Busbiker fietsdrager verwijderen

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Bussierscv
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 23 jan 2022, 8:44

Busbiker fietsdrager verwijderen



Bericht door Bussierscv »

Hallo Camperaars,

Een vraag aan de busbiker eigenaars, hoe makkelijk is het om het fietsdragerdeel te verwijderen? Is dat aan te raden voor dagelijks gebruik? Als ik met de camper op pad ben zonder de fietsen lijkt het me vervelend dat je steeds de busbiker weg moet draaien voor toegang tot de achterdeuren.
Dat lijkt me het grote voordeel van de Van-Swing module in combinatie met gebruik van een losse Thule drager.

Graag jullie reactie.

Bedankt en Groeten Robert
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4383
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Busbiker fiets drager verwijderen



Bericht door jheeck »

Dat lijkt mij geen licht op te vatten klus en zeker eentje voor twee personen dus dat lijkt me niet handig om regelmatig te doen.
Ik begin er niet aan, wegdraaien van de drager gaat erg licht, zeker als er geen fietsen op staan, ik zie dat niet als een bezwaarlijke handeling.
Als je meer dan de helft van je reizen zonder fietsen op pad bent is een (wegdraaibare) trekhaakdrager waarschijnlijk een betere optie, dat scheelt je ook gewicht als 'ie niet mee hoeft.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9167
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Busbiker fiets drager verwijderen



Bericht door gjvonk »

Ik snap je overwegingen heel goed. Ik heb ooit een camper gehuurd met een busbiker. Ik herinner me dat ding als erg stevig, maar ook lomp en log en heb hem een keer tegengehouden met mijn scheenbeen: dat leverde een mooie schaafwond, een flinke blauwe plek en veel gevloek op. Sindsdien hoef ik niet meer zo nodig... En verwijderen is denk ik een lastige 3 persoons klus, en aan 1 kant op zijn plaats houden en bouten opdraaien gaat gezien het gewicht en de lompheid van het geheel denk ik niet lukken. Een man links, een man rechts en nummer drie haalt de bouten los.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Bussierscv
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 23 jan 2022, 8:44

Re: Busbiker fietsdrager verwijderen



Bericht door Bussierscv »

Bedankt voor jullie reacties! Op een van de filmpjes op de website doen ze het voorkomen dat die makkelijk te verwijderen is. Nog even voor de zekerheid, ik bedoel alleen het fiets drager gedeelte. De draaibare arm blijft gewoon aan de camper.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9167
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Busbiker fietsdrager verwijderen



Bericht door gjvonk »

Aha, dat verandert de zaak waarschijnlijk, maar ook dat stuk heeft in mijn optiek onhandelbare afmetingen. Ik dacht dat je ook de scharnierende balk er af wilde.

Ik heb ooit de fietsdrager van de achterdeur van mijn Jumper gedemonteerd; en ook dat ding is zwaarder en groter als je in eerste instantie denkt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Buscamper fan
isoplus
Berichten: 6384
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Busbiker fietsdrager verwijderen



Bericht door isoplus »

Dan is een triangel van Van 'n Bike of zoals enkelen zelf bouwden toch handzamer, ik hoef maar twee scharnierpennen te verwijderen en ik til de triangel met twee handen uit de scharnieren. Slechts de scharnierblokken en sluiting blijven op de camper zitten, kijk er eens naar super handig en eenvoudig, niet goedkoop.
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4383
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Busbiker fietsdrager verwijderen



Bericht door jheeck »

Bussierscv schreef:
zo 23 jan 2022, 16:35
Bedankt voor jullie reacties! Op een van de filmpjes op de website doen ze het voorkomen dat die makkelijk te verwijderen is. Nog even voor de zekerheid, ik bedoel alleen het fiets drager gedeelte. De draaibare arm blijft gewoon aan de camper.
Oh, dat filmpje had ik tot zoëven nog niet gezien. Ik zal deze optie van de week eens bestuderen, dinsdagmiddag haal ik onze camper uit de stalling.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22856
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Busbiker fietsdrager verwijderen



Bericht door PaulBng »

Ik heb een zelf gebouwde triangel achterop hangen.
Ik ben nog nooit op het idee gekomen om die eraf te halen. Maar ik gebruik de bus ook niet voor dagelijks gebruik, en de fiets gaat bijna altijd mee.

Zou ik hem eraf willen halen, kan ik dat heel goed alleen.
(Zo ie ie er ook op gekomen )
Hij is ook prima te tillen, iets meer dan 20kg.

