Accubewaking met WiFi?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
king of the kaloot 2006
Berichten: 247
Lid geworden op: za 29 dec 2007, 10:27
Locatie: Goes

Accubewaking met WiFi?



Bericht door king of the kaloot 2006 »

Iemand ervaring met accubewaking met wifi?

Ik kom wel heel veel met bluetooth tegen maar niet met wifi.
In de camper kan ik hem gewoon aflezen. Waar de camper staat is er wifi. dus ik zou graag vanaf thuis. de accu in de gaten willen houden.
Aan de stroom leggen met een klok of iets dergelijks edit: dit is niet mogelijk.

Dus liever geen andere adviezen.

Mijn vraag: Iemand ervaring met accubewaking met wifi?

Groeten Jan
Laatst gewijzigd door king of the kaloot 2006 op zo 06 feb 2022, 10:14, 1 keer totaal gewijzigd.
2008 Citroen Jumper 2.2Hdi vroeger 1996 Fiat 2,5TD globetrotter dethleff 230
Gebruikersavatar
Sun
Berichten: 543
Lid geworden op: di 24 apr 2012, 18:35
Locatie: Boven Leeuwarden

Re: accubewaking met wifi



Bericht door Sun »

Wifi camera er op.

Gr Arie
Knaus Sun Ti 650 ME, Renault Master 3.0 L, dCi 140
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4153
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: accubewaking met wifi



Bericht door beatrix18 »

Dus je wil iets op je accu aansluiten dat je accu extra belast en dan dat proces gaan observeren?
Kan je hem niet beter laden en loskoppelen of naar huis meenemen of tussendoor een keertje laden?
Hoe doe je het nu en hoe denk je dat het met "bewaking" zal gaan?

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: accubewaking met wifi



Bericht door pwhooftman »

Zie "wat heb je vandaag aan je camper gedaan' voor mijn (verse) ervaringen met bewaking via een gsm module.

Is zeker geen kant en klare oplossing, en kost daarnaast gemiddeld ca. 50mA per uur, dus 1,2A per dag om alleen te meten, is je accu van 100Ah leeg in 3 maanden.... Dus als je dit wil doen voor behoud van je accu, dan simpelweg afkoppelen en dan weet je dat hij maximaal 3% per maand terugloopt. Ik heb het gedaan omdat ik het gewoon leuk vindt.

Een verbinding via wifi kost nog meer stroom dan mijn oplossing, dat is geen oplossing voor langdurig weinig data verzenden.

Ik had wellicht meer aandacht kunnen besteden aan stroombesparing, maar dat was niet mijn primaire doel. Daarnaast verbruiken de USB stopcontacten, satellietontvanger etc in rust 0,45A, die schakelen niet af via het bedieningspaneel (net als de koelkast elektronica) dus dat ga ik eerst eens aanpassen.
king of the kaloot 2006
Berichten: 247
Lid geworden op: za 29 dec 2007, 10:27
Locatie: Goes

Re: accubewaking met wifi



Bericht door king of the kaloot 2006 »

Dit vind ik altijd zo jammer.

Ik vraag heeft er iemand ervaring met accu bewaking via Wi-Fi.

Ik krijg geen antwoord maar allerlei adviezen.
Ik probeer mijn vraag zo duidelijk te formeren dat men dit niet gaat doen, maar toch........
Dit gebeurt mij iedere keer op dit forum.

Ik had gehoopt mijn vraag de goede kant op te sturen. Maar ben misschien zelf ook wat schuldig.ik rij 1 keer in de week in mijn camperbusje en hij staat om de hoek op een parkeerplaats. ( een blinde muur met 10 parkeerplaatsen)
Laatst gewijzigd door king of the kaloot 2006 op zo 06 feb 2022, 16:23, 3 keer totaal gewijzigd.
2008 Citroen Jumper 2.2Hdi vroeger 1996 Fiat 2,5TD globetrotter dethleff 230
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4153
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: accubewaking met wifi



Bericht door beatrix18 »

Eerst staat je camper (langdurig?) in een stalling zonder stroom en nu ineens bij je om de hoek.....je rijdt er elke week mee en kan dan je accu aflezen.
Als die parkeerplaats openbaar is dan zou ik eerder mijn camper willen bewaken dan mijn accu.
Maar:
Nee, ik heb daar geen ervaring mee.

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: accubewaking met wifi



Bericht door Camper-T »

king of the kaloot 2006 schreef:
zo 06 feb 2022, 9:31
Dit vind ik altijd zo jammer.

Ik vraag heeft er iemand ervaring met accu bewaking via Wi-Fi.

Ik krijg geen antwoord maar allerlei adviezen.
Ik probeer mijn vraag zo duidelijk te formeren dat mij dit niet gaat doen, maar toch........
Dit gebeurt mij iedere keer op dit forum.

Ik had gehoopt mijn vraag de goede kant op te sturen. Maar ben misschien zelf ook wat schuldig.ik rij 1 keer in de week in mijn camperbusje en hij staat om de hoek op een parkeerplaats. ( een blinde muur met 10 parkeerplaatsen)

Ook ik kan niet uit eigen ervaring spreken maar weet wel een oplossing:

1. Neem een Victron Smart Shunt en optioneel een BMV monitor: https://www.victronenergy.nl/battery-monitors
2. Sluit deze aan op een Victron Cerbo GX: https://www.victronenergy.nl/panel-syst ... g/cerbo-gx
3. Installeer de Victron App naar keuze: https://www.victronenergy.nl/support-an ... s/software
4. Installeer alle hardware in de app, stel deze ook juist in en maak via deze app verbinding met het Wifi netwerk.
5. Vanaf nu kun je vanaf elke smartphone, tablet en/of PC, waar ook ter wereld, je accu in de gaten houden.

