederland, europa, enz.....



Bericht door traveller630 »

javanes schreef:
't Busje schreef:
AAT schreef: Ik zou hem natuurlijk wel even uitzetten als je moet gaan tanken :roll:

Groeten Aat.
Zet je hem, als je getankt hebt, in het tankstation weer aan? Dat is net zo gevaarlijk als hem laten branden.

Evert
Evert,

Verklaar a.u.b.

Jacques
Dit waarschijnlijk i.v.m. het vonken van de ontsteking. Het lijkt me dus niet, even aan zetten bij de volgende stop.........toch??
Als ik weg ben op de camping e.d. laat ik het gas er altijd op staan, ook ik vertrouw op de techniek. Wel probeer ik het regelmatig uit door de gaskraan aan de fles uit te draaien en na een tijdje weer aan. Ondanks dat de ontsteker tikt gaat de koelkast niet aan, alleen wanneer ik de knop indruk.
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:



Bericht door MonRoe »

Wij laten ook de koelkast aanstaan op gas als wij niet bij de camper aanwezig zijn.

Af en toe ook tijdens het rijden en als we dan gaan tanken gaat die op de afrit uit en weer op toerit naar de weg weer aan. Dus niet in de buurt van de pompen.
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
fredsanno
Berichten: 9601
Lid geworden op: vr 18 nov 2005, 13:17
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:



Bericht door fredsanno »

pfff ook wij hebben problemen op 12 V maar ik heb hem dus ook aangehad met rijden en met tanken :oops: :oops: :oops:
Ed..
Berichten: 249
Lid geworden op: za 03 jan 2004, 17:20
Contacteer:



Bericht door Ed.. »

In onze vorige camper hadden wij de koelkast altijd op gas staan. Tijdens het rijden, tanken, camperplaats enz. Nu zit er een AES koelkast in dus die regelt zelf hoe of wat.
Is het slim om de koelkast aan te laten bij het tanken???
Nee, ben ik volledig mee eens. Is zelfs verboden.

Ed
AAT
Berichten: 2143
Lid geworden op: wo 08 feb 2006, 9:16
Locatie: aalsmeer



Bericht door AAT »

traveller630 schreef:
javanes schreef:
't Busje schreef:
AAT schreef: Ik zou hem natuurlijk wel even uitzetten als je moet gaan tanken :roll:

Groeten Aat.
Zet je hem, als je getankt hebt, in het tankstation weer aan? Dat is net zo gevaarlijk als hem laten branden.

Evert
Evert,

Verklaar a.u.b.

Jacques
Dit waarschijnlijk i.v.m. het vonken van de ontsteking. Het lijkt me dus niet, even aan zetten bij de volgende stop.........toch??
Uiteraard eerst even naar het parkeerterrein rijden [de mijne slaat niet automatisch aan].

grt.Aat
probeer nooit hoger te gaan dan je ladder reikt.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:



Bericht door MonRoe »

Bij de automatische koelkasten duurt het ook 15 minuten voordat de koelkast, nadat de motor is afgezet, aanslaat op gas. Hier uiteraard wel rekening mee houden bij het tanken en niet even een langere (plas)pauze inlassen terwijl je nog bij de pomp staat.
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Gebruikersavatar
Possl-tje
Berichten: 3497
Lid geworden op: di 21 dec 2004, 16:33
Locatie: Somewhere over the ocean
Contacteer:



Bericht door Possl-tje »

MonRoe schreef:Hier uiteraard wel rekening mee houden bij het tanken en niet even een langere (plas)pauze inlassen terwijl je nog bij de pomp staat.
Dat nemen de mensen die achter je staan ook niet in dank af... :lol:
Groetjes van Jan

Met de Pössl en TomTom, kom ik dra weerom.
Typ- en spellingsfouten voorbehouden.
Plaats reactie