Camper-elektra: de 230V kant

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Camper-elektra: de 230V kant



Bericht door jansloos »

Ok, dat schrijven blijft actueel.

Of er nu een omschakelaar zit, of de 1600 multiplus, er wordt “omgeschakeld”

Aan de multiplus zitten dus 2 ingangen. 1 van de paal, die andere uit de accu.
Er is maar 1 uitgang. Die de ene keer paal en andere keer omvormer uitgeeft.
En die uitgang sluit je aan op . Stopcontacten., groepenkast? Mag je zelf weten. 1 groepenkast dus maar.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
HoK
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Camper-elektra: de 230V kant



Bericht door HoK »

jansloos schreef:
do 27 jan 2022, 12:29
HoK
Wat bedoel je met “koelkast vertraagd”
Doel is om een 230v koelkast te plaatsen. Volgens de mensen die er meer verstand van hebben hier kun je stroom besparen door een extra thermostaat in de koelkast te plaatsen die de omvormer alleen inschakelt als de koelkast moet koelen. Het is dan beter om de omvormer zonder belasting te laten starten en dan pas de belasting erop te zetten, vandaar een klein tijdvertraagd relais erin zodat de koelkast een paar seconden na inschakelen pas gaat koelen.
Markdjong
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 12 sep 2021, 12:14

Re: Camper-elektra: de 230V kant



Bericht door Markdjong »

jansloos schreef:
wo 26 jan 2022, 11:49
Zoals Aad opmerkt, alles zit in het antwoord van Aloys: neem een automaat hoef je nergens op te letten.
Over die stopcontacten, ook al Aad’s opmerking; hoeveel heb je er thuis.

Splits het in twee groepen, en monteer deze doorelkaar, zodat als er een groep uitvalt, je toch nog spanning aan die kant hebt.
Zo voorkom je dat de ene helft zonder zit en de andere helft nog werkt.
Hi,

Ondertussen heb ik alle onderdelen in huis, behalve de automaten waarmee ik mn groepenkastje willen samenstellen. Alleen hier is het mij nog onduidelijk hoe zwaar deze het beste kunnen zijn.

Aangezien de multiplus met powerassist tot max 16A kan bijleveren vanuit walstroom, is het mij onduidelijk hoe zwaar ik de hoofdschakelaar en de groepen het beste kan maken. Ik had initieel als hoofdschakelaar 16A, maar die zou er dan direct uit gaan als de power assist wordt gebruikt? Of zie ik dat verkeerd...
Voor de losse groepen (2 st) die over de bus verdeeld worden had ik 10A gedacht.

Heeft iemand hier advies over hoe ik dit het beste kan beredeneren?

mvg Mark
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Camper-elektra: de 230V kant



Bericht door TestCase »

Waarom 2 groepen? Één groep voldoet in mijn ogen, zeker met de multiplus. Je zou één groep op de multiplus kunnen zetten en één direkt op de walaansluiting dan heb je nog spanning wanneer de multiplus uitvalt? Maar moet je wel onthouden wat wat is.

Ik zie nog weinig nut voor de 10A zekeringautomaten, waar ga je die plaatsen?

16A afzekeren op alles wat binnen komt bij de 230v is al ruim want je zult een walaansluiting van 16A, of hoger, niet vaak tegenkomen.

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Markdjong
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 12 sep 2021, 12:14

Re: Camper-elektra: de 230V kant



Bericht door Markdjong »

Ik wou de gebruikers verdelen omdat er 4 dubbele stopcontacten en een boiler op aangesloten zit. Lijkt jou dat niet nodig?

Ik wil nu een 16A aardlekautomaat aansluiten op de walstroom die naar de multiplus 1600 gaat. vanaf de multiplus naar een hoofdschakelaar en/of daarna naar 2 groepen.

Ik kan alleen niet bedenken hoe zwaar deze moeten zijn, de walstroom kan 16A leveren maar de multiplus vanuit 300Ah accus ook.. maar hier stokt het bij mij, hoe bereken ik de combinatie last?
Markdjong
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 12 sep 2021, 12:14

Re: Camper-elektra: de 230V kant



Bericht door Markdjong »

toevoeging,

de 2x 10A automaten waren bedoeld voor ná de 16A hoofdschakelaar. Dan zou een enkele groep 10A kunnen gebruiken, maar mochten er andere apparaten aan zitten op andere groepen blijft de totale last 16A door de hoofdschakelaar.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Camper-elektra: de 230V kant



Bericht door TestCase »

Ga er ten eerste vanuit dat de walstroom zeer zelden 16A kan leveren. Dus afzekeren op 16A is ruim maar ok. De automaat in de paal gaat er dan eerder uit.