En vanaf hier kun je ook andere Victron producten aan de Cerbo Gx koppelen, zoals je zonnelader, acculader, omvormer en zelfs losse niveaumeters voor in de schoonwater- en grijswatertank. Desgewenst aangevuld met passende ultrasoonsensors voor de dieseltank en gasflessen.
En voor de visueel ingestelde mens optioneel het Victron bedienscherm voor in de camper: https://www.victronenergy.nl/panel-syst ... x-touch-50

Het kost al met al een redelijke investering maar dan heb je wel wat.
Op YouTube vind je van elk item handige info filmpjes vol extra info.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
king of the kaloot 2006
Berichten: 247
Lid geworden op: za 29 dec 2007, 10:27
Locatie: Goes

Re: Accubewaking met WiFi?



Bericht door king of the kaloot 2006 »

Zo iets van Victron had ik ook al gezien maar vind het nog al duur.

Zelf zat ik nog te denken aan Bluetooth gateway.

https://www.bol.com/nl/nl/p/idinio-gate ... uctPageUrl
2008 Citroen Jumper 2.2Hdi vroeger 1996 Fiat 2,5TD globetrotter dethleff 230
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Accubewaking met WiFi?



Bericht door Camper-T »

Voor het geld hoef je het niet te laten.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8374
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: accubewaking met wifi



Bericht door EasyBee »

king of the kaloot 2006 schreef:
zo 06 feb 2022, 9:31
Dit vind ik altijd zo jammer.

Ik vraag heeft er iemand ervaring met accu bewaking via Wi-Fi.

Ik krijg geen antwoord maar allerlei adviezen.
Ik probeer mijn vraag zo duidelijk te formeren dat men dit niet gaat doen, maar toch........
Dit gebeurt mij iedere keer op dit forum.

Ik had gehoopt mijn vraag de goede kant op te sturen. Maar ben misschien zelf ook wat schuldig. ik rij 1 keer in de week in mijn camperbusje en hij staat om de hoek op een parkeerplaats. ( een blinde muur met 10 parkeerplaatsen)
Dan even zonder dollen. Kun jij met jouw GSM nu op die parkeerplaats jouw thuis WIFI netwerk bereiken? Indien nee, dan houdt het hier toch wel op.
En dan? Met een bluetooth accumonitor via die Bluetooth Gateway naar je thuis WIFI om op je telefoon te kunnen zien hoe het met de accu is gesteld?
Dan heb je dus een bluetooth accumonitor + een Bluetooth Gateway die stroom gebruiken van de accu die je wilt bewaken. :crazy:
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Accubewaking met WiFi?



Bericht door jan- »

Ik heb wel ervaring met een Wemos waarmee ik op afstand via Wifi dingen meet.
Hier een voorbeeld van een weerstation op batterijen:
https://www.instructables.com/Wemos-D1- ... Plug-Play/
In plaats van de sensor sluit je via een spanningsdeler de 12V accuspanning aan op de A0 ingang.
In plaats van de batterij gebruik je een zuinige 12v/5v omzetter om de boel te voeden.
Stroomverbruik hoeft niet meer dan 1 mA te zijn.
Ben je voor ong. 5 euro klaar, maar dan moet je via een PC nog wel het juiste programma er in zetten.

Edit: Hier iemand die zo zijn autoaccu bewaakt: https://www.instructables.com/DIY-Monit ... ode-Setup/
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
CaradoT135
Berichten: 2302
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Accubewaking met WiFi?



Bericht door CaradoT135 »

mosje csm
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 17 aug 2018, 16:43

Re: Accubewaking met WiFi?



Bericht door mosje csm »

Met plezier lees ik de reacties en de opmerkingen die er niks toe doen.

heb op mijn OBD poort in de camper een tracker geplaatst, zo kan ik altijd mijn accu spanning thuis uitlezen. kost je een prepaid simkaart van 2,50 € .
Oudere campers kunnen een tracker aansluiten bv rechtstreeks op de accu, zelfde effect.
Als je camper gejat word kan je ook de camper blijven volgen, met deze trackers van Alie zijn legio mogelijkheden.
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: Accubewaking met WiFi?



Bericht door Peter A7 »

jan- schreef:
vr 11 feb 2022, 21:13
Ik heb wel ervaring met een Wemos waarmee ik op afstand via Wifi dingen meet.
Hier een voorbeeld van een weerstation op batterijen:
https://www.instructables.com/Wemos-D1- ... Plug-Play/
In plaats van de sensor sluit je via een spanningsdeler de 12V accuspanning aan op de A0 ingang.
In plaats van de batterij gebruik je een zuinige 12v/5v omzetter om de boel te voeden.
Stroomverbruik hoeft niet meer dan 1 mA te zijn.
Ben je voor ong. 5 euro klaar, maar dan moet je via een PC nog wel het juiste programma er in zetten.

Edit: Hier iemand die zo zijn autoaccu bewaakt: https://www.instructables.com/DIY-Monit ... ode-Setup/
Op deze manier heb ik al een hele hoop WiFi monitors gemaakt, en de data zet ik op https://thingspeak.com/
Daarmee kan je gratis een simpel dashboard maken en dan kan je zelfs het verloop van de meetwaarde, in dit geval de accuspanning, zien over een bepaalde periode.
Heel leuk !
Beste groeten,

Peter :)
Plaats reactie