Bedcontructie veranderen = RDW/Belastingdienst verwittigen?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
FreekaDuca
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 27 dec 2021, 21:55
Locatie: Noord-Brabant

Bedcontructie veranderen = RDW/Belastingdienst verwittigen?



Bericht door FreekaDuca »

Mijn L2H2 Ducato staat inmiddels op camperkenteken en kwarttarief is aangevraagd. Nu wil ik mijn minimale inrichting gaan uitbreiden. Uit berichten op dit forum en uit de wetgeving begrijp ik dat ik bij 20% gewichtstoename een herkeuring moet laten doen. Helemaal prima.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/ ... oofdstuk6

Mijn vragen:

1
Ik wil mijn bed veranderen. Als ik niet schors, dan is er een moment geweest dat mijn huidige bed eruit is geweest. Al is het maar een uur. Volgens de regels mag dit niet, begrijp ik. Kan de belastingdienst daarom per definitie zeggen: bij een nieuw bed heb je (even) niet voldaan aan de regels van het kwarttarief en krijg je een naheffing/boete/wat dan ook? Of:

2
Mag het bed er wel uit geweest zijn als je netjes op eigen terrein niet zichtbaar vanaf de straat staat?

3
Mijn bed staat nu in de lengte en ik wil deze dwars monteren (180 breed). In de wetgeving vind ik niet terug dat dit opnieuw gekeurd moet worden, en dat het enkel om het totaalgewicht gaat, of zie ik iets over het hoofd?

Schorsen is voor mij moeilijk omdat ik geen plek heb waar ik binnen aan de camper kan klussen. Maar ik wil me wél houden aan de regels.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Bedcontructie veranderen = RDW/Belastingdienst verwittigen?



Bericht door Aloys »

Je moet aan de regels voldoen wanneer je je op de openbare weg bevindt en/of met de camper onderweg bent.
Dat je (op eigen terrein) de gehele inbouw eruit wilt gaan slopen en daarna er weer opnieuw inbouwen, dat moet je zelf weten.
Maar ik kan het mis hebben... :D
Er reageren hier vast nog wel meer!
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Bedcontructie veranderen = RDW/Belastingdienst verwittigen?



Bericht door marjasjaak »

Zolang je bed de minimale 180 lengte en bij 1 persoons slaapplaats de minimale 110 breedte heeft is er niks aan de hand.
Je camper moet voldoen aan de belastingeisen als je op de weg rijdt.
Stel je sloopt alles eruit en gebruikt hem als verhuiswagen, dan ben je in overtreding.
Een camper die niet op de openbare weg staat, mag je gewoon schorsen. Ook als deze buiten op de oprit is geparkeerd.
Sjaak.
FreekaDuca
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 27 dec 2021, 21:55
Locatie: Noord-Brabant

Re: Bedcontructie veranderen = RDW/Belastingdienst verwittigen?



Bericht door FreekaDuca »

Helder, dank jullie wel!
John lamers
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 11 nov 2020, 16:16

Re: Bedcontructie veranderen = RDW/Belastingdienst verwittigen?



Bericht door John lamers »

Waar heb je gelezen dat bij 20% gewicht toename herkeuring dient plaats te vinden?
Op zich zou het wel logisch zijn, echter zou dat via de website van RDW en belastingdienst terug te vinden moeten zijn. Daar kan ik het niet vinden.

Gr john
FreekaDuca
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 27 dec 2021, 21:55
Locatie: Noord-Brabant

Re: Bedcontructie veranderen = RDW/Belastingdienst verwittigen?



Bericht door FreekaDuca »

Bij artikel 6.3 1.i en 1.j. https://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/ ... Hoofdstuk6

Herkeuring moet je natuurlijk zelf weten, maar bij meer dan 20% overtreed je de wet :-) Tenminste, zo lees ik dit.
FreekaDuca
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 27 dec 2021, 21:55
Locatie: Noord-Brabant

Re: Bedcontructie veranderen = RDW/Belastingdienst verwittigen?



Bericht door FreekaDuca »

John lamers schreef:
za 22 jan 2022, 17:11
Waar heb je gelezen dat bij 20% gewicht toename herkeuring dient plaats te vinden?
Op zich zou het wel logisch zijn, echter zou dat via de website van RDW en belastingdienst terug te vinden moeten zijn. Daar kan ik het niet vinden.

Gr john
Hoi John, mijn conclusie van laten herkeuren was niet correct, zo lijkt het. Je kunt zelf het nieuwe gewicht doorgeven, zonder keuring dus: https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... -aanpassen
John lamers
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 11 nov 2020, 16:16

Re: Bedcontructie veranderen = RDW/Belastingdienst verwittigen?



Bericht door John lamers »

eigenlijk best wel apart dat deze info niet terug te vinden is op de plek waar iedereen kijkt die een bus gaat ombouwen naar camper.
Ook zou dit gevolgen hebben voor voor werkbussen met zware inbouw, die kunnen ook snel 20% zwaarder worden.

