Scheidingsrelais

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
ngauruhoe
Berichten: 73
Lid geworden op: do 07 okt 2021, 21:06

Scheidingsrelais



Bericht door ngauruhoe »

Onbedoeld ging een mooi ombouw verhaal (viewtopic.php?t=8478159) over in een discussie over een scheidingsrelaisfunctie n.a.v. mijn vraag. Dat is niet de bedoeling dus in dit nieuwe topic het vervolg.

Helaas mag ik van de beheerder dat deel van de conversatie niet hier naar toe kopiëren dus voor de context verwijs ik naar viewtopic.php?t=8478159&start=84 vanaf 24/1, 22:35.

Vervolg..........

@myway
Ik weet niet hoe ik de Amps kan meten. Ik lees wel iets over kabels losmaken en multimeter ertussen zetten maar eerlijk gezegd durf ik dat niet goed. Als ik op mijn jumper en motortype zoek (177pk) dan vind ik op verschillende plaatsen dat de dynamo 110A zou moeten zijn.

En tja, jij stelt me allemaal vragen die ik niet kan beantwoorden. Ik begon het topic met "Met weinig kennis van elektra probeer ik .......". Een hulpvraag dus. Misschien zou je het op die manier willen benaderen? Dank je wel.

Naast de dynamo heb ik dadelijk 280Wp zonnepanelen op het dak en bovendien is de accu (bewust) wat overgedimensioneerd. Mijn koelkast draait bv dadelijk (meestal) op LPG. Dus eerlijk gezegd boeit het me niet zo dat de accu aan het eind van mijn (dag)rit niet helemaal is opgeladen. Volgens mijn berekeningen kan ik een week off-grid zonder opladen. Maar als een 60A model niet verschrikkelijk veel duurder is kan ik die ook kiezen.

Maar weer terug naar mijn oorspronkelijke hulpvraag. Ik heb scheidingsrelais functionaliteit nodig die er dus in enige mate voor zorgt dat mijn HH-accu ook wordt opgeladen en voorkomt dat ik mijn startaccu aanspreek voor HH-zaken.

Kan er nog iemand advies/duidelijkheid geven over 'D+' aansluiting die dus blijkbaar nodig is voor een Renogy (en ws ook Dometic omdat DJSmiley schreef dat deze voor 99% hetzelfde zijn) maar waarvan ik lees (is dat ook waar?) dat alleen 'oude' dynamo's zo'n aansluiting hebben?

Dan weer terug naar de Cyrix, bv deze van De Wit: https://www.dewitschijndel.nl/victron-e ... ngsrelais/. Het enige wat ik daar dan lees waarom het niet zou kunnen is de laatste regel: "Dit model is niet geschikt in combinatie met een Euro 5 en Euro 6 motor.".
Maar volgens @myway moet ik niet alles geloven wat ik lees, dus, omdat er op mijn accu min-pool niks aparts zit heb ik geen slimme dynamo en moet ik die zin van De Wit maar vergeten???

@myway
Je schrijft "Hoe zwaar gaat de dynamo belast worden als je gaat laden met een cyrix denk je?".
Tja, ik heb geen flauw benul, ik zou graag willen weten hoe ik dat dan bepaal en vervolgens of dat dan erg is. Ik lees bij de Cyrix van De Wit dat ie 120A aankan dus als mijn dynamo 110A genereert zou ik in alle onschuld zeggen, dat gaat lekker werken. Toch?

Hoor het weer graag en dank voor jullie hulp.

Mvg, Michel
Mvg, Michel
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Schedingsrelais



Bericht door DJSmiley »

Er zit een groot verschil tussen een scheidingsrelais en een DC-DC.

Ja, een DC-DC is ook een scheiding tussen beide accu's maar dat is ook het enige wat overeenkomt.
Bij een scheidingsrelais staan, tijdens het rijden, de beide accu's parallel, en laden ze op die manier.

Dat is prima voor een loodaccu. Volladen en vol blijven. En de stroom zal nooit heel hoog zijn, dat is inherent aan een loodaccu.

Bij een Lithiumaccu
- Kan de laadstroom veel hoger zijn. In de praktijk meestal geen probleem, want de kabeldiameter beperkt de maximale stroom. Maar dat is geen nette oplossing
- Wil je stoppen met laden als ie vol is, en 'm niet door een dynamo continue op 14+V houden.

Dat zijn dus de redenen om zo'n DC-DC te plaatsen.

De Renogy heeft een D+ nodig om in te schakelen. Afhankelijk van het type bus zul je dus op zoek moeten naar een D+ draad.
Kun je die niet vinden? Dan kun je ook het contact gebruiken. Het nadeel hiervan is dat ook bij een niet-draaiende motor, je toch de DC-DC aan kunt hebben als je bv ergens even op een parkeerplaats staat, met de sleutel op contact, maar zonder draaiende motor. Dan trek je toch 40+A (of wat je DC-DC is) uit de startaccu, zonder dat die bij laad.
Dat wil je eigenlijk niet.

