Boete laadvermogen Zwisterland

Algemene campervragen en -opmerkingen.
FischerPieter
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 04 jan 2006, 21:30
Locatie: s-Hertogenbosch

Boete laadvermogen Zwisterland



Bericht door FischerPieter »

Even een waarschuwing voor Zwitserland bezoekers m.b.t. overbelading.

We zijn net terug van een supervakantie uit Oostenrijk, N-Italie en ... Zwitserland.
Alles goed bevallen behalve Zwitserland. Waarom ?

Via Merano in Noord-Italië (een super mooie en interessante stad overigens, net als Bressano (Brixen)) reden we via de Ofenpas naar Zwitserland. Zwitserland in ging nog (ook al een onprettige douana controle gehad, maar goed), maar Zitserland uit een dag later was een ander verhaal. Ik stop bij de douane op de normale plek maar de douane-ambtenaar vond dat ik niet goed stond. Ik had volgens hem eerder (op een door hem onduidelijk gegeven handgebaar) op een andere plek moeten gaan staan. Op zeeer strenge wijze zei hij dat ik een stukje door moet rijden om daarna een U bocht moest maken om op een andere plek te gaan staan waar een weegbrug stond. Nadat ik daar stond vroeg hij meteen om de autopapieren en ik vermoedde al meteen welke kant hij op wilde. Nadat uit de kenteken papieren het laad vermogen niet bleek moest ik de motorkap openen. Op een plaatje stonden 3 gewichten:
2800 kg
1. 1550 kg
2 1680 kg.

Hij zei dat het max laadvermogen 2800 kg was, en dat ons gewicht 3100 kg was. Een overgewicht dus van 300 kg en dat wij de zaak konden schikken zonder tussenkomst van de politie na een betaling van een boete van 200 Zwit. franken (is ongeveer 130 euro). :(

Na een hele discussie waarbij de chef erbij werd gehaald kwam ik toch niet onder de boete uit. En aangezien de toon steeds onvriendelijker werd en hij dreigde met de politie (met een hogere boete) koos ik eieren voor mijn geld en heb dus betaald.

Vragen:
is het juist dat het max. totaal gewicht van de auto incl belading, personen etc inderdaad 2800 kg is ?
We hebben een Burstner Alkoof (A 570 ?) op Fiat Ducato uit 1989.
Op het kentekenbewijs staat bij type: 280 MA7 kampeerauto,
massa ledig voertuig 2320 kg
Het max totaalgewicht staat niet op het kenteken.
Uit het instructieboekje van Fiat Ducato staat dat het laadvermogen ongeveer 3100 kg bedraagt (hier had hij overigens geen boodschap aan, het kenteken en/of het typeplaatje in de motorruimte waren volgens hem bepalend).

Nu ben ik gaan rekenen:
20 kg ivm een extra reservenband incl velg
50 kg ivm 2 gasflessen (de normale die in de gasruimte horen)
40 kg ivm halfvolle watertank (is een aanname)
20 kg ivm vuilwatertank
10 kg ivm toiletwater
30 kg ivm scooterdrager (schatting)
10 kg ivm fietsendrager (schatting)
50 kg ivm 3 fietsen (schatting)
10 kg ivm topkoffer
10 kg ivm inhoud topkoffer
10 kg ivm gereedschap (schatting)
170 kg ivm 2 volwassenen en een kind

430 kg totaal

en nu heb ik niet eens zaken als kleding , schoenen, borden en bestek, voedingsmiddelen meegenomen.

Is het laadvermogen inderdaad 2800 kg - 2320 = 480 kg ?
Hoe kan het totaalgewicht "volgens het instructieboekje" dan zoveel hoger zijn?

Kennelijk ben ik nog 300 kg over het max toelaatbare tot.gewicht gegaan.
Waar kan dit dan in zitten ?

Kleding hadden wij zeeeer weinig meegenomen, en ook geen 20 kg aardappelen.

Mijn motto is dat zij mogelijk gelijk hadden maar ik vind het wel zeer flauw om de Zwitserse staatskas op een dergelijke manier te spekken.

Ik zeg niet snel "nooit meer" maar de kans dat wij nog ooit naar Zwitserland gaan is wel zeeeer klein. Wij vonden het basis van een dag Sankt Moritz sowieso al een koel berekend volk, maar goed op basis van een dag mag je geen mening vormen, dat weet ik ook wel.

Dat je een boete moet betalen als je in overtreding bent, vooruit dan, maar de manier waarop werd gecommuniceerd. Te triest voor woorden...

Zelfs de Italiaanse douane beambte 10 meter verderop vond het een zielige vertoning van de Zwitsers !!! Denk ook niet echt dat deze 2 landen boezemvrienden zullen zijn ... Daarvoor schillen de enthousiaste warme Italianen veel te veel van de koele berekenende Zwitsers.

