Truma 6 geeft maar 5 a 6 liter heet water

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Rhgoud
Berichten: 4
Lid geworden op: do 19 nov 2020, 20:39

Re: Truma 6 geeft maar 5 a 6 liter heet water



Bericht door Rhgoud »

Kees, dank voor je reactie. Alles is geprobeerd, uiteraard eerst in de douche gaan staan, koud water aan en dan bijmengen met warm. hoeft niet heel heet, gewoon comfortabel douchen, maar dat is na een minuut of 3 voorbij. Dat kan toch niet kloppen? Bedoel je dat hij juist op Eco moet staan?
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Truma 6 geeft maar 5 a 6 liter heet water



Bericht door TestCase »

Niet op eco maar op hot dan is de temp van het water hoger. Welke temp heeft het uitstromende, hete, water? Eco is 40⁰C en hot is 60⁰C. Soms slaat de boiler te vroeg af wanneer de ruimte er om heen te warm wordt.

Daarnaast vind ik 3 minuten erg lang om onder de douche te staan. Eerst even nat maken, kraan uit, inzepen/wassen, kraan aan en afspoelen. Dan staat de kraan per douchebeurt ongeveer 1 minuut open? Kost je 7 liter water.
Wanneer je 3 min onder de douche staat ben je al meer dan 20 liter water kwijt gok ik zo? Dan is die tank snel leeg bij 2 personen.

Voor ~20 liter douchewater van ~30⁰C heb je 7 liter 60⁰C en 14 liter 20⁰C nodig. 7 liter 60⁰C water uit je boiler vervangen met 20⁰C water resteert in 10liter water van 30⁰C in je boiler.
Simpel dus, 3 minuten is wat lang?

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
mama
Berichten: 1847
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 20:06

Re: Truma 6 geeft maar 5 a 6 liter heet water



Bericht door mama »

Hangt ook wél af van douchekop , er zijn er die véél geven en er zijn er die weinig geven , zuinige douchekoppen .
Rhgoud
Berichten: 4
Lid geworden op: do 19 nov 2020, 20:39

Re: Truma 6 geeft maar 5 a 6 liter heet water



Bericht door Rhgoud »

Die waterbesparende douchekop is inderdaad van belang. Blijft bijzonder dat deze niet standaard in de campers worden gemonteerd.

Uitgaande van een watertemperatuur van 15-20 graden uit de tank en 60 graden uit de boiler, kun je met een 1:1 verhouding rekenen om tot een goede douche temperatuur te komen. Er zit 10 liter in de boiler, dus kunnen we 20 liter "lekker warm water" maken. Dat is met een besparende douchekop van 6 liter per minuut inderdaad max 3 minuten.

Ik vraag dit voor vrienden met een nieuwe camper. We hebben zelf een Knaus met Alde 3020 uitgebreid met een Alde Flow. Heeft Truma ook zoiets?
mama
Berichten: 1847
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 20:06

Re: Truma 6 geeft maar 5 a 6 liter heet water



Bericht door mama »

Veel mensen willen dezelfde hoeveelheid als men thuis gewoon is , en reklameren dat er te weinig uitkomt .
En dan gaat men over tot het instaleren van een dompelpomp met méér debiet , en dan verschiet men ervan dat het warm water zo vlug op is .
Let op , ik zeg niet dat het in dit topic zo is hoor !
Wij komen ruim toe met het warm water met twee personen met een truma 6 .
Ik heb nog niet gemeten wat er uit de douchekop aan liters per minuut komen , maar ik denk niet dat het 6 liter per minuut gaat zijn , ben er zelfs zeker van .
Zal ik volgende keer eens uitproberen met een emmer en maateenheid .
En mijn vrouw wast het haar toch ook regelmatig in de douche , en een korte coiffuur heeft ze toch ook niet , en het uitspoelen is géén probleem .
Maar als men gewoon is aan hardere waterstralen dan is dat uiteraard véél waterverbruik zonder efficientie .
roma
Berichten: 4526
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Truma 6 geeft maar 5 a 6 liter heet water



Bericht door roma »

Matthias schreef:
zo 30 mei 2021, 13:48
…….water snel op temperatuur (50+)maar als ik de kraan op alleen heet zet in de douche….
50 graden voor de douche!!!! Man o man. Ik vind 25 graden al heet. Bij 50 graden kook ik de eieren.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Truma 6 geeft maar 5 a 6 liter heet water



Bericht door TestCase »


Rhgoud schreef:Die waterbesparende douchekop is inderdaad van belang. Blijft bijzonder dat deze niet standaard in de campers worden gemonteerd.

Uitgaande van een watertemperatuur van 15-20 graden uit de tank en 60 graden uit de boiler, kun je met een 1:1 verhouding rekenen om tot een goede douche temperatuur te komen. Er zit 10 liter in de boiler, dus kunnen we 20 liter "lekker warm water" maken. Dat is met een besparende douchekop van 6 liter per minuut inderdaad max 3 minuten.

Ik vraag dit voor vrienden met een nieuwe camper. We hebben zelf een Knaus met Alde 3020 uitgebreid met een Alde Flow. Heeft Truma ook zoiets?
Die waterbesparendedouchekop (scrabblewaarde 52) zat er bij ons in hoor maar voor een berekening moet je aannames maken en daarna hoor je wel de details meestal.

Wanneer je 1 op 1 water van 60⁰C mengt met 20⁰C krijg je water van 40⁰C, dat is veel te heet voor een douche. Ik douche met water kouder dan 30⁰C maar het 'meisje' heeft dat wel ongeveer nodig.

Truma heeft alleen boilers geen doorstroom/tapspiraal apparaten zoals de geyser. Er zijn ook camperforumleden die zelf een geyser monteren.

Bottomline, je staat niet thuis onder de douche, wij kunnen prima vooruit met de truma maar wat anderen willen/verwachten kan anders zijn.

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Plaats reactie