Continue laadstroom uit dynamo
Continue laadstroom uit dynamo
Is het mogelijk om 60A a 70A continue uit een dynamo van 110A (fiat Ducato) te trekken, of valt je dynamo na een uurtje rijden als een hoopje gesmolten metaal onder de camper vandaan? Natuurlijk gebruikt de auto natuurlijk zelf ook de nodige stroom.
Of is het toch slimmer om een lichtere omvormer te kopen.
P.s. heb nu 24V 100Ah lifepo, en ben van plan om er een 2e bij te zetten.
Of is het toch slimmer om een lichtere omvormer te kopen.
P.s. heb nu 24V 100Ah lifepo, en ben van plan om er een 2e bij te zetten.
Peugeot Boxer 2.0 110pk
Re: Continue laadstroom uit dynamo
Hoezo een lichtere omvormer? Hoe zwaar belast je die nu dan en waarmee?
Groet!
Jurjen
ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Jurjen
ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Re: Continue laadstroom uit dynamo
De dc converter waar ik aan zit te denken is een chinees, Daygreen 12v/29.2V-30A 876W
- Bijlagen
-
- Deze bijvoorbeeld
- Screenshot_20220128-215109_Chrome.jpg (59.93 KiB) 1740 keer bekeken
Peugeot Boxer 2.0 110pk
Re: Continue laadstroom uit dynamo
Zou ik zeker niet doen.
110A is het maximale wat die dynamo kan leveren. En als je dat echt eruit trekt zal ie niet al te lang leven, voor een optimale levensduur wil je zo'n dynamo niet langdurig maximaal belasten.
Bedenk wel, die 110A dynamo moet alles voeden. Dus ook op een warme zomerse dag in de file. Dan zullen de koelfans van de radiator/airco ook lekker hun best doen. En die alleen al zijn, op vol vermogen, 300 watt per stuk.
Tel dan ook nog eens de overige verbruikers erbij en je zit al snel op 70-80A. En daar nog eens 60A constante belasting bij op proppen gaat niet lang goed.
Tuurlijk, in de praktijk zal het minder zijn, maar je houd naar mijn mening (veel) te weinig marge over. Tenzij je actieve temperatuurmonitoring doet van je dynamo en de laadstroom daarop aanpast zou ik geen 60A overwegen.
Los daarvan is dat Daygreen ding geen lader, maar een constante stroombron. Dat werkt prima als lader, maar hij mist alle laadintelligentie.
En met 29.2V zit je strak op 3.65V per cel.
Je cellen zijn nooit 100% in balans, dus de BMS zal regelmatig trippen. Daarnaast is een volle accu op 3.65V/cel constant houden 1 van de slechtste dingen die je moet doen bij een LiFePO4 accu voor de levensduur.
Ik zou de Orion-TR Smart 12/24-15A plaatsen. Dan laad je met 30A uit de dynamo, dat moet geen probleem zijn. Ook heeft dat ding fatsoenlijke laadprofielen voor lithium en kun je die op 28.4V zetten (29.2V voegt alleen maar nadelen toe)
Ja, het laden duurt wat langer, maar hoe vaak heb je dat nodig. Investeer liever in zonnepanelen..
110A is het maximale wat die dynamo kan leveren. En als je dat echt eruit trekt zal ie niet al te lang leven, voor een optimale levensduur wil je zo'n dynamo niet langdurig maximaal belasten.
Bedenk wel, die 110A dynamo moet alles voeden. Dus ook op een warme zomerse dag in de file. Dan zullen de koelfans van de radiator/airco ook lekker hun best doen. En die alleen al zijn, op vol vermogen, 300 watt per stuk.
Tel dan ook nog eens de overige verbruikers erbij en je zit al snel op 70-80A. En daar nog eens 60A constante belasting bij op proppen gaat niet lang goed.
Tuurlijk, in de praktijk zal het minder zijn, maar je houd naar mijn mening (veel) te weinig marge over. Tenzij je actieve temperatuurmonitoring doet van je dynamo en de laadstroom daarop aanpast zou ik geen 60A overwegen.
Los daarvan is dat Daygreen ding geen lader, maar een constante stroombron. Dat werkt prima als lader, maar hij mist alle laadintelligentie.
En met 29.2V zit je strak op 3.65V per cel.