Nog iets: toen wij terug reden werden in de buurt van Karlsruhe op een parkeerplaats alle campers en caravans richting Oostenrijk uit het verkeer gehaald . Ik vermoed dat dit ook met controle van de papieren en gewicht te maken heeft. Kan dit kloppen ?
Kennelijk worden dit soort controles ook in Duitsland gehouden. Heeft iemand hier ervaring mee. (Vast voor de volgende keer, kunnen we vast gaan sparen) :D
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24442
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen



Bericht door javanes »

Niet prettig dat je op een dergelijke manier behandeld wordt.

Vreemd dat het maximum massa voertuig niet op je kenteken staat.
Op mijn kenteken staat een gewicht van 3100kg.
Het gewicht van 1 en 2 is de maximum last van voor- en achteras. Dat gewicht mag je ook per as niet oveschrijden.

Op het typeplaatje van mijn Fiat stond inderdaad ook eerst 2800 kg. Daar zijn aan paar kruisjes doorheen geslagen en dat is gewijzigd in 3100 kg.
Als je in het instructieboekje gaat kijken dan staan daar volgens mij 2 verschillende gewichten voor je type Fiat vemeld. Die 2800 kg is het normale totale gewicht, maar door wat aanpassingen van fabriekswege (volgens mij verenpakket) mag dat tot 3100kg en dan is het typeplaatje ook aangepast.
De vraag is of die aanpasingen aan je camper ook uitgevoerd zijn, want dan is het maximum 2800 kg.

Misschien toch je licht eens opsteken bij een Fiat garage en een telefoontje plegen met de RDW en vragen waarom er geen gewicht staat bij maximum massa voertuig.

Globaal gaan rekenen hoeveel je aan gewicht meeneemt is niet te doen. Het gewicht van de weegbrug is bepalend. Je kunt veel beter een keer bij een weegbrug in de buurt laten wegen. Je zult er van schrikken.
Het leeggewicht van mijn Fiat 290 is 2240kg. De weegbrug gaf zonder inzittenden aan 2790 kg. Dat is dus een lading van 550kg. De fietsen hingen er niet aan, geen koffer op het dak geen motordrager enz.

Groeten,
Jacques
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
wolf
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 05 mar 2006, 19:19



Bericht door wolf »

raar identificatieplaatje dat jij hebt.
Op het mijne klopt de som van 1 en 2 en die 3050kg (bij mij) is idd mijn max. toegelaten gewicht.


Afbeelding
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24442
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen



Bericht door javanes »

wolf schreef:raar identificatieplaatje dat jij hebt.
Op het mijne klopt de som van 1 en 2 en die 3050kg (bij mij) is idd mijn max. toegelaten gewicht.
Zal wel een vreemde eigenschap van Fiat zijn.

Op mijn kenteken en typeplaatje staat

3100 kg
1550 (1)
1700 (2)

Mijn totaalgewicht zou dus normaal gesproken 3250 kg mogen zijn.

Jacques
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
wolf
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 05 mar 2006, 19:19



Bericht door wolf »

ja, die logica snap ik niet:
elk van je assen mag een zeker gewicht dragen, maar als je dat samentelt mogen ze ineens 'officieel' minder dragen?? :shock:
Fransh
Berichten: 183
Lid geworden op: za 17 mei 2003, 16:34
Locatie: Beetgumermolen



Bericht door Fransh »

best Fischerpieter


zie eens op de site van de RDW bij jou voertuiggegevens wat daar staat
https://www.rdw.nl/Ovi/Paginas/Default.aspx kun je zien wat het laadvermogen is. Bij bedrijfsauto staat ledig gewicht,max gewicht en laadvermogen. Bij personenauto staat lediggewicht en max gewicht.


frans h
loes burger
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 19:27
Locatie: Rotterdam
Contacteer:



Bericht door loes burger »

Op ons FIAT kenteken staat:

massa ledig voetuig 2480kg
maximum massa beladen voertuig 3200 kg
vooras 1650 en achter 1750 kg
laadvermogen 720 kg

Maar als niet-technisch iemand lijkt mij, dat het hier gaat om een totaal van 3200, maar nooit meer dan 1750 achter en dan maar 1450 voor of 1650 voor en dan maar 1550 achter :idea:
Marius
Moderator
Berichten: 11420
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:56
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:



Bericht door Marius »

Dat zie je goed loes, het lijkt inderdaad vreemd dat de som van beide assen hoger is dan het maximum toelaatbaar gewicht maar zo is het nou een maal.. vreemde vogels die fiat mannen..:)

De 2800 Kg is inderdaad het toen der tijd standaard maximale gewicht, door aanpassingen aan het verenpaket en als ik me niet vergis de remkracht verdeler kan/kon dit gewiocht verhoogd worden naar 3100 Kg (en nog horeg met andere aanpassingen).
Indien er niks op het kenteken bewijs staat is het type plaatje bindend, dus de zwitserse douane (of welke controlerende partij dan ook) stond/staat voldeig in de wet.
Dat ze het lullig afhandelen is een andere zaak, en dat is inderdaad een grote domper op de sfeer van de vakantie.
Dat neemt niet weg dat uw camper overbeladen was, en ze dus een overtreding geconstateerd hebben.

