Cassettetoilet vervangen door droogtoilet

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sygabber
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 12 sep 2021, 10:48
Locatie: onderweg
Contacteer:

Cassettetoilet vervangen door droogtoilet



Bericht door sygabber »

In onze camper zit een cassete toilet met water spoeling. Om water te besparen en langer "off camping" te kunnen blijven zou ik graag een droogtoilet hebben. Urine wordt hierbij gescheiden van vaste ontlasting. Luxe uitvoeringen hebben afdicht klep en afzuiging.
Lijkt mij handig om de ruimte van de cassete daarbij te gebruiken voor de opvang van de vaste delen.
Is er iemand met een droogtoilet ? en misschien heeft iemand het al eens gebouwd of juist niet. Ben benieuwd.
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Cassete toilet vervangen door droog toilet



Bericht door macfocus »

Hi,

Als je de zoekfunctie nou even gebruikt had, had je onder andere mijn topic gevonden.
16 pagina’s info met bouwverslag.
Ben (ducatie nog wat) heeft er ook ééntje.

https://camperforum.nl/viewtopic.php?f ... roogtoilet
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Cassete toilet vervangen door droog toilet



Bericht door Peter LMC »

Het is toch makkelijker als jij dat voor TS op zoekt. :lol3:

Nee, TS (Eric) is net lid van dit forum en weet misschien het bestaan nog niet van de zoekfunctie.
Kan gebeuren en het is hem vergeven.
Als je in google de zoeknaam ,,droogtoilet maken,, ingeeft kom je hem ook bijna meteen tegen in de zoekrij.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Cassete toilet vervangen door droog toilet



Bericht door Bob Diesel »

Water besparen :idea: gaat ook door niet na elk plasje te spoelen

Echter een spuitflacon met een lichte zeep oplossing,,wasmiddel,, voor de geur te gebruiken

En het duurt dus ook langer voor je pot vol is
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
sygabber
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 12 sep 2021, 10:48
Locatie: onderweg
Contacteer:

Re: Cassete toilet vervangen door droog toilet



Bericht door sygabber »

@macfocus; indrukwekkend project en naar te vredenheid.

Zo'n verbouwing is te veel voor me.

Ik zocht/zoek deels hergebruik van de huidige toilet en cassette ruimte. Afstort opening voor vaste ontlasting zijn ruimer in droogtoilet. Zal dus met epoxy en glasmatjes in de weer moeten verwacht ik.

Eerst maar eens een paar maanden de cassete gebruiken, misschien valt het mee. Vroeger ging alles gewoon overboord en aan spoelwater geen gebrek.
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Cassettetoilet vervangen door droogtoilet



Bericht door macfocus »

Erik,

Best wel wat werk inderdaad en grotendeels naar tevredenheid.
Je bestaande pot aanpassen naar een droogtoilet zou ik niet doen. Je moet het echt scheiden, óf je moet naar een grote zwart watertank. Dus de cassette eruit en een grotere tank maken al dan niet met een vermaler ertussen. Die gaan legen wordt dan de uitdaging. Maar ook van dat systeem zijn er hier ervaringsdeskundigen.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Cassettetoilet vervangen door droogtoilet



Bericht door de Jonckheer »

Dat legen valt wel mee, kan direct boven een put of met een slang, eventueel met een pomp als dat niet kan. Wij hebben er nog nooit een probleem mee gehad. Bij elke cp of camping met een rooster kun je storten.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Cassettetoilet vervangen door droogtoilet



Bericht door DucatoDolf »

Ik zou de cassette dan eerst gaan gebruiken als urine opslag om uit te proberen of je het allemaal wel bevalt. Maw, alleen nog urineren in het toilet. Geen wc-papier meer in het ding en je kunt hem ook gewoon overal legen. En niet spoelen na urineren voorkomt stank. Met dit alles geen chemicaliën meer nodig, meer opslagcapaciteit en een opmaat naar volledige droogtoilet. Grote boodschap dan gewoon in een po-zak of bij een openbaar toilet.

Zo hebben wij het deze vakantie op de port-a-potti geprobeerd. Niet spoelen scheelt echt veel stank. pot even droogvegen met een doekje of gewoon laten voor wat het is :-? . Grote boodschap bij het restaurant 8-) .Poepen in een po-zak hebben we een keer als noodoplossing gedaan. Die zak in het toilet hangen kan, maar daar is een bestaand toilet een beetje kleinig voor. Ik zou wellicht een aparte poepemmer gebruiken in de toekomst.

Op deze manier alvast wennen aan het idee het toilet 'anders' te gebruiken bevalt ons wel. Voor mij een goede test of een volwaardige droogtoilet de moeite waard is.
Bussierscv
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 23 jan 2022, 8:44

Re: Cassete toilet vervangen door droog toilet



Bericht door Bussierscv »

sygabber schreef:
zo 19 sep 2021, 9:26
@macfocus; indrukwekkend project en naar te vredenheid.

Zo'n verbouwing is te veel voor me.

Ik zocht/zoek deels hergebruik van de huidige toilet en cassette ruimte. Afstort opening voor vaste ontlasting zijn ruimer in droogtoilet. Zal dus met epoxy en glasmatjes in de weer moeten verwacht ik.

Eerst maar eens een paar maanden de cassete gebruiken, misschien valt het mee. Vroeger ging alles gewoon overboord en aan spoelwater geen gebrek.
Hier een droog versie van de tethford cassette. Is ontwikkeld door een stel jonge camperaars. Gaat binnenkort in productie.

https://tonitoi.de/
Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 1751
Lid geworden op: zo 09 sep 2018, 19:47

Re: Cassettetoilet vervangen door droogtoilet



Bericht door Zonneke »

Bestaande cassette ombouwen werd ook besproken in volgend filmpje vanaf minuut 11 ongeveer:

https://www.youtube.com/watch?v=5EMy-KFAkKE
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Cassettetoilet vervangen door droogtoilet



Bericht door ducati 900 »

Ik ben wel nieuwsgierig naar hoelang je hiermee kunt zonder te legen.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Plaats reactie