Ontsteking kachel werkt niet

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gesloten
Pitor
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 13 sep 2021, 13:58
Locatie: Amstelland

Ontsteking kachel werkt niet

Bericht door Pitor »

Hallo Lezer!
Wij hebben het oorspronkelijke electroblok van onze camper moeten vervangen. Er is een nieuw ontwerp gemaakt om ervoor te zorgen dat de twee huishoud-accu's en de start accu in de juiste volgorde worden geladen, afhankelijk van de status van de camper: Rijdend, stilstaand onafhankelijk, stilstaand met walstroom.

Nu doet de ontsteking van de kachel en die van de koelkast het niet (meer), hoewel het ons lijkt alsof die wel goed aangesloten zijn. Bij het aansteken van de koelkast zien we af en toe (1 van de 20 keer piezo of zo) een korte gas-ontbranding opflakkeren en meteen weer uitgaan. Misschien zit er vuil in dat deel van het mechaniek.
Iets dergelijks geldt voor de kachel. Na elke poging de kachel aan te krijgen licht na een minuut of anderhalf het storingslampje op.
Wat ik geprobeerd heb:
* een nieuwe volle propaangasfles aangesloten
* enkele minuten het gascomfoor laten branden
* de hele huishoud-installatie afkoppelen van de stroom en pas na 5 minuten weer aansluiten
* Vastgestekd dat er naar de kachel wel 12V gaat.
Meer weet ik niet te doen.... :(
Vraag: Hoe vind ik iemand die voldoende afweet van dit soort problemen zodat ie me zou kunnen helpen? Het hoeft uiteraard niet gratis.

De camper is uit 1996, een Fiat Ducato. De kachel is een Truma S 3200 K

Groetsels!!
Pitor
Groetsels!
Pitor
Gebruikersavatar
cor heku
Berichten: 861
Lid geworden op: di 12 jun 2018, 16:53
Locatie: Best

Re: Ontsteking kachel werkt niet

Bericht door cor heku »

Hoe oud is de drukregelaar van de gasfles?
Er komt vonk want anders zal er niks ontbranden.
Dat de kachel in storing gaat na een poosje , komt doordat de vlambewaking geen vlam voelt/ziet en dan signaal afgeeft aan de elektronica die vervolgens de gasklep sluit en een melding geeft.
cor
Pitor
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 13 sep 2021, 13:58
Locatie: Amstelland

Re: Ontsteking kachel werkt niet

Bericht door Pitor »

cor heku schreef:
di 28 sep 2021, 13:10
Hoe oud is de drukregelaar van de gasfles?
Er komt vonk want anders zal er niks ontbranden.
Dat de kachel in storing gaat na een poosje , komt doordat de vlambewaking geen vlam voelt/ziet en dan signaal afgeeft aan de elektronica die vervolgens de gasklep sluit en een melding geeft.
cor
Hallo Cor,
Hoe oud de drukregelaar is weet ik niet maar hij ziet er nog tamelijk nieuw uit. Voordat we met het elektroblok gingen knoeien werkte de ontsteking van de kachel nog wel. Die kon ik goed horen (maar niet zien). De kachel ging ook aan. Nu hoor ik niets meer. Daarom vermoed ik dat het aan de electrische aansluiting ligt: niet goed aangesloten, geen voeding, of zoiets. Ik heb al van alles geprobeerd wat dat betreft.
Groetsels!
Pitor
Gebruikersavatar
cor heku
Berichten: 861
Lid geworden op: di 12 jun 2018, 16:53
Locatie: Best

Re: Ontsteking kachel werkt niet

Bericht door cor heku »

Een losse gezekerde + draad rechtstreeks van de accu en een - draad rechtstreeks van een accu naar de voedingsprint en dan kijken of het wel wil werken?
cor
Pitor
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 13 sep 2021, 13:58
Locatie: Amstelland

Re: Ontsteking kachel werkt niet

Bericht door Pitor »

cor heku schreef:
di 28 sep 2021, 23:24
Een losse gezekerde + draad rechtstreeks van de accu en een - draad rechtstreeks van een accu naar de voedingsprint en dan kijken of het wel wil werken?
cor
Dat ga ik morgenochtend meteen eens proberen. Met de kachel moet dat wel kunnen denk ik. De 12V aansluiting van de koelkast heb ik nog niet kunnen vinden. Ik hoop niet dat ik daarvoor de hele koelkast er uit moet halen... ::S
Groetsels!
Pitor
Gebruikersavatar
Robenan
Berichten: 178
Lid geworden op: zo 05 sep 2021, 11:11
Locatie: ZO Brabant

Re: Ontsteking kachel werkt niet

Bericht door Robenan »

Normaal gesproken van buiten uit wel bereikbaar. Ventilatie rooster eruit En dan zou het een en ander zichtbaar zijn ( tenminste bij mij wel )
Gegroet :wave:
Rob
Laatst gewijzigd door Robenan op do 30 sep 2021, 17:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Ooit : TN 207D (vorige eeuw ;-) ) Nu: Fiat Ducato 2.8JTD Adria Coral S 650 SP
roma
Berichten: 4523
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Ontsteking kachel werkt niet

Bericht door roma »

Pitor schreef:
di 28 sep 2021, 12:51
…..Bij het aansteken van de koelkast zien we af en toe (1 van de 20 keer piezo of zo) een korte gas-ontbranding opflakkeren en meteen weer uitgaan. Misschien zit er vuil in dat deel……
Had zelfde probleem bij koelkast. Even testen met aansteken door een aansteker bij de brander te houden. Blijft ie branden dan zit hier het probleem NIET.
Koelkast naar voren halen en de ontstekingsknop (bij mij rechtsboven) demonteren. In die knop zit een penlightbatterij. Wist ik ook niet, staat nergens omschreven, zat er al in vanaf 2004. Kwam hem bij toeval tegen. Batterijtje vervangen en vervolgens werkte de koelkastontsteking weer uitstekend. Succes.
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Ontsteking kachel werkt niet

Bericht door Camper-T »

Bij veel campers kun je het ventilatierooster van de koelkast er buiten afhalen. Bovenin zitten twee schuifjes die je opzij moet drukken om het rooster open te laten vallen. Dan kun je volledig bij de gasaansluiting(en), de ontsteking en de regelprint. HIer zou ik de multimeter even rond laten gaan.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80320
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Ontsteking kachel werkt niet

Bericht door Dafluc »

Er is een vervolgtopic. Dus ik doe deze op slot. Hier gaat het verder:
viewtopic.php?t=8478925
Afbeelding
Gesloten