Bij onze huide ige camper is ook die aanpassing op het type plaatje aan wezig.
De 2800 Kg is door ge slagen met Xjes, en er onder is met slagletters 3200Kg ingeslagen.
Op het kenteken is dit ook vermeld, denk omdat de camper een paar jaar geleden pas ingevoerd is.
Greetzzzz, Marius
Bezoek ook eens: CamperZone.nl
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen



Bericht door 't Busje »

1. FisherPieter had ook een rijverbod kunnen krijgen of de aardappelen :wink: moeten uitladen om verder te rijden.

2. Voor bestelwagens (en wat zijn onze campers oorspronkelijk anders?) is het logisch dat de lading wat meer op de achteras ligt dan op de vooras.
Bij onze Kia Pregio is het toegelaten totaalgewicht 3090 kg en de maximale aslast voor 1470 kg en achter 1740 kg.
Het geldt dus niet alleen voor Fiat.

Evert
leod
Berichten: 332
Lid geworden op: do 22 mei 2003, 22:56
Locatie: Hemmen



Bericht door leod »

Zoals ik al eerder op dit forum heb aangegeven: De Zwitsers zijn heel fanatiek t.a.v. het max. laadvermogen, mn. van campers.
bij nagenoeg elke grensovergang hebben ze een weegbrug (ook hebben we al eens gezien dat ze onderweg met een mobiele weegbrug controleren op te zwaar beladen voertuigen).
Dat ze dan die weegbrug gebruiken snap ik ook wel, maar ze kunnen natuurlijk zich wel fatsoenlijk gedragen.
Overigens weten ze natuurlijk ook wel dat nagenoeg elke camper overgewicht heeft (gewichtsmarges tussen leeg gewicht en maximale massa is vaak te gering).
Zoals ik toen ook al vermeldde: vrienden van ons waren meer dan 10% overbeladen (mochten 3500 kg terwijl ze 3950 kg wogen; orgineel gewicht van de Iveco was 4250 kg, maar vanwege klein rijbewijs teruggebracht tot 3500 kg). tot 3% overgewicht is geen probleem; daarna heb je een probleem.
Ze kwamen er niet in en moesten terug naar Italië.
het enige wat je kunt doen, als je weet dat je overgewicht hebt is een kleine grensovergang zoeken zonder weegbrug, maar die zijn schaars.

Ook bij ons is de max. aslast voor plus achter meer dan de totale maximale massa( zelfs meer dan 10%).
Overschrijden van één van de twee aslasten is voldoende voor een rijverbod, waar dan ook in Europa.
FischerPieter
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 04 jan 2006, 21:30
Locatie: s-Hertogenbosch



Bericht door FischerPieter »

Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb het instructieboekje nog eens doorgelezen.
Dit boekje geeft aan wat de cijfers betekenen die in de vakjes staan.
Dan zou inderdaad 2800 kg het max. totaalgewicht zijn maarrrr
We hebben het hier over een Diesel 2 500 version 14-18 volgens ditzelfde boekje

Op blz. 106 staat bij Kenndaten version 14
Dieselmotor 2500 … 280 MA7
Leergewicht Fahrbereit 1385 kg
Nutzlast ausser Fahrer 1395 kg
Gesamtgewicht 2850 kg
Max. zulässiges Gesamtgew. 3100 kg !!!
Anhängelast 1500 kg
Zul. Achslasten vorn 1550 kg
Zul Achslasten hinten 1680 kg

Er staan overigens zeer veel types in het boekje beschreven en bijna allemaal (zeker alle dieselversies) geven 3100 kg.

Wat ik tijdens mijn discussie ook aangaf aan de beambte: we spreken hier over een 4 tot 5 persoons camper. Wij waren met ons drietjes (2 volw en een kind). Normaal gesproken zouden daar nog 2 volwassenen bij moeten kunnen dus bijv. 150 kg !!!

Stel dat hij mij op basis van veiligheid had gezegd: u moet 300 kg verwijderen dan had ik dit zelfs al had ik de schoonwatertank leeg laten lopen (40 kg) en mijn vrouw en mijn kind (90 kg totaal) en de toilet over zijn hoofd leeg laten lopen (10 kg): zelfs dan had ik maar 140 kg. kunnen besparen. !!! Nou vooruit we gaan nog ff verder: ik flikker de tweede gasfles op zijn tenen (25 kg), duw de extra reserveband incl velg over zijn oren: (20 kg) laat die historische Fahrräder achter (50 kg) dan nog was ik in totaal maar op een besparing van 235 kg gekomen en had ik nog een overgewicht gehad van 65 kg !!! (en nee ik had GEEN aardappelen, komkommers, en kratten bier bij me !!!)