Bij de meeste bussen is wel een D+ te vinden, je moet alleen even mogelijk in de documentatie duiken. E-Learn is ideaal en eigenlijk onmisbaar bij een Ducato/Boxer/Jumper

Heb je die niet? Dan zijn er D+ simulatoren te vinden. Die zien adhv de spanning op de startaccu of de dynamo draait of niet en op die manier krijg je toch een D+ die de lader kan inschakelen.
De Victron Orion TR Smart heeft dat soort intelligentie al ingebouwd zitten. Dat kan dus soms een betere optie zijn.


De capaciteit van je DC-DC bepaal je door de dynamo icm je accupakket. Een 20A DC-DC met een 300Ah accusetje is niet echt logisch, want dan mag je 15 uur rijden voordat ie weer vol is.
Ik heb zelf een 40A op een 280Ah accupakket. Ook niet in verhouding, maar bij mij is het geen primaire oplader. Dat doet mijn zonnepaneel. En met een uurtje of 2 rijden heb ik wel weer ruim voldoende om een dagje te overbruggen, de accu hoeft niet altijd vol te zijn.


Ik begreep uit je andere draadje dat je een 280Ah pakket gaat bouwen. Dat is natuurlijk leuk, en het goedkoopste (in euro's), maar niet voor iedereen weggelegd.
In jouw geval zou ik, gezien de hoeveelheid vragen en beperkte kennis, daar niet aan beginnen. Een simpele loodaccu met scheidingsrelais lijken me voor nu een veel betere optie. Maak eerst je bus, upgraden kan dan nog wel. Het worden nu wel erg veel losse individuele projectjes en dan kom je uiteindelijk op een punt dat je door de bomen het bos niet meer ziet.
Zorg eerst voor een goede basis (dus een bus die zo goed als klaar is, zodat je je kan focussen op elektra) en de basiskennis. Zo'n LFP zelfbouw zie je hier relatief veel voorkomen, maar dat is niet voor iedereen de meest verstandige/verantwoordelijkste optie.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
ngauruhoe
Berichten: 73
Lid geworden op: do 07 okt 2021, 21:06

Re: Schedingsrelais



Bericht door ngauruhoe »

Beste DJSmiley,

Dank je wel! Jouw verhaal is zeer verhelderend. Ik begin het te snappen. Daarnaast vond ik eerder vanavond deze blog+video van Victron over LifePO4 accu's: https://www.victronenergy.com/blog/2019 ... g-lithium/. Dat bevestigt nog 's jouw verhaal.

En de waarschuwing is terecht. Ik moet toegeven dat ik het onderschat heb. Maar de meeste spullen heb ik al, inclusief de LifePO4 dus te laat om het anders te doen. Daarom heb ik besloten om voor het elektra deel hulp te zoeken.

Nogmaals dank!

Mvg, Michel
Mvg, Michel
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Schedingsrelais



Bericht door myway »

De ampere van de dynamo hoef je niet te meten, staat gewoon op een sticker op de dynamo.
Waarom vraag ik dat, omdat je een heel grote lfp accu wil gaan laden.
Voor de meeste dynamo’s zal de belasting heel erg hoog worden en dan wordt het ding bloedheet.
Heb je een 100 Ah lfp met een flinke dynamo zal die niet langdurig zwaar belast worden.
En ja vergeet ook die laatste zin van de Wit.
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Schedingsrelais



Bericht door myway »

Ojee die video weer
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Schedingsrelais



Bericht door DJSmiley »

Die video klopt feitenlijk, maar in de praktijk is het een unicum dat je tussen de dynamo en de lithiumaccu een 50mm2 kabeltje van 1m hebt liggen.
Victron demonstreerd daar het ultime doemscenario, maar de praktijk is dat meestal niet. Al blijft de theorie wel gelden, de randfactoren zorgen gelukkig dat t niet zo destructief is als in t filmpje

Daarnaast is dat filmpje met een lichte 70a dynamo icm een zware lfp accu (300ah)
De praktijk is eerder een zwaardere dynamo en een kleinere accu.

Er is door een aantal forumleden al eens gemeten met praktijklengtes en daaruit blijkt dat de stroom relatief beperkt blijft door de kabeldiameter icm de lengtes.

Dat verklaard ook dat sommigen gewoon een lfp plaatsen ipv een loodaccu. Op papier zou de kabel en de dynamo wegfikken, de praktijk is anders. Met de gemiddelde bedrading gaat het goed. Maar dat is niet het recept voor iedereen. Met een dc-dc heb je controle en laad je optimaal. Zonder die blijft het afhankelijk van de installatie of het wel of niet goed gaat, en zul je zoiezo niet optimaal laden.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
CaradoT135
Berichten: 2297
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Schedingsrelais



Bericht door CaradoT135 »

myway schreef:
do 27 jan 2022, 21:57
Ojee die video weerAfbeelding
Die wordt door tegenstanders van LiFePo4 graag gebruikt om aan te tonen hoe gevaarlijk die dingen wel niet zijn, ook nog onder vermelding dat die accu's niet zomaar in passagiersvliegtuigen mogen worden vervoerd.
Bij dat soort opmerkingen denk ik, en een gasfles dan, is die niet gevaarlijk? Mag ik die wel zo in het vliegtuig vervoeren? En wat gebeurt er als je een gasfles zonder regelaar rechtstreeks aan je gasstelletje hangt, met je aluminium pannetje erop, is dat al eens getest? Kortom je moet je verstand gebruiken.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Scheidingsrelais



