Stahoogte Ford Transit Custom H2 na het isoleren?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Petje
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 23 jan 2022, 20:41

Stahoogte Ford Transit Custom H2 na het isoleren?



Bericht door Petje »

Hallo,
Ik heb al van alles gelezen, en ben me aan het oriënteren op de mogelijkheden van het ombouwen van een bestelbus naar een kleine buscamper (liefst maximaal 5 meter).
Nu vraag ik me het volgende af: een Ford Transit Custom H2 heeft een binnenhoogte van 177,8 cm. Is het mogelijk om na (niet al teveel) isoleren van het dak en de vloer een stahoogte van 173,5 cm over te kunnen houden - dat zou voor mij namelijk net genoeg stahoogte zijn...
Ik zal met de camper niet naar koude gebieden of op wintersport e.d. gaan.

Graag verneem ik jullie ervaring en/of advies over waar ik op moet rekenen qua minimale isolatiedikte op de vloer en tegen het dak.
mmben
Berichten: 20
Lid geworden op: do 24 sep 2020, 22:37

Re: Stahoogte Ford Transit Custom H2 na het isoleren?



Bericht door mmben »

Als de genoemde hoogte de hoogte is onder de spanten in het dak dan lijkt het mij niet moeilijk je plan te realiseren. Wat meer isolatie 2cm? tussen de spanten en minder; 6mm armaflex? over de spanten. Afwerken met tafelzeil (dun, sterk, licht, afwasbaar), vilt, skai, o.i.d. Bij de vloer zou ik onder de vloerplaat een plaat van 1cm Xtrem leggen en evt de verlaagde gedeeltes met hetzelfde spul opvullen voor meer draagvermogen. Xtrem wordt niet snel platgedrukt . Wel de vloerplaat goed vastzetten als je andere zaken hieraan verankert.
De meeste warmte gaat verloren via cabine en diverse ventilatieopeningen
Petje
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 23 jan 2022, 20:41

Re: Stahoogte Ford Transit Custom H2 na het isoleren?



Bericht door Petje »

Dankjewel voor de reactie en tips!
Als ik het zo lees dan zou het dus mogelijk kunnen zijn om stahoogte te houden (voor mijn lengte dan..)
Mijn plan is om het grootste deel van inbouw door een bedrijf te laten doen. Ik ben op zich wel handig, maar met nauwelijks technisch inzicht helaas.
Daarom vind ik dit forum handig, ik leer er elke dag wat bij :-)
Petra
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Stahoogte Ford Transit Custom H2 na het isoleren?



Bericht door henk en lila »

Omdat je zo te lezen vooral naar je eigen lichaamslengte kijkt nog even dit voor de zekerheid: als je naar kwarttarief wilt moet je wel altijd minimaal 1,70 m over houden: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... uto_camper

Verder volg ik je redenering want hoeveel tijd sta je nou helemaal in de camper en hoe erg is het dan dat je haar af en toe het plafond raakt?
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Petje
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 23 jan 2022, 20:41

Re: Stahoogte Ford Transit Custom H2 na het isoleren?



Bericht door Petje »

Bedankt Henk voor de link en je grappige reactie, idd sta je niet zo veel in een camper :-)
Ik ben maten van bestelbusjes aan het vergelijken en zag dat de ford custom een H2 hoogte heeft waarbij 170cm vermoedelijk wel mogelijk is, en toen bedacht ik of het met niet teveel isolatie voor mij zelfs nog een stahoogte zou kunnen zijn.

Verder vergaar ik hier allerlei tips, en maak verschillende tekeningen van hoe ik het zou willen. Binnenkort wil ik met een bedrijf (of meerdere?) bespreken of mijn ideeen wel haalbaar en inpasbaar zijn.
Hoe meer ik er over lees, hoe leuker het idee en vooruitzicht wordt!
Petra
Plaats reactie