Je cellen zijn nooit 100% in balans, dus de BMS zal regelmatig trippen. Daarnaast is een volle accu op 3.65V/cel constant houden 1 van de slechtste dingen die je moet doen bij een LiFePO4 accu voor de levensduur.
Ik zou de Orion-TR Smart 12/24-15A plaatsen. Dan laad je met 30A uit de dynamo, dat moet geen probleem zijn. Ook heeft dat ding fatsoenlijke laadprofielen voor lithium en kun je die op 28.4V zetten (29.2V voegt alleen maar nadelen toe)
Ja, het laden duurt wat langer, maar hoe vaak heb je dat nodig. Investeer liever in zonnepanelen..
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
- JoopBrekken
- Berichten: 4257
- Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
- Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.
Re: Continue laadstroom uit dynamo
Hoe zwaar je de dynamo kan belasten hangt heel erg af van de omstandigheden.
Als je rijd ontvangt de dynamo koelwind en draait zijn koelvin hard dus kan hij langere tijd veel leveren, dus die 60A zal dan wel lukken.
Sta je stil met stationair draaiende motor dan is de koeling dus slecht dus kan hij weinig leveren.
Als je rijd ontvangt de dynamo koelwind en draait zijn koelvin hard dus kan hij langere tijd veel leveren, dus die 60A zal dan wel lukken.
Sta je stil met stationair draaiende motor dan is de koeling dus slecht dus kan hij weinig leveren.
Re: Continue laadstroom uit dynamo
Als je euro 6 motor hebt geeft de dynamo zelfs op bepaalde momenten geen maximum vermogen af.
Dit komt door de besparing vertelden ze mij.
Dit komt door de besparing vertelden ze mij.
Re: Continue laadstroom uit dynamo
Dat is alleen zonder belasting.
Daarom gebruiken ze juist zo'n "booster".
Peter
Daarom gebruiken ze juist zo'n "booster".
Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Re: Continue laadstroom uit dynamo
Eric, Google eens op NDS smart link,deze regelt,volgens mij jouw wens ?
Hans
Re: Continue laadstroom uit dynamo
Dank voor de reacties zover, in elk geval stof tot nadenken. Ik denk dat ik iets slims moet maken om e.e.a goed te regelen. En alles heel te houden. Belangrijk is in elk geval de stroom uit de dynamo te meten, en daar dan een besluit op te nemen of de converter ingeschakeld wordt. En misschien nog wel een manuele switch om niet te laden.
Peugeot Boxer 2.0 110pk
Re: Continue laadstroom uit dynamo
Erik, ik heb behoorlijk wat geëxperimenteerd met dynamo,s. Ik ben onder de indruk gekomen van de degelijkheid (Bosch). Als een 120 amp. dynamo vol belast wordt dan kan ie dat ook volhouden (anders wordt ie niet gespecificeerd als 120 Amp maar minder). Zijn ook beschermd tegen overbelasting, want dan bouwt ie zijn eigen excitatie ( veld bekrachtiging) af, ter bescherming. Natuurlijk moet je wel het totaal plaatje in de gaten houden omdat je anders met de noodzakelijke auto systemen in problemen komt.
Re: Continue laadstroom uit dynamo
Paar bedenkingen van mij...
Sommige dynamo's houden inderdaad goed stand bij hoge belastingen.
Maar garantie dat het in alle omstandigheden, bij alle merken en op lange termijn goed gaat krijg je niet. Je kan dus maar beter wat reserve voorzien. Gebruikelijk is van een booster te gebruiken die niet groter is als 1/3 van de dynamo capaciteit. Dus max 60A voor een 180A dynamo.
Bij merken als Mercedes (Sprinter) staat de maximale toegelaten capaciteit van de HH accu in de opbouwrichtlijnen.
Laatst nog een 25A booster vervangen door een 50A booster op een Ducato met 200Ah LFP. Een wereld van verschil. Plots heel veel meer HH stroom ter beschikking. Dus de booster afmetingen maken wel degelijk een verschil. Kabeltjes werden daarbij ook van 10 naar 25mm² gebracht omwille van de afstand. De dynamo wordt nu dubbel belast. Het veel betere resultaat komt ergens vandaan...
In een 30 tal jaar tijd is de standaard dynamocapaciteit in voertuigen van 35A naar >200A opgelopen.