Maar waarom zou je na de multiplus twee groepen maken? Ik zie het voordeel niet en je geeft nog steeds niet aan welk voordeel je denkt te behalen. Meerdere contactdozen is geen valide argument denk ik. Hoeveel gebruik je er tegelijk?
Afzekeren op 10A na de multiplus is niet nodig, de multiplus beperkt de stroom al op zijn max. waarde. En is de max. waarde van de multiplus boven de 10A dan leg je jezelf een beperking op en kun je apparaten van 2.5kw niet aansluiten? Zal niet vaak voorkomen weet ik maar wil het wel genoemd hebben.


//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Camper-elektra: de 230V kant



Bericht door PaulBng »

Een hoofdschakelaar lijkt me ook een beetje zinloos. Als je ooit al ergens de spanning eraf wilt halen, kan je dat ook met de automaat doen.

Note: De omvormer heeft een zgn searchmode. Dan kijkt ie om de 2 sec of er meer gevraagd wordt dan een ingestelde waarde. Dan gaat ie aan, anders gaat ie weer uit.
Gewone nullaststroom iets van 7W, in searchmode 2W.
Laatst gewijzigd door PaulBng op wo 16 feb 2022, 10:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Markdjong
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 12 sep 2021, 12:14

Re: Camper-elektra: de 230V kant



Bericht door Markdjong »

Bedankt voor jullie opmerkingen, leerzaam. Ik ga uit van de informatie die ik vind uiteraard.

Het idee van een hoofdschakelaar was dat deze hoger kan zijn als de 16A aardlek tussen de wal en MPC. Want met PowerAssist zou de MPC namelijk max 16A uit de paal halen en de rest uit de accus.

Walstroom = 16A (max)
normaal vermogen MPC, 1600W op 230 levert 7A.
piek vermogen MPC, 3000W op 230 kán 13A
totaal piek 29A. (gaat niet gebeuren, snap ik. maar kan wel toch.?)

Als je dan een hoofdschakelaar van 25A zou gebruiken vanaf de MPC, die vervolgens over 2 groepen wordt verdeelt van 16A, dan zou je in de bus op verschillende groepen, tot totaal 25A kunnen gebruiken.
Maar per groep maar 16A omdat je dit niet op 1 stopcontact zou willen hebben.

Klopt deze stelling? Of bekijk ik het verkeerd.
Dit is allemaal theoretisch voor mij, ik heb hier geen praktijk ervaring mee. Ik waardeer het geduld om dit bij mij over te brengen, bedankt.


Mvg Mark
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Camper-elektra: de 230V kant



Bericht door AadenAnke »

@markdejong. Als niet echte kenner 230volt maal 16ampere = 3680watt als je dan bang ben dat je na de 3680watt van de paal tegelijk ook nog uit je accu’s via de omvormer stroom nodig heb wat wil je dan allemaal tegelijk gebruiken?
Ik ben altijd wel van een beetje extra maar dit is echte overkill lijkt mij :lol:

Gr Aad
Markdjong
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 12 sep 2021, 12:14

Re: Camper-elektra: de 230V kant



Bericht door Markdjong »

Een paal hoeft niet perse max 16A te zijn. Dit kan ook 10 of 6 zijn.
De MultiPlus PowerAssist is er juist voor het 'extra' leveren buitenom de walstroom vanuit je accus. Maar inderdaad, 16 A is al een heleboel om te verbruiken.


wb de meerdere groepen, ik hoor graag de feedback waarom dit onnodig is obv mijn bovenstaande reactie :)
Het leek mij juist handig als je een keer niet aan de paal staat, maar wel meer op 1 groep verbruikt dan 16A, dat dan de groep eruit gaat.. en een gecombineerde waarde van 25A als je wel aan de paal staat die de hoofschakelaar regelt.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Camper-elektra: de 230V kant



Bericht door de Jonckheer »

Wij hebben zo goed als alles op 230 volt, of van de paal of de Multiplus 3000. Niks te automaat, ga ik aan de paal moet ik 1 stekker omzetten, dat kan simpelweg niet fout. Van de haspel naar binnen of van de omvormer naar binnen. Automaten zijn leuk maar als zo'n ding een fout maakt heb je mogelijk heel veel schade.
Alle apparaten en stopcontacten op 2 groepen, 1 voor de linker en 1 voor de rechterkant van de bus. Uiterst simpel zoals in een huis zeg maar. Je moet 230 volt niet verwarren met een 12 voltsysteem waarbij elk draadje is afgezekerd.
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Camper-elektra: de 230V kant



Bericht door AadenAnke »

Ja ja Nico maar er dan wel bij vermelden dat je het hebt over een 12 meter touringcar met vaatwasser en wasmachine aan boord :lol: iets meer dan gemiddeld zeg maar

Gr Aad
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Camper-elektra: de 230V kant



Bericht door myway »

Waarom de multiplus en de paalstroom omzetten met een stekker?
De multiplus geeft toch gewoon de paalstroom door eventueel schakelt die dan bij wat de paal tekort geeft.
Plaats reactie