Feitelijk eerst de borging eruit schroeven, twee bussen naar boven duwen en ik kan hem eraf tillen.

Die busbiker en van 'n bike zitten heel anders gemonteerd.
Maar dat kon je boven lezen.


Paul
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Busbiker fietsdrager verwijderen



Bericht door AadenAnke »

Ik heb een MeMo weg draaibare drager het fietsgedeelte verwijderen zal best wel simpel te doen zijn 10 m8 boutjes en 2 kleinformaat uitlaat klemmen maar gewoon het fietsgedeelte omhoog klappen en als de achterdeuren open moeten ff wegdraaien bedenk dat je 1 van de beste fabrieksdragers heb en wees daar blij mee. Nog beter het zelfbouw model van Paul :lol: :lol:


Gr Aad
Bussierscv
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 23 jan 2022, 8:44

Re: Busbiker fietsdrager verwijderen



Bericht door Bussierscv »

isoplus schreef:
zo 23 jan 2022, 18:06
Dan is een triangel van Van 'n Bike of zoals enkelen zelf bouwden toch handzamer, ik hoef maar twee scharnierpennen te verwijderen en ik til de triangel met twee handen uit de scharnieren. Slechts de scharnierblokken en sluiting blijven op de camper zitten, kijk er eens naar super handig en eenvoudig, niet goedkoop.
Ok dat klinkt goed. Heb je daar gereedschap voor nodig of kan dat gewoon met de hand?
isoplus
Berichten: 6384
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Busbiker fietsdrager verwijderen



Bericht door isoplus »

Zonder gereedschap, het is nu te donker maar morgen plaats ik hier wel een foto van de pennen die verwijderd moeten worden. Dat plaats ik dan hier.
Gebruikersavatar
Dekker-Achterhoek
Berichten: 684
Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
Contacteer:

Re: Busbiker fietsdrager verwijderen



Bericht door Dekker-Achterhoek »

Na diverse modellen gezien te hebben, hebben wij daarom voor de "Van-Star" gekozen. Het afneembare deel zit in 2 stuks 4 kante buis gestoken. Als je deze een beetje in het vet houdt ( :thumbup: ) , schuiven de delen soepel in elkaar. Gezien gewicht, is een extra handje wel welkom.
Wij halen het fietsdrager deel er voor de Winter af om dan de trekhaak te benutten (tuin onderhoud, dan is een aanhanger praktischer).
De 'Van-Star' fietsenrek (gemonteerd op het chassis) + een trekhaak met afneembare kogel zijn niet samen te gebruiken.
Weinsberg 02.jpg
Weinsberg 02.jpg (107.19 KiB) 425 keer bekeken
Steekt gemonteerd en opgevouwen slechts 30 cm achter de bumper uit.
( Ehh, leeg rij je wel met een 'Kerstboom' op de achterzijde rond )
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.

"Rob, Licence to chill".

Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
Bussierscv
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 23 jan 2022, 8:44

Re: Busbiker fietsdrager verwijderen



Bericht door Bussierscv »

isoplus schreef:
ma 24 jan 2022, 19:21
Zonder gereedschap, het is nu te donker maar morgen plaats ik hier wel een foto van de pennen die verwijderd moeten worden. Dat plaats ik dan hier.
Ok dat stel ik op prijs.

Bedankt en Groeten Robert
isoplus
Berichten: 6384
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Busbiker fietsdrager verwijderen



Bericht door isoplus »

Hoi Robert, hierbij de foto's. Twee ringetjes verwijderen, daarna 2 pennen uitnemen, daarna het slot openen.
Je kunt dan het gehele rek verwijderen, ik ben 79 jaar en doe dat in mijn eentje. Fluitje van een cent.
Van 'n Bike is niet goedkoop maar goed gebouwd, degelijk en licht. Paul heeft een eigen ontwerp, om dat na te maken heb je wel enige technische kennis nodig. Succes met je plannen.
DSC09689bevestiging van n bike.JPG
DSC09689bevestiging van n bike.JPG (56.83 KiB) 350 keer bekeken
DSC09688bevestiging van n bike.JPG
DSC09688bevestiging van n bike.JPG (49.42 KiB) 350 keer bekeken
DSC09687bevestiging van n bike.JPG
DSC09687bevestiging van n bike.JPG (54.28 KiB) 350 keer bekeken
Plaats reactie