Bericht door jan- »

Ik kon mijn D+ niet vinden. Uiteindelijk dit gesimuleerd met 12V via het contact en een vertraagd relais: https://nl.aliexpress.com/item/32992672527.html (€ 2,26)

Code: Selecteer alles

            ┌──────┐
            │      │COM   
12v contact │┌─────┼───┐   gesimuleerde D+
────────────┴┼─┐   o   │ ┌────────────────
             │ █  /    │ │ 
─────────────┼─┘ ▄   ▄ │ │
min          └───┼───┼─┘ │
               NC│   │NO │
                     └───┘
Als je de vertraging instelt op b.v. 2 minuten zal de DC-DC niet zo gauw tijdens het starten ingeschakeld zijn. Maar je moet dan niet lang het contact aanzetten zonder dat de motor loopt. Maar wanneer zou je dit dan willen doen? Bij mij werkt dit al 10 jaar met het scheidingsrelais. Zou ook moeten werken met een inteligente dynamo.

Wat ik me nog afvraag is waarom je zo'n grote accu wil gebruiken? Want je hebt toch een koelkast op gas? Die kan je beter onderweg alleen op 12V laten lopen of aan de paal op 230V. Als je een koelkast op een accu/panelen wil laten lopen, heb je een compressorkoelkast nodig.

Sommigen kiezen er voor om hun LiFePO4 accu onderweg helemaal niet te laden maar alleen via de panelen. Dus je kan er ook voor kiezen om onderweg met een kleine stroom te laden. Maar je mist dan wel een groot voordeel van zo'n LiFePO4 accu.

Je kan in serie met het contact nog een schakelaartje zetten. Je kan dan kiezen of je onderweg wel of niet gaat laden. Want waarom zou je extra brandstof gebruiken als de accu ook door de panelen geladen kunnen worden? Maar dat zal niet veel schelen. Je kan hem ook juist inschakelen als je de berg af gaat zodat je de rem energie kan gebruiken om je accu te laden.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
HoK
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Scheidingsrelais



Bericht door HoK »

Geen idee hoe het zit bij een PSA merk, maar in mijn Ducato zit een D+. Staat in de Elearn en DJsmiley heeft er een uitleg over gemaakt. Gezien het platform hetzelfde is zou ik verwachten dat in een PSA merk de bedrading niet heel erg anders zou zijn.

En anders scharrel je een voltage comparator op bij de chinees en die stel je af dat die aan gaat bij >13.8V. Dan heb je ook een gesimuleerde D+ die alleen aan staat als er een werkende dynamo is.
ngauruhoe
Berichten: 73
Lid geworden op: do 07 okt 2021, 21:06

Re: Scheidingsrelais



Bericht door ngauruhoe »

Na nog wat zoek en vraagwerk, o.a. bij de leverancier van mijn LifePO4 accu, toch besloten om voor een Orion te gaan.

Maar ik heb nog wel een vraag. Isolated of non-isolated? De start-accu heeft de massa aan chassis. Als ik datzelfde punt gebruik voor hh-accu dan voldoet een non-isolated?

Wederom dank.
Mvg, Michel
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Scheidingsrelais



Bericht door Camperic »

Een non-isolated voldoet. Desondanks heb ik voor de isolated gekozen. Die kan worden gebruikt als non-isolated, maar andersom niet :wink:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Scheidingsrelais



Bericht door DJSmiley »

Idd, de non-isolated is prima.

Isolated is duurder en, voor in een camper toepassing, eigenlijk nooit nodig.

Je kan de isolated natuurlijk ook aansluiten als non-isolated, maar behalve dat je extra euro's kwijt bent is dat niet heel logisch
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
ngauruhoe
Berichten: 73
Lid geworden op: do 07 okt 2021, 21:06

Re: Scheidingsrelais



Bericht door ngauruhoe »

Dank jullie wel.

Zoeken naar de beste prijs levert toch nog wel een vraagteken op.

Deze non-isolated: https://www.amazon.nl/Victron-Orion-Tr- ... C70&sr=8-3 is duurder dan
deze isolated: https://www.amazon.nl/VICTRON-ENERGY-Or ... r=8-2&th=1.
De meeste isolated Orion's kosten zo rond de €275, zoals deze: https://www.amazon.nl/Victron-Orion-Tr- ... C70&sr=8-1.

Die goedkope en duurdere isolated Orions lijken in specs hetzelfde maar zien er verschillend uit. Als de goedkope gewoon Dé Orion-TR is dan kan ik beter voor minder geld (dan de non-isolated) die kopen. Toch? Of zit er ergens een addertje onder het gras wat ik niet zie?
Mvg, Michel
CaradoT135
Berichten: 2297
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Scheidingsrelais



Bericht door CaradoT135 »

Nee, de specs zijn niet gelijk. De goedkope isolated versie is geen smart versie. Daar zit geen BT op.
Plaats reactie