Lezers,
Ik lees/hoor dat je je lifepo hh accu niet moet gebruiken als starthulp. Geen idee waarom niet.
Maar ik zou toch wel de startaccu met kabels aan de hh-accu mogen koppelen, om dan na een een uurtje of zo te ontkoppelen en dan proberen te starten. Of werkt dat niet zo simpel?
Met vriendelijk groet,
Hans
Lifepo accu als starthulp?
Re: Lifepo accu als starthulp
Bij een LiFePO4 zit er een BMS in, een stukje electronica voor accubewaking en regulatie.
Die BMS heeft grenzen, vaak 100, 150 of 200A. Meer stroom kan er dus niet geleverd worden en dat is wel wat een startmotor nodig heeft.
'domweg' de accu met startkabels parallel zetten zou in theorie kunnen, maar dan zal er nauwelijks stroom lopen. Om stroom te laten lopen heb je een spanningsverschil nodig. En dat is er niet, dus zal de startaccu ook niet of nauwelijks geladen worden.
Nog los van het feit dat je afhankelijk van de installatielocatie lange startkabels nodig hebt om tot in je motorkap te komen (daar zitten vaak de officiele punten voor startkabels)
Een goed setje startkabels en een bereidwillende voorbijganger is de meest betrouwbare starthulp in mijn ervaring. De zogenaamde jumpstarters zijn leeg of defect als je ze nodig hebt, of je moet een hele dure hebben....
Die BMS heeft grenzen, vaak 100, 150 of 200A. Meer stroom kan er dus niet geleverd worden en dat is wel wat een startmotor nodig heeft.
'domweg' de accu met startkabels parallel zetten zou in theorie kunnen, maar dan zal er nauwelijks stroom lopen. Om stroom te laten lopen heb je een spanningsverschil nodig. En dat is er niet, dus zal de startaccu ook niet of nauwelijks geladen worden.
Nog los van het feit dat je afhankelijk van de installatielocatie lange startkabels nodig hebt om tot in je motorkap te komen (daar zitten vaak de officiele punten voor startkabels)
Een goed setje startkabels en een bereidwillende voorbijganger is de meest betrouwbare starthulp in mijn ervaring. De zogenaamde jumpstarters zijn leeg of defect als je ze nodig hebt, of je moet een hele dure hebben....
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: Lifepo accu als starthulp
DJSmiley heeft gelijk. Heb ooit de vraag gesteld aan Emergoplus voor een Powerextreme X125. Antwoord was NEE. De BMS kan daar niet tegen en nog meer: ook niet proberen een lege lood/zuur accu te laden met een Lifepo4, het kan in beide gevallen de BMS stuk maken. Het kan alleen maar als je een lithium accu hebt zonder BMS.
Re: Lifepo accu als starthulp?
Er is/zijn ladebooster(s) die uw startaccu bewaken en op peil houden vanuit de HH-accu.
Desgewenst kan je ook binnen 10 min je startaccu startklaar hebben.
Desgewenst kan je ook binnen 10 min je startaccu startklaar hebben.
Re: Lifepo accu als starthulp?
In dit geval zou ik zeggen: voorkomen is beter dan genezen.... Hou dus je motor accu in de gaten en zeker bij plostelinge koude willen wat ' verjaarde' niet meer genoeg stroom leveren om te starten...
Julius
Ergens in Friesland aan het water
Ergens in Friesland aan het water
Re: Lifepo accu als starthulp?
Dankjewel voor jullie reacties.
ik heb idd altijd goede startkabels bij me, maar ik dacht in deze truc de oplossing bedacht te hebben zonder ander voertuig.
groet,
Hans
ik heb idd altijd goede startkabels bij me, maar ik dacht in deze truc de oplossing bedacht te hebben zonder ander voertuig.
groet,
Hans
Re: Lifepo accu als starthulp?
Als je startkabels lang en dik genoeg zijn, kun je in geval van nood ook nog de gewone huishoudaccu inzetten als redder in die hoge nood.
Zo'n traditionele semitractie/AGM/Gel accu vindt dat weliswaar niet fijn, maar nood breekt wet.
Zo'n traditionele semitractie/AGM/Gel accu vindt dat weliswaar niet fijn, maar nood breekt wet.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
- seth_space
- Berichten: 8685
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: Lifepo accu als starthulp?
Een volle lifepo4 accu zit al snel over de 13,4V een lege loodaccu op pakweg 11,5V.
Koppelen zal zorgen voor een egalisatiestroom tussen de twee die een startaccu na een half uurtje net voldoende power kan geven te starten.
Het bms zal grotere stromen altijd beperken dus als je de zaak in de gaten houdt en geen onverwachte temp stijging bemerkt kan het naar mijn mening weinig kwaad.
But jm2c.
Voor het starten de verbinding weer verbreken.
Koppelen zal zorgen voor een egalisatiestroom tussen de twee die een startaccu na een half uurtje net voldoende power kan geven te starten.
Het bms zal grotere stromen altijd beperken dus als je de zaak in de gaten houdt en geen onverwachte temp stijging bemerkt kan het naar mijn mening weinig kwaad.
But jm2c.
Voor het starten de verbinding weer verbreken.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”