Dit was noodzakelijk door de vele elektrische verbeteringen zoals verlichting, koeling, stuurapparaten , airco, navigatie en media. Is er daarbij nog stroom op overschot ? In ieder geval moet nu veel meer warmte (rendement verliezen) worden afgevoerd.
Als je daar nu een 300 à 800Ah LFP accu bovenop gaat voorzien zal je eventjes moeten nagaan of en hoe dit kan. Ja, hou daarbij in gedachten dat niet iedereen tevreden is met een LFP van "slechts" 280Ah. Ook valt een toekomstige LFP upgrade niet uit te sluiten.
Sommige dynamo's houden inderdaad goed stand bij hoge belastingen.
Maar garantie dat het in alle omstandigheden, bij alle merken en op lange termijn goed gaat krijg je niet. Je kan dus maar beter wat reserve voorzien. Gebruikelijk is van een booster te gebruiken die niet groter is als 1/3 van de dynamo capaciteit. Dus max 60A voor een 180A dynamo.
Bij merken als Mercedes (Sprinter) staat de maximale toegelaten capaciteit van de HH accu in de opbouwrichtlijnen.
Laatst nog een 25A booster vervangen door een 50A booster op een Ducato met 200Ah LFP. Een wereld van verschil. Plots heel veel meer HH stroom ter beschikking. Dus de booster afmetingen maken wel degelijk een verschil. Kabeltjes werden daarbij ook van 10 naar 25mm² gebracht omwille van de afstand. De dynamo wordt nu dubbel belast. Het veel betere resultaat komt ergens vandaan...
In een 30 tal jaar tijd is de standaard dynamocapaciteit in voertuigen van 35A naar >200A opgelopen.
Dit was noodzakelijk door de vele elektrische verbeteringen zoals verlichting, koeling, stuurapparaten , airco, navigatie en media. Is er daarbij nog stroom op overschot ? In ieder geval moet nu veel meer warmte (rendement verliezen) worden afgevoerd.
Als je daar nu een 300 à 800Ah LFP accu bovenop gaat voorzien zal je eventjes moeten nagaan of en hoe dit kan. Ja, hou daarbij in gedachten dat niet iedereen tevreden is met een LFP van "slechts" 280Ah. Ook valt een toekomstige LFP upgrade niet uit te sluiten.
Groeten Kampo
Re: Continue laadstroom uit dynamo
Hoe laad je de HH accu nu? 60 a 70 A is nu al pittig voor de dynamo, hij heeft in bepaald situaties nog meer te voeden. Ik zou er in ieder geval niet nog meer uit willen halen. Misschien is een zwaardere een optie?Erik119 schreef: ↑vr 28 jan 2022, 21:38Is het mogelijk om 60A a 70A continue uit een dynamo van 110A (fiat Ducato) te trekken, of valt je dynamo na een uurtje rijden als een hoopje gesmolten metaal onder de camper vandaan? Natuurlijk gebruikt de auto natuurlijk zelf ook de nodige stroom.
Of is het toch slimmer om een lichtere omvormer te kopen.
P.s. heb nu 24V 100Ah lifepo, en ben van plan om er een 2e bij te zetten.
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: zo 14 aug 2022, 17:17
Re: Continue laadstroom uit dynamo
Heb ook een vraag die hierover gaat. Ben nieuw op dit forum dus hopelijk is het oké als ik het hierbij plaats.
Ik heb twee keer een LFP van 25,6V 100A HH accu’s
Heb recentelijk een 180A dynamo laten monteren. In eerste instantie had ik een orion TR smart 12/24 15A booster. Maar zou graag meer uit de nieuwe dynamo willen halen, zit nu te kijken naar de Victron TS 800 12v/50A 24v/25A. Kan iemand mij vertellen of dit een goede optie is om dan optimaal van die 180A dynamo te profiteren?
Ik heb twee keer een LFP van 25,6V 100A HH accu’s
Heb recentelijk een 180A dynamo laten monteren. In eerste instantie had ik een orion TR smart 12/24 15A booster. Maar zou graag meer uit de nieuwe dynamo willen halen, zit nu te kijken naar de Victron TS 800 12v/50A 24v/25A. Kan iemand mij vertellen of dit een goede optie is om dan optimaal van die 180A dynamo te profiteren?