Eigenlijk verander je het gewicht van het lege voertuig ook niet, dat is het gewicht te tijden van het om keuren naar camper met de toenmalige onderdelen in de bus gemonteerd.
Dat is dus een moment opname toch? bij een herweging zou je de bus in die staat weer moeten wegen.
Dat gaat niet gebeuren denk ik, het lijkt mij dat als je wordt gewogen je onder de maximale technische massa moet blijven en dat de maximale aslast niet overschreden mag worden. (maar dat is mijn interpretatie :crazy: )

Gr. John
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Bedcontructie veranderen = RDW/Belastingdienst verwittigen?



Bericht door MarceldeHoog »

Eigenlijk zijn bij de bouw de meeste mensen wel in overtreding.

Aan de ene kant heb je de minimale keurders: Een minimale inbouw voor camper tarief, daarna pas gaan ombouwen. Groot deel van de tijd in overtreding (zodra minimaal interieur er uit is) tijdens bouw, en veel zwaarder dan bekend na de ombouw. Dat laatste is te ondervangen met gewicht doorgeven aan RDW.

Aan de andere kant de groep die eerst bouwt, dan keurt: Die zijn in overtreding zodra niet meer aan de regels voor grijs kenteken wordt voldaan. Na de ombouw/keuring geen gewichts probleem meer.

Je inrichting mag je voor zover ik weet gerust aanpassen, zolang je maar aan de regels blijft voldoen. Dus van lengtebed naar breedtebed is geen probleem, zolang het ben niet te kort/smal wordt. In theorie ben je tijdens die verbouwing in overtreding natuurlijk, maar persoonlijk zou ik me daar niet te druk over maken. Zeker niet zolang je enkel voor de deur staat.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Bedcontructie veranderen = RDW/Belastingdienst verwittigen?



Bericht door jan- »

In de link over de wet gaat het over:
"de massa in rijklare toestand, indien deze meer dan 20% afwijkt van de in het kentekenregister geregistreerde oorspronkelijke waarde"
Dat gaat over spullen die vast aan de auto zitten zoals een luifel, trekhaak, ingebouwde koelkast enz.

In de link van de RDW gaat over als je het toegestane totale gewicht (dus inclusief personen en bagage) wil aan passen. b.v. > 3500 KG omdat je camper uiteindelijk toch te zwaar bleek te zijn.

Dat de RDW die 20% niet noemt vind ik niet zo gek. Je moet aardig wat aanpassen als je boven de 20% uitkomt (500 kg?)

Als een aannemer een werkbank in zijn busje zet lijkt me dat wat anders. Het blijft een grijs kenteken waarvoor de fabriekskeuring geldt

Dat je bij vervanging even niet aan de wet voldoet lijkt me geen probleem. Op het moment dat je de remblokken vervangt zal het verschil van de remwerking tussen links en rechts ook even te veel zijn. Als je er maar niet mee rijdt.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Bedcontructie veranderen = RDW/Belastingdienst verwittigen?



Bericht door marjasjaak »

jan- schreef:
ma 24 jan 2022, 10:24
Als een aannemer een werkbank in zijn busje zet lijkt me dat wat anders. Het blijft een grijs kenteken waarvoor de fabriekskeuring geldt
Zie eigenlijk geen verschil, als je grijs kenteken busje meer weegt betaal je ook meer MRB belasting.
Met een zware vaste werkbank zou je dus ook een herkeuring moeten aanvragen.
Maar wie doet dat?
Het is belangrijker dat je onder je toegestane technische gewicht blijft.
Sjaak.
Markdjong
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 12 sep 2021, 12:14

Re: Bedcontructie veranderen = RDW/Belastingdienst verwittigen?



Bericht door Markdjong »

Volgens mij kan je alleen het Toegestane max massa online wijzigen. Er staat niets over massa rijklaar naar mijn idee. En daar gaat het om toch?
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8370
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Bedcontructie veranderen = RDW/Belastingdienst verwittigen?



Bericht door EasyBee »

Precies. Anders weegt elke camper morgen ineens 500 kg minder leeggewicht.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Markdjong
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 12 sep 2021, 12:14

Re: Bedcontructie veranderen = RDW/Belastingdienst verwittigen?



Bericht door Markdjong »

Even een reactie op bovenstaand bericht omdat ik het invulformulier verwarrend vind op de site van de RDW.

Ik kan even geen screenshot toevoegen, maar bij het invullen staan deze velden die je moet invullen:

De toegestane maximum massa van mijn voertuig verandert in(required)
..kg
Het laadvermogen van mijn bedrijfsauto verandert in
..kg

Dit leek mij raar omdat de toegestane maximale massa niet veranderd, dit blijft <3500 kg. Ik wil alleen het accurate gewicht doorgeven wat hij nu is, zodat Massa rijklaar weer klopt.
Telefonisch met de RDW gesproken en er naar gekeken, ook zij vond het verwarrend. Maar na overleg met collega blijkt dat je het nieuwe eigen gewicht dat je op je weegbrug meet, invult bij De toegestane maximum massa van mijn voertuig verandert in.
Hiermee past de RDW het Massa rijklaar gewicht aan op je kenteken, schijnt...

Iemand hier al ervaring mee? Ik wil dit namelijk graag zelf doen. Een weegbrug bij de milieu straat en een formulier op internet invullen is heel wat gemakkelijker als compleet herkeuren voor alleen het gewicht. Mijn bus is namelijk ook al gekeurd met een minimale set als camper..

mvg Mark
Plaats reactie