Zien jullie het al voor je: ik in mijn uppie in een 4-5 persoons camper met mijn tandenborstel en een reserve onderbroek: dan haal ik het volgens mij nog niet !!!

Dit probeerde ik hem en zijn chef ook uit te leggen maar zij wilden gewoon niet luisteren. En ik maar iedere 10 woorden: mein Herr omdat ik weet dat ze op “respect” draaien. Ik weet dat dit geen politiek forum is maar ik had hem bijna in zijn gezicht gezegd dat ik zo langzamerhand begon te begrijpen waarom rechtmatige erfgenamen tientallen jaren moeten procederen om hun gelden en goederen terug te krijgen !!!

Sorry hoor lieve mede camperaars, vergeef me maar ik kan hier zo giftig om worden. Ik ben redelijk juridisch onderlegd (kreeg overigens ook alleen maar een ontvangstbewijs voor het gegeven geld en geen proces verbaal !) zodat ik in feite niet eens voldoende materiaal heb om een fatsoenlijk proces aan te spannen.

Nog een punt van aandacht: een weegbrug op een grensovergang die voor regulier goederenverkeer niet of nauwelijks te doen is ! Ik heb van alles die pas over zien komen: van wandelaars, motorrijders, cabrio-rijders en een enkele camperaar maar niet één vrachtwagen. Tja dan kan ik mijzelf geen andere vraag stellen dan: voor wie zouden ze deze weegbrug nou hebben aangeschaft ?

Indien veiligheid een punt van overweging zou zijn geweest: dan zou ik zeggen o.k. maar dan was het logisch geweest dat ze mij hadden verplicht om (een deel van) de 300 kg te lozen.

Daarnaast houd ik op deze manier natuurlijk het probleem van overbelading en ik heb echt geen zin om de Ned, de Duitse, de Zwitserse of welke overheid dan ook op deze manier te spekken.

Een optie zou zijn zelf maar aan de slag te gaan met slagletters (zoals reeds beschreven door meerdere camperaars) of een heel RDW circus in te schakelen (waar ik ook niet echt veel zin in heb) (tig keer bellen, moeilijk doen om niets, kosten, tijd etc etc etc)

Ben er nog niet helemaal uit (of wel eigenlijk).

Wens jullie allemaal veel plezierige en veilige km’s

En om het af te sluiten: een van mijn adagio’s is: zeg nooit nooit.
Maar voor deze ene keer in mijn leven: allé vooruit daar gaan we: IK GA NOOIT MEER NAAR ZWITSERLAND (Maar wel naar al die heerlijke overige camperlanden als Duitsland, Oostenrijk (God wat hebben we genoten van Skiwelt Wilder Kaiser in de zomer (Söll)), Italié, en Frankrijk.
reinolt
Berichten: 3892
Lid geworden op: ma 25 aug 2003, 19:16
Locatie: Amstelveen
Contacteer:



Bericht door reinolt »

De max. aslast hoeft als som niet overeen te komen met de max last van het voertuig. Dat is bijna nooit het geval. Als ik van mijn camper de max aslast voor en achter optel kom ik op (1850+2300)4150. De camper is teruggekeurd op 3500 kg., technisch kan ie vlgd het plaatje 4000 kg hebben. De som van de aslasten is dus niet bepalend voor het max. gewicht.

Ik ben met de camper een keer of 10 over de Zwitserse grens gegaan. Nog nooit dat probleem ervaren.
Ik denk dus: bad luck of gewoon iet goed opgelet op wat je kunt laden.
Trotse bezitter van een Adria Coral S 660 SL
I amsterdam AJAX de passie die in je zit
Afbeelding
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24442
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen



Bericht door javanes »

Pieter?

Het verhaal over een camper die geschikt is voor 5 volwassenen is het mooie verkoopargument van de camperdealer. Jammer genoeg klopt dat meestal niet met het opgegeven laadvermogen.
Tegenwoordig worden de zware jongens vekocht met een laadvermogen van 150KG??? Bij de eerste controle ben je dan al de pineut.

Ik heb nog niet gezien wat de site van de RDW aangefft als je jouw kenteken in tikt.

Groeten,
Jacques
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
wolf
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 05 mar 2006, 19:19



Bericht door wolf »

Hetis mogelijk dat ik nu het hele forum over me heen krijg, maar:
het valt me op dat er heel wat campers 'serieus flirten' met het max. gewicht. :shock:

Hoe spijtig het ook moge wezen, maar het is toch normaal dat je bij een overschrijding beboet wordt?
Plaats reactie